Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

FlyingPan kirjoitti: Tuohon riskimarginaaliin voisin kommentoida (vaikka en väitä olevani asiantuntija), että hommaa öljynpainemittari niin ei tarvitse arpoa miten se öljy siellä kiertää. Toki eihän tuo kaikkea kerro mutta antaa tarpeeksi ajoissa vihjettä josko jotain tarttis tehdä. Itse laitoin sen anturin quick and dirty tyyppisesti öljynsuodattimen jalan alle tulevalla adapterilla (voi myöhemmin laittaa myös lämpötila-anturin jos katsoo tarpeelliseksi kun siellä on 4 paikkaa siinä adapterissa).

Omassa näytti karvan alle 1,5 baria tyhjäkäynnilla ja kun nykäisin öp:n irti niin siellä oli jonkun verran sellasta pehmeää karstamönjää muttei vielä lähellekkään tukkeutumisvaaraa. Tulipahan nyt kuitenkin varmuus siitä. Samoissa lukemissa mittari operaation jälkeenkin pyörinyt.
Kiitos vinkistä. Jos ei halua ylimääräistä mittaria ohjaamoon, niin varmaan öljynpaineiden mittaus jollain pajalla antaisi jotain suuntaa tilanteesta? Onko 1,5 bar tyhjäkäynnillä tyypillinen lukema vai riippuuko mittarityypistä tms.?
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

vesa67 kirjoitti:Niin pitääkin mutta siitä ei ole kuvia vielä, koskee ilmeisesti vuosimalleja 2000-2001 B235R manuaaliaskeilla.
tuosta ketjusta kuvat Aeron piilopultteihin

http://saabworld.net/f29/saab-9-5-oil-p ... -sludge-7/

(kuvat säikeessä #2)

tuo saabworldin topic yhdistettynä tähän mainioon kotimaan kielellä olevaan, niin pitäisi onnistua!


Kiitos vielä täältäkin vesa67:lle!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Vigge kirjoitti:Sama huomio MY98 femman kanssa, että öpohjan saa irti ilman että joutuu konetta nostamaan. Toki ahdasta on mutta kyllä se sieltä naaraamalla tulee sopivassa kulmassa ilman että joutuu 10kg asennusvasaraa käyttämään. :lol:
WIS ei ainakaan kehoita kampeamaan mitään tieltä (vm.-99)
mutta jos tenkkapoo tulee, niin ainakin nyt ketjussa on hyvät vinkit siirtoon!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

modethan voisi viisaudessaan päättää, kun näitä hienoja topiceja tulee kuvineen päivineen, niin mielestäni isommista rojekteista kuvineen voisi olla paikallaan esim. yhden vuoden klubimaksu ilmaseksi ?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kiitos taas muistamisesta ja lisävinkeistä.

Nyt ja jatkossakin tykkään tehdä asiat siten että tilaa on mielummin liikaa kuin liian vähän, siksi nuo moottorin kannattimet ja vinkat. Sen öljypohjan saa puhtaalla tiivisteliimapinnalla paljon paremmin takaisin kun on marginaalia muihin pintoihin takaisinpujottelussa.

Tuon manuaaliaeron pohjan modasin viimeksi näköjään väärin kun porasin suoraan alhaaltapäin 13 mm poralla läpi ja vingulla sen verran isommaksi että sai 1/4" hylsyn juuri mahtumaan pulteille saakka. No toisaalta kun niitä reikiä ei tullut tulpattua niin mahdollinen jätös valuu niistä ulos kun taas tuossa virallisessa ohjeessa sinne jää tasku ellei tulppaa reikiä asianmukaisesti.

Laippaliimaa on aina ylimääräisenä kun sitä tulee tuubi jakopään korjaussarjan mukana eikä sitä millään saa kulkumaan kokonaista annosta. Lienee jonkun tunnetun valmistajan ainetta, josko joku sen meille paljastaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5253
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

mienkoiv kirjoitti:modethan voisi viisaudessaan päättää, kun näitä hienoja topiceja tulee kuvineen päivineen, niin mielestäni isommista rojekteista kuvineen voisi olla paikallaan esim. yhden vuoden klubimaksu ilmaseksi ?
Aika vaikea on modejen päättää jäsenmaksuista, kun ei siihen pystynyt oikein hallituskaan. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

vesa67 kirjoitti:Lienee jonkun tunnetun valmistajan ainetta
Locktite 518 ainakin on Saabin suosittelema. Tosin mikä tahansa muukin hyvälaatuinen anaerobinen tiiviste ajanee saman asian.

Ja joo, on todella hyvää kuvakertomusta.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mikaels »

pjv kirjoitti:Hieno kuvasarja, jälleen kerran. Mitäs tavaraa tuo tiivisteliima on? (Pitäisi tehdä jotain vuotavalle öljynsuodattimen jalalle.)
pysyvästi listan alkuun.
Vai pitäisikö siellä listan alussa olla UKK, jonka yhtenä osana olisi linkkejä muistamisen arvoisiin ketjuihin?

Itsellä jäi öljysuodattimen jalka vuotamaan kyseisellä aineella!

Tuli ehkä laitettua liian vähän? Laitoin Loctite 518 ja tuli tiivis. Tuon GM:n liisterin mukana ei muuten tullut mitään käyttöohjetta, enkä sitä mistään löytänyt. Loctitellä olen antanut hetken jähmettyä ennen kun laitan pinnat yhteen, sitten kiristys ja taas vähän pidempi odotus, jonka jälkeen kiristän viimeiset 1/2 kierrosta. Voi kuullostaa nysväämiseltä, mutta koitan tehdä tuon vaiheen mahdollisimman tarkkaan. Ei viitsi ölypohjaa tai jakopään päätyä alvariinsa availla.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
FlyingPan
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Tammi 07, 2010 21:39
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja FlyingPan »

vesa67 kirjoitti:Kiitos taas muistamisesta ja lisävinkeistä.

Nyt ja jatkossakin tykkään tehdä asiat siten että tilaa on mielummin liikaa kuin liian vähän, siksi nuo moottorin kannattimet ja vinkat. Sen öljypohjan saa puhtaalla tiivisteliimapinnalla paljon paremmin takaisin kun on marginaalia muihin pintoihin takaisinpujottelussa.

Tuon manuaaliaeron pohjan modasin viimeksi näköjään väärin kun porasin suoraan alhaaltapäin 13 mm poralla läpi ja vingulla sen verran isommaksi että sai 1/4" hylsyn juuri mahtumaan pulteille saakka. No toisaalta kun niitä reikiä ei tullut tulpattua niin mahdollinen jätös valuu niistä ulos kun taas tuossa virallisessa ohjeessa sinne jää tasku ellei tulppaa reikiä asianmukaisesti.

Laippaliimaa on aina ylimääräisenä kun sitä tulee tuubi jakopään korjaussarjan mukana eikä sitä millään saa kulkumaan kokonaista annosta. Lienee jonkun tunnetun valmistajan ainetta, josko joku sen meille paljastaa
Ainiin teit siis ne reiät suoraan alhaalta etkä sivulta? Sillainhan ne varmaan ois saanu sitte helpommin räikällä auki. Niiden sivureikien avulla ei saa räikkää suoraan ja mäkin avasin piippuavaimella, pikkuhiljaa... Ja reiät tulppasin kunnolla kun mietin että ne kumminkin on sen verran isot ja sopivasti siinä hollilla että varmasti kertyy moskaa sisään.

Ja tosiaan, tiukkaa oli ja jos seuraavan kerran teen niin varmaan nostelen konetta ylöspäin niin ei tartte ihan niin kielikeskellä varoa sitä levitettyä tiivisteliimaa.

Ja DP300:lla tiivistelin, saa nyt nähdä pitääkö.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja pjv »

Minuteman kirjoitti:Tosin mikä tahansa muukin hyvälaatuinen anaerobinen tiiviste ajanee saman asian.
Taidanpa laittaa Hylomarilla, on ainakin paljon mukavamman hintaista kuin Loctite 510 ja 518.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hylomar Blue on ainakin meikäläisen luottotuote, enkä ole kuullut keneltäkään muultakaan että se olisi pettänyt.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tuossa on suorat kuvat noihin Aeron reikiin (eli manuaali Aeror My01-02):

Kuva

Kuva

Kuva

Melkein kyllä kuulostaa tuo Vesan taktiikka paremmalta eli suoraan poraaminen.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Pieni nopeutus taas tuli testattua tähän operaatioon:

DP:tä ei tarvi kokonaan ottaa irti. Koska ne taaemmat mutterit on melko useasti ruostuneet ihan muodottomiksi niin päätin kokeilla onnistuuko jos turbon mutterit ja lambdan johdot irrottelee ja jättää etupäästä roikkumaan ... onnistuuhan se.
Jotain narua kannattaa käyttää ettei roikutus riko jousto-osaa keskitunnelista.

Muokkaus: Ei näköjään onnistu automaattilaatikon & kahden katin kanssa. Kinnaa kiinni laatikon kylkeen ykköskattimöhkylä eli piti ottaa irti ne DP:n ja jousto-osan väliset mutterit
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja -pete »

Kävin eilen Vesaa tapaamassa. Eikä ollut ihan turha reissu...

Kuva

Samalla reissulla Vesa fiksaili pari muutakin autosta löytynyttä epäkohtaa, joten kiitoksia kovasti.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
dajazzz
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:53
Paikkakunta: Toijala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja dajazzz »

Good info, redirected via TT.com
thumbs up for vesa67.
SC #3599 & STCF #12
95 SE 1998 2.3t SAAB 95 SE 1999 2.0t 9000 CSE 1997 2.3 TURBO 9000 CSE 1994 2.3 TURBO 9-3 aero 2001 NG900 talladega 2L Turbo
Vastaa Viestiin