Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tämä olisi ihan terveellistä suorittaa 1998-2003 vuosimallien T7 moottoreissa jos ei ole tietoa mitä öljypohjalla makailee. Fortepersut tai E85:n käyttö polttoaineena pesee moottorin sisältä karstaa irti joka päätyy öljypohjaan eikä mene imusihdistä läpi.
Tarvitaan ainakin:
- moottorin kannatinpalkki tai muu viritys
- autonosturi, tunkki/pukit tms
- 18mm hylsy
- 13mm lenkki- ja hylsyavaimia
- 11mm lenkki
- 8/10mm hylsyavain
- Uudet moottoriöljyt, suodatin
- laippatiivisteliima (ei silikonia) ja 3 O-rengasta
(Imuputkelle sisähalkaisija 20mm ja paksuus 4mm ja väliputki 14x3)
- vinka (se puuseppätyökalu)
Aloitetaan DP:n poistolla; lämpösuoja pois, by-passin putki pois ja DP:n ylämutterit auki sekä lambdaliittin/liittimet imusarjan suunnalta irti ja pujotellaan vapaaksi DP:n pudotusta varten
Irrotetaan ylätuen 18mm mutteri ja nostetaan jakopäästä konetta useampi sentti ylöspäin
Nostetaan keula ylös (muista varmistuspukit), irrotellaan DP, vauhtipyörän puolikuun muotoinen peltinen pölysuojus ja kirrataan vinkalla konepakettia kuskin suuntaan sen verran kuin tuet antaa periksi (mahtuu öljypohja paremmin ulos).
Vielä moottoriöljyt pois ja muovisuojus joka peittää hihnapyörän päätyä. Ahtaissa päätypaikoissa lenkkiavaimella saa öljypohjan pultit auki, muualla ihan hylsyllä. Öljyloukon purkuletku irti takapuolelta.
Ja hoplaa joko pohja tippuu taitellen syliin tai vaatii pientä kuminuijausta kylkeensä. Tässä vaiheessa huomaa kyllä miten paljon sitä vaihteistoa pitää vetää vinkalla sivulle
Otetaan kampiakselin alapuolelta menevä siirtoputki matkaan (varo tulee öljyt syliin).
Sitten puretaan loiskelevy ja imutorvi pois, putsaillaan paikat sopivalla aineella (brake cleaner on kätevä pullo) ja kevyellä hankauksella, vaihdetaan O-renkaat (sopivan satsin saa vaikka PCS:ltä tiivisteliiman kera) ja kasataan puhtaana takaisin. O-renkaat menee paremmin paikalleen hieman öljyttynä.
Tämä yksilö oli varsin puhdas mutta tältä se voi myös näyttää
Puhdistetaan vaikka siklillä/mattopuukon terällä ja brake cleanerilla sekä öljypohjan että lohkon puolelta pinnat. Ja tuo herkullisen näköinen laippaliima ihan sormella levitellen.
Tässä vaiheessa öljynsiirtoputki paikalleen (suodattimen jalasta lohkon takaseinään)
Sitten vaan öljypohja paikalleen ilman että tuota liimaa levittelee vaihdelaatikon kylkeen tms. Pultit kiinni, vinka pois, öljyloukon putki kiinni, vauhtipyörän pölysuoja, uusi öljynsuodatin, DP paikalleen, vauhtipyörän suojamuovi paikalleen, lasketaan keulaa, lasketaan kone ylätukeen ja 18mm mutteri kiinni, moottorituki pois ja loput osat kiinni konehuoneessa. Öljyt sisään. Tuplatarkistus että kaikki on kiinni ja konetta pyörittämään, öljyvalon pitäisi sammua muutamassa sekunnissa kun tyhjä imuputki täytyy ja pumppu alkaa puskea öljyä kanaviin.
Tarvitaan ainakin:
- moottorin kannatinpalkki tai muu viritys
- autonosturi, tunkki/pukit tms
- 18mm hylsy
- 13mm lenkki- ja hylsyavaimia
- 11mm lenkki
- 8/10mm hylsyavain
- Uudet moottoriöljyt, suodatin
- laippatiivisteliima (ei silikonia) ja 3 O-rengasta
(Imuputkelle sisähalkaisija 20mm ja paksuus 4mm ja väliputki 14x3)
- vinka (se puuseppätyökalu)
Aloitetaan DP:n poistolla; lämpösuoja pois, by-passin putki pois ja DP:n ylämutterit auki sekä lambdaliittin/liittimet imusarjan suunnalta irti ja pujotellaan vapaaksi DP:n pudotusta varten
Irrotetaan ylätuen 18mm mutteri ja nostetaan jakopäästä konetta useampi sentti ylöspäin
Nostetaan keula ylös (muista varmistuspukit), irrotellaan DP, vauhtipyörän puolikuun muotoinen peltinen pölysuojus ja kirrataan vinkalla konepakettia kuskin suuntaan sen verran kuin tuet antaa periksi (mahtuu öljypohja paremmin ulos).
Vielä moottoriöljyt pois ja muovisuojus joka peittää hihnapyörän päätyä. Ahtaissa päätypaikoissa lenkkiavaimella saa öljypohjan pultit auki, muualla ihan hylsyllä. Öljyloukon purkuletku irti takapuolelta.
Ja hoplaa joko pohja tippuu taitellen syliin tai vaatii pientä kuminuijausta kylkeensä. Tässä vaiheessa huomaa kyllä miten paljon sitä vaihteistoa pitää vetää vinkalla sivulle
Otetaan kampiakselin alapuolelta menevä siirtoputki matkaan (varo tulee öljyt syliin).
Sitten puretaan loiskelevy ja imutorvi pois, putsaillaan paikat sopivalla aineella (brake cleaner on kätevä pullo) ja kevyellä hankauksella, vaihdetaan O-renkaat (sopivan satsin saa vaikka PCS:ltä tiivisteliiman kera) ja kasataan puhtaana takaisin. O-renkaat menee paremmin paikalleen hieman öljyttynä.
Tämä yksilö oli varsin puhdas mutta tältä se voi myös näyttää
Puhdistetaan vaikka siklillä/mattopuukon terällä ja brake cleanerilla sekä öljypohjan että lohkon puolelta pinnat. Ja tuo herkullisen näköinen laippaliima ihan sormella levitellen.
Tässä vaiheessa öljynsiirtoputki paikalleen (suodattimen jalasta lohkon takaseinään)
Sitten vaan öljypohja paikalleen ilman että tuota liimaa levittelee vaihdelaatikon kylkeen tms. Pultit kiinni, vinka pois, öljyloukon putki kiinni, vauhtipyörän pölysuoja, uusi öljynsuodatin, DP paikalleen, vauhtipyörän suojamuovi paikalleen, lasketaan keulaa, lasketaan kone ylätukeen ja 18mm mutteri kiinni, moottorituki pois ja loput osat kiinni konehuoneessa. Öljyt sisään. Tuplatarkistus että kaikki on kiinni ja konetta pyörittämään, öljyvalon pitäisi sammua muutamassa sekunnissa kun tyhjä imuputki täytyy ja pumppu alkaa puskea öljyä kanaviin.
Viimeksi muokannut vesa67, To Heinä 05, 2012 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Automaatissa vaaditaan myös vaihteiston ylätuen irroitus akun alta ja koneen nostaminen tunkilla vaihdelaatikosta. Näin ainakin omassa yksilössä (-01).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
2006 automaattifemmassa ei ainakaan tarvinnut. Vinkalla sivuun vetoa ja jakopäästä ylöspäin. Ehkä nuo toimenpiteet korvaavat toisiaan sopivassa kombinaatiossa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Ja ekoissa manuaali Aeroissa pitää vissiin porata vaihdelaatikon puoleiset pultit esiin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Niin pitääkin mutta siitä ei ole kuvia vielä, koskee ilmeisesti vuosimalleja 2000-2001 B235R manuaaliaskeilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tämä topic on jo niin hardcorea 9-5:n laittoa että kannattaisi laittaa pysyvästi listan alkuun. Tuo vinkan käyttö oli kyllä ihan uusi juttu minulle. Meikäläinen vaan pyysi apumiehen sorkkaraudan kera vänkäämään konetta kun otin pohjan pois ja laitoin takaisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Samaa mieltä, kaikki nämä putsijutut talteen, koska ovat todella ansiokasta aineistoa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
On kyllä mahtavaa palvelua kanssa Saaistia ajatellen. Varsinkin näinä ekoilun kultaisina aikoina kun. Yhä vaan useammalle kun tuo viinan kanssa läträäminen aiheuttaa tuon operaation tekemisen. Iso kiitos ja syvä kumarrus hyvistä ohjeista.
Ahdonvoimaa
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Vesa, you are a hero! Kiitos.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Muistini mukaan -04 vuoden 2.0t manuaalivaihteisen koneen öljypohjan irrotus ei edellyttänyt edes koneen nostoa. Tuli suoraan öp pois ja meni takaisinkin, ahdasta toki oli.
Nää on kyllä niin arvokkaita ohjeita, että näitä ei parane hukata, stickyksi vaan tonne saitin alkuun. Mod. huom!
Kiitos Vesalle!!
Nää on kyllä niin arvokkaita ohjeita, että näitä ei parane hukata, stickyksi vaan tonne saitin alkuun. Mod. huom!
Kiitos Vesalle!!
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Sama huomio MY98 femman kanssa, että öpohjan saa irti ilman että joutuu konetta nostamaan. Toki ahdasta on mutta kyllä se sieltä naaraamalla tulee sopivassa kulmassa ilman että joutuu 10kg asennusvasaraa käyttämään.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Pari kysymystä teille asiantuntijoille, kun itsellekin kun eilen tuli tämä maanmainio BioPowersofta ja E85:n käyttöönotto luonnollisesti kiinnostaisi kovasti, kuitenkin riskit kustannustehokkaasti minimoiden:
1) Millaisessa riskimarginaalissa liikutaan huohotinpäivitys tehdyllä 2003 mallin 9-5:lla (162 tkm) tuon öljysihdin tukkeutumisen suhteen? Auto huollettu perusohjelman mukaan eli 15-20tkm välein.
2) Eli paljonko noita sihtejä on oikeasti mennyt tukkoon pian E85:n käyttöönoton jälkeen (olettaen, että öljynvaihto ja bensasuotimen vaihto on tehty parin E85 tankin jälkeen)?
3) Kun itsellä on peukalo keskellä kämmentä eikä tilojakaan, niin onko Oulun suunnalta antaa suosituksia operaation suorittajasta ja muutenkin Saabit osaavasta pajasta/ammattilaisesta?
1) Millaisessa riskimarginaalissa liikutaan huohotinpäivitys tehdyllä 2003 mallin 9-5:lla (162 tkm) tuon öljysihdin tukkeutumisen suhteen? Auto huollettu perusohjelman mukaan eli 15-20tkm välein.
2) Eli paljonko noita sihtejä on oikeasti mennyt tukkoon pian E85:n käyttöönoton jälkeen (olettaen, että öljynvaihto ja bensasuotimen vaihto on tehty parin E85 tankin jälkeen)?
3) Kun itsellä on peukalo keskellä kämmentä eikä tilojakaan, niin onko Oulun suunnalta antaa suosituksia operaation suorittajasta ja muutenkin Saabit osaavasta pajasta/ammattilaisesta?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Loistava kuvasarja!
Tein itselle 2000 mallin Aeroon ja onnistuin saamaan ilman koneen nostamista ja vinkan tilalla käytin liinaa sekä sitä räikkäkiristinsysteemiä. Omassa oli ne kaksi piilopulttia ja valmiksi heikennetyt kohdat öljypohjassa jotka sai napauteltua vasaralla pois.
Tuohon riskimarginaaliin voisin kommentoida (vaikka en väitä olevani asiantuntija), että hommaa öljynpainemittari niin ei tarvitse arpoa miten se öljy siellä kiertää. Toki eihän tuo kaikkea kerro mutta antaa tarpeeksi ajoissa vihjettä josko jotain tarttis tehdä. Itse laitoin sen anturin quick and dirty tyyppisesti öljynsuodattimen jalan alle tulevalla adapterilla (voi myöhemmin laittaa myös lämpötila-anturin jos katsoo tarpeelliseksi kun siellä on 4 paikkaa siinä adapterissa).
Omassa näytti karvan alle 1,5 baria tyhjäkäynnilla ja kun nykäisin öp:n irti niin siellä oli jonkun verran sellasta pehmeää karstamönjää muttei vielä lähellekkään tukkeutumisvaaraa. Tulipahan nyt kuitenkin varmuus siitä. Samoissa lukemissa mittari operaation jälkeenkin pyörinyt.
Tein itselle 2000 mallin Aeroon ja onnistuin saamaan ilman koneen nostamista ja vinkan tilalla käytin liinaa sekä sitä räikkäkiristinsysteemiä. Omassa oli ne kaksi piilopulttia ja valmiksi heikennetyt kohdat öljypohjassa jotka sai napauteltua vasaralla pois.
Tuohon riskimarginaaliin voisin kommentoida (vaikka en väitä olevani asiantuntija), että hommaa öljynpainemittari niin ei tarvitse arpoa miten se öljy siellä kiertää. Toki eihän tuo kaikkea kerro mutta antaa tarpeeksi ajoissa vihjettä josko jotain tarttis tehdä. Itse laitoin sen anturin quick and dirty tyyppisesti öljynsuodattimen jalan alle tulevalla adapterilla (voi myöhemmin laittaa myös lämpötila-anturin jos katsoo tarpeelliseksi kun siellä on 4 paikkaa siinä adapterissa).
Omassa näytti karvan alle 1,5 baria tyhjäkäynnilla ja kun nykäisin öp:n irti niin siellä oli jonkun verran sellasta pehmeää karstamönjää muttei vielä lähellekkään tukkeutumisvaaraa. Tulipahan nyt kuitenkin varmuus siitä. Samoissa lukemissa mittari operaation jälkeenkin pyörinyt.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Hieno kuvasarja, jälleen kerran. Mitäs tavaraa tuo tiivisteliima on? (Pitäisi tehdä jotain vuotavalle öljynsuodattimen jalalle.)
Vai pitäisikö siellä listan alussa olla UKK, jonka yhtenä osana olisi linkkejä muistamisen arvoisiin ketjuihin?pysyvästi listan alkuun.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
WIS kuiskii: käytä lapaintiivistysainetta, tuotenro: 93 21 795pjv kirjoitti:Hieno kuvasarja, jälleen kerran. Mitäs tavaraa tuo tiivisteliima on? (Pitäisi tehdä jotain vuotavalle öljynsuodattimen jalalle.)
Vai pitäisikö siellä listan alussa olla UKK, jonka yhtenä osana olisi linkkejä muistamisen arvoisiin ketjuihin?pysyvästi listan alkuun.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179