Ajotietokone

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Ajotietokone

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

Onko Ajotietokoneen näyttämä lukema bensankulutukselle kovinkaan luotettava kun ajelen tätä kaupunki nytkytystä .kun nollasin eilen bensan kulutus lukeman niin sekos koko kone alkoi näyttää nousevaa kulutusta tyhjäkäynnillä oli jo 27 litrassa menossa kun sammutin koneen nous lukema 1 dl minutissa tyhjäkäynnillä tietokoneen näytöllä .oisko jokin paikka hajoamassa .ei ole ennen sekoillut näyttö .on aina näyttänyt parkissakin noin 10 l eikä ole lähtenyt nousemaan lukema minnekkään . :cry:
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajotietokone

Viesti Kirjoittaja melberi »

Heh, kun nollasit lukeman tuli sen jälkeen tietysti kuljettu matkakin nollaksi. Jos et pitkää matkaa ehtinyt liikkua niin tokihan se lukema (l/100km) tyhjäkäynnillä auto pysähdyksissä nousee nopeasti. Matkamäärä ei kasva, mutta polttoainetta palaa kokoajan.

Esim. ajettu 10 km, sitten tyhjäkäynnillä kulutusta 1-2 litraa tunnissa. Minuutissa lukema nousisi 0,17-0,33 litraa.
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: Ajotietokone

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

näyttelee siis aluksi suurta kulutusta kunnes tasaantuu kun tulee paljon kilometrejä .
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Eiköhän se mene juuri noin kuin melberi edellä sanoi.

Mielenrauhan vuoksi voit toki kokeilla myös niin että menet kone lämpöisenä esim. motarille, vakionopeudensäädin päälle nopeudessa xx km/h ja nollaat sen jälkeen tieturin. Pitäis näyttää hetken päästä ihan silmää miellyttäviä lukuja..
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajotietokone

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Juuri noin kuin melberi sanoi.

Itsellä on tapana tankata aina tankki täyteen ja nollata sitten kulutuslukemat. Tällöin siitä liikkeelle lähtiessä, tuossa valoissa seistessä aluksi kiipeää 30litraan, kunnes kilometrien karttuessa 10-20km putoaa lähelle normaalia pikku hiljaa. Eli mulla bensalla tuonne 11-13l tai viinalla 13,7-16l riippuen nilkan asennosta.

Tuo nollaus tankkauksen jälkeen on mielestäni hyvä, koska silloin voi reagoida mahdolliseen vikaan nopeammin eli jos siis on vienyt selvästi enemmän kuin ajettelisi ajotyyliinsä nähden.
Jos nollaa vain esim. kerran vuodessa, niin kulutuksen nousua ei huomaa pitkään aikaan, kun "sulautuu" vanhoihin pienempiin lukemiin..
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Onko joku muukin vertaillut kulutusmittarin ja todellisen kulutuksen eroa? Minä olen kirjannut ylös joka tankkauksen viimeisen 50000 km ajalta. Yleensä laskettu kulutus on ollut noin litran enemmän kuin ajotietokoneen näyttämä, mutta muutaman kerran on ollut lähes sama. Lukemat olen nollannut joka tankkauksen yhteydessä.

Ajokilometrit kertyvät lähes täysin tasaisessa maantieajossa.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajotietokone

Viesti Kirjoittaja melberi »

Muistaakseni ajotietokoneessa on jonkinlainen painotus, jossa yli 500 km sitten saaduilla tuloksilla on pienempi vaikutus lukemaan. Voi siis tulla esille jo tankillisen aikana. Yhden pidemmän reissun (n. 2000 km) aikana sain n. 0,1 dl suuremman kulutuksen laskemalla tankatuista litroista.

Hirschitetty femma? Olikos noissa isommat ruiskusuuttimet? Suutinvakio vaikuttaa noihin kulutuslukemiin.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

melberi kirjoitti:Suutinvakio vaikuttaa noihin kulutuslukemiin.
Ei vaikuta. Sid laskeskelee trionicin tiedoista. Ei kuten tonnarin hardkoodattu edu.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajotietokone

Viesti Kirjoittaja melberi »

Niin ajattelinkin, että jos Trionicin suutinvakio ei täysin vastaa todellista, niin tulee eroa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ajotietokone

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

melberi kirjoitti:Niin ajattelinkin, että jos Trionicin suutinvakio ei täysin vastaa todellista, niin tulee eroa.
Olisi melko tyhmää ajaa softalla, jonka suutinvakio ei passaa fyysisiin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajotietokone

Viesti Kirjoittaja melberi »

Suuttimien tuotto kun ei ole välttämättä aivan lineaarinen eli yksi numero ei voisikaan kuvata todellista tuottoa kaikissa tilanteissa. Poikkeamia korjataan bensakartassa. Lienee makuasia mihin vakio asetetaan ja millä alueella kartassa joudutaan tekemään korjauksia. Ehkä jotain muutaman prosentin heittoja voi olla, jotka heijastuisivat kulutuslukemien tarkkuuteen.

EDIT: Kuulemma Hirsch käyttää vakiosuuttimia 3.5 barin bensapaineensäätimellä suutinvakiota muuttamatta. Korjaukset kartassa. Tuosta pitäisi tulla sellainen ~8 % epäsuhta todellisen ja SID:n kulutuksen kanssa niin päin, että SID näyttää liian vähän.
Vastaa Viestiin