hemmetti että on hyvät valot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

hemmetti että on hyvät valot

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

täytyy taas päivitellä pimeän vuoden ajan tultua, kuinka hyvät valot ysivitosessa on. Aivan käsittämättömän hyvät (ainakin näissä kunnon lasiumpioissa). Olen ajanut useita muita merkkejä (monet kalliimpia kuin 9-5 ja mukamas parempia) ja missään ei ole ollut läheskään yhtä hyviä valoja. Toivottavasti linja pitää myös tulevaisuudessa.

9-5 Nordic
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari »

joo kun vielä lyö sumarit päälle niin vakio valoilla näkee metristä eteenpäin niinpitkälle kun silmä kantaa :lol:
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Ainakaan NG900:n sumareilla ei tee mitään. Kaukovalot siinä onkin sitten parhaat halogeenit :wink:
BMW 320dA Coupe LCI
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

AC kirjoitti:Ainakaan NG900:n sumareilla ei tee mitään. Kaukovalot siinä onkin sitten parhaat halogeenit :wink:
Tuollaiset Saabin tehdasasenteiset "sumuvalot" näyttää max 20 metriä. Jos ajaa vaikkapa 100 km/h (n. 27m/s) ei sumareista ole mitään hyötyä vaikka niiden valokeilassa jotain vaarallista vilahtaisi...ei ehdi kuski reagoimaan mitenkään. Ja tällaisia on varmasti myös muiden merkkien tuikut.
No, voihan ne jonkun mielestä olla hienot, mutta usein vielä päin he....tiä suunnattuina melko inhottavat vastaantulijalle.

Kerran tosin lapinreissulla ajettiin kinoksissa ja lumituiskussa n. 30 km/h ja silloin poltin sumareita kun ajattelin vastaantulijoiden huomaavan ehkä minut peremmin. Ja toisella kerralla etsittiin alkutalvella mettäreissulla jänöjussin yöjälkeä aikaisin aamulla metsäautoteitä ajellen siinä meikäläisen käyttökerrat.

Ja tämä minun mielipide. (tästä kehkeytyy varmaan melko puolesta/vastaan inttäminen... :wink: )
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Saiskohan sumareiden paikalle pitkät?
Alhaallahan ne olis mutta pimeellä mutkatiellä niistä vois olla hyötyä jos ne laittas näyttämään hieman sivuille ja ylös, ja katkaisija väliin että ne sais pois toiminnasta "normaalissa" ajossa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

93t sport kirjoitti:Saiskohan sumareiden paikalle pitkät?
Alhaallahan ne olis mutta pimeellä mutkatiellä niistä vois olla hyötyä jos ne laittas näyttämään hieman sivuille ja ylös, ja katkaisija väliin että ne sais pois toiminnasta "normaalissa" ajossa.
Eipä ne sumuvalon umpiot isot ole, mutta voishan sinne jotain taikoa. Sopisiko sinne jotkut pienet suorakaiteenmuotoiset lisäpitkät, tai vaikka Hellan soikeet FF:t :?
Auttaishan ne keilan leveyteen ja kirkkauteen vaikkei pituutta toisikaan.
BMW 320dA Coupe LCI
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

AC kirjoitti: Auttaishan ne keilan leveyteen ja kirkkauteen vaikkei pituutta toisikaan.
Jep, nimenomaan leveyttä sais olla mutkatiellä lisää, alamäki ja sitten tiukkaa mutkaa niin yhtään ei nää minne suuntaan se kääntyy.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
RoopeA
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 09:15
Paikkakunta: Helsinki

9-5:n bi-xenonit

Viesti Kirjoittaja RoopeA »

Mulla on ollut kuukauden ajan pihassa uusi 9-5 Wagon bi-xenoneilla, ja ainakin nämä valot on parhaat mitä mulla on koskaan ollut missään autossa. Onko kukaan nähnyt testejä, joissa Saabin xenoneita verrataan muiden autojen xenoneihin (tai Saabin vakiovaloihin)?
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

jari kirjoitti:joo kun vielä lyö sumarit päälle niin vakio valoilla näkee metristä eteenpäin niinpitkälle kun silmä kantaa :lol:
Mun mielestä sumareihin pitäis koplata nopeuden rajoitin joka olis säädetty 60km/h. On niitten valaisema matka niin lyhyt ettei kovempaa ajaessa kirkas lähialue vain häiritsee. Merkistä riippumatta.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

9-5T kirjoitti:
tevisu kirjoitti: (tästä kehkeytyy varmaan melko puolesta/vastaan inttäminen... :wink: )
...milläs muuten kuivaisit niistä kosteuden pois kuin polttamalla niitä?
Ei minua haittaa vaikka olisivat puolillaan vettä. Jos menevät sellaiseen kuntoon, että katsastuksessa valitetaan, ruuvaan ne pois.
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Re: hemmetti että on hyvät valot

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

9-5 Nordic kirjoitti:täytyy taas päivitellä pimeän vuoden ajan tultua, kuinka hyvät valot ysivitosessa on. Aivan käsittämättömän hyvät (ainakin näissä kunnon lasiumpioissa). Olen ajanut useita muita merkkejä (monet kalliimpia kuin 9-5 ja mukamas parempia) ja missään ei ole ollut läheskään yhtä hyviä valoja. Toivottavasti linja pitää myös tulevaisuudessa.
Tohon täytyy todeta, että myös bi-xenon valot mitkä tuli uuden 9-5:sen mukana ovat niinikään aivan tolkuttoman hyvät. Niin lyhyet kuin pitkätkin, maailma valkeni kerrasta kun vertasi vanhan vm. 98:n valoihin.
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Re: 9-5:n bi-xenonit

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

RoopeA kirjoitti:Mulla on ollut kuukauden ajan pihassa uusi 9-5 Wagon bi-xenoneilla, ja ainakin nämä valot on parhaat mitä mulla on koskaan ollut missään autossa. Onko kukaan nähnyt testejä, joissa Saabin xenoneita verrataan muiden autojen xenoneihin (tai Saabin vakiovaloihin)?
Tsekkaa vibilagare.se. Ysikolmosessa oli sen testin mukaan vielä paremmat xenonit. Testiasetelma on tyhmä, sillä Saabeista ja pikku-Volvosta on xenonit ja monista pahoista kilpailijoista vakiovalot. Mutta tätähän saksalaislehdetkin harrastavat :) Olisivat testanneet kaikista autoista vakiovalot tai sekä vakiot että xenonit tmv.

Omassa ysivitosessa bi-xenonit. Aivan sikamaisen hyvät valot - sekä pitkät että lyhyet. Sumareita ei käytännössä juuri tarvitse, sillä hajavaloa on vähän.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Samaa mieltä uusista 9-5 bi-xenoneista eli tolkuttoman hyvät valot ja todella hintansa väärtit. Pari kertaa päässyt nyt kokeilemaan myös pitkiä valoja pimeällä, jotka ovat aivan huikaisevat. Tuliko hehkutettua tarpeeksi ja muistinko sanoa että valot on sika hyvät :lol: ?

Muistaakseni TM:ssä oli jossain vaiheessa vertailu autojen normaalivaloista (vanhat mittaustulokset) ja xenoneista.
9-5 vakiovalot eivät xenoneista paljon jääneet (siis ennen 2002 valot lasilla), joskin ero löytyi.
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

-

Viesti Kirjoittaja jari »

Jep, nimenomaan leveyttä sais olla mutkatiellä lisää, alamäki ja sitten tiukkaa mutkaa niin yhtään ei nää minne suuntaan se kääntyy.


eikun korvakuulolta loput?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Minäkin olen kyllä ihan tyytyväinen oman 9-5:n valoihin tällä hetkellä, kun on vielä noi Britaxin lisäpitkät :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin