Lasinpyyhkimet toimivat niinkuin pitää paitsi viiksi ylä-asennossa sadetunnistin aktivoituna. Sadetunnistin päällä toimii muutaman minuutin esimerkillisen hyvin mutta sitten sekoaa eli pyyhkimet vispaa jatkuvasti eikä niitä saa pois päältä muuten kuin irrottamalla sulake tai sadetunnistimen rele.
Vika on pahentunut pikkuhiljaa.
Virtojen katkaisu yleensä auttaa. Onko kellään ollut vastaavaa ja mikä on korjannut tilanteen? Sadetunnistin vaihtoon?
Sadetunnistin tilttaa
Sadetunnistin tilttaa
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Sadetunnistin tilttaa
En tiedä koskeeko tämä mitenkään kyseessä olevaa ongelmaa ja onko tästä mitään apua, mutta Wississä on jotain höpinää siitä että osassa M02 ja M03 -autoja (alustanumeroväli 23000001-33047212) on sellainen vika että kun sadetunnistin ohjaa tuulilasinpyyhkimen kahta relettä niin kun rele suljetaan, syntyy jännitepiikki, joka voi tuhota sadetunnistimen relelähdön.
Oireselostus Wississä on kuitenkin vähän erilainen kuin kuvailemasi eli: tuulilasinpyyhkimet käyvät vain pienellä nopeudella, kun sadetunnistintoiminto on aktivoitu.
Jos tuo sadetunnistimen relelähtö on tuhoutunut niin Wississä neuvotaan sadetunnistimen vaihdon lisäksi uuden tuhoutumisen välttämiseksi, että osaan autoja (alustanumeroväli 33045714-33047212) pitäisi sadetunnistimen rele(FR7) ja etumaisen jaksopyyhkimen rele(FR17) vaihtaa uusiin oranssisiin. Alustanumerovälillä 23000001-33045713 pitää releiden vaihdon lisäksi vaihtaa johtojen paikkoja kyseisten releiden relepaikoissa.
Oireselostus Wississä on kuitenkin vähän erilainen kuin kuvailemasi eli: tuulilasinpyyhkimet käyvät vain pienellä nopeudella, kun sadetunnistintoiminto on aktivoitu.
Jos tuo sadetunnistimen relelähtö on tuhoutunut niin Wississä neuvotaan sadetunnistimen vaihdon lisäksi uuden tuhoutumisen välttämiseksi, että osaan autoja (alustanumeroväli 33045714-33047212) pitäisi sadetunnistimen rele(FR7) ja etumaisen jaksopyyhkimen rele(FR17) vaihtaa uusiin oranssisiin. Alustanumerovälillä 23000001-33045713 pitää releiden vaihdon lisäksi vaihtaa johtojen paikkoja kyseisten releiden relepaikoissa.
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
Re: Sadetunnistin tilttaa
Klassinen suunnittelukömmähdys, jossa ei huomioida releen käämin itseinduktion aiheuttamaa jännitepiikkiä käämin virran katkaisun yhteydessä. Asia on helppo korjata kytkemällä käämin rinnalle diodi (nk. damper diodi). Tämä aiheuttaa ainoastaan sen, että releen käämillä on tämän jälkeen "napaisuus".
Käämin synnyttämä jännitepiikki voi olla todella suuri verrattuna käyttöjännitteeseen. Tämä ei ole "terveellistä" elektroniikalle, jos se pääsee purkautumaan sinne.
Käämin synnyttämä jännitepiikki voi olla todella suuri verrattuna käyttöjännitteeseen. Tämä ei ole "terveellistä" elektroniikalle, jos se pääsee purkautumaan sinne.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sadetunnistin tilttaa
Tosiaan voipi olla nuo jännitepiikit mitkä sekoittaa tunnistimen. Testaan tuon diodijutun ja katsotaan miten käy.
Kiitos vinkeistä !
Kiitos vinkeistä !
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Sadetunnistin tilttaa
Ovat ilmeisesti lisänneet noihin oransseihin releisiin nuo diodit ja tuon "napaisuuden" takia noita johtoja tuolla relepaikoissa pitää vaihtaa. Hyvä tietää ettei mitään releitä tarvitse vaihtaa vaan diodien lisäys riittää. Kiitos tuosta diodi-infosta.
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
Re: Sadetunnistin tilttaa
Laitoin molempiin releisiin 1n4007-diodit ja svappasin liittimet wis-ohjeen mukaan;
koeajolenkillä meni taas tilttiin. Kotiin saavuttuani otin meisselin ja koputtelin releitä jolloin vispaus lakkasi. Toistin tapahtumaketjun ja taas koputtelemalla tokeni.
Toisen releen kosketinkärjessä oli piikki joka "hitsasi" kärjet yhteen.
Hioin piikin pois ja nyt pelaa. Jossain vaiheessa pitää varmaan uusia rele/releet ja onpahan nyt tällit valmiina uuden mallisille releille joissa on diodit sisällä.
koeajolenkillä meni taas tilttiin. Kotiin saavuttuani otin meisselin ja koputtelin releitä jolloin vispaus lakkasi. Toistin tapahtumaketjun ja taas koputtelemalla tokeni.
Toisen releen kosketinkärjessä oli piikki joka "hitsasi" kärjet yhteen.
Hioin piikin pois ja nyt pelaa. Jossain vaiheessa pitää varmaan uusia rele/releet ja onpahan nyt tällit valmiina uuden mallisille releille joissa on diodit sisällä.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2