Moottorin pois nosto?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eba4
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Helmi 18, 2012 14:22
Paikkakunta: Kokkola

Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja eba4 »

2.0 t automaatti. minkälainen operaatio tuleeko yläkautta pois? torstaina hävis öljynpaineet ja rupes kalkattaan niinku olis kiertokangen tai kampiakselin laakeri menny! :cry:
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

9-5 manuaaliaskilla tulee jotenkuten konetilan seiniä naarmuttamalla tämäntapaisessa asennossa:
Kuva

Suosittelen siltikin tiputtaan kone-voimansiirtopaketin apurunkoineen alas tässä muodossa:

Kuva

Kuvauksesta päätellen siellä on sitä kulumaa sitten muuallakin moottorissa että varaudu enempienkin osien vaihtamiseen tai vaihtokoneesen jos hyvän haluaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
SiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 15:57
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja SiK »

Myös 5-vaihteisella automaatilla varustettu moottori mahtui yläkautta. Kampuran hihnapyörän irrotin, koska se on aika kriittisessä paikassa. Myös jäähdyttäjän flektit olisi kannattanut irroittaa, mutta mahtui nippa nappa irroittamattakin. Joka tapauksessa ahdasta on yläkautta nostaa.

Kuva
eba4
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Helmi 18, 2012 14:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja eba4 »

voi sittenki olla että hyvällä säkällä alakerta ehjä,luultavasti ei sekään.. 4 cyl. ilman puristuksia.ja ku käyntiin koittaa niin pakokaasua tulee öljykorkin välistä..(ehkä mäntä rikki) jokatapauksessa ei hyvä..! vaihtokone tulee ja tuo rempataan jos ei kovin kalliiks tule!
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Männänrenkaat jumissa todennäköissesti kolmessa neljästä männästä ja nelosessa jo pahemmat naarmut männässä ja sylinterissä. Kalkattava veivilaakeri on 3 tai 4 veivi ja muistakin melko varmaan löytyy lämpenemää. Öljypohja täynnä mämmiä. Voit sitten kirjoitella montako arvausta osui oikeaan.
Yli/alikokoon koneistukset ja samoin vastaavien männänrenkaiden/laakereiden hankkiminen voi tulla sen verran kalliiksi ettei ole kannattavaa tehdä, ellei itse omista koneistamoa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Jos päädyt 2.3:een koneeseen niin voisin sopivasti myydä uudet männät.


Kuva

Nuo uudet t7 mitoilla 234 9000:sen. käy 2.3:een t7 koneeseen
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
eba4
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Helmi 18, 2012 14:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja eba4 »

saapas77 kirjoitti:Jos päädyt 2.3:een koneeseen niin voisin sopivasti myydä uudet männät.


Kuva

Nuo uudet t7 mitoilla 234 9000:sen. käy 2.3:een t7 koneeseen
2 litranen tulee...
eba4
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: La Helmi 18, 2012 14:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja eba4 »

mitä pitää irrottaa että mahtuu yläkautta ottaan pois??
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Onko mahdotonta että jättää laatikon paikoilleen , mahtuuko lohko pois paikoiltaan ,
jos ottaa kannen ensin veks :?:
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja nugge »

hyvoneju kirjoitti:Onko mahdotonta että jättää laatikon paikoilleen , mahtuuko lohko pois paikoiltaan ,
jos ottaa kannen ensin veks :?:
Menee kyl tosi hankalaksi jättää laatikko paikalleen.
Pitäisi apuakseli irroittaa ensiksikin, sit jotenki ripustaa se laatikko jollai vasemmal, sit saada akseli irti kytkinlevystä...

Varmaan mahdollista mutta en lähtis itse yrittää.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Itte hiljattain remppaa tehneenä suosittelen koko paketin alas pudottamista.
Ei paha rasti, jos on betoni- tai asfalttilattia. Kattokaan ei haittaa.... :wink:
Keulan nostin ensin pukkien päälle, runkopalkeille. Sit eiku releitä irrotteleen.
Ja ennenkuin auto ylös, niin vetarin mutterit löysälle.
Kuormalavasta sopiva peti alle, pyörät hain siihen paikallisesta halpahallista.
Huom. Tarpeeksi tukevat.
Sit rakensin keulan eteen kahdesta tarpeeksi korkeasta A-pukista ja nelosparrusta nosto-orren.
Keulasta sen verran tavaraa irti, et saa nostoliinan "törmäystukiin" tai mitkä ne ovat kiinni.
Sit vaan ketjutaljalla keula ylös ja mottivaihteisto vedetään alta pois.
Tossa karkeesti miten se meni.
Kasaus tieteski toisinpäin :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

eba4 kirjoitti:mitä pitää irrottaa että mahtuu yläkautta ottaan pois??
Kiinnostais muakin ? Kansi on jo pois paikoiltaan ? Onko nuo sisemmät vetonivelet kinkkiset irrottaa :?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Pitemmästä tukilaakeripukki irti ja lyhkäsempi lähtee ko kupin ja lootan välistä vaikka sorkkaraudalla kampeamalla. Siin on pooreissa jousiprikka. Pitemmässä ei ole.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Entäs mistä kohtaa vaihteensiirtäjä irti , ja pitikö ennen irrotusta laittaa joku määrätty pykälä päälle ? Ja toi laatikon puoleinen mottorintuki , mistä välistä irti ?
Ja startin päällä on joku anturi (naku ?) jossa on kahden piuhan liitin , ja johon tulee yksi piuha , miten onko jotenkin lukittu yms kun ei aukea niin kuin muut samantyyliset liittimet (esim sytkäkassu) ?
suapas kirjoitti:Pitemmästä tukilaakeripukki irti ja lyhkäsempi lähtee ko kupin ja lootan välistä vaikka sorkkaraudalla kampeamalla. Siin on pooreissa jousiprikka. Pitemmässä ei ole.
Mahtuuko noi tulemaan pakoiltaan ihan noin muuta irroittamatta , vai täytyykö esim tolpan alapää ottaa irti ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin pois nosto?

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

saapas77 kirjoitti:Jos päädyt 2.3:een koneeseen niin voisin sopivasti myydä uudet männät.




Nuo uudet t7 mitoilla 234 9000:sen. käy 2.3:een t7 koneeseen

Mitkäs männät nuo ovat? voisi kiinnostaa jos paremmat kuin T7 vakiot.

ei jaksa muistaa noita moottorimerkintöjä :)
Ovatko T5 :sta?
Vastaa Viestiin