Nykimistä viitosvaihteella

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja kello »

Paljon löytyi nykimisestä juttua mutta ei näin spesifisestä ainakaan sattunut silmään. Viitosvaihteella kiihdytettäessä nykii mutta muilla vaihteilla ei. Viidennelläkin voi ajella aivan normaalisti ja kiihdyttääkin maltillisesti, mutta jos painaa kaasun pohjan niin kiihtyy kyllä hetken mutta alkaa sitten nykiä. Ykkösellä, kakkosella ja kolmosella ainakin kiihtyy mainiosti nykimättä.
Auto on -99 9-5 2.3t manuaali, aeron softalla, muistaakseni 2006 aeron tms.

Jotain infoja mitä eilen kattelin:
-Amul 1500
-Lambda pyörii -500 ja 500 välillä tasakaasulla noin suurin piirtein, tyhjäkäynnillä -250 ja 250 välillä
- Viitosvaihteella pedaali pohjassa mReq 1200, mAir nousee tällöin 1150 luokkiin maksimissaan. Tuonne asti nousu kestää kuitenkin pari sekuntia, onko normaalia (satasen vauhdista kiihdytettäessä)?

Edit: Niin ja tosiaan, ei näytä mitään vikakoodeja
Tulpat kävi mielessä vaihtaa mutta aiheuttaako loppuun käytetyt tulpat näin tarkasti rajattuja oireita?
Saab 9-5 Aero XWD -11
yxipexi
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 08:21
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja yxipexi »

tulpat
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja kello »

Pitiki mennä kirjotteleen että ei vikakoodeja :x . Nyt ajellessa katsoin sid infosta niin siellähän loisteli fcod 4657, kaasuläppäkotelo ilmeisestikin.
Saab 9-5 Aero XWD -11
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Mulla alkoi pienellä nykimisellä maantienopeudella, sitten kävi ihan kunnolla nykimään ja ajossa huomasi kuinka kierrokset alkoi heittelemään muutamalla satasella. Vikavaloja ei palanu, mutta sid infosta löytyi juuri kaasuläppäkoteloon viittaavaa koodi. Läppäkotelon vaihto uuteen lopetti vian.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
yxipexi
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 08:21
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja yxipexi »

Eikös tuo vika valon olisi pitänyt jossain vaiheessa syttyä vai onko niin että voi olla tullut vikakoodeja vaikka mitkään valot ei ole vilkutelleet?
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja kello »

Juu kyllä niitä vikakoodeja voi tulla vaikkei mittaristoon valo sytykkään.

Tänään myöhemmin oli sitten itsekseen nollautunut vikakoodi SIDistä, ja vikojen määrä näytti siten taas nollaa. Toimi nykimättä nyt illalla kun kokeilin motarilla, yksi MiFi vaan tuli kiihdyttäessä täyskaasulla.
Saab 9-5 Aero XWD -11
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sitten kun vielä testaan mitä mAir ja Pinl näyttää yhtä aikaa niin tiedetään onko ilmamassamittari järjissään.
SIDiltähän saa kätevästi yhden rivin lukittua SET:llä ja toiselle riville kelaa toisen halutun parametrin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

vesa67 kirjoitti:SIDiltähän saa kätevästi yhden rivin lukittua SET:llä ja toiselle riville kelaa toisen halutun parametrin
Paitsi karvalakkisidillä (SID1) ei. :/

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja kello »

Muutaman vedon tulosta (pInl,mAir): 2200,1100 ; 2200,1100 ; 2300,1100 ; 2400,1100. Tasakaasulla 50-60 nopeuksissa suht tasaisella tieosuudella: 390,160 ; 740,330.
Saab 9-5 Aero XWD -11
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ilmamassamittari näyttää väärin, ei voi olla 2,3 litraisessa noin paljon painetta 1100mg pyynneillä.
Enempi 1 bar paikkeilla ja alle olis oikein. Menee laihalla noissa vedoissa.

Eli höllää kaasujalkaa ja tuu hakemaan multa toinen ilmamassamittari testiin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Peltsi 70
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Loka 15, 2011 18:18

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja Peltsi 70 »

Olisiko kenelläkään laittaa "hyviä" Pinl vs mAir arvoja kun ajellaan etanolilla?
Lähinnä huolettaa immun kunto kun sillä menty 172 000km.

Ilmamassojen pyynti vs anto olleet tähän asti ok. Adaptaatio ongelmia oli jonkin verran ja vaihdoin uuden Di-kassun (260€) sekä puhdistin immun. Ilmavuotoja ei ole löytynyt. Nyt Ad85 741 Amul ollut kohtuullinen yleensä alle 100 -/+. Tankkasin ekan tankillisen Re85 kun tankissa oli n.5 litraa 95e10 ajoin pari sataa kilsaa ja tankkasin 18l eli täyteen Re85. Pelkästään etanoliin vaikea päästä kun lähin tankkaus asema Oulussa, sinne matkaa 85 km. Ekoautoilua nyt takana 600 km ja kulutus 11l/100km.

Terv. Mika
Ekoautolija Saab 9-5 2003 Aero SW RE85 by Lihansyöjä
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pinl riippuu niin paljon kelistä ja softasta, ettei niitä oikein voi vertailla keskenään.
Hyvällä kelillä (viileä/happirikas) saavutetaan haluttu ilmamassa useita kymmenyksiä pienemmällä paineella, kuin huonolla kelillä (kuuma/rutikuiva).

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Peltsi 70
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Loka 15, 2011 18:18

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja Peltsi 70 »

kiitos valaisusta. Varmaan juuri näin.
Kuitenkin kiinnostaa jos pystyisi jotenkin seuraamaan milloin mennään riskirajoilla.
Lähinnä pelottaa että kone sanoon Poks kun hymyssäsuin vedättää sukka syylärissä.

Pitää selvittää mikä softa autossani on, jos siitä olisi apua.

Mika
Ekoautolija Saab 9-5 2003 Aero SW RE85 by Lihansyöjä
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja kello »

Päivitystä alkuperäiseen aiheeseen, eli toisella (käytetyllä) ilmamassamittarilla käytös samanlaista. Nuo arvot mitä aikaisemmin ilmoitin oli hiukan vääristyneitä. Eli nuo oli huippuarvoja, joissa kävi nopeasti ja laski sitten 100-200 alemmas heti loppukiihdytyksen ajaksi. Ilmeisesti immu siis toimiva.

Kuitenkin huomasin tuo satunnainen nykimisongelma päällä kiihdyttäessäni, että nykiessä mAir käy jopa 1400:ssa. Mistähän mahtaa kertoa?
Ongelma tosiaan hyvin satunnainen, saattaa mennä viikko ilman mitään murheita ja sitten taas palata. Nykiminen on samanlaista kahdella testatulla ilmamassamittarilla, joten jos eivät ole samalla tavalla rikki niin siinä tuskin on vika.
Saab 9-5 Aero XWD -11
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Nykimistä viitosvaihteella

Viesti Kirjoittaja asillanp »

Samantapaista vikaa.
Minulla alkoi syksyllä lyömään nenä tuulilasiin (-02 aerossa: stage +3, 130th km) kovissa kiihdytyksissä kolmosella sekä nolosella. Normaalissa ajossa ei mitään vikuroinita ohitukset kun muistaa tehdä varoen. Nakuja alkoi myös kerätä ohituksissa. Vaidon mangneettiventtiilin, sytkäkasetin, tulpat ja tarkistettiin pensanpaineet, ilmaputkistot, suuttimeien sekä pensapumpun tuotto ja edellis keväänä putsattiin pensajärjestelmä ja vaihdettiin suorattimet ja vain 98 tankissa. Tecikillä tutkittiin dataa vedoissa... Kaikki arvot kohillaan ja terveen auton paperit tuli. Testaaja käsiki vierasta autoa hiukan varovammin….

Autossa on ajoittain ollut pieniä sähkövikoja jotka korjaantuneet itsekseen mm. takaoven lasin nostin oli aikansa toimimatta. Maadotusjohdot on nyt hakusessa ja tarkistettava seuraavaksi..
Vastaa Viestiin