Tuli hommattua Aero wagon.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Moro kaikille.

Pitkästä aikaa taas Saabin omistajana :D

Aikaisemmat tuttavuudet 99/900/9000
ja nyt ensimmäinen 9-5.
Auto vuosimallia 2001 ja aero.

Kotimatkalla tein havainnnon että takalasille ei tule nestettä ja mittarinvalaistus sieltä täältä pimeänä..
no nehän kuuluu tämänikäisessä asiaan..

sitten pari kysymystä.
Tuossa ei missään korissa ole AEROA merkkiä? onko otettu pois vai onko jossain vaiheessa tullut ilman..
Entä pitäisikös tuossa olla "spoilereita" edessä/takana?
Helmalevikkeet toki on..

Tuo softan vaihto kiinnostaa sekä se että SID:istä saa enemmän infoa irti..
Osaakos joku selittää että miten nuo asiat tehdään?

Kiitoksia jo etukäteen kaikille vastanneille.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Onnea uuden Saabin hankinnasta! Tuosta softasta kannattaa olla yhteydessä joko jcarsoniin tai Nappeen heiltä olen kummaltakin saanut softan kertaalleen ja molempaia voin suositella. Kannattaa myös tutustua Biopower vaihtoehtoon (E85).
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

helvetin hieno valinta!onnea vaan!

no, tuo takalasin pesuongelma johtunee siitä, että se suutinmötikkä on tukossa, eli se irti, lähtee vetämällä..voit ekana avata sen kääntämällä ja painaa sitten suihkua tulemaan, jos lentää hienosti kaaressa on vika tukeutuneissa suuttimissa
jotain liuotinta tuonne kuppiin muhimaan ja sitten vaikka neulalla tökkii ne reiät auki..

merkit ja spoikat tuolta, ehdottomasti takaspoikka kiinni!!!
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 15db053793

mittarivalojen polttimojen vaihdosta löytyy juttua ETSI-napin takaa...

ja ILMAN muuta softa kehiin, nimimerkki jcarlson:iin yhteyttä vaikka yksityisviestillä ja homma toimii, ehdottomasti E85 vielä siihen...

huolehdi etenkin tuosta huohotuksen toimivuudesta, jos ei pelaa kerää smetanaa öljyyn ja seuraukset voi olla tukkeutuneen öljysihdin ansiosta tuhoisat (koneen vaihto!) esim. katso kuvat:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=121003
etsillä löytyy tästäkin juttua hurumykketti, vaikka hakusanalla "smetanaa"...
itse en pitäisi liioiteltuna tehdä moottorinpuhdistusoperaatiota ja käyttää öljypohjaa auki, saisin ainakin mielenrauhan
lue ajatuksella tuo ketju:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... +operaatio
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

..sitten tuli mieleen vielä:

-tottakai liityt hetimiten Saab-klubiin
-hommaa koneellesi WIS, eli korjaamotietokanta, vähänkään jos itse autoaan ropaa on kullanarvoinen tietopankki,eli siis sama mitä korjaamot käyttää ohjeenaan, löytyy .torrenttina vaikka googlella tai sitten suoraan esim. pirate baysta

-ja sitten tuosta öljypohjahommasta, erinomainen ketju ö-pohjan pudottamiseen on http://saabworld.net/f29/saab-9-5-oil-p ... -sludge-7/

tuolla viestissä #2 onkin nimittäin kerrottu, että Aeroissa nuo öljypohjan pari sivumutteria sijaitsevat "piilossa" el pitää vähän näyttää poraa kylkeen, ennenkuin pääsee noihin käsiksi, kuitenkin tuo rakenne on vain joissain alkupään Aeroissa(?), no kurkkaamallahan se selviää...

kysele ihmeessä ex-omistajalta/liikkeeltä tuosta huohotinpäivityksestä ja onko tsekattu ö-pohja..

jotkut voi tähän jatkoksi laittaa Oulun suunnalla hyviä paikkoja tuota ropata, jollei itse aio...tuon ikäistä on mielestäni turha minnekään merkkihuoltoon viedä, pajaukolle vaan!

ja sitten tsekkaa kaikki alipaineletkut, että ovat kunnossa, kunnon tunnustelu sormilla, etteivät ole ihan "lakua" ja harpristuneet ym...etsillä löytyy ketju, jossa merkattu kuvalla nuo letkut

ja erittäin hyvä varaosapaikka Suomessa on PCS Jyväskylä, ovat erikoistuneet Saabeihin ja osia/tietoa löytyy, mm. nuo ylläolevan viestin speedparts-nettikaupan osat tulevat Suomeen heidän kauttaan/heiltä...

kaikki alustan puslat (etu 4kpl, takana 6kpl) kannattaa tsekkauttaa/tsekata, on tyyppivika, että menevät..ajonautinto kärsii hitosti jos huonossa kunnossa, etsillä näistä puslista löytyy paljon tietoa ja kiroilua...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Huomenta!

Käsittääkseni huohotin päivitys tehty edellisen omistajan kaverin toimesta joka myös vaihtoi autoon rikki menneen vaihteiston tilalle uuden ja vähemmän ajetun.
Autollahan meni 300 000 rikki hakumatkalla.

Pitää se kuitekin jossain välissä katsoa tuo öljypohja auki.
Itsellä pysyy työkalut kädessä ja tilatkin järjestyy ropata niin eiköhän me tästä vielä auto tehdä :D (edellisellä omistajalla ei ilm. täyttynyt nämä kriteerit ja joutui luopumaan autosta).

WIS pannaan hankintaan.

Takalasin ongelma ei ainakaan ollut siinä muovissa.. no eiköhän se tule kuntoon kun aletaan värkkäämään.

Toisesta takaovesta puuttui lista joten kysymys kuuluu että sopiiko tämä lista ihan "normi" wagonista?.

Softan suhteen sainkin jo YV:tä joten se puoli saadaan kyllä kuntoon..
Biopower vaihtoehtoon tutustutaan sitten kun sitä E85 löpöä Oulusta saa..

Kiitoksia hyvistä vastauksista, nyt tietää kiinnittää huomiota esim. noihin alustan pusliin ..

Tästä se lähtee 8O
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ihan vinkkinä siihen biopoweriin, sillä voi ajaa siis kaikilla bensalaaduilla! Itseä tavallaan harmitti kun en alunperin ottanut biopoweria kun vuosi ekan softan asennuksen jälkeen viereinen Abc alkoi myydä etaonlia. Eihän se etaonlia ole pakko tankata, se on vaan "lisävaruste" onnea kuitenkin "projektiin"
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kyllä siihen retanooli konversioon kannattaa tutustua heti , jos ei halua
olla rionikkiä puuttailemassa yhtenään.

Oulussa on jo asema jossa on re85 kahvat valmiina.
Maaliskuun aikana saattaa olla re85 jo saatavilla oulussakin...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Aamen :lol:
Viimeksi muokannut suopitar, Ke Maalis 14, 2012 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: turha lainaus
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Kiitoksia näistä!

Mites tuon takaoven listan kanssa ilmeisesti sama tässä aerossa ja perus mallissa?
WIS hankittu ja asennettu koneelle, eilisilta meni sitä opiskellessa :D

EPC meni myös hankintalistalle, eihän sitä ilmankaan pärjää..

Ja sitten semmoinen kysymys että pitäisikö penkinlämmittimien katkaisijoissa myös olla valaistus?
Tai onko helpommin kyselty jos kysytään että missä katkaisijassa ym. ei ole valoa?
Entisessä kulkineessä ei mm. noista penkinlämmittäjän katkaisijoista löytynyt valoa.

Entäs etuturvavöiden lukossa? Tonnarissahan on semmoiset punaiset pienet valot jotta vyö osuuu pimeässäkin kiinni. Onko tässä otettu takapakkia vai onko ne minulla vain palaneet?
ja löytyykö tuota etupuskurin alla olevaa lipppaa(joka minulta siis puuttuu) muistakin malleista kuin vain aerosta? (on vähän hankala löytää)..saa tarjota. toki laitoin palstalle myös ostoilmoituksen.

Paljon kysymyksiä ja lisää varmasti tulee taas jossain vaiheessa :D
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

TURBOapc kirjoitti:Kiitoksia näistä!


WIS hankittu ja asennettu koneelle, eilisilta meni sitä opiskellessa :D
Mä oon tota yrittönyt ladata omalle koneelle tuloksetta. Olisiko mahdollista saada ohje aloittelijalle miten tuon saan koneeseen ladattua ja asennettua?

Olisi tarvetta WIS:lle....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

Kuin myös!
Viimeksi muokannut tturku, To Maalis 15, 2012 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu turha lainaus. Jos vastaat tai jatkat edelliseen viestiin niin älä lainaa! Kerratkaa säännöistä lainaus ohjeet.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

tässäpä lyhyet ja epäselvät ohjeet:
1.Haetaan ”jostain ” ko. ohjelma.
Nämä ovat usein levyn näköistiedostoja(iso, img, nrg) tässä vain muutama mainittuna
2.Tarkistetaan millä ohjelmalla voidaan kyseinen tiedosto ”polttaa” levylle.
tässä auttaa ainakin http://www.afterdawn.fi sivusto josta saat kyseisen ohjelman sekä tietoa itse polttoprosessista ja ohjelman valinnasta. Esim. Windows osaa itse käsitellä ainakin iso tiedostoja ja imageburner hallitsee nrg tiedostoja sekä monia muitakin tiedostoja.
tiedoston pääte määrittelee tämän. itsellä WIS:in nimi kuului wis.iso joten sen sai poltettua suoraan windowsista kun laittoi vain tyhjän dvd levyn koneeseen sisään.
3. ohjelmasta valitaan missä kohtaa tietokonetta tiedosto sijaitsee jonka jälkeen valitaan mitä tehdään. Tässä tapauksessa haluamme luoda iso tai nrg tiedostosta dvd levyn. tämän jälkeen vain painamme polta nappia ja odottelemme että levy valmistuu.
4. kun levy on valmis niin avataan sen sisältö ja etsitään sieltä install tai setup tiedosto joka on ns. asennus tiedosto josta ohjelma asennetaan koneelle. seurataan näyttöön tulevia ohjeita ja asennuksen tapahduttua voimme nauttia ohjelmasta.


koitan illalla katsoa nuo tarkemmiksi..

Muoks!

Eli täältä http://www.tdubel.com/artikkelit/nero7imagep.html
löytyy ohjeet imagen polttoon käyttäen NERO nimistä suomenkielistä ohjelmaa josta voi ladata demoversion vaikkapa täältä http://www.download.fi/cd_dvd/poltto/nero.cfm
Viimeksi muokannut TURBOapc, Ke Maalis 14, 2012 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja Palju »

TURBOapc kirjoitti:Ja sitten semmoinen kysymys että pitäisikö penkinlämmittimien katkaisijoissa myös olla valaistus?
Tai onko helpommin kyselty jos kysytään että missä katkaisijassa ym. ei ole valoa?
Entisessä kulkineessä ei mm. noista penkinlämmittäjän katkaisijoista löytynyt valoa.
Kaikissa muissa katkaisijoissa pitäis olla taustavalaistus paitsi Sport-nappi (automaatin vaihdekepin päässä) ja radion rattinapeissa :)
TURBOapc kirjoitti:Entäs etuturvavöiden lukossa? Tonnarissahan on semmoiset punaiset pienet valot jotta vyö osuuu pimeässäkin kiinni. Onko tässä otettu takapakkia vai onko ne minulla vain palaneet?
Ei ole valaistusta
TURBOapc kirjoitti:ja löytyykö tuota etupuskurin alla olevaa lipppaa(joka minulta siis puuttuu) muistakin malleista kuin vain aerosta? (on vähän hankala löytää)..saa tarjota. toki laitoin palstalle myös ostoilmoituksen.
Tuo etupuskurin spoileri on kaikissa Aero-malleissa vakiona, muissa malleissa kaiketi ollut jos tilattu sport-paketti. Tietysti myös jälkiasennusvarusteena myytyjä ja asennettuja löytyy...
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Saab.96 kirjoitti:Ihan vinkkinä siihen biopoweriin, sillä voi ajaa siis kaikilla bensalaaduilla! Itseä tavallaan harmitti kun en alunperin ottanut biopoweria kun vuosi ekan softan asennuksen jälkeen viereinen Abc alkoi myydä etaonlia. Eihän se etaonlia ole pakko tankata, se on vaan "lisävaruste" onnea kuitenkin "projektiin"
Meneekö pilkun polkemiseksi, mutta...
Kannattaa kyllä tarkistaa mitä se auton manuaali sanoo polttoaineesta. Ainakin vuoden 04 Aeron ohjekirja suosittelee 98E. Voihan sinne toki sitä 95E litkuakin tankkiin tunkea, mutta tehoista hiipuu kun oktaaniluku laskee, kulutus kasvaa, jne. Muitakin juttuja ilmenee tuota 95:sta käytettäessä. Viisaammat jatkaa..
Biopower konversio ei ymmärrykseni mukaan kuitenkaan poista tuota 95E "vaivaa", pikemminkin päinvastoin. Samalla nostetaan hieman bensallakin tehoja. Yleensä näihin virityksiin kuuluu sitten se, että tarvitaan niitä oktaaneja hieman lisää = 98E.
Etanolilla (Re85) tuota ongelmaa ei ole. :wink:
Saab 9-5 Aero
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Tuli hommattua Aero wagon.

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Just näin.

Etanolilla kannattaa mielestäni ottaa ns. täydet väännöt ja bensalla sitten vähemmän, on turvallisempaa korkeammasta oktaanipitoisuudesta johtuen (n.106okt) ja myös tuo syntyvä vesihöyry pudottaa lämpötiloja. Kesällä kun ulkolämpötila on korkeampi, niin kannattaa ajella viinalla. Ja talvella voi sitten käyttää E10, eikä tarvi käyttää kalliimpaa E5:sta nakutusvaaran takia. Talvella tulee kuitenkin ajettua enemmän bensalla paremman käynnistyvyyden takia ja silloin ei tarvi vääntöjä kuitenkaan niin paljon liukkauden takia.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Vastaa Viestiin