Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4224
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 » La Maalis 17, 2012 19:35

Tämä olisi ihan terveellistä suorittaa 1998-2003 vuosimallien T7 moottoreissa jos ei ole tietoa mitä öljypohjalla makailee. Fortepersut tai E85:n käyttö polttoaineena pesee moottorin sisältä karstaa irti joka päätyy öljypohjaan eikä mene imusihdistä läpi.

Tarvitaan ainakin:
- moottorin kannatinpalkki tai muu viritys
- autonosturi, tunkki/pukit tms
- 18mm hylsy
- 13mm lenkki- ja hylsyavaimia
- 11mm lenkki
- 8/10mm hylsyavain
- Uudet moottoriöljyt, suodatin
- laippatiivisteliima (ei silikonia) ja 3 O-rengasta
(Imuputkelle sisähalkaisija 20mm ja paksuus 4mm ja väliputki 14x3)
- vinka (se puuseppätyökalu)

Aloitetaan DP:n poistolla; lämpösuoja pois, by-passin putki pois ja DP:n ylämutterit auki sekä lambdaliittin/liittimet imusarjan suunnalta irti ja pujotellaan vapaaksi DP:n pudotusta varten
Kuva

Irrotetaan ylätuen 18mm mutteri ja nostetaan jakopäästä konetta useampi sentti ylöspäin
Kuva

Nostetaan keula ylös (muista varmistuspukit), irrotellaan DP, vauhtipyörän puolikuun muotoinen peltinen pölysuojus ja kirrataan vinkalla konepakettia kuskin suuntaan sen verran kuin tuet antaa periksi (mahtuu öljypohja paremmin ulos).
Kuva

Vielä moottoriöljyt pois ja muovisuojus joka peittää hihnapyörän päätyä. Ahtaissa päätypaikoissa lenkkiavaimella saa öljypohjan pultit auki, muualla ihan hylsyllä. Öljyloukon purkuletku irti takapuolelta.
Kuva

Ja hoplaa joko pohja tippuu taitellen syliin tai vaatii pientä kuminuijausta kylkeensä. Tässä vaiheessa huomaa kyllä miten paljon sitä vaihteistoa pitää vetää vinkalla sivulle
Kuva

Otetaan kampiakselin alapuolelta menevä siirtoputki matkaan (varo tulee öljyt syliin).
Sitten puretaan loiskelevy ja imutorvi pois, putsaillaan paikat sopivalla aineella (brake cleaner on kätevä pullo) ja kevyellä hankauksella, vaihdetaan O-renkaat (sopivan satsin saa vaikka PCS:ltä tiivisteliiman kera) ja kasataan puhtaana takaisin. O-renkaat menee paremmin paikalleen hieman öljyttynä.

Kuva

Tämä yksilö oli varsin puhdas mutta tältä se voi myös näyttää

Kuva

Puhdistetaan vaikka siklillä/mattopuukon terällä ja brake cleanerilla sekä öljypohjan että lohkon puolelta pinnat. Ja tuo herkullisen näköinen laippaliima ihan sormella levitellen.
Kuva

Tässä vaiheessa öljynsiirtoputki paikalleen (suodattimen jalasta lohkon takaseinään)

Sitten vaan öljypohja paikalleen ilman että tuota liimaa levittelee vaihdelaatikon kylkeen tms. Pultit kiinni, vinka pois, öljyloukon putki kiinni, vauhtipyörän pölysuoja, uusi öljynsuodatin, DP paikalleen, vauhtipyörän suojamuovi paikalleen, lasketaan keulaa, lasketaan kone ylätukeen ja 18mm mutteri kiinni, moottorituki pois ja loput osat kiinni konehuoneessa. Öljyt sisään. Tuplatarkistus että kaikki on kiinni ja konetta pyörittämään, öljyvalon pitäisi sammua muutamassa sekunnissa kun tyhjä imuputki täytyy ja pumppu alkaa puskea öljyä kanaviin.
Viimeksi muokannut vesa67, To Heinä 05, 2012 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2061
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja 9000LPT » La Maalis 17, 2012 21:42

Automaatissa vaaditaan myös vaihteiston ylätuen irroitus akun alta ja koneen nostaminen tunkilla vaihdelaatikosta. Näin ainakin omassa yksilössä (-01).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4224
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 » La Maalis 17, 2012 21:54

2006 automaattifemmassa ei ainakaan tarvinnut. Vinkalla sivuun vetoa ja jakopäästä ylöspäin. Ehkä nuo toimenpiteet korvaavat toisiaan sopivassa kombinaatiossa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2400
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja j0ne » La Maalis 17, 2012 21:54

Ja ekoissa manuaali Aeroissa pitää vissiin porata vaihdelaatikon puoleiset pultit esiin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4224
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 » La Maalis 17, 2012 22:01

Niin pitääkin mutta siitä ei ole kuvia vielä, koskee ilmeisesti vuosimalleja 2000-2001 B235R manuaaliaskeilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Mertmi » La Maalis 17, 2012 22:34

Tämä topic on jo niin hardcorea 9-5:n laittoa että kannattaisi laittaa pysyvästi listan alkuun. Tuo vinkan käyttö oli kyllä ihan uusi juttu minulle. Meikäläinen vaan pyysi apumiehen sorkkaraudan kera vänkäämään konetta kun otin pohjan pois ja laitoin takaisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3980
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen » La Maalis 17, 2012 22:58

Samaa mieltä, kaikki nämä putsijutut talteen, koska ovat todella ansiokasta aineistoa.
# 419 Vesa Pohjalainen

Avatar
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Wagonisti » La Maalis 17, 2012 23:08

On kyllä mahtavaa palvelua kanssa Saaistia ajatellen. Varsinkin näinä ekoilun kultaisina aikoina kun. Yhä vaan useammalle kun tuo viinan kanssa läträäminen aiheuttaa tuon operaation tekemisen. Iso kiitos ja syvä kumarrus hyvistä ohjeista.
Ahdonvoimaa

blair
"Viggen"
Viestit: 537
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja blair » La Maalis 17, 2012 23:16

Vesa, you are a hero! Kiitos.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987

Avatar
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2720
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla » Su Maalis 18, 2012 08:46

Muistini mukaan -04 vuoden 2.0t manuaalivaihteisen koneen öljypohjan irrotus ei edellyttänyt edes koneen nostoa. Tuli suoraan öp pois ja meni takaisinkin, ahdasta toki oli.

Nää on kyllä niin arvokkaita ohjeita, että näitä ei parane hukata, stickyksi vaan tonne saitin alkuun. Mod. huom!

Kiitos Vesalle!!
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C4 Picasso -07, "Popi". RE85 by eFlexFuel

Jäsen #1858

Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2759
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Vigge » Su Maalis 18, 2012 10:15

Sama huomio MY98 femman kanssa, että öpohjan saa irti ilman että joutuu konetta nostamaan. Toki ahdasta on mutta kyllä se sieltä naaraamalla tulee sopivassa kulmassa ilman että joutuu 10kg asennusvasaraa käyttämään. :lol:
#1730
500whp.net member

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Su Maalis 18, 2012 10:26

Pari kysymystä teille asiantuntijoille, kun itsellekin kun eilen tuli tämä maanmainio BioPowersofta ja E85:n käyttöönotto luonnollisesti kiinnostaisi kovasti, kuitenkin riskit kustannustehokkaasti minimoiden:

1) Millaisessa riskimarginaalissa liikutaan huohotinpäivitys tehdyllä 2003 mallin 9-5:lla (162 tkm) tuon öljysihdin tukkeutumisen suhteen? Auto huollettu perusohjelman mukaan eli 15-20tkm välein.

2) Eli paljonko noita sihtejä on oikeasti mennyt tukkoon pian E85:n käyttöönoton jälkeen (olettaen, että öljynvaihto ja bensasuotimen vaihto on tehty parin E85 tankin jälkeen)?

3) Kun itsellä on peukalo keskellä kämmentä eikä tilojakaan, niin onko Oulun suunnalta antaa suosituksia operaation suorittajasta ja muutenkin Saabit osaavasta pajasta/ammattilaisesta?

FlyingPan
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Tammi 07, 2010 21:39
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja FlyingPan » Su Maalis 18, 2012 10:54

Loistava kuvasarja!

Tein itselle 2000 mallin Aeroon ja onnistuin saamaan ilman koneen nostamista ja vinkan tilalla käytin liinaa sekä sitä räikkäkiristinsysteemiä. Omassa oli ne kaksi piilopulttia ja valmiksi heikennetyt kohdat öljypohjassa jotka sai napauteltua vasaralla pois.

Tuohon riskimarginaaliin voisin kommentoida (vaikka en väitä olevani asiantuntija), että hommaa öljynpainemittari niin ei tarvitse arpoa miten se öljy siellä kiertää. Toki eihän tuo kaikkea kerro mutta antaa tarpeeksi ajoissa vihjettä josko jotain tarttis tehdä. Itse laitoin sen anturin quick and dirty tyyppisesti öljynsuodattimen jalan alle tulevalla adapterilla (voi myöhemmin laittaa myös lämpötila-anturin jos katsoo tarpeelliseksi kun siellä on 4 paikkaa siinä adapterissa).

Omassa näytti karvan alle 1,5 baria tyhjäkäynnilla ja kun nykäisin öp:n irti niin siellä oli jonkun verran sellasta pehmeää karstamönjää muttei vielä lähellekkään tukkeutumisvaaraa. Tulipahan nyt kuitenkin varmuus siitä. Samoissa lukemissa mittari operaation jälkeenkin pyörinyt.

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1783
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja pjv » Su Maalis 18, 2012 11:37

Hieno kuvasarja, jälleen kerran. Mitäs tavaraa tuo tiivisteliima on? (Pitäisi tehdä jotain vuotavalle öljynsuodattimen jalalle.)
pysyvästi listan alkuun.
Vai pitäisikö siellä listan alussa olla UKK, jonka yhtenä osana olisi linkkejä muistamisen arvoisiin ketjuihin?
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 900 i16 '91 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1512
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mienkoiv » Su Maalis 18, 2012 12:51

pjv kirjoitti:Hieno kuvasarja, jälleen kerran. Mitäs tavaraa tuo tiivisteliima on? (Pitäisi tehdä jotain vuotavalle öljynsuodattimen jalalle.)
pysyvästi listan alkuun.
Vai pitäisikö siellä listan alussa olla UKK, jonka yhtenä osana olisi linkkejä muistamisen arvoisiin ketjuihin?
WIS kuiskii: käytä lapaintiivistysainetta, tuotenro: 93 21 795
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

Vastaa Viestiin