Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Makwe
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Makwe » Su Syys 24, 2017 21:48

Miten tällaisella https://www.e-ville.com/fi/3252-viemari ... -55mm.html näkisi tilanteen? Onko kukaan kokeillu?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4224
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Su Syys 24, 2017 21:54

No kun ei mahdu sihdin ja pohjan välistä näkemään.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Avatar
Juho80
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Juho80 » Pe Syys 29, 2017 08:51

https://www.youtube.com/watch?v=vlmYH6ZpZxs
https://www.youtube.com/watch?v=GVp6kr8553g
Kyllä sinne näkee 5,5-millisellä. Aika huolella saa jarrukliineriä ja paineilmaa käyttää, ettei kamera sukella öljyyn.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china

jesseev
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Su Tammi 21, 2018 23:00

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja jesseev » Ke Huhti 18, 2018 15:36

Elikkä itellä edessä kyseinen toimenpide 2000-vm automaatti aeroon, kun on nyt 10tkm etanoli softauksen jälkeen ajettu (edellinen omistaja putsasi 1tkm jälkeen jo kerran). Sellaista kyselisin että onnistuuko kyseinen toimenpide ihan ilman että moottoria liikuttelee (lähinnä onnistuuko ilman ylä kannatinpalkkia) ? Kun ei itseltä kotoa löydy tuollaisia.
Saab 9-5 Aero sedan 2000

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4224
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Ke Huhti 18, 2018 17:04

Joo testattu vaihtoehto on päästää apurunkoa tippumaan apparin puolelta ja lisäksi vetää vinkalla tai muulla menetelmällä konetta vaihteiston suuntaan niin mahtuu.
Silloin moottorin yläkannake saa olla paikallaan ja kannatella konetta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Avatar
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3073
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Svc » Su Touko 06, 2018 15:12

Tuolla on vaihdettu öljyn imuputken verkko hieman harvempaan. http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... ainer.html (Juttu englanniksi)
Alkuperäinen verkko on tiheä, 30 reikää/tuuma ja sen tilalle vaihdetaan verkko jossa on 20 reikää/tuuma. Ideana on, että osa hiukkasista ja lietteestä menisi suodattimeen asti, jolloin ainakin osa poistuisi suodattimen vaihdon myötä. Tätä harvempaa verkkoa käytettiin myös Saabeissa vuoteen -94 asti.
Svc #1509,
Pitäähän miehellä leluja olla: Saab 9-5 -00 (E85+Stage 1), Citroën C5 2.0 HDi -11

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4842
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mestari » Su Touko 06, 2018 15:26

huomio kiinnittyi lauseeseen tasapainoakselin laakerin kuluneisuus eli nouseeko päälinjasta kummankin tapas akselin takapäähän öljy ja joskus olin lukevinani jonkun sorvanneen tulpat sinne eli sorvattiinko tulpat ja lyötiin paikalleen vanhaan laakeriin vai laakeri pois ja sokea tulppa tilalle ilman mitään porausta josta öljy menisi eteenpäin? vai putoaako se suoraan laakerilta sitten alas öljypohjaan
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Avatar
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3073
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Svc » Su Touko 06, 2018 15:29

Tuolla edellisen viestini linkin takaa löytyy myös kuva öljynkierrosta:
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... ircuit.gif

Jossain ohjeessa neuvottiin akselin poiston jälkeen lyömään tasapainoakselin laakeria hieman syvemmälle niin, että laakeri peittää öljykanavan. En tiedä toimiiko.
Svc #1509,
Pitäähän miehellä leluja olla: Saab 9-5 -00 (E85+Stage 1), Citroën C5 2.0 HDi -11

thartsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2006 21:31
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja thartsa » Ma Kesä 04, 2018 11:24

Tallista löytys loctite 574 anaerobista tiivisteliimaa. Passaako laittaa vai pitääkö olla 510 tai 518?
Nykyinen: Saab 9-5 aero wagon Bifuel vm.-02
Ex: Saab 9000 cd 16v tbo aut. vm.88+ 9000 cs tbo vm.92

Avatar
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3073
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Svc » La Kesä 09, 2018 21:11

Päivän puuhastelu: 2.0t -00, 245000 km, josta n. 15 000 etanolilla

Öljypohja
Kuva
Sihti
Kuva
Öljypohjassa olleita turbon laakerin jäänteitä
Kuva
Viimeksi muokannut Svc, Su Syys 16, 2018 06:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc #1509,
Pitäähän miehellä leluja olla: Saab 9-5 -00 (E85+Stage 1), Citroën C5 2.0 HDi -11

Avatar
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3073
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Svc » Su Heinä 15, 2018 09:37

Ja mistäs se karsta sinne öljypohjaan tulee?
Esim venttiilikoppa ed. viestin autosta on sisäpuolelta kuin uusi:
Kuva
Viimeksi muokannut Svc, Su Syys 16, 2018 06:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc #1509,
Pitäähän miehellä leluja olla: Saab 9-5 -00 (E85+Stage 1), Citroën C5 2.0 HDi -11

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Su Heinä 15, 2018 10:00

Olen kehitellyt ajatusta siitä, että venttiilikopan avauksella näkisi jo aika hyvin moottorin karstaisuuden. En tosin ole montaakaan konetta avannut. Nuo omat projektit on olleet ääripäitä. Ensimmäinen oli tosi puhdas ja toinen taasen ihan mustassa karstassa jakopäänkoppa ja rattaita myöten. Öljypohjassakin oli kekona murua imusuppilon kohdalla. Mitä muut on mieltä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

saapukka
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2017 12:29

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja saapukka » Pe Heinä 20, 2018 19:53

Meikäläinen liittyi mukaan saapismiveljeskunnan "pyhimpiin" toimenpiteisiin ja pakersi öljypohjan putsauksen viikko sitten. Kiitokset vaan hyvistä kuvallisista ja sanallisista ohjeista! Jouduin ne lambdojen liittimet irrottamaan kun laskin DP:n alas tilanahtauden vuoksi. Muutoin toteutus kait meni ihan ok mutta nyt sitten muutaman päivän jälkeen mittaritauluun ilmestyi keltainen engine mal function -valo ja vikakoodeja pukkaa: P1133 ja P0134 (02 sensor circuit no activity detected bank 1 sensor 1). Auto käy ja kukkuu ihan normaalisti...vielä ja nollaamalla koodit katoaa mutta putkahtaa taas uudelleen esille lyhyen ajon jälkeen. Tulpat on melko tuoreet ja kait tuo kasettikin ihan ok. Varmaan syytä koettaa tuota akunkenkäirrotuskonstia lääkkeeksi näin aluksi...
Onko nuo lambdakaapelit jotenkin herkkiä irottelulle, vaikka vain liittimestä irrotinkin en siis putkesta vai mistä tuo vikakoodien ilmaantuminen aiheutuu? Koneena 9-5 normi 235:n muutoin mutta kylläkin etanolisoftauksella.
Btw onko muita helppoja temppuja koodien poistamiseen kun tuo akunkengän irrotus ?

saapukka
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2017 12:29

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja saapukka » Pe Heinä 20, 2018 20:43

Ohessa vielä muutama kuva tuosta öljypohjan putsausprojektista. Sihti ei mitenkään ylenmäärin tukossa ollut mutta pohjalla oli tuollaista mujua, kuin jotain perstuneen letkun murusia ei siis mitään metallinpaloja. Oliskohan jostain letkusta irronnut...

http://aijaa.com/7qB2xr
http://aijaa.com/J5JngN
http://aijaa.com/nH9jaC
http://aijaa.com/IR71fg

duuduu
"Hirsch"
Viestit: 726
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja duuduu » Pe Heinä 20, 2018 21:18

^Moottorin sisällä ei mene mitään kumiletkuja. Kyllä tuo ihan palanutta karstaa on
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05

Vastaa Viestiin