9-5 määräaikaishuolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja blair »

Tere,

femma aloittaa keväällä "omahuolto" ohjelman, eli en käytä enää merkkikorjaamossa. Kysymys: Voiko raitisilmasuotimen (aktiivihiili) ostaa Motonet osana, samoin ilmansuodin? Vai kannattaako suuntaa marmorille?

Toinen kysymys, jossain ketjussa puhuttiin jonkun ilmastoinnin kuivaimen(?) vaihtamisesta säännöllisin välein, onko näin ja mistä uusi osa, mihin hintaan?

-b

Motonet tosiaan ihan vieressä ja marmori 20km päässä, joten kyse ihan vain käytännön järjestelyistä..
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

ite ostin juuri motonetista tuon raitisilmasuotimen...siinä muistaakseni ei ollut paikkaa putkille, jotka menevät raitisilmasuodatinkotelon sisällä, siis sellasia lovia yläosaan tulevassa softalnpehmusteessa...puukolla ite tein pikku lovet...
ilmansuodinkin on motonetista...

hyvin on auto liikkunut noillakin...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
lattsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Pe Tammi 21, 2011 08:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja lattsa »

Samoin täällä motonetista ostin,kummatkin suotimet ja hyvin on toiminut.
9-3 2,0 T Sport Combi Vm 2009
Chrysler Grand Voyager Perheauto
Skidoo Mxz 600 Rev Vm 2002
Klubin jäsen #5364#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

blair kirjoitti: Toinen kysymys, jossain ketjussa puhuttiin jonkun ilmastoinnin kuivaimen(?) vaihtamisesta säännöllisin välein, onko näin ja mistä uusi osa, mihin hintaan?
No jaa, melko turhaa muutaman vuoden välein vaihdella kuivainta. Vaatii nimittäin ilmastointijärjestelmän tyhjentämisen ja uudelleen täytön johon harvalla kotiranettajalla on vehkeitä, saatika kylmäaineita :)
Eli jos kylmästöinti pelaa normaalisti, en lähtisi kuivainta vaihtelemaan. Sitten eri asia, jos vaikka joku letku tai lauhdutin porsii, niin samalla se kuivain kannattaa / pitää vaihtaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja Eski »

blair kirjoitti:Tere,

femma aloittaa keväällä "omahuolto" ohjelman, eli en käytä enää merkkikorjaamossa. Kysymys: Voiko raitisilmasuotimen (aktiivihiili) ostaa Motonet osana, samoin ilmansuodin? Vai kannattaako suuntaa marmorille?
Itsekin olen käyttänyt tarvikemallista raitisilmasuodatinta, koska alkuperäinen on ollut sikahintainen (>100e). Saattaahan olla, että parinkympin tarvikesuodattimen suodatuskyky on hieman heikompi kuin tuon orkkiksen, mutta se ei autoa riko. Spedeltä/PCS:ltä näyttää löytyvän nyt myös orkkista kohtuullisempaan hintaan .-> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... cfc96ad20a

Varsinainen ilmansuodatin on toinen juttu ja siinä olen suosinut orkkista ja vaihtanut putsarin selvästi tiuhemmin kuin huolto-ohjelma edellyttää. Näitä ilmansuodattimiahan on joskus tutkittu (mm. TM:ssä) ja niistähän löytyi aika suuria eroja... En tiedä miten halpoja tarvikeputsareita löytyy, mutta orkkiksen hintakaan ei ole ihan kohtuuton -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... cfc96ad20a
Toinen kysymys, jossain ketjussa puhuttiin jonkun ilmastoinnin kuivaimen(?) vaihtamisesta säännöllisin välein, onko näin ja mistä uusi osa, mihin hintaan?
Ei tosiaan kannata vaivautua. Ilmastoinnin täyttöä voi harkita, varsinkin jos kompura käy kesäkelissä kokoajan.

Eski
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Itse laitoin motonetin suodattimen ja siitä tosiaan puuttui vaahtomuovista putkien reiät. Seuraavan haen marmorilta ellei hinta taas nouse. Viimeisimmän tiedon mukaan hinta on hyvinkin kilpailukykyinen. Raitisilmasuodattimen kohdallahan se on jo vuosia sahannut ylös alas. Nyt ollaan alhaalla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Itse ostin ihan vaan normi varaosaliikkeestä tuon raitis-ilmasuodattimen(aktiivihiili)
MAN viltteri oli merkki ja siinä oli ainakin pehmusteessa nuo lovet valmiina.
Hinta muistaakseni jotain viiden kuudenkympin luokkaa.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jonkun pitäisi kodailla softa tai exceli, joka oman vuotuisen ajokilometrimäärän syöttämällä osaa tehdä Femman huolto-ohjelmasta listan tai taulukon, mitä pitää vaihtaa ja milloin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joo, ja sitten kun sais vielä syötettyä sinne omat mieltymykset kuten, vaihdelaatikon öljyjen vaihtovälin ja tulpppien vaihtovälin jne. niin olis hyvä. Sitten kun vielä sais karsia noi normi listauksessa olevat saranoiden voitelut ja muut turhakkeet pois häiritsemästä...

Luulisi että tästäkin porukasta löytyisi joku jolla on mustavyö exelissä, että sais tommosen loihdittua... :roll:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ainakin motonetin myymässä paperisessa raitisilmasuodattimessa (19.90€ / pro parts sweden tai jotain luki pahvilootassa)) oli vaahtomuovissa em. lovet. Kerran vuodessa vaihdan tuon ja sekin ahdistaa kun jopa VAG-tuotteissa suodattimen vaihtoon menee 3 minuuttia vrt. 45 minuuttia femmaan eikä saa edes rystysiään verille.

Moottorin ilmansuodattimena suosin kyllä Mann / Fram / Fiaam tuotteita. Halpissuodattimet ei ole hirveän hyviä suodatusteholtaan sekä pienempien partikkelien osalta että suodatusmäärältään. Viimeksi kun TM:ssä testattiin niin huonoin sitoi 3.9g pölyä ja paras muistaakseni melkein 12g. 20-25tkm on hyvä vaihtoväli laatusuodattimelle.

Öljynsuodattimessa alkuperäinen suodatin motonetissa on niin halpa ettei muuta kannata käyttää. Öljynä mikä tahansa laadukas 0W-40 tai 5W-40 ajaa asiansa. Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka juoksevaa GM LL-öljy on 30 asteen pakkasella. Halvimmillaan kun tuota myydään 19.90€/5L pönttö niin perusöljyn laatu mietityttää. Samoin "RalliVormula" kannattaa jättää kaupan hyllylle jos vetää raskasta kuormaa. Se nimittäin menettää ominaisuutensa heti jos käy kuumana ja menee liruksi. Mobilin 0W-40 on laadultaan paljon parempi kuin 5W-50
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ei siihen mitään ekseliä tarvita.
Oma huolto-ohjelma (n. 20-25tkm/vuosi):
Öljynvaihto 10K välein (Mobil 0w-40 + suodatin)
Tulpat 15K (bensa) tai 10K (E85) (NGK BCPR7ES-11)
Ilmansuodatin parin vuoden välein
Automaattilootan öljyt 2 v / 50K välein
Raitisilmasuodatin joka vuosi
Bensansuodatin (100K, voisi vaihtaa useamminkin)
Käyttöhihna rissoineen (max. 5 vuotta tai 120K)
Jäähdytinneste (punainen litku 3v välein, vihreä 2v)
Jarruneste (2v välein)
GT17 -> TD04 heti kun mahdollista :D

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Pe Helmi 10, 2012 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja core2 »

NGK suosittelee saab 9-5 Bio Power'in tulpiksi PFR6D10G.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja melberi »

Eikö Saabin suositus mene NGK:n suosituksen edelle?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tähän en osaa vastata uskottavasti. Mutta näin sanoo NGK asiasta: Jul 08 2011 SAAB 9-5 Bio Power 2.0 162 PFR6D10G
Uskon ettei näillä muilla aiemmin suositelluilla plugeillakaan olisi mitään häikkää.

Ps. Saab suositteli aina sitä mitä valmistajakin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: 9-5 määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

core2 kirjoitti:
La Helmi 11, 2012 00:52
Tähän en osaa vastata uskottavasti. Mutta näin sanoo NGK asiasta: Jul 08 2011 SAAB 9-5 Bio Power 2.0 162 PFR6D10G
Uskon ettei näillä muilla aiemmin suositelluilla plugeillakaan olisi mitään häikkää.

Ps. Saab suositteli aina sitä mitä valmistajakin.
Tämä tulppa suositus koskee ymmärtääkseni noita NG femmoja eli 2010 ja uudempia.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Vastaa Viestiin