Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mikan »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
nalleolut kirjoitti: ja ot:nä perään millä nimellä googlesta löytyy tuollaisia vesan "nostureita" eli auto ylös...
Oisko tuollainen?
http://www.fspec.fi/tuotteet.html?id=40/204
Pystyykö tuollaisessa keinutunkissa säätämään leveyttä? Kuvien perusteella en ainakaan keksinyt miten se onnistuisi.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Tekemisen meininki. 8)

Vieläkö teet lisäksi kuvasarjan "kuinka irrottaa ja kasata moottori taivasalla huonoilla työkaluilla, ilman että mielenterveys järkkyy", niin sitten voin alkaa itsekkin projektiin. :D

Nojoo vitsi, vitsi...
Hatunnosto projektista, näitä on aina mukava lueskella, että kuinka mallikkaasti asiat hoituu. :)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

mikan kirjoitti: Pystyykö tuollaisessa keinutunkissa säätämään leveyttä? Kuvien perusteella en ainakaan keksinyt miten se onnistuisi.

t. Mika
Pystyy, nuo helmoista auton nostavat tassut liikkuu sivusuunassa 10 cm ja todistettavasti riittää mainiosti ng900/og9-3/9000/og9-5 helmoille

Ja kaikille kiitos kehuista, ne alkaa riittään nyt kompensoimaan viime viikon hikipisarat.

Kuin piste i:n päälle auto sai myös biopower päivityksen ja moottorin luonne muuttui reilusti positiiviseen suuntaan uuden pohjasoftan ja pienen vääntölisäyksen ansiosta. Jatkossa voi sitten tankata myös sitä kierrätysjätteettömäksi epäiltyä kierrätysjätteen käymistuotetta.

Juhaskan pyynti meni toivomuslistalle, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tulleessan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,
Hyvä tuli, kaikki toimii. Ja puhtia Vesan kasaamassa ja biopower-softaamassa moottorissa on paljon enemmän kuin riittävästi. Moottori ja automaattivaihteistokin toimivat aiempaa paremmin yhteen ohituskiihdytyksissä. Testasin myös samantien mitä auto tykkää alkoholista. Tankki veti tuolloin 63 litraa E85:tä jolloin siis drinkistä tuli melko väkevä. Lähdettyäni liikkeelle en huomannut missään vaiheessa polttoaineen vaihtuvan viinaiseksi. Tyhjäkäynti, moottorin äänet, kiihtyvyys ja käynnistyminen ovat nyt hyvin samanlaiset kuin 95E:llä ajettaessa. Fleksiibeli softa, muuta ei voi sanoa. E85:n kulutusta en vielä tiedä, mutta kertoilen kunhan seuraavan kerran käyn tankkailemassa.
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Hieno kuvasarja, vasta muutamapäivä sitten olin itsekin lukenut korjausoppaasta moottorin purkuhommaa. Nyt tuli melkein ”livenä” sama ja enemmänkin. Seuraavaksi muutaman tunnin video youtubeen?

Tietenkään ei kannattaisi ikinä laskea mitä nää (harraste)autot tulee maksamaan,mutta.
Mites tuo kustannusvertailu eli vanhan koneen purku työstö kasaus ja lisäksi mahdolliset uudet osat verrattuna tuollaiseen valmiiseen pakettiin. Plussana ainakin tuossa Maptunin 2.3 l moottorissa mainostaa uutta huohotin sydeemiä. Toisaalta itse kun kasaa niin saa mieleiset osat laitettua.

Mielessä kävi hieman (tosi vähän jos rahoittajalta kysyy) että kannattaisiko tuollainen puolentoista tonnia maksava kone hommata jo hyllyyn pahanpäivän varalle? Pääsehän noista varmaan eroon jos ei itse tarvitse. Laitetaanko kimppatilaus koneesta? :D

Ohut Janttu
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Noi viimeaikaiset tehdasvarastotyhjennyksen hinnoittelut noista koneista on sen verran edullisia että on vähän siinä ja siinä kannattaako vanhasta rustaus, mutta en usko että niitä riittää kovin pitkään. Eli ei koneet pitkään aikaan lopu mutta mistä ne saa tai tekee on oma juttunsa.

Noi uudet lohkot on tosiaan sillä totaalisesti muutetulla huohotindesignilla jolloin se rajoittaa helppoa ylä/alakertayhdistelyä eri varianttien välillä. Mutta kun koko koneen vaihtaa vaikka vanhempaankin runkovuosimalliin niin meneehän se ja on varmaan sitten loppuelämäksi konetta siinä autossa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Eikai alakerran vaihtamalla huohotus siitä parane eikös kuitenkin samat öljyloukot ja muut huohotin osat tule takaisin.
Viimeksi muokannut tturku, Ti Maalis 13, 2012 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu väärin tehty lainaus. Jos vastaat tai jatkat suoraan edelliseen viestiin niin älä lainaa tekstiä uudestaan, koska se lukee jo siinä yläpuolella kerran!
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No eihän tohon uuteen lohkoon kannata yrittää vanhoja huohotinkomponentteja paikalleen ollenkaan, ei sovi ja takuulla tuo uudempi design on paras.
Lohkon kyljessä on iso reikä uutta loukkoa varten ja letkustot on erilaiset.

Eli uusi 2004-> mosa siihen kuuluvilla huohotinosilla

Tai sitten paluuta takaisinpäin tiukempiin T5 mäntiin (ja -renkaisiin) jotka ei puhalla yhtä herkästi ohi kuin T7 matalakitkamännät
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

pilkkitikka kirjoitti:
Ma Maalis 12, 2012 23:14
Terve,
Hyvä tuli, kaikki toimii. Ja puhtia Vesan kasaamassa ja biopower-softaamassa moottorissa on paljon enemmän kuin riittävästi. Moottori ja automaattivaihteistokin toimivat aiempaa paremmin yhteen ohituskiihdytyksissä. Testasin myös samantien mitä auto tykkää alkoholista. Tankki veti tuolloin 63 litraa E85:tä jolloin siis drinkistä tuli melko väkevä. Lähdettyäni liikkeelle en huomannut missään vaiheessa polttoaineen vaihtuvan viinaiseksi. Tyhjäkäynti, moottorin äänet, kiihtyvyys ja käynnistyminen ovat nyt hyvin samanlaiset kuin 95E:llä ajettaessa. Fleksiibeli softa, muuta ei voi sanoa. E85:n kulutusta en vielä tiedä, mutta kertoilen kunhan seuraavan kerran käyn tankkailemassa.
Terve taas,
ja pientä päivitystä pieeenen tauon jälkeen. Autolla on v. 2012 tehdyn moottoriremontin jälkeen ajettu 100 000 km, ja hyvin toimii moottori edelleen. Öjynkulutuskin on vaihtovälillä (7000 - 8000 km) niin pientä, ettei sitä mittatikusta edes oikein erota. Jakopää on hiljainen ja turboahdin sama vanha. Immua, alipaineletkua, lambdaa yms. normaalia kuluvaa on autoon kyllä vaihdettu, mutta itse moottoriin ei ole ollut tarvetta koskea. Eli hyvin onnistui moottoriremppa!
Vastaa Viestiin