Kuskin jalkoja palelee

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Onko muille ilmaantunut kylmää jostain polkimien yläpuolelta?
Jokunen viikko takaisin ihmettelin ekan kerran, kun Helsingistä tullessa oli jaloilla kylmä, vauhdin laskiessa alle 100, kylmyys hävisi.

Suuntausläpän akseli on ehjä ja läppä liikkuu ilman ongelmia. ACC:tä en ole kalibroinut, mutta alle satasen vauhdissa lämmöt toimii ihan ok. Samoin tuolla yli 100 vauhdissa lämppärin kanavista tulee kyllä lämmintä, mutta sieltä muovin päältä tulee jostain kylmää. Apparin puolelle ei tuntuisi olevan vaivaa.

Kattelin läpivientejäkin sieltä kuskin jalkatilasta, mutta kaikki vaikuttivat näkösin puolin olevan ok. Tuo etsiminen ei vaan ajaessa ole kovin helppoo...
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja kello »

Kannattaa tarkastaa sisäilmankierron läppä/läpän moottorin akseli. Jos se akseli on irti läpästä, saattaa läppä päästä heilumaan vapaasti jonka takia ilmaa tulee ahtopaineella lämmittimen kennon ohi kovissa vauhdeissa.
Saab 9-5 Aero XWD -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ylitit autosi rakenteellisen talviolosuhteisin tarkoitetun ajonopeuden, laske ajonopeus maltillisemmaksi niin johan lämpöäkin piisaa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja Termos »

kello kirjoitti:Kannattaa tarkastaa sisäilmankierron läppä/läpän moottorin akseli. Jos se akseli on irti läpästä, saattaa läppä päästä heilumaan vapaasti jonka takia ilmaa tulee ahtopaineella lämmittimen kennon ohi kovissa vauhdeissa.
Jep, tämän takia omat varpaat paleli viime talvena kotvasen :lol:

Läpät kiinni:

http://photo.platonoff.com/Auto/2006020 ... _cover.jpg

Läpät auki (=tuulee koiville):

http://photo.platonoff.com/Auto/2006020 ... 4g.Fan.jpg
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Ystävällisesti tuttavallisesti kiittää hän! Nam.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja pönttö »

No nih, sepä se oli, läpät ihan lemppana. Suurin homma tuossa tarkistamisessa oli saada kuskinpuoleinen pyyhkijän varsi irti, oli ihan pikkiriikkisen kovassa.

Huomenna sitten tutustumaan siihen läppien akseliin/kiinnitykseen. Moottori ainakin pelaa, kun hurisee. Eikös se läppien moottori siellä kojetaulun alla ole?
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja kello »

Juu hanskalokeron takana.
Saab 9-5 Aero XWD -11
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja pönttö »

kello kirjoitti:Juu hanskalokeron takana.
Sieltäpä löytyi joo.
Se moottorin akselilta lähtevä varsi sieltä on poikki.
Ei vaan löytynyt sitten sopivaa työkalua, millä saa sen moottorin kannakkeen toisen ruuvin sieltä reiän pohjalta pois. Pistin sitten takaisin läjään, ajetaan hiljempaa ja korjataan myöhemmin.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja kello »

Eihän sitä välttämättä korjata tarvi tähän hätään, ei sitä sisäilmankiertoa talvella tarvi kuitenkaan. Ne läpät saa käsin lukittua ala-asentoon jolloin ei jalat palele (toivottavasti näin teitkin ennen kun koko roskan kasasit :) ).

Ja tosiaan jos laitat/laitoit ne läpät käsin johonkin asentoon, niin termoksen kuviin sen verran selvennystä, että ehdottomasti tuohon alemman kuvan näyttämään ala-asentoon. Jos läpät nostaa ylös niin sisäilmankierto pysyy jatkuvasti päällä, ja se taas tuppaa huurruttamaan ikkunat suht nopsaan.
Saab 9-5 Aero XWD -11
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja pönttö »

kello kirjoitti:Eihän sitä välttämättä korjata tarvi tähän hätään, ei sitä sisäilmankiertoa talvella tarvi kuitenkaan. Ne läpät saa käsin lukittua ala-asentoon jolloin ei jalat palele (toivottavasti näin teitkin ennen kun koko roskan kasasit :) ).

Ja tosiaan jos laitat/laitoit ne läpät käsin johonkin asentoon, niin termoksen kuviin sen verran selvennystä, että ehdottomasti tuohon alemman kuvan näyttämään ala-asentoon. Jos läpät nostaa ylös niin sisäilmankierto pysyy jatkuvasti päällä, ja se taas tuppaa huurruttamaan ikkunat suht nopsaan.
Sepä siinä onkin, kun siellä vivustossa lienee jotain välissä, eikä ne läpät mene sinne ala-asentoon asti. Kierrätysasentoon menee kyllä nätisti (ja läpät liikkuu hyvin yhtä aikaa), mutta ala-asentoon (ulkoilmasta otto) ei sitten millään.

Ennen laitan villasukat jalkaan ja/tai ajan alle satasta, kun laittasin sisäkierron pysyvästi päälle. "Kyllä minä hullu olen, mutta onneksi en ihan tyhmä", sano entinen Keuruun asukkikin.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja Termos »

kello kirjoitti: Ja tosiaan jos laitat/laitoit ne läpät käsin johonkin asentoon, niin termoksen kuviin sen verran selvennystä, että ehdottomasti tuohon alemman kuvan näyttämään ala-asentoon. Jos läpät nostaa ylös niin sisäilmankierto pysyy jatkuvasti päällä, ja se taas tuppaa huurruttamaan ikkunat suht nopsaan.
No voi nyt perseensuti sentään, muistinko tuonkin asian väärin :oops:
Pannaan dementian piikkiin, jouduin noiden läppien kanssa askartelemaan pariin otteeseen lämppärin puhallinta vaihtaessa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aihetta läheltä liipaten modasin omasta 9-5:stä sitä jalkatilan ilman puhallusta. Koko meillä olo ajan on tuntunut kesällä ja talvella että kuskin jaloille tuleva puhallus menee väärään paikkaan. Käsituntumalta arvioin että etenkin kaasujalalle ei tule suoraan puhallusta. Talvella sen on etenkin huomannut. Lisäksi olen aina ihmetellyt miksi pihalletaan ilmaa kovalla vauhdilla vasemmassa reunassa olevasta aukosta siten että ilmavirta menee oven viereen ja siitä ohi takapenkkiläisille.


Otinkin sen kojelaudan alaosan irti, jossa se ilmakanavakin on. Porasin koteloon 13mm reikiä siten että puhallusta tulee kaasujalalle ja myös muutamia reikiä kytkinpolkimen kohdille. Jos tämä juttu herätti mielenkiintosi, niin pitää käydä valokuvamassa tuon. Lopputulos on ollut miellyttävä. Reiät eivät ole muuttaneet toimintaa liian rajusti, mutta kuitenkin tasanneet jalkatilan lämpötilaa niin kesällä kuin talvellakin. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja kello »

En oo ite huomannut mitään vikaa femman ilmastoinnin puhallussuunnissa. Jos liikaa puhaltaa sieltä sivusta niin liekö tuulilasille tuleva ilmantulo osittain tukossa?
Saab 9-5 Aero XWD -11
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin siis puhallus sivusta ilmauksella tarkoitin sitä että jalkatilan vasemmanpuoleisesta reiästä puhaltaa kinttujen ohi lämpimän penkin viertä takapenkkiläisten iloksi. Tässä kuva siitä meikän modista. Voi olla että reiät olikin 11mm.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kuskin jalkoja palelee

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Mertmi kirjoitti:Niin siis puhallus sivusta ilmauksella tarkoitin sitä että jalkatilan vasemmanpuoleisesta reiästä puhaltaa kinttujen ohi lämpimän penkin viertä takapenkkiläisten iloksi. Tässä kuva siitä meikän modista. Voi olla että reiät olikin 11mm.

Näköjään on noiden jalkatilan suuttimien paikat muuttunu. Mulla on tuossa MY2002:ssa suutin tuossa diagnoosipistokkeen takana. Sillä lienee korjattu tuota havaitsemaasi ongelmaa.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Vastaa Viestiin