Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Poy »

Riipe kirjoitti:eikö kelleekkään porissa päin kelpaa raha 8O ? tarvis vapuksi saada saabi kuntoon kun
tuota öljyvaloa vilkuttelee.
Kannattaa vielä varalta kysyä liikkeestä. Täällä 220€ merkkiliikkeessä sisältäen kaikki tarvikkeet. Kannatti soittaa ja kysyä.
Ei kyllä kannata ajaa metriäkään, jos on kerrankin syttynyt.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Riipe
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Maalis 20, 2013 17:09
Paikkakunta: Pori

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Riipe »

Poy kirjoitti:
Riipe kirjoitti:eikö kelleekkään porissa päin kelpaa raha 8O ? tarvis vapuksi saada saabi kuntoon kun
tuota öljyvaloa vilkuttelee.
Kannattaa vielä varalta kysyä liikkeestä. Täällä 220€ merkkiliikkeessä sisältäen kaikki tarvikkeet. Kannatti soittaa ja kysyä.
Ei kyllä kannata ajaa metriäkään, jos on kerrankin syttynyt.
ny viety satakunnan autotaloon saavat siel sit korjata.
imusihti oli täysin tukossa ja vaihtoon meni myös alakerran laakerit ja turbo.

ps. tää on myös myynnis
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Öljynpaineen merkkivalo vilkahti pari kertaa ensimmäisen etanolitankillisen jälkeen. Vein korjaamolle ja sihti oli lähes kokonaan tukossa. Öljypohja oli asentajan mukaan täynnä kuraa ja p*skaa. Sanoi, että oli viimeinen hetki tehdä ko. toimenpide. Autolla ajettu 260 tkm. Homman hoiti Kuopiossa KTI Service, hintaa tuli 250 euroa ja lupasivat seuraavan tehdä nopeammin (halvemmalla), kun homma on nyt hyppysissä.
Viimeksi muokannut saab90087, To Touko 16, 2013 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
viggen36
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Su Maalis 10, 2013 19:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja viggen36 »

Kävimpä kysymässä vaasan Rabb & co:lta paljoko kyseinen toimenpide kustantaisi, niin aika mielenkiintoista summaa kehtasivat pyytä. 800euroa! ja satasen vähemmän jos vie hilppeet itse sinne?? 8O Kenelläkään suositella edullisempaa kohdetta lähiseudulla??
9-5 aero, 900S
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei kai siihen puljuun kannata mitään viedä ellei halua tulla ryöstetyksi. :D
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja orava »

Jaahas, raportoidaanpas tänne meikäläisenkin kokemukset.
Auto on M04 Aero manuaali (182 tkm), eli uudemmalla huohotusjärjestelmällä. Öljyt vaihtuneet kympin välein ilmeisesti viimeisimmän 60 tuhannen ajalla. E85:sella ajeltu noin 4000 km.
Proseduuri: Keula ylös, öljyt alas, DP riippumaan koneen päästä, pohjamuovi irti, pultit öp:stä veks, vinkalla lootaa sivuun hiukka ja öljypohja mahtui taittumaan alas. Ei näyttänyt pahalta lainkaan, muutamia metallihippusia tms. oli sihdissä. Muuten öp oli suht puhdas.
Sitten sihdin ja öp:n puhdistus, väliputkeen ja sihtiin uudet O-renkaat (löytyi merkkiliikkeestä), sikakallis anaerobinen tiivistetöhnä (47 eur, merkkiliike) laippaan ja osat kiinni käänteisessä järjestyksessä, ja öljyt+ uusi suodatin koneeseen. Aikaa kului koko hommaan noin kaksi tuntia.
Ja nyt nukkuu yönsä paljon paremmin. Kustannukset ilman öljyjä noin 50 eur, ja sitä mainiota tiivistetöhnää jäi reilusti törsättäväksi myös muihin projekteihin. Suosittelen kaikille hermoheikoille!
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Täällä lähes samoilla spekseillä M04 Aero manuaali (186 tkm) ja "tuplatiheillä" öljynvaihtoväleillä. Tarkoitus olisi kuitenkin tästäkin öljypohja aukaista nyt kesällä. Oletko orava muuten käyttänyt ns. API SN luokiteltua "etanolin kestävää" moottoriöljyä? Vai onko sillä oikeasti edes merkitystä, jos öljyt vaihtaa 8-10 tkm välein.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti:Ei kai siihen puljuun kannata mitään viedä ellei halua tulla ryöstetyksi. :D
Aika jäätävä hinta öljypohjan siivouksesta kyllä, jos vertaa vaikka siihen, että kyseinen firma teki tuohon vanhempaan femmaan kytkinremontin 730 eurolla (työt, osat hankin itse) :roll:

Aero on tuonne menossa kytkinremppaan kanssa, hinta-arvio työlle 780 euroa, onko tuo nyt paha?

Ps. Sun 285Hp/450Nm - etanolisofta -06 Aeroon on kyllä rouhea, kulkee kiitettävästi, tosin 123tkm ajettu kytkin kesti sitten kolme testivetoa nelosvaihteella, kun viinaa oli tankissa :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja valtteri »

viggen36 kirjoitti:Kävimpä kysymässä vaasan Rabb & co:lta paljoko kyseinen toimenpide kustantaisi, niin aika mielenkiintoista summaa kehtasivat pyytä. 800euroa! ja satasen vähemmän jos vie hilppeet itse sinne?? 8O Kenelläkään suositella edullisempaa kohdetta lähiseudulla??
Yksi vaihtoehto Vaasan lähistöllä Molpessa (noin. 50 km ) Vaasasta etelään on korjaamo Bergfolk car service jossa paljon :saab: osaamista ja hinnat aivan eri luokkaa kuin Vaasassa.
Kyseisessä firmassa Roger niminen kaveri ruuvaa vain saabeja ( ruuvannut viim.40 vuotta). Rogerilla vähän hoono suomi mutta Christian osaa hyvin ja hänen kanssa voi sopia hommista jotka kyllä Roger tekee.
Firma on entinen Saabin merkkihuolto ja osaamista löytyy ihan hyvin.
Aika moni vaasalainen / saab foorumilainen on siellä asiakkaana.

http://www.fonecta.fi/yritykset/Korsn%C ... Service+Kb
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja orava »

peukalokeskellä kirjoitti: Oletko orava muuten käyttänyt ns. API SN luokiteltua "etanolin kestävää" moottoriöljyä? Vai onko sillä oikeasti edes merkitystä, jos öljyt vaihtaa 8-10 tkm välein.
Aiemmat öljyt oli kai nekin API SN-luokitetut (edellisen omistajan jäljiltä), ja laitoin nyt varuiksi itsekin Castrol Magnatec 5W-40:set, jotka on myös SN-luokitettu. Jotenkin minusta tuntuu, ettei tuolla SN:llä hirveitä etuja saavuta tiheillä vaihtoväleillä. Öljyä tuo pentele vähän tuntuu syövän, ehkä litra/10 000 km on aika likellä. Bensalla en ehtinyt ajaa kun pari tonnia, eli en ole ihan varma lisääntyikö/alkoiko syönti etanolin käytön myötä. Ärsyttää, kun pitää kytätä öljytikkua, kun en ole siihen aiemmin tottunut. Etenkin kun se tikku on 9-5:ssa ihan täysi paska suoraan sanottuna. Pitäskin mittailla, saisko sinne survottua ja kalibroitua satkun tai tonnarin tikun jollain ilveellä.

OG-turbosatkua (M92) ajelen kanssa viinalla, siinä olen käyttänyt API SM-luokiteltua Teboilin Diamondeja (5W40) noin 8 tkm vaihtovälillä, mutta se onkin vielä ihan oikea auto, joka ei ole niin pikkujutuista tarkka... Öljyäkään ei kulu käytännössä yhtään, eikä ne mitenkään pluirulta näytä vaihdettaessakaan, joten tuskin sinne juurikaan viinaa sekaan vuotaa. Tosin kilometrejäkin on vasta 335 000.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 05:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

orava kirjoitti:
peukalokeskellä kirjoitti: Oletko orava muuten käyttänyt ns. API SN luokiteltua "etanolin kestävää" moottoriöljyä? Vai onko sillä oikeasti edes merkitystä, jos öljyt vaihtaa 8-10 tkm välein.
Aiemmat öljyt oli kai nekin API SN-luokitetut (edellisen omistajan jäljiltä), ja laitoin nyt varuiksi itsekin Castrol Magnatec 5W-40:set, jotka on myös SN-luokitettu. Jotenkin minusta tuntuu, ettei tuolla SN:llä hirveitä etuja saavuta tiheillä vaihtoväleillä. Öljyä tuo pentele vähän tuntuu syövän, ehkä litra/10 000 km on aika likellä. Bensalla en ehtinyt ajaa kun pari tonnia, eli en ole ihan varma lisääntyikö/alkoiko syönti etanolin käytön myötä. Ärsyttää, kun pitää kytätä öljytikkua, kun en ole siihen aiemmin tottunut. Etenkin kun se tikku on 9-5:ssa ihan täysi paska suoraan sanottuna. Pitäskin mittailla, saisko sinne survottua ja kalibroitua satkun tai tonnarin tikun jollain ilveellä.

OG-turbosatkua (M92) ajelen kanssa viinalla, siinä olen käyttänyt API SM-luokiteltua Teboilin Diamondeja (5W40) noin 8 tkm vaihtovälillä, mutta se onkin vielä ihan oikea auto, joka ei ole niin pikkujutuista tarkka... Öljyäkään ei kulu käytännössä yhtään, eikä ne mitenkään pluirulta näytä vaihdettaessakaan, joten tuskin sinne juurikaan viinaa sekaan vuotaa. Tosin kilometrejäkin on vasta 335 000.
T7:ssa on paskat männät jotka antaa ohipuhaltaa reippaasti jolloinka myös palamatonta etanolia joutuu herkemmin öljyn sekaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

orava kirjoitti: Ärsyttää, kun pitää kytätä öljytikkua, kun en ole siihen aiemmin tottunut. Etenkin kun se tikku on 9-5:ssa ihan täysi paska suoraan sanottuna. Pitäskin mittailla, saisko sinne survottua ja kalibroitua satkun tai tonnarin tikun jollain ilveellä.
Shokki melkein tuli 9-5:n kanssa Itelläkin silloin 2006 kun tarkastin rutiininomaisesti öljytikun hiljattain ostetusta vasta 201tkm ajetusta autosta ja öljytikku ei edes kastunut. 8O

Sellaista vaalealla pompulalla olevaa tikkuakin on olemassa, mutta voisihan sen femman tikun modata. Mittaisi sen ja vaihtaisi metallisen kärjen siihen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
zaappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 10:22

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja zaappi »

Moro. Ootteko vääntänyt noi pultit johonkin momenttiin vai ihan näppituntumalla...?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Virallinen lukema on 22Nm mutta sen kun on toistanut pari sataa kertaa niin näppituntuma toimii aika hyvin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin