Uusi Saabisti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ujotolppanojailija
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2011 20:00

Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja ujotolppanojailija »

Hei!

Ostin tossa viikko takaperin vm -03 olevan Saab 9-5.
Autossa on integroitunavigointi systeemi, mutta sillä ei pysty navigoimaan. Se osaa kyllä näyttää kartalta että missä olen, mutta ei osaa muodostaa reittiä pisteestä A pisteeseen B. Mistä saisi edullisesti jonkun ajantasalla olevan levyn jossa olisi Suomen kartat mukana? Onko tuossa autossa ollut tuolloin 03 automaattisesti mukana jokin levy missä on ollut Suomen kartta/reitit myös?

Kestääkö automaattilaatikko minkään näköistä "virittämistä"? Ja jos kestää niin millaista? Lastu, joku päivitys? En siis ymmärrä asiasta mitään, mutta kiinnostus voisi syttyä jos tuo automaattilaatikko kestää.
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

ujotolppanojailija kirjoitti:Hei!

Ostin tossa viikko takaperin vm -03 olevan Saab 9-5.
Autossa on integroitunavigointi systeemi, mutta sillä ei pysty navigoimaan. Se osaa kyllä näyttää kartalta että missä olen, mutta ei osaa muodostaa reittiä pisteestä A pisteeseen B. Mistä saisi edullisesti jonkun ajantasalla olevan levyn jossa olisi Suomen kartat mukana? Onko tuossa autossa ollut tuolloin 03 automaattisesti mukana jokin levy missä on ollut Suomen kartta/reitit myös?

Kestääkö automaattilaatikko minkään näköistä "virittämistä"? Ja jos kestää niin millaista? Lastu, joku päivitys? En siis ymmärrä asiasta mitään, mutta kiinnostus voisi syttyä jos tuo automaattilaatikko kestää.
420nm vääntöä tuo automaattilaatikko pitäisi kestää.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Julle »

Perustelut?
9-5 Aero - 00
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Julle kirjoitti:Perustelut?
Tollasta suositusta olen kuullut Saabisteilta automaattilaatikon suhteen.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Julle kirjoitti:Perustelut?
Onko vastatodisteita ?

Ihan omien testien perusteella saman sarjan 4-lovinen automaatti kesti reilut 400 Nm useamman vuoden jo valmiiksi matkaa tehneenäkin ja tuossa 5-vaihteisessa on vielä kestävämpi turbiini ja sille on viripuulaakeista annettu suositusylärajaksi 450 Nm yleisesti. Turbiinilukkohan näissä on yleisesti heikoin lenkki ymmärtääkseni.

Jos tuo ketjun aloittajan auto on 2,3t GT17:lla niin reilusti on varaa lisätä vääntöä, itse asiassa se turbo siellä pullonkaulaksi muodostuu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ujotolppanojailija
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2011 20:00

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja ujotolppanojailija »

Kiitos vastauksista!

Tuo ensimmäinen kysymys nyt kiinnostaa ajankohtaisuuden vuoksi enemmän. Osaako joku siihen vastata?

Ajattelin lähinnä että jos vähän enemmän tehoa/vääntöä saisi niin siihen olisin tyytyväinen. Ei siis tarkoitus tehdä mitään hirmua tuosta autosta. Autossahan on nyt 185hv. Mitä maksaisi jos tuota hieman haluaisi piristää (30-50hv)
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja valtteri »

ujotolppanojailija kirjoitti:Kiitos vastauksista!

Tuo ensimmäinen kysymys nyt kiinnostaa ajankohtaisuuden vuoksi enemmän. Osaako joku siihen vastata?
Ajattelin lähinnä että jos vähän enemmän tehoa/vääntöä saisi niin siihen olisin tyytyväinen. Ei siis tarkoitus tehdä mitään hirmua tuosta autosta. Autossahan on nyt 185hv. Mitä maksaisi jos tuota hieman haluaisi piristää (30-50hv)

Sait YV:tä
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
joteam1
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2011 21:02
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja joteam1 »

Täällä kanssa "uusi Saabisti" (Eli kävin hakemassa vanhemmalle pojalle vanhan 9-5 kombin, ja olen siitä tietenkin huoltovastuussa;) )
Eli kysymyksiä: Pakki ei aina kytkeydy kunnolla. Keppi tuntuu kumimaiselta, eikä siihen paljoa auta kytkimen nostelu tai muiden vaihteiden läpikäynti. Se ei rahise tms. vaan ei vaan mene päälle, kun sen saa menemään, toimii taas moitteettomasti pitkään. Voisko olla kyse vaan pakkilukon temppuilusta, ehkä kepin säädöistä, vai jostain vakavammasta?
Toinen juttu mikä hieman ihmetyttää: Miksi 141kw koneeseen vaaditaan platinatulpat? Niissä kuitenkin sama lämpöarvo kuin 110kw koneeseen suositelluissa vakiotulpissa. Mikä tekee noista platinoista paremmat? Muu kuin kestävyys? Ja onko kokemusta pelaako Boschin platinat, vai onko oltava NGK?
Joskus aikanaan 99:t ja 900:t toimi paremmin NGK:illa kuin muilla. Onko vielä samoja "murheita"?
Murheena Audit S2, 200, A4 ja 2x A6 sekä Saab 9-5 Kombi 2,0T 141kw -99
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Voipi olla laatikon/pakin synkroissa vikaa.

Alottaisin kuitenkin vaihtamalla laatikon öljyt, huuhtelemalla uudempiin "punaviineihin".
Vaihtasin moottorin etummaisen tuen / momenttipuslan vaikka uretaaniseen.
Kepin säätö, mahdollisesti siirtonivelistön vaihto ensin.

Sitten jos ei auta, tai tule toimeen eli totu ns. tyyppivikaan, (ja siis ei ongelmaa muiden vaihteiden kanssa) niin kytkinremppa ja samalla työsylinteri, kannattaa käyttää alkuperäistä. Jarrunesteet tietty, jos ei vaihdettu. Aeron alkuperäinen kytkinpaketti motonetissä tällä hetkellä 199€ eli sama hinta kuin pikkukytkimellä.

Jos sittenkään ei auta, niin sitten laatikko auki, voi tosin kannattaa samalla vaivalla kytkinrempan kanssa.

Itsellä auttoi tosin kytkinremppa. Ja laadukkaasti ja edullisesti tuolla tehtynä, hoitavat tarvittaessa laatikonkin; http://saabianti.ee/index.php?page=191

Viisaammat korjatkoon..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
joteam1
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2011 21:02
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja joteam1 »

Joo, muut vaihteet menee kyllä ihan ok. Laatikko ei ääntele mitenkään, kytkin toimii "normaalisti" ja tuo tulee samalla lailla sekä moottorin käydessä että ilman. Eli ehkä se on vaan noista siironivelien väljyyksistä ja tai säädöistä kiinni? Ehkä kepin säädöstä? Aikansa kun vaihteita renklailee, niin sitten se taas menee ja voi mennä monta kertaa peräjälkeen.
Murheena Audit S2, 200, A4 ja 2x A6 sekä Saab 9-5 Kombi 2,0T 141kw -99
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja melberi »

Kepin säädöstä voi olla kiinni. Itse tuli huomattua, että jos laittaa paljon varaa liikkeeseen kakkosen puolelle, niin pakkia ei saa enää päälle. Säädössä siis löysätään kepin konehuoneeseen vievän tangon ja pallonivelhässäkän välinen liitos, jolloin voidaan muuttaa asentoa, jossa vaihde menee päälle.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meidän keppivaihteisessa 9-5:ssä on ollut jo vuosia sama ongelma ettei pakki mene toisinaan päälle. Helpoiten siinä tilanteessa saa pykälän silmään nytkäyttämällä autoa 1-vaihteella 10-20cm eteenpäin ja sitten yrittämällä pakkia uudestaan päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

joteam1 kirjoitti:Joo, muut vaihteet menee kyllä ihan ok. Laatikko ei ääntele mitenkään, kytkin toimii "normaalisti" ja tuo tulee samalla lailla sekä moottorin käydessä että ilman. Eli ehkä se on vaan noista siironivelien väljyyksistä ja tai säädöistä kiinni? Ehkä kepin säädöstä? Aikansa kun vaihteita renklailee, niin sitten se taas menee ja voi mennä monta kertaa peräjälkeen.
Mulla oli ihan samanlainen , muut pykälät pelasivat moitteetta , ainoastaan pakki kiukutteli . Softa vaihdon jälkeen huomasin että kytkin luistaa hiukan jossain tilanteissa ,ja kytkinremontin jälkeen pakki pelasi kuin ihmisen mieli 8O
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja melberi »

hyvoneju kirjoitti:
joteam1 kirjoitti:Joo, muut vaihteet menee kyllä ihan ok. Laatikko ei ääntele mitenkään, kytkin toimii "normaalisti" ja tuo tulee samalla lailla sekä moottorin käydessä että ilman. Eli ehkä se on vaan noista siironivelien väljyyksistä ja tai säädöistä kiinni? Ehkä kepin säädöstä? Aikansa kun vaihteita renklailee, niin sitten se taas menee ja voi mennä monta kertaa peräjälkeen.
Mulla oli ihan samanlainen , muut pykälät pelasivat moitteetta , ainoastaan pakki kiukutteli . Softa vaihdon jälkeen huomasin että kytkin luistaa hiukan jossain tilanteissa ,ja kytkinremontin jälkeen pakki pelasi kuin ihmisen mieli 8O
Väännön alla luistava kytkin ei varmaankaan liity ongelmaan, mutta kytkinremontin aikana se kepin säätö tulee tietenkin asetettua uudelleen ja ongelma voi poistua.
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Lainataan vanhaa ketjua. Pojalle ostetusta "pommista" löytyi jälleen uusi vika. 4 vaihteinen automaatti ei kytke pakkia päälle tyhjäkäynnillä eikä liiku ennen kuin tarjoaa hieman kaasua ja sittenhän se nykäiseekin kunnolla. Öljyä on riittävästi ellei liikaakin ja näyttäisi olevan suht puhtaat. Onko ideoita mistä lähtisi vikaa etsimään?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Vastaa Viestiin