Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja V-M »

Neukku kirjoitti:Tänään tehdään femmaan tuo öljypohjan ja sihdin putsaus ja samalla kampiakselin stefan vaihto
( vaikka ei vielä entinen vuodakkaan) öljypumpun tarkistus ja sinne uudet tiivisteet, hihnapyörän
torxien tarkastus ja tasapainoakselien ketjun poisto,kiertokangen laakerien tarkastus ja uusiminen
tarvittaessa Osat tilasin valmiiksi Pro Car Servicestä
Jännitys tiivistyy mitähän kaikkea sieltä öljypohjasta löytyy :roll:
Tällä femmalla on nyt takana 225000km ja huollot tehty aina ajallaan
Kannataa ne runkolaakeritkin samalla tarkistaa/vaihtaa, tuossa kohtaa 50e säästö ei kannata. Öljy kun menee sieltä mistä sen on helpoin paineen alaisena mennä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Neukku »

No niin nyt voi huokaista helpotuksesta :)
Öljypohja käytetty auki ja sihdistä ei löytynyt kuin muutama pieni karstakokkare
ja öljypohja muutenkin yllättävän puhdas ja ne runkolaakeritkin tuli samalla
tarkastettua ja voisi sanoa,että olivat kuin uudet eli ei aiheuttanut toimenpiteitä
Hihnapyörän torxit oli hyvin kiinni
Tasapainoakselin ketju poistettiin pitkän neuvottelun jälkeen, huollossa epäilivät,
että ketjunpoiston jälkeen karkaa öljynpaineet jos ketjunkiristin jätetään paikoilleen.
Garretti tuli samalla tarkastettua eikä löytynyt välyksiä eli ilmeisesti joskus uusittu :D
Yllätys oli, että tuon ketjunpoiston jälkeen kone pyörii huomattavasti sivistyneemmin
kuin ennen eikä minkäänlaista resonointia ilmene kovemmillakaan kierroksilla.
Jakoketjun kiristin käytettiin myös irti ja paljon on vielä kiristysvaraa jäljellä.
Tulin siihen lopputulokseen,että todennäköisesti aiempi omistaja on tuohon
kerennyt jo tehdä nuo isoimmat remontit ja siksi oli noin hyvässä kunnossa paikat 8)
Kilometrejä tällä hetkellä mittarissa 225000km ja toivottavasti vielä paljon edessä
tällä femmalla :mrgreen:
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja pjv »

V-M kirjoitti:Kannataa ne runkolaakeritkin samalla tarkistaa/vaihtaa
Niin olikos muuten laakerien (runko- ja/tai kiertokangen-) vaihto tässä ÖP:n avauksen yhteydessä ihan tuosta noin vaan tehtävissä, vai onko siinä enemmän purkamista tms. haasteita?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2526
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ei siinä mitään kovin ihmeitä ollut. Itse tein tuossa alkutalvesta parkkiksella:
Helpompaa tuo lakrujen vaihto oli mitä kuvittelen ja mitä joskus lukenut.

Erikoistyökalu piti vaan alkuun keksiä runkolaakereiden poistoon että pääs vauhtiin. Pelti luiskalla työnteli alkua ja sitten sorkkarauta tyylisesti jollai avaimella kampes lopun matkaa pois.:
Kuva

Joskus kirjoteltu että vitospukki ei lähtis pois ilman modeja jos triggeri/päätylevy tiellä. Ei pitänyt ainakaan tässä paikkaan. Oikeessa kulmassa ja asennossa sai nippa nappa ujutettua pukin ilman modeja.
Kuva
Eniten itellä meni aikaa keksiä hyvä taktiikka luisuttaa vanhat runkolakrut pois. Uudet oli helpompi laittaa paikoilleen öljyttynä. Kiristys toki momenttiin. Runkol. 20Nm + 70astetta. Kiertok. mutterilla 20Nm + 70 astetta, ruuvilla 25Nm + 100 astetta.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
mkn
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Elo 16, 2014 17:47
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mkn »

Täällä on ajettu 70TKM etanolilla ennen avausta, autolla jo 306tkm. Sihdissä ei ollut juuri mitään ja öljypohjassakin vain aavistus moskaa. Öljyt vaihdettu tarkasti 10tkm välein (Teboil Diamond). Voi taas nukkua yöt rauhassa. 8)

Kiitos hyvistä ohjeista!
9-5 2.0t biopower '00
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja latinki »

Ei kummempi homma jos ei tarvi veivata pakoputken laippojen kanssa.
Motonetin perfectsealilla kasaan ja pitää.
Procarilta o rinkulat 5.xx euroa.

Nii joo se sihti

Kuva
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2526
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tuo perfectseal vaikuttaa ihan hyvältä kamalta.

Itellä eniten vaivaa tuossa öpohjan irrotuksessa tuotti kun puristin hajos puoleen väliin eikä liikkunu mihinkään päin. Pumpputaljalla sain sit kirittyä konetta tarpeeks sivuun.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Kysäisin eräältä vanhalta saab asentajalta tuota ö pohjan putsausta, sanoi että ei kannata!
Sanoi itse käyttävänsä Liqui Moly Pro-Line ainetta, vanhat öljyt pois, huuhteluöljyt+toi aine sisään ja tunti tyhjäkäyntiä, sit suodatin ja varsinaiset öljyt..... onko kokemuksia lähteekö sihti noin puhtaaksi?????
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja 3J »

Tuolla konstilla saat viimeistään sen sihdin totaalisen tukkoon. Kannattaako parin sadan euron putsausta jättää tekemättä, sillä ei saa edes kahta tankillista bensaa? Ja itsekin ihan tehtävissä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ongelma näiden vanhojen asentajien kanssa taitaa olla se että ovat eläneet vanhaa hyvää aikaa jolloin männänrenkaat oli vielä jousimaisia eikä t7 mallisia makaroneja.
Liotushoito on ok mutta ei se sitä karstaa sihdistä irrota, saatikka että se mämmi tulisi valuttelemalla pois.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin jos ajattelemme hieman lisää fysiikkaa niin miten se liotushoito sitten hävittää kaikki kuonat, partikkelit ja muut kivennäiset? eikä ne sula pienemmiksi ja kulje sihdin läpi esim lagereihin mutta tuleeko ne pois laakereista ja jää sinne pyörimään ja tekemään pesää itselleen?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lobo_Earthworm kirjoitti:Kysäisin eräältä vanhalta saab asentajalta tuota ö pohjan putsausta, sanoi että ei kannata!
Nyt on pakko todeta että vanha asentaja on väärässä. Nämä t7-moottorit ovat sellaisia karstakehittimiä ettei mitään ole takeita moottorin toiminnasta. Huonolla tuurilla jo päälle satatonnia ajettuna pettää voitelu. Toiset taas on lähes karstattomia vielä 300tkm kohdilla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja nugge »

Lobo_Earthworm kirjoitti:Kysäisin eräältä vanhalta saab asentajalta tuota ö pohjan putsausta, sanoi että ei kannata!
Sanoi itse käyttävänsä Liqui Moly Pro-Line ainetta, vanhat öljyt pois, huuhteluöljyt+toi aine sisään ja tunti tyhjäkäyntiä, sit suodatin ja varsinaiset öljyt..... onko kokemuksia lähteekö sihti noin puhtaaksi?????
Ei kuulosta uskottavalta että pitäisi tunnin tyhjäkäynnillä pesuaineet koneessa. Noi koneen pesuaineet ku on koostumukseltaan lähellä diisselliä niin olisi todennäköisesti laakerivauriota tossa vaiheessa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2526
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onko muuten porukkaa samaa mieltä että alkupään Aero femman öpohja olisi jotenkin hankalemman muotoinen kuin muissa? Pari kertaa MY01 Aerosta ottanut ja ei ihan pienellä koneen siirrolla sovi tulemaan pois kun jossain femmoissa konetta ei ilmeisesti tarvitse siirtää juuri yhtään?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
vazilj
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: To Loka 31, 2013 20:18
Paikkakunta: Joroinen

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vazilj »

Itse ainakin vm2000 aero femmassa jouduin öljypohjan kanssa turvautumaan ''lievään'' väkivaltaa :lol:
Saab 9-5 aero -00
Vastaa Viestiin