Moottorin öljynvaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Kemi

Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi » Ma Joulu 12, 2011 08:17

Moro kaikille Saabisteille.

Olisi sellaiset parit kysymykset, kuin...

1. Mitkä öljyt jos ei jaksa tilailla GM öljyjä. (Ostin tuollaiset Mobil 3000 5w-40.)
2. Mahle öljysuodatin hyvä? (Jo ostettu)
3. Paljonko öljyä menee 2.3t koneeseen? (170hp, turpo, tomaatti).
4. Kannattaako alkaa huuhdella jos toimii kuin junan vessa?

Liikkeessä luvattu että jos on jotenkin väärät öljyt sun muut, vaihtaapi, joten ennen kun vien liikkeeseen kysyn vielä teiltä et onko ookoo tavaraa?

En eilen itse saanut pulttia auki en millään, sen verran pyöristynyt jo on, jotenka vien ammattilaiselle irroitettavaksi. Pitäisi kait ostaa "originaali" pultti tilalle. Siis öljyropusta puhun.
Saab 9-5 SE 2.3t, 2000, 4-Speed Automatic, BioPower Stage 1 (260Hp / 375Nm)
Saab 9000CD 2.0t E85, B204E, 1996, Manual, Stage 1, T7 APC Mod.
#5866

mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1479
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv » Ma Joulu 12, 2011 09:41

1. Ei tartte tilailla, esim. ainakin Motonetista löytyy
2. En tunne merkkiä, orginaali paras, löytyy Motonetista
3. en muista
4. en lähtisi itse huuhtelemaan, jos niin öljypohja huuhtelun jälkeen auki ja sihti puhtaaksi, saattaa irroitella kaikkea kivaa
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9107
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Ma Joulu 12, 2011 09:43

1. 5W40 synteettiset, nuo Mobilit on ihan hyvät
2. Mahle on laatumerkki.
3. 4 litraa kaikkiin T7.
4. Miksipä ei jos ei ole karmivassa kunnossa sisältä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja valtteri » Ma Joulu 12, 2011 20:47

Älä laita 5W- öljyjä sillä saab muutti suositusta v.2003 kun ensimmäiset merkit huohotusongelmista tuli kunnolla esiin.

Saab suosittelee 0W40 SuperSyn tai Saab 0W30 Turbo Long-Life Fully Synthetic öljyä.

service bulletin : http://genuinesaab.com/psi/files/03oil-service.htm

Oljyn suodatin uusittiin myös saman ongelman takia .8/2005 kun sininen suodatin vaihtui mustaksi ja sillä yritettiin parantaa samaa ongelmaa.

Gm:än öljyä ja mustan suodattimen saa niin halvalla motonetistä että ei kannata muuta laittaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch , Saab NG 9-3 Cab Aero -08,
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

melberi
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja melberi » Ma Joulu 12, 2011 21:05

Linkkisi öljysuositukset koskevat NG 9-3 autoja, joissa ihan eri moottori. Ohjeesi on muutenkin ristiriitainen, sillä se GM:n öljy on nimenomaan 5W-30. Vaan tokkopa sillä viskositeetilla kylmänä on suurta merkitystä oli se sitten 0W tai 5W. Käyntilämpötilassa merkitsevä luku on se jälkimmäinen eli 30 tai 40 on sopiva viskositeetti. Luokituksia on syytä löytyä ACEA A3/B3.

Jossain jenkkisaabistien sivulla oli joskus artikkeleita näistä B2x5 moottorien metkuista, mm. öljypumpuista. Väitettiin, että öljypumppujen valmistustoleranssien vuoksi olisi hyvä käyttää 40 viskositeetin öljyjä oikean öljynpaineen saavuttamiseksi kaikissa olosuhteissa. Täälläpäin en ole vastaavaa tietoa/keskustelua nähnyt.

Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja valtteri » Ma Joulu 12, 2011 21:31

melberi kirjoitti:Linkkisi öljysuositukset koskevat NG 9-3 autoja, joissa ihan eri moottori. Ohjeesi on muutenkin ristiriitainen, sillä se GM:n öljy on nimenomaan 5W-30. Vaan tokkopa sillä viskositeetilla kylmänä on suurta merkitystä oli se sitten 0W tai 5W. Käyntilämpötilassa merkitsevä luku on se jälkimmäinen eli 30 tai 40 on sopiva viskositeetti. Luokituksia on syytä löytyä ACEA A3/B3.

Jossain jenkkisaabistien sivulla oli joskus artikkeleita näistä B2x5 moottorien metkuista, mm. öljypumpuista. Väitettiin, että öljypumppujen valmistustoleranssien vuoksi olisi hyvä käyttää 40 viskositeetin öljyjä oikean öljynpaineen saavuttamiseksi kaikissa olosuhteissa. Täälläpäin en ole vastaavaa tietoa/keskustelua nähnyt.

Ihan sama ohje tuli myös T7 autoihin mutta en löytänyt sitä..(( kun löydän niin lisään sen :idea: ))

Mobil Super 3000 X2 5W-40 täyttää GM-LL-B-025 vaatimukset mutta ei GM-LL-A-025 vaatimuksia joita Saabin bensa moottoreihin vaaditaan.
Saabin diesel moottoreiden vaatimukset on GM-LL-B-025.
Wis:sistä nuo löytyy.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch , Saab NG 9-3 Cab Aero -08,
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9107
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Ma Joulu 12, 2011 22:03

0W40 vs 5W40 erolla ei ole mitään tekemistä huohotinongelman kanssa. LL-speksin täyttyminen on merkittävää.. Lähinnä tuossa peräänkuulutettiin sitä, että väärällä öljylaadulla (jenkit käyttävät paljon vieläkin mineraaliöljyjä) long life huoltovälit aiheuttaa ongelmia koska softa olettaa LL öljyn.

Mutta kaikki normaalisti 9-5:llä ajavat, jotka välittävät moottorinsa kestosta, jättävät LL huoltovälit omaan arvoonsa ja vaihtavat 10tkm tai vuoden välein. Tällöin laadukas 5W40 on erinomainen valinta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

punikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja punikki » Ma Joulu 12, 2011 23:07

Kommentti kohtaan 2. TM 20/2011 testasi öljynsuodattimet (11 merkkiä). Kyseessä oli tosin Toyota, mutta rakenne tai materiaalit tuskin eroavat radikaalisti saman valmistajan tuotteissa. Mahle - Knechtin suodatin jäi testissä viimeiseksi nimenomaan suodatustehokkuutensa, tai oikeammin sen heikkouden vuoksi. Kolmen kärki oli Mann, Toyota, M-Filter. Jos aikoo ajaa pitkiä vaihtovälejä (en suosittele), on syytä tarkistaa,että käytät myös longlife suodattimia. Ainakin M-Filter mainostaa, että he käyttävät nykyään öljynsuodattimissaan ainoastaan longlife materiaaleja.Itse olen käyttänyt niitä Saabeissamme jo vuosia, eikä ongelmia ole koskaan esiintynyt.
Shadow_Fi kirjoitti:Moro kaikille Saabisteille.

Olisi sellaiset parit kysymykset, kuin...

1. Mitkä öljyt jos ei jaksa tilailla GM öljyjä. (Ostin tuollaiset Mobil 3000 5w-40.)
2. Mahle öljysuodatin hyvä? (Jo ostettu)
3. Paljonko öljyä menee 2.3t koneeseen? (170hp, turpo, tomaatti).
4. Kannattaako alkaa huuhdella jos toimii kuin junan vessa?

Liikkeessä luvattu että jos on jotenkin väärät öljyt sun muut, vaihtaapi, joten ennen kun vien liikkeeseen kysyn vielä teiltä et onko ookoo tavaraa?

En eilen itse saanut pulttia auki en millään, sen verran pyöristynyt jo on, jotenka vien ammattilaiselle irroitettavaksi. Pitäisi kait ostaa "originaali" pultti tilalle. Siis öljyropusta puhun.

Avatar
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2663
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Jussi » Ti Joulu 13, 2011 07:57

mienkoiv kirjoitti: 2. En tunne merkkiä, orginaali paras, löytyy Motonetista
Tälle olisi mukava kuulla perusteet.

Tällä laudalla (ja kilpailevalla vielä jopa enemmän) pidetään väenvängällä hengissä faktoidia merkkiorganisaation kauppaamien kulutus- ja varaosien ylivoimaisesta paremmuudesta, mutta faktapohjaahan näillä väitteillä harvemmin on.
-J-
Saab 9-5 2.0t pappalineaariwagoni

mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1479
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv » Ti Joulu 13, 2011 10:39

tieteellistä tutkimusta ei ole esittää, joten se monelle ihmiselle vesittää koko asian, mutta itselle riittää se, että olen 5v. hakenut sen saman GM- suodattimen motonetista, samalta hyllyltä, samasta paikasta, silmät kiinni...ja auto on mennyt eteenpäin ja välillä taaksekin...
itsellä ei riitä aika, kiinnostus, motivaatio kokeilemaan uutta, koska vanhakin toimii
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

blair
"Viggen"
Viestit: 537
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja blair » Ti Joulu 13, 2011 11:35

Lienee totta, että jos ei ole tarkaa faktaa osien laadusta, niin alkuperäinen varaosa on harvoin kaikista huonoin vaihtoehto. Joskin usein ei myöskään paras, mutta itselläni ainakin tärkeintä välttää sitä huonointa laatua.

-b
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987

Avatar
VileCreature
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja VileCreature » Ti Joulu 13, 2011 12:39

Ite en oo lähteny "tarvikemallin" öljynputsareita ees kokeilemaan, kun tuon tosiaan GM-leimalla varustetunkin saa olisko ollu alta kuuen euron.. Niin pienillä hintaeroilla, mitä noissakin on, menee automaattisesti ostopäätös orkkispalikan suuntaan.
'06 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)

JanisHell
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JanisHell » Ti Joulu 13, 2011 12:54

Castrol EDGE Sport 0W-40 Saabin koneeseen niin on varmasti tarpeeksi hyvää öljyä, hinta kylläkin on jonkin verran kova tällä öljyllä.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.

djungeltrumman
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Syys 29, 2007 13:13
Paikkakunta: Loviisa

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja djungeltrumman » Ti Joulu 13, 2011 15:13

Hain tänään autoni jakopäänkorjauksesta ja olin toimittanut korjaamolle hankkimani korjaussarjan ja muita tarvikeita, myös GM Motor Oil 5W-30 Dexos2, jota sattui olemaan kotona muutama pönikkä. Noutaessani auton asentaja kertoi ettei sitä öljyä kannata sitten jatkossa käyttää koska ei ole kuulemma tuhkavapaa ja näin ollen karstoittaa moottoria. Suositteli vakavissaan Mobilia tilalle. Mainittakoon että korjaamolla on yli 40 vuoden kokemus Saabien korjaamisesta (ei merkkikorjaamo) ja nykyisin myös vahva Mobilin edustus.
9-3 2,0t Vector Convertible -05
96 V4 -75 (MR)
95 V4 -75 (KA)

Avatar
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottorin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi » Ti Joulu 13, 2011 15:58

djungeltrumman kirjoitti:Hain tänään autoni jakopäänkorjauksesta ja olin toimittanut korjaamolle hankkimani korjaussarjan ja muita tarvikeita, myös GM Motor Oil 5W-30 Dexos2, jota sattui olemaan kotona muutama pönikkä. Noutaessani auton asentaja kertoi ettei sitä öljyä kannata sitten jatkossa käyttää koska ei ole kuulemma tuhkavapaa ja näin ollen karstoittaa moottoria. Suositteli vakavissaan Mobilia tilalle. Mainittakoon että korjaamolla on yli 40 vuoden kokemus Saabien korjaamisesta (ei merkkikorjaamo) ja nykyisin myös vahva Mobilin edustus.
Niin no olen kuullut jotain höpinää missä kerrottiin Mobilin jättävän jonkun keltaisen kalvon koneeseen jota ei helpolla sitten saanut pois. Ja jotkut väittävät että kone nakuttaa siitä.

Yksi asentaja suositteli 5w-40 Shell Helix Ultraa, sanoi etttä on paksumpaa ja parempi kuin Mobilin 5w-40.

No, mä kun oon volvossa kokeillut että Shelliä, että Mobilia, ja muita merkkejä huomasin että Mobil on ollut sellainen öljy jota auto söi vähiten. Shell oli toiseksi paras. Surkein kokemus tuosta Teboilin jostain perus synteettisestä jota auto haukkasi muita enemmän. Sitten lisäämällä litran Shelliä, öljykulutus loppui.

Ymmärrän myös sen että öljyjen valinta on makuasia. Ei ole yhtä ja samaa mielipidettä. Halusin vain kuulla vähän näitä erilaisia mielipiteitä.

Kuitenkin eikö se ole niin että parasta on, talveksi 0w-40, ja kesällä 5w-50? Sellainen nyrkkisääntö minulla aina oli, muttei koskaan rahaa tarpeeksi...... ;)
Saab 9-5 SE 2.3t, 2000, 4-Speed Automatic, BioPower Stage 1 (260Hp / 375Nm)
Saab 9000CD 2.0t E85, B204E, 1996, Manual, Stage 1, T7 APC Mod.
#5866

Vastaa Viestiin