Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

No niin, eli vanha sairaus nosti päästään 7-vuoden Volvoilun jälkeen :twisted:

Volvossa alkoi 200tkm jälkeen olemaan kaikenlaista ja teki mieli kokeilla jotain muuta vaihteeksi, ja vaikka edellinen Saab oli täynnä vikoja koneen ja apulaitteiden osalta (Saab 9-3 2.0t vm. 02), niin silti kun sai hyvän hyvityksen, niin tuli tollanen hankittua. (kauppa ei vielä täysin varma, kun sanoin että mietin yön yli, ja myyjä sanoi, että voi soittaa huomennakin, vaikka ei liike olekaan auki, joten tuskin sitä kukaan sen viimesen vartin aikana osti tänään kun liike oli auki)

Hyvän hyvityksen kun sai Volvosta ja löys ainakin 1000+1 järkisyytä vaihtaa(kuten aina), niin ei kai tässä mikään auta, maanantaina, tai viimeistään tiistaina, saa bilikan alle!
Tuli edellisellekin omistajalle soitettua, puheesta kuuli, että kyseessä oli vanhempi herrasmies ja hänkin autoa kehuskeli, ei kuulemma ollut kuin yks takuunalainen vika, mutta muuten oli ihan loistava auto, oli vaan se autokuume häneenkin iskenyt ja oli pitänyt saada Volvon maasturi alle

Järkisyitä olivat:
-alle 100tkm ajettu (nykynen 225tkm)
-webasto
-kulutus puolet Volvon kulutuksesta
-hyvä väliraha (vaikka Saapas oli jo ennestään halvempi kuin muut vastaavat, niin silti sain pari tonnia paremman hyvityksen ko. liikkeestä kuin esimerkiksi Auto-Jaloselta tai Volkkarilta, ja Volkkarilta vielä vastaavaan autoon!)
-Saabismi on sairaus (edellinen auto oli Saab, ja se oli ihan paska, mutta näköjään tämä autokuumeen, Volvon vikojen ja Saabismin yhdistelmä vie mukanaan)
-12kk/20tkm takuu


Lähinnä toi moottori mietityttää...Iskinkö käteni paskaan, vai oiskohan tässä ihan huolettomia kilsoja odotettavissa?


E:

Tässä pieniä eroja, mitä tuli huomattua S60:iin, ei niin mairittelevia Saabille, mutta kuitenkin, niin nätti oli kaikinpuolin, ulkoa ja sisältä, että silti tekee mieli vaihtaa.

-Onko 9-5:n vetopito oikeasti noin onneton, ei meinannut motarille päästä, kun Volvossa ei mitään sutimista olllut havaittavissa samassa kohtaa, ja muutenkin TODELLA etupainoinen auto, ei mitää väliä mihin ratti oli liukkaalla, aliohjaaminen oli todella tuntuvaa. (Saabissa uudet talvinakit urasyvyyden ja nastojen kunnon perusteella, Volvossa 2 talvea ajetut)
-Suuntavakavuus on tuttua 9-3:sta, tuntuu suoralla melko hehtaaripyssyltä. Ohjaus kyllä on tarkka ja tunnokas, eli siitä plussaa
-aivan käsittämätöntä vetelyä Volvoon verrattuna
-Sisustan suunnittelu on kyllä parhaat päivänsä nähnyt
-meteli on kovempi
-sisustan viimeistely on astetta karumpaa
-ulkomuodossa on todella totuttelemista, mutta tämä auto onkin "järkiauto", jossa ulkonäön merkityksen voi jättää vähemmälle :)

Tietysti ehkä tulee verrattua mansikoita ja mustikoita keskenään, kun viime kesänä tuli Volvon alustaa paranneltua, ja laitettua siihen Sachs Advantaget&Eibachit joka nurkkaan ja samalla vaihdettua myös iskareiden ylätuennan "laakerit" ja kumituet. Saab kuitenkin 90tkm ajetulla alustalla....

Pientä narinaa kuulu isoimmissa joustoissa, onkohan tossa jotain mitä pitäis ottaa kaupantekotilanteessa huomioon, vai onko normaalia, että vähän narisee pakkasilla(kuten og 9-3)?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Vetelyyn auttanee puslarevohka ja suuntaus. Rengaspaineet oletkin varmaan jo testaillut?

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aika outoja havaintoja tuo vetely ja heikko vetopito yms. Harvemmin alustan puslatkaan hajoavat noin äkkiä ja vähillä kilometreillä. Iskarit toki voivat olla jo ehtoopuolella. Saabilla on ollut muuten lisävarustekampanassa 9-5 sportti-alusta tarjouksessa 525e (sis. jouset ja iskarit). Myös tasonsäätösarja saman hintainen. Saatavuudesta ei tosin tietoa tällä hetkellä. Renkaita kannattaa kuitenkin vielä tutkia tarkemmin, saattavat olla vaarallisen surkeat vaikka pintaa olisi 7-8 mm ja nastat tallessa. Mitkä renkaat autossa on? Jos on tarvikevanteet, mikä on niiden ET?

Fiatin 1.9 kone/tekniikka vaikuttaa kestävältä. Eräskin klubilainen juuri eilen kehui Pieksämäellä talvitapahtumassa, että 500K alkaa olla mittarissa ja laturin on joutunut vaihtamaan.

Eski
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Saabismihan on sairaus, jota pukkaa pintaan aina välillä, tällä kertaa ajoin 5 v. hieman paremmilla mutta myös kalliimmilla autoilla. Vaihdoin vähentyneiden ajojen myötä vuoden ikäisen A4 quattron joten kuten siedettävän hyvityksen myötä 2003 mallin 9-5:een (2.3t A) ja ajelen tällä hopeanuolella nyt hetkisen ja oikeastaan yllättävän tyytyväisenä ottaen huomioon hinta/laatu-suhteen. Joitain huomoita:

- Suuntavakavuus Saabissa mielestäni edelleen huippuluokkaa, myös verrattuna tuohon Audiin, talviajossa ohjauksen keskitys selvästi parempaa. Ajamisen hauskuus sitten erikseen, kyllähän neliveto sporttialustalla on kiva... Eli jos 9-5 on suoralla "hehtaaripyssy", niin eihän kaikki ole kunnossa.
- Valot erinomaiset, ei yhtään ikävä xenoneita.
- Vetely ei ole mielestäni erityisen häiritsevää verrattuna esim. 9-3:een TTID-koneella, toki sitä on.
- Alustapäivitys Aeroon hieman kiinnostaisi mikäli tuota Saabin sport-pakettia vielä myydään hintaan 525e, toisaalta ei välttämättä kannata ellei autoa sitten pidä kovin pitkään.
- Rengasmelu Hkpl 7:lla on melko kovaa, mutta pito vastaavasti vakuuttava. Aluksi alla olleilla Goodyeareilla melu oli paljon vähempää.
- A5 Sentronic-laatikko on selvästi parempi kuin edellinen A4 mm., koska ohituksissa voi manuaalimoodissa ohittaa 4:lla ilman pelkoa turhasta kick-downista
- Vector penkit ovat upeat, sisusta sopivan "klassista" muotoilua saabistin silmään :)
- Perusvian eli SID:n pikselit laitoin kuntoon 1. iltana, ohjauksen pieni napse ei lähtenyt rattinivelen 1. öljyämisellä kokonaan.
- Taka-akselin pikkupuslissa on väljää mikä ei yllätys 160tkm jälkeen, liikkeen pitäisi vastata kustannuksista.
- Edestä kuuluu pientä kopinaa etenkin kylmällä (ja narahteluitakin), välyksiä ei huolto löytänyt. Iskarit?
- Huohotinpäivitys tehty, kone kuulostaa ja tuntuu terveeltä (tehoa ja vääntöä hienosti)

Siisti peli ikäisekseen. Toivotaan, että toimii :)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja Eski »

Trooper_75 kirjoitti: - Alustapäivitys Aeroon hieman kiinnostaisi mikäli tuota Saabin sport-pakettia vielä myydään hintaan 525e, toisaalta ei välttämättä kannata ellei autoa sitten pidä kovin pitkään.
Näiden vanhempien vuosimallien sportti-alustasarjassa on mukana myös kallistuksenvakaajat. Vasta M2006-> oli kaikissa vakiona sport-vakaajat. Sporttialustassa siis vielä enemmän vastinetta rahalle, mutta asennustyössä selvästi isompi homma. Pelkkien iskarien ja jousien vaihto esim. PCS:llä noin parin tunnin homma.

Eski
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Eski kirjoitti: Näiden vanhempien vuosimallien sportti-alustasarjassa on mukana myös kallistuksenvakaajat. Vasta M2006-> oli kaikissa vakiona sport-vakaajat. Sporttialustassa siis vielä enemmän vastinetta rahalle, mutta asennustyössä selvästi isompi homma. Pelkkien iskarien ja jousien vaihto esim. PCS:llä noin parin tunnin homma.
Eski
Eli kalliiksi tulee, kun kyse ainakin toistaiseksi budjettimielessä ostetusta käyttö-Saabista. Mutta pidetään mielessä.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eski kirjoitti:Aika outoja havaintoja tuo vetely ja heikko vetopito yms. Harvemmin alustan puslatkaan hajoavat noin äkkiä ja vähillä kilometreillä. Iskarit toki voivat olla jo ehtoopuolella. Saabilla on ollut muuten lisävarustekampanassa 9-5 sportti-alusta tarjouksessa 525e (sis. jouset ja iskarit). Myös tasonsäätösarja saman hintainen. Saatavuudesta ei tosin tietoa tällä hetkellä. Renkaita kannattaa kuitenkin vielä tutkia tarkemmin, saattavat olla vaarallisen surkeat vaikka pintaa olisi 7-8 mm ja nastat tallessa. Mitkä renkaat autossa on? Jos on tarvikevanteet, mikä on niiden ET?

Fiatin 1.9 kone/tekniikka vaikuttaa kestävältä. Eräskin klubilainen juuri eilen kehui Pieksämäellä talvitapahtumassa, että 500K alkaa olla mittarissa ja laturin on joutunut vaihtamaan.

Eski
No niin, aamulla kävin hakemassa Saabin liikkeestä, ja sinne jäi Volvo, vähän on haikea olo, tulihan tuolla reilut 7-vuotta ajeltua 8O

Mutta mutta, autossa on Saabin vanteet niin kesä- kuin talvirenkaille ja renkaat näyttävät olevan Conti Winterviking 2:set, joten kaippa noiden pitäis aikas OK renkaat olla?
Mutta kyllä ton pienen ajelun jälkeen olen edelleen sitä mieltä, että Volvon vetopito oli huomattavasti parempi, johtuneeko sitten Volvon timmimmästä alustasta.
Toi suuntavakavuus on varmaan sellainen juttu, jonka kanssa oppii elämään, ja siihen ei lopulta kiinnitä mitään huomiota.

Muistan 9-3:nkin kanssa, että jos ajeli pidemmän matkan vanhempien Volvolla, niin Saabiin siirtyessä kiinnitti hetken huomiota heikompaan suuntavakavuuteen.

Toi Fiatin kone kyllä tuntuu ihan hyvältä. Kun töihin ajelin liikkeestä, niin kulutus oli vähän reilu viis litraa, joka ei ole juuri mitään.
Volvolla keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan lähes 12 litraa satasella, joten en sitä pahemmin vilkuillut, ettei alkanut hatuttaa :)
Tehoakin moottorissa on omiin tottumuksiin aivan tarpeeksi, tuntuu varsinkin kaupungissa melko tehokkaalta Volvon luistattavan automaatin jälkeen(Saab on siis manuaali).
Vähän harmittaa kuudennen vaihteen puuttuminen, kiertää yli 2k jo satasen vauhdissa. :?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kannattaa tutkituttaa takapään nivelien kunto osaavassa korjaamossa, koska kunnossa ollessaan 9-5 on erittäin suuntavakaa auto. (juuri pääsin eroon S80:stä urohjuksesta). Rouvakin ihmetteli paikallisteiden kunnon parantuneen autonvaihdon yhteydessä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000LPT kirjoitti:Kannattaa tutkituttaa takapään nivelien kunto osaavassa korjaamossa, koska kunnossa ollessaan 9-5 on erittäin suuntavakaa auto. (juuri pääsin eroon S80:stä urohjuksesta). Rouvakin ihmetteli paikallisteiden kunnon parantuneen autonvaihdon yhteydessä.
Näin on. Kunnossa olevaa femmaa suuntavakaampaa autoa ei ole vielä tullut ainakaan itse ajettua.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Eski kirjoitti:
Näiden vanhempien vuosimallien sportti-alustasarjassa on mukana myös kallistuksenvakaajat. Vasta M2006-> oli kaikissa vakiona sport-vakaajat. Sporttialustassa siis vielä enemmän vastinetta rahalle, mutta asennustyössä selvästi isompi homma. Pelkkien iskarien ja jousien vaihto esim. PCS:llä noin parin tunnin homma.

Eski
Yksi satsi (525e) oli koneen mukaan vielä jäljellä (Suomen varastossa?) eli pitihän se hetken mielijohteesta laittaa tilaukseen. Asennus vähän yli pari sataa suuntauksen kanssa eli aika hyvä vastike rahalle ollakseen merkkiosia. Ehkäpä ei sitten tule laitettua Saabia niin nopeasti kiertoon :)
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Vähän ihmetyttää toi takaluukun lukitus, kai sen kuuluis toimia siitä takakontin kahvasta?

Itsellä kontti avautuu kuskin oven nappia painamalla tai sitten kaukosäätimestä, mutta itse kontin painikkeesta ei tapahdu mitään.

Onko tämä joku ohjelmoitavissa oleva juttu vai onkohan jotain vialla?
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Käsittääkseni Techillä käytös on muutettavissa. Techmiehet kertonevat tarkemmin, tuommoinen muistikuva mulle aikoineen jäi keskustelusta Mimmin kanssa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Trooper_75 kirjoitti:A5 Sentronic-laatikko on selvästi parempi..
Kun vielä laittaa Saabilta(merkkiliikkeeltä) tai harrastajalta jolla on tech2 uusin softapäivitys laatikkoon, niin meno eikun paranee entisestään ja kulutus laskee, vaihdot paranevat jne...

Hyvin pääsi vertaamaan kun erääseen MY2005 aero a:han päiviteltiin uudempi softa vaihdelaatikkoon Laakkonen Jyväskylä toimesta. Päivitetyllä, uudemmalla softalla auto tuntui kuin toiselta autolta. Suosittelen päivitystä kaikille automaattivaihteistolla ajaville.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Pakari kirjoitti:
Trooper_75 kirjoitti:A5 Sentronic-laatikko on selvästi parempi..
Kun vielä laittaa Saabilta(merkkiliikkeeltä) tai harrastajalta jolla on tech2 uusin softapäivitys laatikkoon, niin meno eikun paranee entisestään ja kulutus laskee, vaihdot paranevat jne...

Hyvin pääsi vertaamaan kun erääseen MY2005 aero a:han päiviteltiin uudempi softa vaihdelaatikkoon Laakkonen Jyväskylä toimesta. Päivitetyllä, uudemmalla softalla auto tuntui kuin toiselta autolta. Suosittelen päivitystä kaikille automaattivaihteistolla ajaville.
Tuohon on kuitin mukaan tehty helmikuussa 2009 "vaihteiston ohjelmointi ja sopeutusajo" hintaan 336e ( 8O ) merkkiliikkeessä. On mahdollista, että uusin softa on sisällä? Pitänee kuitenkin varmistaa, kun seuraavan kerran asioi merkkiliikkeessä.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tuli hankittua Saab 9-5 TiD vm. 08

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Rommitommi kirjoitti:Itsellä kontti avautuu kuskin oven nappia painamalla tai sitten kaukosäätimestä, mutta itse kontin painikkeesta ei tapahdu mitään.
Joo kyllä se niin on, että sen lukitus pitää avata erikseen. En muista oliko edes optiota, että se aukeaisi samalla kuin ovet. Joka tapauksessa sen käytöstä voi ohjelmoida tietyissä rajoissa tech2:lla, eli saabin omalla ohjelmointilaitteella, foorumilta löytyy jokunen harrastaja, jolta moinen löytyy, halukkaat ilmoittautukoon.

-Sami

ps. Ja kohta joku mainostaa "parempaa" foorumia, jossa kaikki on paremmin kuin täällä...
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin