Moro
Päivävaloista täällä olikin yksi thread, jossa silmään pisti, tai oikeammin viirusilmään pisti Maven esimerkki. Hyvännäköinen toteutus: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t&start=45
Kysymys kuuluukin, säästääkö noilla nyt oikeasti niitä xenoneita? Itselläni on Vectorissa sumarit, mutta niillä ei kauheasti ole virkaa... Josko kaivais ne ulos ja laittais noi päivävalot, mitäpä mieltä raati on?
Onko muuten niin, ettei mitkään muut valot saa palaa samaan aikaan? Edes takavalot? Jos on niin, ettei takavalot saa palaa, niin silloin aika hasardia ja en lähde kyllä tekemään vaihtoa...
EDIT: Sehän tietysti sieppaa kun joka startissa xenonit syttyy 2 kertaa, virrat päälle -> syttyy. Startti -> sammuu. Auto käy -> syttyy. Monasti laitan parkit päälle ennen kuin käännän virrat ja sitten kun auto käy niin ajovalot päälle. Muuten hyvä, mutta noin 60% ajasta lähden parkeilla ajelemaan. Vaimoa turha yrittää opettaa laittaa valot päälle kun auto käy, eli siis jos poistais ajovalomuistin sulakkeen.
-b
Sumareiden korvaaminen päivävaloilla
Sumareiden korvaaminen päivävaloilla
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Sumareiden korvaaminen päivävaloilla
Saa palaa, mutta ei ole pakko. Eikä niiden palamattomuus nyt niin hazardia ole - päivävalot on nimensä mukaisesti päivävalot, eli niitä käytetään päivällä (ehkäisemään kohtaamisonnettomuuksia). Sillä kelillä, jossa valoton perä ei näy, on syytä käyttää auton etupäässäkin oikeita ajovaloja päivävalojen sijaan.blair kirjoitti:Onko muuten niin, ettei mitkään muut valot saa palaa samaan aikaan? Edes takavalot? Jos on niin, ettei takavalot saa palaa, niin silloin aika hasardia ja en lähde kyllä tekemään vaihtoa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sumareiden korvaaminen päivävaloilla
Onko kukaan tehnyt mitään hämäräkytkimeen perustuvaa viritystä, jolla valot vaihtuisivat automaattisesti päivä- ja ajovalojen välillä? Ei luulisi olevan mikään hankala tehtävä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Sumareiden korvaaminen päivävaloilla
En ole ihan saamaa mieltä. Päiväseltään kun keli menee huonoksi, ei välttämättä tajua laittaa ajovaloja päälle - ei ainakaan heti. Esimerkkinä pilvinen päivä, sade ja moottoritie ajo-olosuhteet, jossa vesisuihku heikentää auton näkyvyyttä taaksepäin. Päivävalot vielä näkyy kuvatunlaisissa olosuhteissa ainakin joten kuten, mutta takana ongelma on jo ilmeinen.aero kirjoitti:Saa palaa, mutta ei ole pakko. Eikä niiden palamattomuus nyt niin hazardia ole - päivävalot on nimensä mukaisesti päivävalot, eli niitä käytetään päivällä (ehkäisemään kohtaamisonnettomuuksia). Sillä kelillä, jossa valoton perä ei näy, on syytä käyttää auton etupäässäkin oikeita ajovaloja päivävalojen sijaan.
Mielipide asia tietysti ja varmasti monelle ei ole mikään ongelma kääntää valot päälle heti kun olosuhteet heikkenee. Itsellä välillä remmi luistaa sen verran yläkerrassa, ettei aina heti tajua mitä tapahuu...
-b
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Sumareiden korvaaminen päivävaloilla
Vanhoissa autoissa siis saa myös takavalot palaa. Mutta niin järjettömältä kuin se tuntuukin, niin uusissa tyyppihyväksytyissä takavalot nimenomaan ei saa palaa päivävalojen kanssa. Näin se vaan EU meitä ohjailee.aero kirjoitti:Saa palaa, mutta ei ole pakko...blair kirjoitti:Onko muuten niin, ettei mitkään muut valot saa palaa samaan aikaan? Edes takavalot? Jos on niin, ettei takavalot saa palaa, niin silloin aika hasardia ja en lähde kyllä tekemään vaihtoa...
Aamulehti
Heinäkuun 2011 jälkeen uusissa tyyppihyväksyttävissä henkilö- ja pakettiautomalleissa tulee olla päiväkäyttöön tarkoitetut erilliset huomiovalot (DRL, daytime running lights).
EU-direktiivin lisäkohta määrää, että etu- ja taka(!)valaisimet eivät kytkeydy päälle yhtä aikaa huomiovalojen kanssa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Sumareiden korvaaminen päivävaloilla
Aamulehden tarinat nyt oli mitä oli. Takavalot poistuu autoista kokonaan......
TRAFIN sivulta lainattuna, siellä ainakin väitettään edelleen näin:
Uusiin ajoneuvoihin tulossa enemmän valaisimia (7.10.2010)
Viime aikoina yleistyneet huomiovalaisimet muuttuvat pakollisiksi 2011 heinäkuussa uusissa autoissa. Samassa uudistuksessa kokonaismassaltaan uusiin yli 750kg perävaunuihin tulee pakolliseksi peruutusvalo ja uusiin isoihin kuorma-autoihin kuormatilan reunoja kiertävät heijastavat merkinnät. Näillä kansainvälisiiin E-sääntöihin tulevilla uudistuksilla pyritään parantamaan ajoneuvojen näkyvyyttä liikenteessä etenkin niissä maissa, joissa on toistaiseksi saanut ajaa päivällä ilman valoja.
Liikenteessä valot aina päällä
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajonaikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Syyskuussa 2008 voimaan tulleessa uudessa kytkentätavassa muiden valojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa samanaikaisesti. Liikenneturvallisuussyistä Suomessa sallitaan myös vanha kytkentä, missä takavalot palavat huomiovalojen yhteydessä, myös kaikissa uusissa autoissa. Valojen käyttöä koskevat säännöt annetaan tieliikennelaissa.
TRAFIN sivulta lainattuna, siellä ainakin väitettään edelleen näin:
Uusiin ajoneuvoihin tulossa enemmän valaisimia (7.10.2010)
Viime aikoina yleistyneet huomiovalaisimet muuttuvat pakollisiksi 2011 heinäkuussa uusissa autoissa. Samassa uudistuksessa kokonaismassaltaan uusiin yli 750kg perävaunuihin tulee pakolliseksi peruutusvalo ja uusiin isoihin kuorma-autoihin kuormatilan reunoja kiertävät heijastavat merkinnät. Näillä kansainvälisiiin E-sääntöihin tulevilla uudistuksilla pyritään parantamaan ajoneuvojen näkyvyyttä liikenteessä etenkin niissä maissa, joissa on toistaiseksi saanut ajaa päivällä ilman valoja.
Liikenteessä valot aina päällä
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajonaikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Syyskuussa 2008 voimaan tulleessa uudessa kytkentätavassa muiden valojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa samanaikaisesti. Liikenneturvallisuussyistä Suomessa sallitaan myös vanha kytkentä, missä takavalot palavat huomiovalojen yhteydessä, myös kaikissa uusissa autoissa. Valojen käyttöä koskevat säännöt annetaan tieliikennelaissa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin