Ahdin ahdistaa!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
juhanif
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2009 17:06

Ahdin ahdistaa!

Viesti Kirjoittaja juhanif »

Tervehdys!
Minulla on vuoden 2000 9-5 2.3 automaatti ja ahdin (Garrett) laukesi 210 000 km ajon jälkeen ja nyt runsaan 50 000km jälkeen taas! Olen käsittänyt täältä juttuja luettuani, että tuo on jonkinlainen tyyppivika kyseisessä mallissa!!!???
Korjaamolla ehdotetaan nyt ahtimen vaihdon lisäksi öljypumpun vaihtoa! Perusteluna on, että kyseisessä mallissa on "rakennevikana" liian pienet öljynpaineet. Eli tarkoitus on saada ahdin kestämään kauemmin!
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta eli pidentääkö öljypumpun vaihto ahtimen ikää oleellisesti?
Tai kaikki muutkin käytännön kokemuksen osittamat keinot otetaan mielellään vastaan!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahdin ahdistaa!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se öljypumppu itsessään todennäköisesti se ongelma ole, vaan huohotinkarstan tukkima öljysihti ja/tai öljyn tuloputki ahtimelle.

Onhan se öljypumppukin vähän rimpula ja uusi ei paljoa maksa (n. 70e alkuperäinen PCS:ltä) joten ei sen uusiminen sinänsä turhaa ole. Ei kuitenkaan mikään varsinainen vika se pumppu normaalisti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Ahdin ahdistaa!

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jos epäilee öljynpaineita ne kannattaa mitata, mitä ne oikeasti on.

Jos auto on korjaamolla niin se pumpun kunnon tarkastus on pieni vaiva samalla kun turbon uusii.

Hihnan kiristin "löysätään", kampiakselin hihnapyörän pultti auki, hihnapyörä pois, takaa löytyy lukkorenkaalla oleva pumpun kansi, ne irti ja sitten jo näkeekin teräksiset pumpun rattaat. Jos osat ovat "naarmuiset" niin tarkoittaa että siellä on pyörinyt muutakin kuin puhdasta öljyä ...

Yleensä se öljypumpun pesä kuluu eli ts. jakopään koppa ja pumpun kansi jotka ovat alumiiniseosta.
Saab 9-5 2.0t 1998
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Re: Ahdin ahdistaa!

Viesti Kirjoittaja arilar »

Mulla oli edellisessä femmassa 2.0t -97 ostaessani 199 tkm mittarissa. 275 tkm hajosi turbo, tilalle uusi Garret ja vielä toimi yli 400 tkm ajettuna. Tuolla oli alusta lähtien smetanaa öljytikussa, jossakin varmaan vähän ennen 400tkm uusittiin öljyloukko ja letkut kun alkoi tulemaan käryt sisälle ja letkut oli lopulta lakritsia. Öljypumppuun ei oltu koskettu, mutta nämä on yksilöitä.
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
Vastaa Viestiin