muutamia käynnistysvikoja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
supi30
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 18:08

muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja supi30 »

Eli auto on 9-5 2.0t StW vuosi 2000 automaatti.

Vika on seuraava. Toisinaan starttaa, muttei käynnisty (bensapumppu ei käynnisty). Ja toisinaan avaimesta kääntämällä ei tapahdu mitään. Ongelmaa esiintyy yleensä nollakelillä tai kovemmalla lumi/vesisateella. Voisko johonki mennä vettä tai kertyä kosteutta?

Mietiskelin, että alotanko osien vaihtelun virtalukon pohjasta, sytkäkasetista vai kampiakselin asentoanturista.. vai olisko muita ehotuksia?

Olisko noille osille esittää jotaki hintaa, jos vaikka alottais halvimmasta.

Kestääkö muuten noita nykysiä releitä testata virtakynällä? Ainakaan 99 saapin releet kärähteli ilosesti.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Bensapumppu ilman ämpäriä n. 90 euroa. Käytä Etsi -toimintoa, löytyy aika paljon tietoa. Kampuran asentotunnistin n. 90 euroa sekin (PCS Jyväskylä, klubialen kanssa). Myös tosta virtalukonpohjasta löytyy aika lailla tietoa, hakua kehiin.

Eikös bensapumpun voi testata hyppylangalla antamalla suoraan sille virtaa? Ainakin tonnarin pumppua näin aikoinaan testasin... Käsittääkseni bensapumppu pyörähtää pikkuisen tovin, kun laittaa virrat päälle, mutta jos kampuran as. tunnistin ei anna kierrosluku tietoa, pumppu ei pyöri...

Viisaammat korjaa, mikäli lumitöiden sekoittama pääni muisti väärin :lol:

Paljonkos oli metrejä takana?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Moottorin johtojen liittimet tarkistaisin ensin, mm ecu ja toinen iso liitin konehuoneessa
tulipellin yläosassa.
Ja sitten virtalukon pohja ja asentotunnistin.

Onko tehty jotain vian alkamisen aikoihin?
Ainakin 98 vuodelta on ollut ecuja joissa tulee hapettuma vikaa, niistä kait suurin osa vaihdettiin jo takuuna mutta miksei näitä vielä vois jossain autossa ollakin.

Testeri vois tuossa tapauksessa helpottaa paljon vian etsintää jos nuo ei auta.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja Eski »

supi30 kirjoitti:Eli auto on 9-5 2.0t StW vuosi 2000 automaatti.
Vika on seuraava. Toisinaan starttaa, muttei käynnisty (bensapumppu ei käynnisty). Ja toisinaan avaimesta kääntämällä ei tapahdu mitään. Ongelmaa esiintyy yleensä nollakelillä tai kovemmalla lumi/vesisateella. Voisko johonki mennä vettä tai kertyä kosteutta?
Kun avaimesta kääntämällä ei tapahdu mitään, voi vika johtua automaattilaatikon asentotunnistimesta, joka estää starttaamisen vaihde päällä. Kannattaa tuolloin kokeilla siirrellä "vaihdekeppiä" eri asentoihin ja kokeilla uudestaan P- tai N-asennossa, jossa starttaaminen pitäisi onnistua. Virtalukon pohjakin on tietysti mahdollinen ja voinee aiheuttaa nuo molemmat ongelmat (starttaa, mutta ei käynnisty / ei starttaa ollenkaan).

Eski
supi30
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 18:08

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja supi30 »

Kiitos kaikille..

Mittarissa on tosiaan jo 258tkm.
Lueskelin muitaki topicceja ja aika lailla tuntus olevan samoja vikoja.
Vaihdekepin liikuttelu ei auta, jotenka siinä ei varmaan vika ole. Itellä epäilyttää tuo asentoanturi, mutta kun testeri ei viikko sitten antanu mitään virhettä niin tiiä sitte.. Aineella sanovat, että hankalaa on korjata ehjää autoa. :roll:

Taidan ronkkia liittimet läpi ja vaihtaa tuon lukon pohjan näin aluksi..

Kertoilen tännekin jos syyllinen joskus löytyy.
9-5 StW 2.0t '00
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Jos ecun liittimen irroitat niin pienellä vaivalla avaa ecun ja poissulkee sen piirilevyn happetumisvian.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
supi30
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Helmi 19, 2012 18:08

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja supi30 »

Noniin..
Nyt on auto ronkittu ulko ja sisäpuolelta.

Bensapumpulle oli tullu mitta täyteen ja se korjaski toisen vian.
Jäljelle jäi sitte se toinen, eli avaimesta kääntämällä ei tapahdu mitään. Virtalukon pohja meni vaihtoon, sen jälkeen vaihdelaatikon huollon yhteydessä vaihdoin myöski laatikon asentoanturin. Startin johdot ja ecu:n liittimet yms. on roplattu ja neki on kunnossa.

Kun vikaan ei tuntunu löytyvän mitään selitystä, niin tökin moottoritilassa olevia releitä ja vika korjaantu...luultavasti. On pelannu taas pitkän aikaa hyvin.

Voiko joku noista releistä vaikuttaa käynnistymiseen, ku sielä on vain ilmastointi, valot ja pesurien releet..

Uutena ongelmana tuli lämpömittarin pieni seilaaminen. Termostaatti on vaihdettu tammikuussa marmoritiskin laitteeseen.
9-5 StW 2.0t '00
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja JKen »

Wissiä tutkailin jaa jaa jaa mitä oikein vaihdetaan, kun "vaihdetaan virtalukon pohja" ? Oliko jollain/jossain ihan valokuvallisia ohjeita?

Kuva
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
jsievikorte
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 01, 2005 08:19
Paikkakunta: Pirkkala

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja jsievikorte »

Morot,

Jatketaanpa aiheeseen ja todennäköisesti vikaan liittyvään topiciin, selviskö tämä tapaus koskaan?

Itsellä tänään 9-5 2,3tA 2001 seisahtu työmatkalla kaupan parkkikselle. Virtalukon starttiasentoon kääntäen vallitsi vain syvä hiljaisuus sekä kabiinissa että konetilassa. Koitin ronkkia pariin otteeseen, ovet lukkoon ja takaisin, uutta käynnistysyritystä ja ei ääntäkään.

Kävin kaupassa hakemassa vauhtia (suklaapatukan sillä mielellä että jos pitää lähtee käveleen kotiin)... Takaisin autolle siis ja vielä kerran ja johan käynnistyi, niinkun ei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan. SIDiin ei virheitä ilmaantunut, tai en ainakaan huomannut muuta kuin normaalin check ok tekstin.

Virtalukonpohjako? Ja mistäs sen saa nopeimmin Tampereen ympäristöstä? Motonet ei tarjoillut kai vaihtoehtoa kun vanhempaan ajonestottomaan... tai sitten en osannut löytää?

Vaihdekeppiin en koskenut tuon yrityksen aikana, siinäkin oleva asennontunnistin nyt tehtyjen hakujen perusteella siis olisi potentiaalinen vaihtoehto vian aiheuttajaksi. Voikos tuon päätellä jostain (esim. kojetaulun ledinäytöstä?) vai onko se erillinen kytkin joka tähän vaikuttaa?

Voiko joku ajonestoon liittyvä komponentti (rele?) tehdä saman?

Jos se on tuo pohja mikä takkuaa, niin mistäs tässä saa helpoiten tarjottua ohi tuon pohjan virtaa solenoidille että ei tartte kovin kaukaa kävellä jos ongelma toistuu?
S-9000_9-5
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Kesä 10, 2012 15:13

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja S-9000_9-5 »

Saab 9-5 automaatti ei käynnisty läpimänä?
Tämä vika kuulostaa samalta kuin meillä oli 9-5:n (2.3 automaatti, vm2000) kanssa. Auton ollessa ajon jälkeen lämpimänä ei tapahdu mitään, kun virta-avaimesta kääntää. Aikansa kun odottaa, noin 10-50 (!) minuuttia, niin sitten hörähtää käyntiin. Kylmänä käynnistyy aina.

Amerikkalaiselta foorumilta löysi lankomies tähän ratkaisun. Vika on todennäköisesti viallinen automaattivaihteiston asentotunnistin ja sen kuumeneminen. Tämä varmistui, kun kokeilin siellä kerrottua siunattua kikkaa. Kaada kylmää vettä asentotunnistimien päälle, eli lorottele 0,5 - 1,5 litraa kylmää vettä akun kopan taakse (edestä katsottuna).

Toimi muuten joka kerta, ja ennen kaikkea tieto "lääkkestä" antoi mielenrauhaa rutkasti. Nyt pari viikkoa sitten vaihdettin tuo osa kalliisti korjaamolla, ja käynnitys ei ole temppuillut kertaakaan. Vesi on halpaa ja sitä voi olla koko ajan mukana, mutta on vika todella kiusallinen. Kannatti maksaa kallis korjaus, että pääsi kiusallisesta viasta vihdoin eroon.
Stibe
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 11:35

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja Stibe »

Lainaanpa tätä ketjua, kun ongelmat samankaltaisia.

Taustaa:
Auto on 9-5 Aero Wagon MY02, automaatti, 245 tkm. RE85:llä ajettu n. 2 kk. Käyttäytynyt jo useamman viikon ajan siten, että useimmiten starttaa ja käynnistyy ensimmäisellä kerralla normaalisti, välillä ehkä sekunnin viiveellä ja ajoittain saattaa vaatia 2-5 yritystä (tai jopa enemmän), ennen kuin mitään tapahtuu. Aina kun alkaa starttaamaan, niin moottori kyllä käynnistyy ilman mitään ongelmia.

Ongelma:
Nyt auto on kotipihassa eikä tapahdu enää mitään, eli virta-avainta kääntämällä kuuluu vain yksi "naksaus", jonka jälkeen aivan hiljaista. Olen tietysti lukenut tämän ketjun ja käyttänyt etsi-toimintoa, ja ilmeisesti mahdollisia vian aiheuttajia ovat:

a) Startti rikki?
b) Solenoidi?
c) Virtalukon pohja?
d) Akku?
e) Asentoanturi?

Kysymys kuuluukiin, mistä on järkevintä ja edullisinta lähteä etsimään syyllistä? Sellaisen vinkin kuulin, että kannattaa seurata akun plussasta lähtevää paksuinta johtoa ja antaa solenoidille pieni napautus. En valitettavasti ole mikään velho autojen tekniikan suhteen, enkä sitten edes löytänyt tuota solenoidia. Onko tähän antaa vinkkejä, pääseekö siihen yläkautta käsiksi? Työkaluja ja osaamista ei tosiaan kauheasti ole.

Koitin myös liikutella vaihdekeppiä, ei vaikutusta. Edellisestä 9-5:stä hajosi bensapumppu, eikä tuo tunnu samalta vialta, sillä nyt ei ole edes mitään yritystä käynnistyä.

Apua arvostetaan kovasti, sillä nythän tuota ei pääse ajamaan edes korjaamon pihaan.

Jatkokysymys:
95% käynnistyskerroista tulee CHECK OK, mutta joskus harvoin voi tulla rear light failure (oikeanpuoleisin takavalo pimeänä) tai park assist failure (harvinaisempi). Voiko näillä olla mitään tekemistä tuon starttivian kanssa, eli onko jossain sähköjärjestelmässä vikaa, joka voisi aiheuttaa tuollaisen satunnaisen oikuttelun?
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja sasu »

Veikkaan akkua, mittaa jännite.
On ainakin halvimpia vian etsimisen aloittamiskeinoja.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Stibe
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 11:35

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja Stibe »

sasu kirjoitti:Veikkaan akkua, mittaa jännite.
On ainakin halvimpia vian etsimisen aloittamiskeinoja.
12,4 V kun autolla ei ole ajettu pariin päivään. Tuskin on siis vian aiheuttaja?
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja aero »

Anna sille vähän kuormaa (laita vaikka autoon valot päälle) ja mittaa sitten. Lepojännite voi olla hämäävän korkea pitkiäkin aikoja, vaikka akku haluaisi eläkkeelle ja puutuu kuorman alla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Stibe
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 11:35

Re: muutamia käynnistysvikoja

Viesti Kirjoittaja Stibe »

aero kirjoitti:Anna sille vähän kuormaa (laita vaikka autoon valot päälle) ja mittaa sitten. Lepojännite voi olla hämäävän korkea pitkiäkin aikoja, vaikka akku haluaisi eläkkeelle ja puutuu kuorman alla.
Testasin tätä, valot ja soitin päällä jokusen minuutin jonka jälkeen jännite vähän alle 12,2 V, mistä se sitte lähti pikkuhiljaa nousemaan. Kannattais varmaan kokeilla vielä apuvirralla ennen kuin hinauttaa korjaamolle?
Vastaa Viestiin