käynnistymisongelmaa
käynnistymisongelmaa
Eli femma ei haluaisi lähteä kylmänä käyntiin vaikka olisi ollut lämmityksessäkin. Puolilämpimänä ja lämpimänä ei mitään ongelmaa. Sid-infosta kierrokset kylmänä käynnistettäessä vain n.110-130rpm ja pikkasen yrittää lupailla mutta ei kuitenkaan lähde ennenkuin pitkällisen yrittämisen jälkeen. lämpimän kierrokset nousee heti yli 220rpm ja lähtee heti käyntiin.
Akku on 1.5v vanha Exide. Hyvin jaksaa pyörittää ja on täydessä varauksessa akkulaturin mukaan.
Startin virtajohdon kiinnityksen tarkistin jo ja oli kireällä joten vikakohteina voisi siis olla joko itse startti, asentoanturi vai joku muu? Asentoanturihan yleensä temppuilee lämpimänä mutta voisiko se antta virheellistä signaalia kylmänä ja näyttäisi liian pieniä lukemia jolloin ecu ei antaisi syöttää bensaa?
Startti on minun mielestä ollut vähän laiskan kuulloinen mutta on lähtenyt hyvin käyntiin. Kovallakaan pakkasella ilman esilämmitystä käynnistysaika on ollut max. 1.7-1.8s.
Eli missähän vika piilee?
Akku on 1.5v vanha Exide. Hyvin jaksaa pyörittää ja on täydessä varauksessa akkulaturin mukaan.
Startin virtajohdon kiinnityksen tarkistin jo ja oli kireällä joten vikakohteina voisi siis olla joko itse startti, asentoanturi vai joku muu? Asentoanturihan yleensä temppuilee lämpimänä mutta voisiko se antta virheellistä signaalia kylmänä ja näyttäisi liian pieniä lukemia jolloin ecu ei antaisi syöttää bensaa?
Startti on minun mielestä ollut vähän laiskan kuulloinen mutta on lähtenyt hyvin käyntiin. Kovallakaan pakkasella ilman esilämmitystä käynnistysaika on ollut max. 1.7-1.8s.
Eli missähän vika piilee?
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: käynnistymisongelmaa
Ja sytytystulpathan oli vaihdettu?
Re: käynnistymisongelmaa
5tkm sitten BCPR7ES-11:t
Sid-infolla ei näy missfireja...
Sid-infolla ei näy missfireja...
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: käynnistymisongelmaa
Ihan väkisinkin tulee mieleen että jos virtalähde on kunnossa niin startti kaipaa nyt seuraavaksi huolenpitoaMaikki kirjoitti:kierrokset kylmänä käynnistettäessä vain n.110-130rpm ja pikkasen yrittää lupailla mutta ei kuitenkaan lähde ennenkuin pitkällisen yrittämisen jälkeen. lämpimän kierrokset nousee heti yli 220rpm ja lähtee heti käyntiin.
Startti on minun mielestä ollut vähän laiskan kuulloinen mutta on lähtenyt hyvin käyntiin. Kovallakaan pakkasella ilman esilämmitystä käynnistysaika on ollut max. 1.7-1.8s.

Kuitenkin lähtisin liikkeelle akun testauksesta, kuullostaa niin vaivaiselta toi pyörintä ...

Saab 9-5 2.0t 1998
Re: käynnistymisongelmaa
Olettaisin akun olevan kunnossa koska jaksaa pyörittää ja pyörittää starttia...startin kierrokset vain taitaa olla liian matalat
Pitännee käydä akkuliikkeessä kuitenkin mutka testauttamassa kun akulla on 2 vuoden takuu.
Starttihan se todennäköisin vikakohde on mutta onko kellään asentoanturi hajonnut niin että antaisi kylmänä vääriä arvoja mutta toimisi lämpimänä? Eikös se yleensä hajoa niin että kylmänä toimii mutta lämpimänä ei?
Onko startin vaihdossa mitään ihmeellistä? Ainakin ylempi kiinnityspultti on vähän ahtaassa paikassa mutta autodata näytti vaihtoajaksi vain 0.3h.

Starttihan se todennäköisin vikakohde on mutta onko kellään asentoanturi hajonnut niin että antaisi kylmänä vääriä arvoja mutta toimisi lämpimänä? Eikös se yleensä hajoa niin että kylmänä toimii mutta lämpimänä ei?
Onko startin vaihdossa mitään ihmeellistä? Ainakin ylempi kiinnityspultti on vähän ahtaassa paikassa mutta autodata näytti vaihtoajaksi vain 0.3h.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: käynnistymisongelmaa
Hei.Ostin pari viikkoa sitten 9-5 -03.Oma käynnistys on hyvin hidas pyöritys mutta lähtee käyntiin -10 mutta lähteekö -20.Uusi akku on laitettu huollossa 6/10.
Akku on 60ah mutta ohjekirjan mukaan pitäisi olla 70ah!
Onko tässä syy?
Akku on 60ah mutta ohjekirjan mukaan pitäisi olla 70ah!
Onko tässä syy?
SAAB 9-5 -03
Re: käynnistymisongelmaa
Starteissa on ollut usein sellaista probleemaa että päätypusla väljistyessään jumittaa ja kampeaa startin akselia vinoon. Se syö valtavasti startin voimaa eikä se jaksa pyöriä kunnolla vaikka akussa potkua olisikin..
Jos kierroslukusignaali ylipäänsä tulee, niin asentoanturi ei ole syypää.
Jos kierroslukusignaali ylipäänsä tulee, niin asentoanturi ei ole syypää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: käynnistymisongelmaa
Moi
Piti varmistaa että saab ja eukon lada lähtee näillä pakkasilla ja ostin tämän.
Apukäynnistin coido.
-Jännite 12V
-Max.Virta 800A (Hetkellisesti 1200A)
-Akku 12V 26Ah suljettu lyijyakku, huoltovapaa
-Työvalo 12V 10W polttimo
-Latausaika n.20 tuntia 230V AC verkkolaturilla
-n.15 tuntia 12V DC laturilla
-Sulake 10A
-12V DC ulosotto (savukkeensytytinrasia) MAX 150W
Piti varmistaa että saab ja eukon lada lähtee näillä pakkasilla ja ostin tämän.
Apukäynnistin coido.
-Jännite 12V
-Max.Virta 800A (Hetkellisesti 1200A)
-Akku 12V 26Ah suljettu lyijyakku, huoltovapaa
-Työvalo 12V 10W polttimo
-Latausaika n.20 tuntia 230V AC verkkolaturilla
-n.15 tuntia 12V DC laturilla
-Sulake 10A
-12V DC ulosotto (savukkeensytytinrasia) MAX 150W
SAAB 9-5 -03
Re: käynnistymisongelmaa
Kaikkien OT:ien äiti:
Itsellä on koko ajan täyteen ladattu akku lämpimässä autotallissa yllätyksiä varten.
Jos autosta on akku hajalla, niin starttiboosteria on huono sovittaa akun paikalle.
Itsellä on koko ajan täyteen ladattu akku lämpimässä autotallissa yllätyksiä varten.
Jos autosta on akku hajalla, niin starttiboosteria on huono sovittaa akun paikalle.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: käynnistymisongelmaa
joo ja sillä meni mun autosta DICE vai oliko se TWICE rikki.JKen kirjoitti:Kaikkien OT:ien äiti:
Itsellä on koko ajan täyteen ladattu akku lämpimässä autotallissa yllätyksiä varten.
Jos autosta on akku hajalla, niin starttiboosteria on huono sovittaa akun paikalle.
9-3.1972
Re: käynnistymisongelmaa
Ilmeisesti meinaat, että boosterillä meni rikki? Tuskin "uudella" akulla meni rikki?se93tbo kirjoitti:joo ja sillä meni mun autosta DICE vai oliko se TWICE rikki.JKen kirjoitti:Kaikkien OT:ien äiti:
Itsellä on koko ajan täyteen ladattu akku lämpimässä autotallissa yllätyksiä varten.
Jos autosta on akku hajalla, niin starttiboosteria on huono sovittaa akun paikalle.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: käynnistymisongelmaa
tahtoo tuo apukaapelikäynnistys (ihan sama käynnistääkö toisesta akusta vaiko akullisella buusterilla) olla pikkusen hasardihommia nykyautoissa. Jos oletetaan se pienen pieni mahdollisuus, että sun autos oma akku on paskana (ei ota virtaa vastaan tms. ) ni mieti mitä tapahtuu jännitteille laturilta siinä vaiheessa, ku autos on käynnissä ja irrotat sen toisen akun... Saattaa jännitteensäädin olla pikkusen aikaa ihmeissään, ku "kaikki" kuorma yhtäkkiä katoaa (ja saattaapa siinä samassa hetkessä jonkinmoinen piikkiki ilmaantua jännitteisiin).
Kestää niitä toki käynnistellä, kun muistaa:
a: varmistaa, että se oma akku on suostuvainen ottamaan virtaa vastaan
b: lataa sitä aina ensin jonkun aikaa (että se ei oo ihan "kyykyssä") eli apukaapelit kiinni ja vaikka kaffet juomaan...
c: laittaa "kuormaa" päälle, eli vasten kaikkia intuitioita takalasin lämppäri, valot ja puhallin päälle - tasaavat melko hyvin jännitepiikkejä
Kestää niitä toki käynnistellä, kun muistaa:
a: varmistaa, että se oma akku on suostuvainen ottamaan virtaa vastaan
b: lataa sitä aina ensin jonkun aikaa (että se ei oo ihan "kyykyssä") eli apukaapelit kiinni ja vaikka kaffet juomaan...
c: laittaa "kuormaa" päälle, eli vasten kaikkia intuitioita takalasin lämppäri, valot ja puhallin päälle - tasaavat melko hyvin jännitepiikkejä
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: käynnistymisongelmaa
Täs mun tapaukses kiesi oli seissy viikon ja akku tyhjentynny...hälyt + webaston gsm boxi syönny tyhjiin, noin käy myös kesällä jos ei aja.
9-3.1972
Re: käynnistymisongelmaa
Jos "seisottaa" autoa pidemmän aikaa niin kannattaa ottaa se miinus kenkä irti akusta. Näin säästää paljon aikaa, vaivaa ja rahaa.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: käynnistymisongelmaa
jep, mutta tää kaikki tapahtu korikorjaamolla, että en päässy ite asiaan vaikuttaan :S
9-3.1972