Tyhjäkäynti
Tyhjäkäynti
Mikähän mahtaa olla vialla, onko kellään kokemusta?
Kiihdytin moottoritien rampilla, auto ikäänkuin hyytyi hetkeksi. Kotia tullessa tyhjäkäynti oli mitä sattuu. Muutaman päivän auto seisoi pihassa ja äskettäin kävin limp home tilan "nollaamassa kaasuläpästä", koska tämän kuvittelin olevan vikana.
Limp home tila oli päällä ja korjasin sen.
Kuitenkin auto ei käy tyhjäkäyntiä lainkaan, moottorivalo palaa.
Käynti on semmoista säännöllistä 3 sekuntia 1000r/min 3 sekuntia niin pientä että ihmetyttää miten kone voi niin hitaasti pyöriä ja taas 1000
Ja siis ihan säännöllistä vuoristorataa.
Kiihdytin moottoritien rampilla, auto ikäänkuin hyytyi hetkeksi. Kotia tullessa tyhjäkäynti oli mitä sattuu. Muutaman päivän auto seisoi pihassa ja äskettäin kävin limp home tilan "nollaamassa kaasuläpästä", koska tämän kuvittelin olevan vikana.
Limp home tila oli päällä ja korjasin sen.
Kuitenkin auto ei käy tyhjäkäyntiä lainkaan, moottorivalo palaa.
Käynti on semmoista säännöllistä 3 sekuntia 1000r/min 3 sekuntia niin pientä että ihmetyttää miten kone voi niin hitaasti pyöriä ja taas 1000
Ja siis ihan säännöllistä vuoristorataa.
Re: Tyhjäkäynti
Imuvuoto todennäköistä, tarkista kaikki letkut, etenkin imusarjan ja läppäkotelon seudulla. Mutta myös ahtoputket.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Tyhjäkäynti
Ja kun tarkastat letkuja, niin reilusti käsin puristamalla, ei pelkällä silmämääräisellä hutkimisella...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Tyhjäkäynti
Ja myös poistit limp home - vikakoodin samalla?Halmari kirjoitti:... äskettäin kävin limp home tilan "nollaamassa kaasuläpästä"
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Tyhjäkäynti
Kiitokset vastauksesta.
Otin akun miinuskaapelin irti.
Parin kymmenen minuutin päästä laitoin sen kiinni.
Auto kävi tyhjäkäyntiä kuin ei mitään olisi ollutkaan.
Ajoin vajaa 10 kilometriä ja sammutin auton kaupungilla, ongelma palasi.
Veikkaan, että limp home tila palasi.
Miltäs näyttää, olisiko tuo kaasuläppä kotelo tsydeemi vaihdettava?
Helppohan se on napsauttaa toimintaan, mutta jokuhan siellä on rikki, että se on nyt 3 kertaa kuukauden aikana mennyt?
Eikös tuo ollut aika hintava osa?
Otin akun miinuskaapelin irti.
Parin kymmenen minuutin päästä laitoin sen kiinni.
Auto kävi tyhjäkäyntiä kuin ei mitään olisi ollutkaan.
Ajoin vajaa 10 kilometriä ja sammutin auton kaupungilla, ongelma palasi.
Veikkaan, että limp home tila palasi.
Miltäs näyttää, olisiko tuo kaasuläppä kotelo tsydeemi vaihdettava?
Helppohan se on napsauttaa toimintaan, mutta jokuhan siellä on rikki, että se on nyt 3 kertaa kuukauden aikana mennyt?
Eikös tuo ollut aika hintava osa?
Re: Tyhjäkäynti
PCS:ltä tais olla hieman alta 500€ ja briteistä saa vielä halvemmalla. Mötikkä ei ole mikään kummoinen operaatioa vaihtaa.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Tyhjäkäynti
Moro
Tilasin briteistä tuon kaasuläppäkotelon takahudlariin varaosax, jos joskus särkyypi tienpäällä, noin 100e maksoi.(http://www.neobrothers.co.uk)
On tuo joskus vaihdettu 150tkm, kohdalla ja nyt kilsoja 340tkm.
Miten tuo limphome kuittaus tapahtuu kaasuläpästä jos vikailee tienpäällä, pitääkö olla vikakoodinlukija matkassa että onnistuu?
Entäs uuden asennus pitääkö sitä käyttää jossain laitteessa ohjelmoitavana vai toimiiko normaalisti?
Keväänjatkoja
Tilasin briteistä tuon kaasuläppäkotelon takahudlariin varaosax, jos joskus särkyypi tienpäällä, noin 100e maksoi.(http://www.neobrothers.co.uk)
On tuo joskus vaihdettu 150tkm, kohdalla ja nyt kilsoja 340tkm.
Miten tuo limphome kuittaus tapahtuu kaasuläpästä jos vikailee tienpäällä, pitääkö olla vikakoodinlukija matkassa että onnistuu?
Entäs uuden asennus pitääkö sitä käyttää jossain laitteessa ohjelmoitavana vai toimiiko normaalisti?
Keväänjatkoja
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Re: Tyhjäkäynti
Meikäl oli -02 femman kanssa samaa joku kesä että meni kaasuläppä pari kertaa vikatilaan. Poistin sen ahtoputken siitä päältä ja totesin että kaasuläppäkotelon sisällä oli jonkin verran mustaa töhnää. Suihkin sinne urakalla jarrupesusprayta niin, että sisusta alkoi kiiltää. Sen jälkeen ei tota limp homea enää esiintyny. Kantsii koittaa putsailla, jos se näyttää likaiselta.Halmari kirjoitti:Miltäs näyttää, olisiko tuo kaasuläppä kotelo tsydeemi vaihdettava?
Re: Tyhjäkäynti
Terve!
Saab alkoi oireilemaan tuossa muutamaviikko sitten ja tyhjäkäynti hävisi käytännössä kokonaan ja välillä oli samanlaista tasaista seilaamista 1000 -> 2000 kierroksen välillä, kuten tuossa ylemmässäkin viestissä kuvailtiin. Lisäksi tyhjäkäynti välillä "toimikin" mutta tällöin kierrokset olivat lähes kahdessa tonnissa. Virtojen päälle kääntämisen yhteydessä kuului myös outoa napsumista ilmeisesti juurikin kaasuläppäkotelosta.
Viaksi epäilin kaasuläppäkoteloa koska se on ollut viallinen jo pitkän aikaa mutta ei ole sen kummemmin oireillut tähän asti. Vaihdoin tuossa viikonloppuna kaasuläppäkotelon uuteen(käytettyyn) mutta ongelma ei oikeastaan hävinnytkään minnekään. Auto käynnistyi ensin aivan normaalisti ja suunnilleen 3 minuuttia kävi tyhjäkäynnillä kuin ei mitään ongelmaa olisikaan ja sitten alkoi pätkimään tyhjäkäynnillä ja sammui ellei kaasulla pitänyt käynnissä. Napsumistakin kuului myös uuden kotelon kanssa mutta vasta kun muutkin oireet olivat palanneet.
Tarkistin vielä takakontin johdotukset sillä ne saivat aikaisemminkin saabin käyttäytymään oudosti. Musta johto oli poikki ( taas ) ja korjasin asian, jonka jälkeen cruisekin alkoi taas toimimaan tai valo syttyi ainakin mittaristoon kun katkaisijasta painoi. Tämän jälkeen kytkin akun kengän takaisin ja koitin niin taas auto kävi hyvin muutaman minuutin ja jälleen alkoi tyhjäkäynti pettämään.
Aika pitkä kirjotus mutta jos joku jaksaa lukea ja vielä vastatakin niin kiitoksia etukäteen !
Saab alkoi oireilemaan tuossa muutamaviikko sitten ja tyhjäkäynti hävisi käytännössä kokonaan ja välillä oli samanlaista tasaista seilaamista 1000 -> 2000 kierroksen välillä, kuten tuossa ylemmässäkin viestissä kuvailtiin. Lisäksi tyhjäkäynti välillä "toimikin" mutta tällöin kierrokset olivat lähes kahdessa tonnissa. Virtojen päälle kääntämisen yhteydessä kuului myös outoa napsumista ilmeisesti juurikin kaasuläppäkotelosta.
Viaksi epäilin kaasuläppäkoteloa koska se on ollut viallinen jo pitkän aikaa mutta ei ole sen kummemmin oireillut tähän asti. Vaihdoin tuossa viikonloppuna kaasuläppäkotelon uuteen(käytettyyn) mutta ongelma ei oikeastaan hävinnytkään minnekään. Auto käynnistyi ensin aivan normaalisti ja suunnilleen 3 minuuttia kävi tyhjäkäynnillä kuin ei mitään ongelmaa olisikaan ja sitten alkoi pätkimään tyhjäkäynnillä ja sammui ellei kaasulla pitänyt käynnissä. Napsumistakin kuului myös uuden kotelon kanssa mutta vasta kun muutkin oireet olivat palanneet.
Tarkistin vielä takakontin johdotukset sillä ne saivat aikaisemminkin saabin käyttäytymään oudosti. Musta johto oli poikki ( taas ) ja korjasin asian, jonka jälkeen cruisekin alkoi taas toimimaan tai valo syttyi ainakin mittaristoon kun katkaisijasta painoi. Tämän jälkeen kytkin akun kengän takaisin ja koitin niin taas auto kävi hyvin muutaman minuutin ja jälleen alkoi tyhjäkäynti pettämään.
Aika pitkä kirjotus mutta jos joku jaksaa lukea ja vielä vastatakin niin kiitoksia etukäteen !
9-5 Aero '06