Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
[quote]Tätä tukee omat kokemukseni kuplavolkkarin koneesta. Kone tiputteli öljyä hiljalleen allensa, ja kone oli lisäksi väljä kuin mikä, eli osa moottoriöljystä paloi sylintereissä. Silti ei koskaan tarvinnut lisätä öljyä...[/quote]
samanlaista kokemusta. Aikanaan kun oli kupla (keltainen vm. 72 1302), niin huomasin että öljynvaihdon yhteydessä öljy haisi voimakkaasti bensalle. Noh, ajattelin että haiskoot. Meni noin vuosi..kone sammui vauhdista eikä käyntiin. Mittauksilla selvisi ettei ollut puristuksia. käsittääkseni öljyssä oleva bensa aiheutti ongelman. Uuden koneen kanssa vaihdoin öljyn puolta aikaisemmin, eikä öljynvaihdon yhteydessä öljyssä haissu bensa. Niin ja tietenkin uuden koneen rakentelin 1600cc, enkä siitä katsastuksessa puhunut mitään :-)
samanlaista kokemusta. Aikanaan kun oli kupla (keltainen vm. 72 1302), niin huomasin että öljynvaihdon yhteydessä öljy haisi voimakkaasti bensalle. Noh, ajattelin että haiskoot. Meni noin vuosi..kone sammui vauhdista eikä käyntiin. Mittauksilla selvisi ettei ollut puristuksia. käsittääkseni öljyssä oleva bensa aiheutti ongelman. Uuden koneen kanssa vaihdoin öljyn puolta aikaisemmin, eikä öljynvaihdon yhteydessä öljyssä haissu bensa. Niin ja tietenkin uuden koneen rakentelin 1600cc, enkä siitä katsastuksessa puhunut mitään :-)
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Pääseekö öljy helpommin männänrenkaiden ohi, jos siihen on liuennut etanolia (veden kanssa) ja siten on ohuempaa? Onko joku toinen öljy parempi kuin GM-öljy etanolille?vesa67 kirjoitti:Männänrenkaiden ohi palotilasta kampikammioon
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Esim. Mobil 0W-40 on API SN öljy jota GM-öljy ei ole. API SN luokitus tarkoittaa että öljy on yhteensopiva E85 käytön kanssa.Poy kirjoitti:Pääseekö öljy helpommin männänrenkaiden ohi, jos siihen on liuennut etanolia (veden kanssa) ja siten on ohuempaa? Onko joku toinen öljy parempi kuin GM-öljy etanolille?vesa67 kirjoitti:Männänrenkaiden ohi palotilasta kampikammioon
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
WIS:n mukaan Saabin bensa- ja E85-moottoreille suositellaan öljyä:
"Long Life -moottoriöljy 0W-30, 0W-40, 5W-30 tai 5W-40, joka täyttää GM-LL-A-025 -laatuvaatimukset."
Tämä GM-öljy sopii em. määritelmään:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-0015
Puuilosta samaa saa halvemmalla.
"Long Life -moottoriöljy 0W-30, 0W-40, 5W-30 tai 5W-40, joka täyttää GM-LL-A-025 -laatuvaatimukset."
Tämä GM-öljy sopii em. määritelmään:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-0015
Puuilosta samaa saa halvemmalla.
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Silti tuo ei ole API SN öljyä. Käsittääkseni API SN luokitus on niin tuore että saabilla eivät ehtineet sitä ottaa huomioon. Toki se auto toimii noilla API SN:ttömillä öljyilläkin.karg kirjoitti:WIS:n mukaan Saabin bensa- ja E85-moottoreille suositellaan öljyä:
"Long Life -moottoriöljy 0W-30, 0W-40, 5W-30 tai 5W-40, joka täyttää GM-LL-A-025 -laatuvaatimukset."
Tämä GM-öljy sopii em. määritelmään:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-0015
Puuilosta samaa saa halvemmalla.
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Motonetin foorumillahan tuota GM:n öljyn API-luokitusta oli muistaakseni puitu. Vastauksena Motonetin suunnalta oli se, että hyllystä löytyy myös GM:n API-SN öljyä, mutta netissä näkyy vain API-SM, koska sitä löytyy vielä varastoista. Ei voida siis ilmoittaa netissä tuota SN:ää.. Jotenkin näin ja ulkomuistista heittelen.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Tuo GM laatuvaatimus (GM-LL-A-025) on vanha, siinä mielessä että se ei ota huomioon etanolia ja sitä käyttäviä autoja. Ja, tuo motonetin öljy täyttää myös "ACEA A3/B3" eurooppalaiset laatuvaatimukset, jotka eivät myöskään ota kantaa etanoliin, http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5652;5654 Kiinnittäisin siis huomiota siihen API SN luokitukseenkarg kirjoitti:WIS:n mukaan Saabin bensa- ja E85-moottoreille suositellaan öljyä:
"Long Life -moottoriöljy 0W-30, 0W-40, 5W-30 tai 5W-40, joka täyttää GM-LL-A-025 -laatuvaatimukset."
Tämä GM-öljy sopii em. määritelmään:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-0015
Puuilosta samaa saa halvemmalla.
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
WIS 2011 mainitsee selkeästi ton kohdalla myös E85-Saabit. Muuhun en sitten ota kantaa.aajule00 kirjoitti:Tuo GM laatuvaatimus (GM-LL-A-025) on vanha, siinä mielessä että se ei ota huomioon etanolia ja sitä käyttäviä autoja.
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Mites sitten Dexos2-luokitus joka taasen uudempi?karg kirjoitti:Tuo GM laatuvaatimus (GM-LL-A-025) on vanha, siinä mielessä että se ei ota huomioon etanolia ja sitä käyttäviä autoja. Ja, tuo motonetin öljy täyttää myös "ACEA A3/B3" eurooppalaiset laatuvaatimukset, jotka eivät myöskään ota kantaa etanoliin, http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5652;5654 Kiinnittäisin siis huomiota siihen API SN luokitukseen
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
GF-5 on ilmeisesti vähän kuin API-SN.
Tuolla myös mielenkiintoista spekulointia.
En ota näillä lihaksilla kantaa onko noissa linkeissä "täysin oikeata" tietoa...
Ja tuolta suoraan lainattu kommentti:
Tuolla myös mielenkiintoista spekulointia.
En ota näillä lihaksilla kantaa onko noissa linkeissä "täysin oikeata" tietoa...
Ja tuolta suoraan lainattu kommentti:
So, in theory, dexos meets and exceeds GF-5 standards but GF-5 does not meet the dexos specification.
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
tommonen kokeilu tuli vastaan: http://www.youtube.com/watch?v=zMSFPvXzp8c
ööö, ei ymmärrä onko se hyvä vai huono juttu, mitä se mainostaa
ööö, ei ymmärrä onko se hyvä vai huono juttu, mitä se mainostaa
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Täällä entinen Saabille kuulunut jälleenmyyjän verstas, jos haluaa öljynvaihdon BioPoweriin niin he laittavat Mobil super 3000 XE öljyt.
Linkki.
Linkki.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Joo, en itsekään täysin vakuuttunut siitä, että öljy "pysyy hyvänä", jos etanoli ei liukene siihen. Ei vesikään öljyyn liukene, mutta ei se hyvää öljyn seassa tee. Öljypumppu kun hörppää tuota öljyn pinnalle jäänyttä polttoainetta kanaviin, niin katastrofi on valmis.aajule00 kirjoitti:tommonen kokeilu tuli vastaan: http://www.youtube.com/watch?v=zMSFPvXzp8c
ööö, ei ymmärrä onko se hyvä vai huono juttu, mitä se mainostaa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Kyllähän tuokin on varmasti ihan hyvä öljy , ja uskaltaisin käyttää itsekkin, mutta ihmetyttää tuo valinta, koskapa tästä löytyisi se API SN (retanooli) vaatimuskin...core2 kirjoitti:Täällä entinen Saabille kuulunut jälleenmyyjän verstas, jos haluaa öljynvaihdon BioPoweriin niin he laittavat Mobil super 3000 XE öljyt.
Linkki.
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... -5w40.aspx#
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
En kysynyt Jonakselta joka öljyt vaihtoi mikä oli syynä valintaan, mutta luulen, että tässä ainakin osa syy:
On entinen duunimesta joten en usko, vääriä öljyjä tyrkätätään sisään.
Ja jollei kestä kone niin tietävät, että takaisin sen vien heille.Mobil Super 3000 XE 5W-30 on synteettinen, erittäin suorituskykyinen matalatuhkainen moottoriöljy, joka on suunniteltu pidentämään sekä diesel- että bensiinimoottorilla varustettujen autojen päästövähennysjärjestelmien käyttöikää ja ylläpitämään niiden tehokkuutta.
ExxonMobil suosittelee Mobil Super 3000 XE 5W-30 -öljyä käyttökohteisiin, joissa vaaditaan:
API CF
On entinen duunimesta joten en usko, vääriä öljyjä tyrkätätään sisään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.