hemmetti että on hyvät valot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Hei!

Alla on uusi kolme viikkoa vanha 9-5 2.3T Wagon. Ensimmäinen Saabini. Hieno auto kaikin puolin. Pari ekaa viikkoa ihan vaan ajelin iltaisin ympäriinsä, mitä vaimo rupesi pitämään outona. Nyt olen jo vähän rauhoittunut
Kysyn täältä, vaikka muualtakin voisi vastauksen saada, että kun autossa on korin korkeuden säätö (ei urheilualustaa), eikä Xenon-valoja säädetä ohjaamosta erikseen, niin onko tämä säätö aina vakio, vai onko mahdollista, että lyhyet valot on alun perin säädetty liian alas. Tuntuu vaan siltä, että lyhyillä valoilla valojen kantama on aika lyhyt. Varsinkin, jos ajaa pilkkopimeässä näkyvyys loppuu kuin seinään jossain 15 m:n(?) päässä. Tietysti kontrasti voi olla suurempi kuin tavallisilla lampuilla, kun näkyvyys on tosi hyvä siihen asti, kun näkyy. Aiemmin minulla ei ole ollut Xenon-valoja.

terv. ML
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jooh, nuo 95sen 02 mallisen ajovalot ovat melkoisen kehnot. Harmin paikka, mutta kylla niillakin on parjannyt.
STCF #3
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Speedou kirjoitti:Jooh, nuo 95sen 02 mallisen ajovalot ovat melkoisen kehnot. Harmin paikka, mutta kylla niillakin on parjannyt.
Jaa, olet tainut tottua tosi hyvälle :) Minä panin oikein erikseen merkille hyvät kaukovalotkin, kun tässä yhtenä sateisena iltana ajelin pidempää maantietaivalta ja oli ensimmäistä kertaa valot tällä autolla tosi testissä.

Piti ihan kaivaa esiin TM 01/02: "Vaikka 50 metriä aikaisempaa lyhyempi kaukovalo ikäänkuin lopahtaakin kesken kaiken, ansaitsee Saab silti valoistaan kiistatta täyden kympin arvosanan." Ja vanhalle mallille siis yksitoista....

Todella harmi, jos pelkkää muovia ei saa erikseen. :x Mullakin on virheettömät heijastimet, mutta muoveissa on jo kiven iskemien jälkiä. Muistakaapa sitten, että näitä valoja ei saa skrapata puhtaaksi talvella!
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Vaihdoin 9-5:een matalakeulaisesta CS-tonnarista ja siihen verrattuna 9-5:n 02-mallinkin vakiovalot ovat ihan hyvät. Sekä lähi- että kaukovalot ovat minusta CS:ää paremmat.

Eniten harmittaa valonpesimet, jotka eivät enää pyyhi. Se aiheuttaa valokuvioon hassuja viiruja silloin, kun lasit/muovit ovat märät! Häiritsee erityisesti lumisella kelillä varsinkin lähivaloilla. Kun ajoviima kuivaa valot, ne näyttävät taas ihan hyvin, mutta lasin pinnan ollessa märkä pesunesteiset pisarat luovat ihan selkeitä varjoja!

Mutta en yhtään epäile, että Bi-Xenonit ovat varmasti paljon paremmat...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

vesil kirjoitti:Jaa, olet tainut tottua tosi hyvälle :) Minä panin oikein erikseen merkille hyvät kaukovalotkin, kun tässä yhtenä sateisena iltana ajelin pidempää maantietaivalta ja oli ensimmäistä kertaa valot tällä autolla tosi testissä.
No tuohon edelliseen 95seen :D
STCF #3
jarmot
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 01:00

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Bi-xenonit ovat tehokkaat. Ei tarvista lisäpitkistä.
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Toby kirjoitti: Eniten harmittaa valonpesimet, jotka eivät enää pyyhi. ..
Onkos tuo tyyppivika jossain sähköpuolen liitoksissa, mullakin on kuskin puolen ajovalonpesimessä vika.
Sama juttu oli CS-tontussa.(siihin vaihdettiin moottori takuuseen ja pelitti hetken, mutta lakkasi taas toimimasta)
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

9-5T kirjoitti:
dartsiartsi kirjoitti:
Toby kirjoitti: Eniten harmittaa valonpesimet, jotka eivät enää pyyhi. ..
Onkos tuo tyyppivika jossain sähköpuolen liitoksissa, mullakin on kuskin puolen ajovalonpesimessä vika.
Sama juttu oli CS-tontussa.(siihin vaihdettiin moottori takuuseen ja pelitti hetken, mutta lakkasi taas toimimasta)
:cry: Oliskin noin helppo vika mutta kun näissä ei ole enään pyyhkimiä vain takanatulijan kastelijat :lol:
Jeps. Eipä ole pyyhkimiä vuosimallista 2002 eteenpäin asennettuna eikä saa edes lisävarusteena! Paineroiskutinkin kyllä sinänsä siis pesee lamput ihan kohtuullisesti, mutta kun ne muovit jäävät ihan märäksi pilaten valokuvion, niin pitäisi kai pysäyttää auto ja rätillä kuivata lamput :wink:
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

9-5T kirjoitti:
Toby kirjoitti: Paineroiskutinkin kyllä sinänsä siis pesee lamput ihan kohtuullisesti, mutta kun ne muovit jäävät ihan märäksi pilaten valokuvion, niin pitäisi kai pysäyttää auto ja rätillä kuivata lamput :wink:
Minusta ne ei pese mitenkään ja rätillä raapin lamppuja puhtaaksi aina kun pysähdyn.
Samaa mieltä, tulin hiljattain 500 km pätkän vasten pyhäinpäivän liikennettä pimeällä, p**ka lensi oikein urakalla. Kyllä tuli vanhan saabin valopesureita ikävä, vaikka nää xenonit muuten ok onkin... painevehkeillä ei tee yhtään mitään ääriolosuhteissa, kulu vaan 10 litraa pesunestettä... :?
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Mielestäni tässä -04:ssa on kyllä paremmat valot kuin aiemmassa -00 9-5:ssani. Uudessa on siis bi-xenonit. Pitkä valohan on tavallinen poltin jolle xenon tulee kaveriksi antaen valokuviolle leveyttä, ei pituutta.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Oli pakko kaivaa tämä vanha keskustelu esiin kun luin uusinta Tekniikan Maailmaa 19/2004. Siinä oli testi xenon-valojen kestävyydestä ja ainakin minulle oli yllätys tapa, jolla valot himmenevät polttoajan myötä. Samassa lehdessä oli SportSedanin testi, jossa näki käytännössä kuinka xenon-valojen teho oli pudonnut siten, että lähivalojen tehosta oli jäljellä vain noin 70% lähtötilanteeseen verrattuna. Pahinta taisi olla, että valot himmenevät huomaamatta, ellei piirrettä tiedosta eivätkä varsinaisesti varoita kuin kymmenisen tuntia ennen kuin kajahtavat. Ja silloin on ajettu artikkelin mukaan jo pitkän aikaa *todella* huonoilla valoilla.

Sinänsä mikään ei tietenkään muuta sitä tosiasiaa, että xenon-valot ovat tehokkaampia ja kestävämpiä kuin esim. 9-5:ssä käytetty H7:t :evil: . Mutta minut tuo testi yllätti...
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Luin eilen tuon samaisen artikkelin.

Tulokset olivat aika karua luettavaa, mutta mutta...joihinkin autoihin saa vaihtaa noita H-seiskoja vähän väliä, ja yleensä molemmat kerralla. Esim. VAG-autoissa vaatii käynnin merkkiliikkeessä, kun päästelevät umpion pöydälle. Xenonit himmenevät hiljaa, eivätkä pimene kesken rapakelin/metsätaipaleen.

Siis odotellaan vaan xenon-polttimoiden hintojen laskua. Viimeistään sadan tonnin kohdalla tuikut uusiin, maksoi mitä maksoi.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
RoopeA
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 09:15
Paikkakunta: Helsinki

Xenonien säätö

Viesti Kirjoittaja RoopeA »

Kävin toissa viikolla Helsingistä Oulussa, ja xenonit on tosiaan säädetty vähän turhan lyhyelle kantamalle. Kirkkautta riittäisi pitkällekin.

Vilkaisin konepellin alle enkä ainakaan ensimmäisenä keksinyt, miten voisin säätää valoja näyttämään aavistuksen ylemmäs/pidemmälle. Tietääkö kukaan?
RoopeA
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 09:15
Paikkakunta: Helsinki

Korkeudensäätömoottori

Viesti Kirjoittaja RoopeA »

Missä korkeudensäätömoottori on?
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1430
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: hemmetti että on hyvät valot

Viesti Kirjoittaja HEV »

Nythän se (taas) vahvistettiin tänään tulleessa Ihmeiden Maailmassa sivulla 74, että 9-5 vm02(-05) bi-xenon kaukovalot ovat edelleen tehokkaimmat (219 m), mitä he ovat labrassaan mitanneet - pesureista huolimatta. Herkullistahan noilla on ollut ajaa, vaikka luuli auttavasti pärjäilevänsä noilla halogeeneillakin (sekä ko vm että viirusilmän).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin