Xenonien tehon puute

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

sasu kirjoitti:Parhaat lähivalot mitä koskaan itsellä ollut, pitkistä nyt puhumattakaan.
Sama täällä.
Edellisessä D2 korimallin S8 audissani oli myös xenonit ja ne oli mielestäni aavistuksen huonommat, kuin tässä nykyisessä Saabissa.
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

NoNI kirjoitti:Eiköhän siellä jotain vikaa ole, jos 108m (5lux) valaisevat lähivalot tuntuvat huonoilta.. tai sitten kaihi vaivaa :D

Löytäskö Tech2 paremmin vikoja vai oliko AD:lla tech2?

Oliko polttimot aidot philips tai osram vai kiinamalliset?

Ei ollut tech2, joku bosch oli muttei tech ja Phillips luki tuikkujen paketissa ja hintaa oli niin että syletti.

Tuota en ajatellut että tech voisi löytää mahdollisia sspin omia juttuja. täytyy kokeilla..

Arvon kolleegat. On äärimmäisen mukavaa että osalla lyhdyt toimii niin kuin pitää ja kehuja tulee, mutta alunperäinen tarkoitukseni oli pienoinen avun pyyntö/ -saanti tähän ongelmaan eikä suinkaan valaistusgallupin teko.

Eli olisko joku mahdollisesti paininut saman murheen kanssa ja löytänyt syyn tähän luxien puutteeseen.

Kiitos taas
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tekeekö ajovalot sen tarkistusajon kun laitat virrat päälle, ts valot ajetaan alas ja takaisin normmaliasentoon? Tällä ainakin voi sulkea pois sen, että säätö ei toimisi oikein. Onko polttimo varmasti asennettu oikein? Ei sitä kyllä väärinkään taida saada... ihmetyttää kyllä suuresti tuo "valotehon" uupuminen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
SiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 15:57
Paikkakunta: Tampere

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja SiK »

Onko umpion muovipinta kirkas? Omassa 400tkm ajetussa ainakin tuli xenonien valokuvio esiin umpiot kiillottamalla (Novus 2), ja valoteho takaisin polttimoiden vaihdolla.
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

SiK kirjoitti:Onko umpion muovipinta kirkas? Omassa 400tkm ajetussa ainakin tuli xenonien valokuvio esiin umpiot kiillottamalla (Novus 2), ja valoteho takaisin polttimoiden vaihdolla.
Mä koeajoin -07, reipas 100 donaa ajetun femman, jossa oli lyhtyjen muovipinnat ihan himmeinä. Sehän varm tiputtaa valotehoa.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

ajovalon "lasien", eli uudemissa malleissa muovien hiomisesta onkin ollut jo juttua muissa ketjuissa, mutta liekö kukaan kokeillut tällaista ratkaisua?

http://www.savonsanomat.fi/teemat/autot ... hot/724023

-Ap
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Tappu
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 15:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja Tappu »

Itse kirosin reilu vuosi sitten, kun auton ostin, että kyllä on surkeat lähivalot vaikka aikanaan juuri nämä valot kehuttiin TM:ssa. Joten otin keväällä itseäni niskasta kiinni ja purin linssiheijastimet pois umpiosta puhdistin ne täydellisesti. Itse linssi oli sen verran paskanen, ettei päivänvalo kunnolla tullut läpi ja mitä heijastimeen tulee, niin ei se paljoa 9 vuoden paikallaan olon jälkeen heijastimena toiminut. Tippa fairya, kevyt pesu, huolellinen huuhtelu ja kuivaus. Tämän jälkeen linssit+heijastimet oli kuin uudet.

Se linssiheijastinpaketti on neljällä ruuvilla kiinni ja mahtuu tulemaan takakautta pois, hankalin kohta on irroittaa linssin koristekehys, mikä on parilla muovikiellellä kiinni, vähän järkeilee niin kyllä se sieltä irtoaa ja mahtuu tulemaan ulos.

Tällä hetkellä polttimoina dealextremestä tilatut 6000K, ollut noin 1.5kk ja ei mitään eroa ole kyllä edellisiin osrameihin(paitsi värilämpö), mitkä ostin uudet heti auton ostettua. Merkkipolttimoista toinen kesti 13kk.

Nyt on aivan erinomaiset valot!
9-5 Aero 2002
Tappu
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 15:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja Tappu »

Tässä vielä jonkunlainen SGS2:lla otettu räpsy, ennen puhdistusta valot päällä linssi näytti sumeelta tai ihan kun olisi huurussa. Vielä kun saisi nuo pleksit elvytettyä jollain.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
9-5 Aero 2002
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kas, olipa hyvä vinkki. Otitko umpiot irti autosta operaation ajaksi? Voisihan tuota koittaa omaankin kulkineeseen, vaikka valot tuntuvat olevan ihan kelvolliset vielä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tappu
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 15:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja Tappu »

Kyllä, umpiot irti ja kotio väkästeleen. Ensimmäisessä meni aikaa noin 1,5h ja toisessa vajaa tunti.

Kannattaa ehdottomasti purkaa ja puhdistaa umpiot, jos mietityttää miksi lähivalot on niin surkeat. Kuukausi sitten leimamies, epäili että mulla on vaihdettu 50w xenonit, oli kuulemma niin kirkkaat :D . Siinäpä joutui selitteleen inssille, että ei niitä niin vaan päikseen vaihdella.

Heijastinta puhdistaessa kannattaa käyttää aavistuksen kostutettua mikrokuituliinaa ja varovasti sillä pyyhkiä.
9-5 Aero 2002
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja mike »

Tästä intoutuneena otin xenonit pöydälle ja näkymä oli molemmissa umpioissa kuvan kaltainen. Melko paljon on heijastinpintaa häipynyt aikain saatossa. Tuo varmaan näkyy jo vähän valotehossakin.

Kuva

Samalla tuli taas kerran mieleen, että välimallin 9-5:n surkeimmin suunniteltu kohta on etuvilkun lukitusväkänen, joista toinen meni poikki vaikka auto oli lämpimässä tallissa toista päivää.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Tappu
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 15:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja Tappu »

Lopun alkua näyttäisi olevan heijastimessa ja varmasti vaikuttaa valotehoon. Mulla onneksi oli vaan pölyn paskan peitossa.
9-5 Aero 2002
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja mike »

Onnistuin sitten toheloimaan osan ottamistani kuvista bittiavaruuteen ja jäi vaivaamaan millä Valeon numerolla tuo projektori oikein on. Jos yrittäis metsästää jostain korvaavaa osaa tilalle niin ois hyvä olla osanumero.

Eli jos joku on putsaamassa 02-05 keulaisen xenoneita niin voisko laittaa tietoa Valeon numerosta? Ei viittis ihan heti uudestaan purkaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
ptsalov
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Joulu 17, 2010 14:29

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja ptsalov »

Kuten Tappu kirjoittikin jo, linssit ovat varmasti paskaiset. Mulla samat kokemukset. Ostin nykyisen ysifemmani (MY2006) 2010 keväällä. Heti näin, että sen ksenoneissa ei ollut kaikki kunnossa. Valoteho oli huono ja lähivalon raja hyvin pehmeä. Vilkaisu päällä olevan ajovalon linssiin, siis toki hieman sivusta, kertoi mistä oli kyse. Linssi oli aivan "sumun" peitossa. Kun viistokeulan umpiota ei voi avata, ainakaan kovinkaan helposti niitä rikkomatta, jäi ainoaksi keinoksi puhdistaa sumu linssistä umpion "lasin" yläreunaan poraamani reiän kautta paksun rautalangan päähän kiedotun kangaspalan avulla. Rautalankaa sopiviin muotoihin taivuttelemalla ja sillä linssi sisältä ja ulkoa putsaten sain valotehoa aivan huimasti lisää. Samalla putsasin myös heijastimet. Lopuksi peitin reiät paksulla kontaktimuovilla.

Mun tapauksessa eivät umpion "lasit" olleet naarmuilla, joten niille en tehnyt mitään. Kun lähivalon raja tuli näillä toimilla hyvin teräväksi, pystyin nostamaan valoja selvästi aikaisempaa ylemmäs. Toki niin, etteivät vastaantulijat häikäisty. Nyt myös pimeällä ajaminen on todella nautittavaa loistavien valojen ansioista!
9-5 2.3T Aut. -06 Biopower St3
temet
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2005 12:28
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Xenonien tehon puute

Viesti Kirjoittaja temet »

ptsalov kirjoitti:Kuten Tappu kirjoittikin jo, linssit ovat varmasti paskaiset. Mulla samat kokemukset. Ostin nykyisen ysifemmani (MY2006) 2010 keväällä. Heti näin, että sen ksenoneissa ei ollut kaikki kunnossa. Valoteho oli huono ja lähivalon raja hyvin pehmeä.
Mulla hyvin pitkälti samat oireet. Saman vuoden viirusilmä, hankittu keväällä 2010, ja xenonit mun mielestä aika heikot. Lähivalon rajaa ei edes ole, leviää hämärästi samalla lailla kuin halojen valo. Luulin tämän johtuvan vain valojen huonoudesta, joskin mietin kyllä syytä tuohon lähivalon hyvin pehmeään rajaan, en vain keksinyt syytä. Nyt alkoi kellossa soida...
ptsalov kirjoitti:Kun viistokeulan umpiota ei voi avata, ainakaan kovinkaan helposti niitä rikkomatta, jäi ainoaksi keinoksi puhdistaa sumu linssistä umpion "lasin" yläreunaan poraamani reiän kautta paksun rautalangan päähän kiedotun kangaspalan avulla. Rautalankaa sopiviin muotoihin taivuttelemalla ja sillä linssi sisältä ja ulkoa putsaten sain valotehoa aivan huimasti lisää. Samalla putsasin myös heijastimet. Lopuksi peitin reiät paksulla kontaktimuovilla.
Hmm, onko tosiaan noin ettei umpiota saa pois järkevästi? Oisko tuohon mitään työohjeita olemassa, vois kattoa miten se pitäs tehdä, linkkejä? Muuten kuulostaa kyllä tekemisen arvoiselta, sen verran heikot valot mielestäni on. Hieman vain tuo reikien poraaminen yms. hirvittää :)
ptsalov kirjoitti:Mun tapauksessa eivät umpion "lasit" olleet naarmuilla, joten niille en tehnyt mitään. Kun lähivalon raja tuli näillä toimilla hyvin teräväksi, pystyin nostamaan valoja selvästi aikaisempaa ylemmäs. Toki niin, etteivät vastaantulijat häikäisty. Nyt myös pimeällä ajaminen on todella nautittavaa loistavien valojen ansioista!
Tämä kuulostaa kyllä niin hyvältä et pitää tavalla tai toisella yrittää toteuttaa tuo linssin puhdistus! Mulla on kanssa umpion muovi sinänsä ok, edeltävä omistaja vain muutaman naarmun jäärapalla(?) tehnyt.

Pitääpä koittaa ottaa kuvaa valokuviosta ennen ja jälkeen puhdistuksen. Katotaan milloin ois sopivaa aikaa tälle...
9-5 Aero Wagon A -06
Vastaa Viestiin