95n "ylimääräiset" tehot?
95n "ylimääräiset" tehot?
Tervehdys arvon saabistit!
Vaihdoin hiljattain vaihtelevalla "menestyksellä" palvelleen volkkarin sopivasti ajettuun 95:een (2.0 automaatti -04, n. 150tkm). Olen ollut autoon enemmän kuin tyytyväinen. Mutta perehtyessäni tarkemmin auton huoltohistoriaan ja kuitteihin törmäsin ilmeisesti auton edelliseen myynti-ilmoitukseen, jonka mukaan Saabin ohjelma päivitetty Stage-1 tasolle (n. 225hv /330nm) toiseen trionic-boksiin T5suitella... Lisäksi lapussa todetaan, että boksi voidaan ohjelmoida uudelleen oman maun mukaan(?). Autosta löytyi myös alkuperäinen trionic-boksi, jossa orkkis ohjelma, 150hv.
Mitä mieltä olette tästä, kestääkö mylly moisen teholisäyksen (50% mikä mielestäni on aika paljon pelkällä ohjelmoinnilla. Mene ja tiedä..)? Vai kannattaako heivata "viritys" ja tyytyä noihin 150 hevoseen. Auto nykyään maltillisessa lapsiperheen ajossa. Pieni lisäteho ei muuten haittaa, jos vain auto kestää. Auton huoltohistoria vaikutti muuten todella hyvältä ja autosta on mitä ilmeisemmin pidetty hyvää huolta.
Mikäli jotain leviää teholisäyksen takia, pamahtaako muutakin kuin turbo? En siis hirveästi ymmärrä auton sielun elämän päälle.
Auto siis ostettu suurehkosta suomalaisesta autoliikkeestä, jossa ei ilmeisesti oltu tietoisia virityksestä, koska sitä kaupattiin 150 heppasena. Ainakaan ilmoituksen laatija ja myyjä eivät asiasta mitään mainninneet.
Kiitokset kaikille, jotka jaksoivat tämän oksennuksen lukea. Ja erityinen kiitos heille, jotka jopa jotain vastasivat...
Vaihdoin hiljattain vaihtelevalla "menestyksellä" palvelleen volkkarin sopivasti ajettuun 95:een (2.0 automaatti -04, n. 150tkm). Olen ollut autoon enemmän kuin tyytyväinen. Mutta perehtyessäni tarkemmin auton huoltohistoriaan ja kuitteihin törmäsin ilmeisesti auton edelliseen myynti-ilmoitukseen, jonka mukaan Saabin ohjelma päivitetty Stage-1 tasolle (n. 225hv /330nm) toiseen trionic-boksiin T5suitella... Lisäksi lapussa todetaan, että boksi voidaan ohjelmoida uudelleen oman maun mukaan(?). Autosta löytyi myös alkuperäinen trionic-boksi, jossa orkkis ohjelma, 150hv.
Mitä mieltä olette tästä, kestääkö mylly moisen teholisäyksen (50% mikä mielestäni on aika paljon pelkällä ohjelmoinnilla. Mene ja tiedä..)? Vai kannattaako heivata "viritys" ja tyytyä noihin 150 hevoseen. Auto nykyään maltillisessa lapsiperheen ajossa. Pieni lisäteho ei muuten haittaa, jos vain auto kestää. Auton huoltohistoria vaikutti muuten todella hyvältä ja autosta on mitä ilmeisemmin pidetty hyvää huolta.
Mikäli jotain leviää teholisäyksen takia, pamahtaako muutakin kuin turbo? En siis hirveästi ymmärrä auton sielun elämän päälle.
Auto siis ostettu suurehkosta suomalaisesta autoliikkeestä, jossa ei ilmeisesti oltu tietoisia virityksestä, koska sitä kaupattiin 150 heppasena. Ainakaan ilmoituksen laatija ja myyjä eivät asiasta mitään mainninneet.
Kiitokset kaikille, jotka jaksoivat tämän oksennuksen lukea. Ja erityinen kiitos heille, jotka jopa jotain vastasivat...
9-5 2,0t 2004 Stage 1
Re: 95n "ylimääräiset" tehot?
Jos softa on asiallinen, niin eipähän tuosta isompaa riskiä ole. 2.0t:n GT17-turbo hajoaa joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin (saattaapa olla jo vaihdettukin). 150hv tehoilla automaatti 9-5 on kyllä niin pappamaisen alitehoinen ja kuminauhamainen, että sillähän on tien tukkona taajama-alueellakin
GT17:n hajoamista ei kannata liikaa murehtia, autosta tulee sitten selvästi parempi, kun päivittää turbon kestävämpään Mitsun TD04:n päivittää sille sopivan n. 250hv softan
Eski


Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 95n "ylimääräiset" tehot?
Aihetta on melko paljon käsitelty täällä, käyttämällä Etsi -toimintoa löytyy aika paljon asiaa. Hakusanaksi vaikka se turbo.
Ennemmin tai myöhemmin orkkis turbo hajoaa, jos siellä nyt vielä on orkkis Garrett. Turbon vaihto maksaa about tonnin ja silloin siihen saa kestävämmän Mitsun puhaltimen.
Kone itsessään kestää tuon tehonnoston, varsinkin normaalissa perheajossa.
Edit: Eski kerkes ensin.
Ennemmin tai myöhemmin orkkis turbo hajoaa, jos siellä nyt vielä on orkkis Garrett. Turbon vaihto maksaa about tonnin ja silloin siihen saa kestävämmän Mitsun puhaltimen.
Kone itsessään kestää tuon tehonnoston, varsinkin normaalissa perheajossa.
Edit: Eski kerkes ensin.
Viimeksi muokannut 9000 automaatilla, Su Helmi 12, 2012 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 95n "ylimääräiset" tehot?
Ei sitä viritystä tarvii pelätä mitenkään. Kone kestää sen paremmin kun hyvin. Jos olen ymmärtänyt oikein on tuo 2.0t periaatteessa sama kone kun aerossa jossa on 225 hv vakiona. Eroja toki on muttei ratkaisevia. Viisaanmat saavat tarkentaa jos haluavat. Omassa on vastaava Stage1 softa ja on alunperin 150 hv. Enkä ole huolissani. Seuraavaksi tulee Biopower softa sekin stagella
. Hyvän pelin oot hankkinut ja turvallisin mielin voit jatkaa ajamista .

Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 95n "ylimääräiset" tehot?
Ei se ihan sama pata ole, Aerossa on 2.3 litrainen pata...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 95n "ylimääräiset" tehot?
Kuten sanottu, eroja on... Mutta onko muita kun turbo, tilavuus ja softa? Ei mun tietääkseni, saatan olla pahasti väärässä mutta kuitenkin.
Minulle on ainakin uskoteltu että tuo 2.0 kestää helposti aeron tehot... Vaikka mut on toisaalta helppo vakuuttaa kun luvataan lisää tehoja
Minulle on ainakin uskoteltu että tuo 2.0 kestää helposti aeron tehot... Vaikka mut on toisaalta helppo vakuuttaa kun luvataan lisää tehoja

Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 95n "ylimääräiset" tehot?
Kestävyyden kannalta se on ihan yhtä luja pata kuin Aerossa, eli ei mitään hätää jos softa on fiksu (tuskin se aivan huono on jos on tehty T7suitella). Tuon stage1 teholisäyksen kestää ongelmitta ja se jopa tiputtaa kulutusta, aja vain menemään..
Vielä kun purkkeja on 2kpl niin jos läheltäsi on saatavilla RE85 polttoainetta niin kannattaa päivittää softa sitä tukemaan jolloin saat ajaa selvästi halvemmalla.
RE85 hinta kun on alle 1e/l ja sitä kuluu kuitenkin turbosaabissa vain 20-40% enemmän kuin normibensaa.
Vielä kun purkkeja on 2kpl niin jos läheltäsi on saatavilla RE85 polttoainetta niin kannattaa päivittää softa sitä tukemaan jolloin saat ajaa selvästi halvemmalla.
RE85 hinta kun on alle 1e/l ja sitä kuluu kuitenkin turbosaabissa vain 20-40% enemmän kuin normibensaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 95n "ylimääräiset" tehot?
Hei saabiska ja onnea uudelle hankinnalle!
Itsekkin puollan tuota Biopoveri softaa jota jcarlsonkin suositteli.
Tehoa on mukavasti ja polttoaine vaihtoehdot lisääntyvät yhdellä.
Garretti kestää minkä kestää,mutta ei vaihto mikään ylitsepääsemätön
homma ole....
Itsekkin puollan tuota Biopoveri softaa jota jcarlsonkin suositteli.
Tehoa on mukavasti ja polttoaine vaihtoehdot lisääntyvät yhdellä.
Garretti kestää minkä kestää,mutta ei vaihto mikään ylitsepääsemätön
homma ole....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: 95n "ylimääräiset" tehot?
Kestosta en tiedä enkä jaksa murehtiakaan mutta omassa -02 2.0t A pappalineaarissa on ollut viime keväästä tuo RE85 + stage1 eikä ihan heti tulisi mieleen vaihtaa autotallissa olevaa orggisboksia takaisin vaikka auto onkin maltilisessa perhekäytössä.
Auto on toiminut tässä viime pakkasillakin etanolilla ilman ongelmia ja kulutuslisä sekalaisessa ajossa 2-3 l/100km. Käytökseltään auto tuntuu jopa paremmalta kun on etanolia tankissa, voi olla kuvitelmaakin mutta alavääntö tuntuu paremmalta.
Niin ja onhan se

Auto on toiminut tässä viime pakkasillakin etanolilla ilman ongelmia ja kulutuslisä sekalaisessa ajossa 2-3 l/100km. Käytökseltään auto tuntuu jopa paremmalta kun on etanolia tankissa, voi olla kuvitelmaakin mutta alavääntö tuntuu paremmalta.

Niin ja onhan se


(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
Re: 95n "ylimääräiset" tehot?
Ei ole kuvitelmaa, alavääntö paranee huomattavasti etanolilla.
2-litraisella T5 moottorilla, jossa on vakiona todella heikko alavääntö, pystyy nyt helposti vedättämään kadunkulmat vaikka 1000rpm. Polttoaineen vaihto bensa->e85 teki käytännössä moottorin luonteeseen saman kuin 2,0 -> 2,3 tilavuusero.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 95n "ylimääräiset" tehot?
Ylimääräiset tehot..... alle 500hv 2tn painoisessa ei ole ylimääräistä vaan tarpeellista tehoa......
-a-
-a-