Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma Tammi 30, 2012 16:05
- Paikkakunta: savonlinna
Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Semmottissii että ei oikein tahdo nuo lämmöt nousta tarpeeksi 2.3T koneessa.Mittari roikkuu n.klo 8 eikä oikein lämmöt riitä tupaan.Paikallisella varaosaliikkeellä ei ollut tarjota kuin 88 asteen termaria.Jostain luin että 92 asteenkin olisi olemassa.Pitääkö paikkansa?
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Ei muutakuin marmoritiskiltä hakemaan alkuperäinen 92-asteinen,taitaa olla jopa halvempi kuin tarvikkeena........ja toimii.eli pitää paikkansa.
Saab 9-5 Aero 2007
Jäsen 5390
Jäsen 5390
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Suosittelen lämpimästi unohtamaan tarvikkeet ja hakemaan alkuperäisen termarin marmoritiskiltä. Saattaa olla jopa halvempi kuin tarvike... http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90 ... grp=616756
Eski
Eski
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
samoin suosittelen saab original . lämmöt nyt mittarin viisari vaakatasossa ja sidin mukaan 84-88c. yli - 25c. pakkasilla!
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Ah, mikä nautinto oli ajella näillä pakkasilla tuollainen 400 km:n reissu. Paitahihasillaan ja hytissä ihanan tasainen lämpö. Ei palella varpaita tai mitään muutakaan. Kaikki ikkunan aivan kirkkaina.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Hei,
En tiedä missä vika, mutta ei oikeen tahdo auto lämmetä. Seuraavat osat on vaihdettu parin vuoden sisällä: orginal termari, lämppärinhana, nesteet vaihdettu sekä huuhdeltu kunnolla vedellä. (3x vedet sisään, kone kuumaksi ja vedet ulos)
Vai paljonko/kauanko joudutte ajamaan että auto lämpiää?
En tiedä missä vika, mutta ei oikeen tahdo auto lämmetä. Seuraavat osat on vaihdettu parin vuoden sisällä: orginal termari, lämppärinhana, nesteet vaihdettu sekä huuhdeltu kunnolla vedellä. (3x vedet sisään, kone kuumaksi ja vedet ulos)
Vai paljonko/kauanko joudutte ajamaan että auto lämpiää?
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Itellä menee vartin verran, plusmiinus 5min, auto 2.3t 1999.
Minkälaisessa tilanteessa ei kone tahdo lämmetä, vai eikö ollenkaan? Tyhjäkäyntikierroksilla ei välttämättä riitä potku lämmittämään sekä konetta että kabiinia. Jos taas yli satasen vauhdeissa tuntuu paleltavan mutta pienemmissä nopeuksissa tarkenee niin todennäkösesti vuotaa ulkoilmaa hyttiin lämmittimen kennon ohi.
Minkälaisessa tilanteessa ei kone tahdo lämmetä, vai eikö ollenkaan? Tyhjäkäyntikierroksilla ei välttämättä riitä potku lämmittämään sekä konetta että kabiinia. Jos taas yli satasen vauhdeissa tuntuu paleltavan mutta pienemmissä nopeuksissa tarkenee niin todennäkösesti vuotaa ulkoilmaa hyttiin lämmittimen kennon ohi.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Mulla rupes lopulta pysyy kone lämpösenä ku vaihto uuden di-kasetin. Ensin syksyllä vaihdettii uusi termari. Toimi apaut 1kk ihan ok. Rupes taas lämpöjen kans temppuilee-> takuuseen uus termari. Nyt toimi taas pienen hetken kunnes alko nykimään ensin satunnaisesti silloin tällöin ja lopulta ei pysynyt enää kunnolla käynnissä. Onneksi olin 2km päässä PCS:lta. Vaihdettiin kasetti ja tulpat ja sen jälkeen on lämmöt ollu ok eikä oo palellu.
Ahdonvoimaa
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Tänä aamuna -20, auto 2h piuhassa. Käynnistyksen jälkeen koneen lämmöt ~28c, taajama ajoa noin kilometri, 64c. Tuossa kohtaa ACC rupesi työntämään flektiin tehoa ja lämmintä kabiiniin, tässä kohtaa myös auton lämpeneminen hidastui ymmärrettävästi.Henrikki kirjoitti:
Vai paljonko/kauanko joudutte ajamaan että auto lämpiää?
-b
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Itsellä ei ole piuhapaikkaa joten kylmiltään lähetään, 20km matkaa ja vauhtia 80km/hblair kirjoitti:Tänä aamuna -20, auto 2h piuhassa. Käynnistyksen jälkeen koneen lämmöt ~28c, taajama ajoa noin kilometri, 64c. Tuossa kohtaa ACC rupesi työntämään flektiin tehoa ja lämmintä kabiiniin, tässä kohtaa myös auton lämpeneminen hidastui ymmärrettävästi.Henrikki kirjoitti:
Vai paljonko/kauanko joudutte ajamaan että auto lämpiää?
-b
Niin ei tuossa ajassa nouse lämmöt kuin "kello 8.00" kohdille.
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Minulla on aerossa eberi, ja saan lämmöt kyllä ylös 85 asteeseen, mutta se ei aina riitä.
Jos vaikkapa ikkunat sattuvat huurtumaan, niin sitten ne myös jäätyvät, eikä lämmityslaitteen teholla niitä saa sulatettua. Talvitermari pitäisi ehkä minunkin vaihtaa.
Jos vaikkapa ikkunat sattuvat huurtumaan, niin sitten ne myös jäätyvät, eikä lämmityslaitteen teholla niitä saa sulatettua. Talvitermari pitäisi ehkä minunkin vaihtaa.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Kannattaa huolehtia myös raitisilma suodatin kuntoon, jos vanha ja tukossa
niin vaikuttaa kyllä puhaltimen tehoon ja huurtumiseen.
Itse jo harkitsin koko viltterin poistoa näillä alle -30c keleillä...
Sen vois korvata vaikka jollain harvemmalla tavaralla niin ettei oravat kuitenkaa
tuu sisälle lämmittelemään
niin vaikuttaa kyllä puhaltimen tehoon ja huurtumiseen.
Itse jo harkitsin koko viltterin poistoa näillä alle -30c keleillä...
Sen vois korvata vaikka jollain harvemmalla tavaralla niin ettei oravat kuitenkaa
tuu sisälle lämmittelemään
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Itse vaihdoin raitisilma suodattimen loppukesästä ja alkutalvesta huollossa laitettiin alkuperäinen termari, kun paikalla oleva (alkuperäinen kait sekin) tuntui avautuvan turhan tiuhaan, niin lämmöt ei pysynyt millään normaalissa.Fakiiri kirjoitti:Kannattaa huolehtia myös raitisilma suodatin kuntoon, jos vanha ja tukossa
niin vaikuttaa kyllä puhaltimen tehoon ja huurtumiseen.
Itse jo harkitsin koko viltterin poistoa näillä alle -30c keleillä...
Sen vois korvata vaikka jollain harvemmalla tavaralla niin ettei oravat kuitenkaa
tuu sisälle lämmittelemään
Uusi termari paikoilleen ja lämmöt pysyy normaalissa ja pysyi myös -34c pakkasissa eilen ja kaikki ikkunat oli täysin kirkkaat.
Noin vartti ajelua, niin lämpöä oli jo runsaasti sisällä ja auto oli aamusta roikassa kolmisen tuntia suunnilleen.
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
oma käsitys on, että femmassa pitäisi kyllä tareta ihan "tavallisella" toimivalla termarilla, mikä sitten onkaan femman normitermarin lämpö, 89c ehkä.
Ainakin allekirjoituksen femmassa tarkenee helposti ja en ole termariin itse koskenut.. Enkä usko siellä olevan mitään talvitermaria, tietysti kun täällä repostelen, niin siellä on joku 109c ..Termo S. Taatti..
Ainakin allekirjoituksen femmassa tarkenee helposti ja en ole termariin itse koskenut.. Enkä usko siellä olevan mitään talvitermaria, tietysti kun täällä repostelen, niin siellä on joku 109c ..Termo S. Taatti..
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Mistä sais kunnollisen "talvitermarin" 95seen?
Aikoinaan 2002-mallin farmari 9-5 Aerossa tarkeni ihan hienosti ja lasit pysyivät kirkkaina vaikka oli -35 pakkasiakin. Lämpömittarin neula oli aika nopeasti startin jälkeen vaakatasossa, kunhan oli esilämmitystä tarpeeksi tyyliin 2h roikassa. Termarina oli sama mikä oli silloinkin kun auto uitettiin Saksasta tänne. Oli varmaankin alkuperäinen silloin 69000km ajetussa kiesissä. Ainoastaan jos lasikattoluukun sisempi luukku oli auki, niin siilitukan takia päänahkaa saattoi vähän nipistellä motarilla kovilla pakkasilla. Luukun sulkeminen tai pipo auttoi luonnollisesti asiaan.