Moottorihäiriön merkkivalon syttyminen?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Koal
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 11, 2009 21:23

Moottorihäiriön merkkivalon syttyminen?

Viesti Kirjoittaja Koal »

Terve kaikille,

tulipa tuosta vastikään päivitettyä NG900:nen 9-5 Aero Kombiin. Hankkimani 9-5 on vuosimallia 2001 ja kilsoja on mittarissa 274000km.

Kaipaisin vinkkejä siihen miksi kojetaulussa syttyy Check Engine -merkkivalo palamaan. Kyseessä on siis se moottorinkuva kojetaulun alareunassa lämpötilamittarin alapuolella. Ohjekirjassa annetaan ymmärtää, että kyseisen merkkivalon syttyessä tulisi välittömästi kääntyä merkkihuollon puoleen. Merkkivalon syttyminen liittyy ainakin ohjekirjan mukaan polttoaineenruiskutus- tai sytytysjärjestelmään.

Merkkivalon syttymistä edeltävät tapahtumat ovat pääsääntöisesti liittyneet normaalia voimakkaamman kiihdytyksen jälkeiseen moottorikierrosten laskuun lähes välittömästi sen jälkeen kun olen nostanut jalan pois kaasulta. Kiihdytyksessä kierrokset ovat nousseet ehkä noin 4000-5000 kierroksen hujakoille nopeuden ollessa 60-100 km/h:n välillä. Yhden kerran merkkivalon syttyi ottaessani vakionopeudensäätimen pois päältä pitkän jyrkän mäen huipulla - vauhtia oli tuolloin noin 70 km/h ja vaihde nelosella, ahdinmittari osoitteli keskimmäisen alueen puoltaväliä.

Merkkivalon syttymisen jälkeen en ole havainnut moottorin käynnissä mitään muutosta - tyhjäkäyntikierrokset ovat pysyneet tasaisisna noin 800 r/min:ssa ja muutoinkin auto on vastannut normaalinoloisesti kaasupolkimen paineluun. Olen "kuitannut" vian irrottamalla miinusnavan akusta joksikin aikaa. Kyseisen toimenpiteen jälkeen moottorikuvan on sammunut kojetaulusta ja siistillä, rauhallisella ajolla pysyykin sammuneena. Vika on tietyllä tavalla kiusallinen, koska se rajoittaa auton "suorituskyvystä" nauttimista. Kertokaahan viisaammat, mistä vika voi johtua?

Kiitos taas etukäteen asiantuntevista kommenteista :)
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Moottorihäiriön merkkivalon syttyminen?

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

OBDII lukijalla vikakoodit esiin, jos vika moottorinohjauksessa, muussa tapauksessa tarvitsee TECH2 laitteen jollaisia isoissa merkkikorjaamoissa tai muutamilla harrastelijalla foorumillakin. OBD onnistuu lähes millä korjaamolla vaan, tai sitten paikkakunnan kun mainitsee niin harrastelijat varmaankin auttavat huokeammalla hinnalla.
är.jii
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 17:48
Paikkakunta: Parkano

Re: Moottorihäiriön merkkivalon syttyminen?

Viesti Kirjoittaja är.jii »

Tarkista alipaineventtiili. :wink: Vian määritys saman kaltainen kuin mitä mulla.
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Koal
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 11, 2009 21:23

Re: Moottorihäiriön merkkivalon syttyminen?

Viesti Kirjoittaja Koal »

Kiitos tiedoista - tarkistellaan tuota alipaineventtiiliä. Löytyykö Turun seudulta harrastelijoita joilta löytyisi vikakoodin lukuun tarvittavia välineitä? Korvausta vastaan luonnollisesti.
Koal
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 11, 2009 21:23

Re: Moottorihäiriön merkkivalon syttyminen?

Viesti Kirjoittaja Koal »

Vika paikallistettu ja korjattu :)

Vaikuttaa siltä, että moottorihäiriön merkkivalon syttyminen johtui by-passilta magneettiventtiilille kulkeva letku oli irronnut magneettiventtiilin päästä. Letku oli tosi pahasti hapertunut ja letkun kumi oli kovettunut melkoisesti. Tilalle laitettiin uusi letku ja homma näyttää tulleen kuntoon. Kiitoksia aktiiviselle foorumilaiselle J.V.A:lle. Nyt moottori peuhii mukavasti.

Autosta tosin löytyi uutta "vikaa". Kävin tekemässä tänään katsastuksen autolle ja päästötestin yhteydessä vikamuisti luettiin ja sieltä löytyi kaksi "päällä" olevaa vikakoodia:
P0453 (Säiliö paineanturi. Oikosulku akkujännitteeseen (B+) / Katkos.) ja
P1444 (Sulkuventtiili, hiilisuodatin. Katkos / Oikosulku maahan.)

Vikakoodien selitykset on kaivettu WIS:stä. Onko mahdollista, että vikakoodit ovat syntyneet edellisen vian korjaamisen johdosta? Ovatko nuo viat sellaisia että niistä pääsee kuittaamalla vikakoodin vai onko syytä jonkinlaiseen huoleen? Muutaman kerran olen ollut huomaavinani, että otettaessa moottorista "kaikki irti" kiihdyttäminen ei ole ollut tasaista, vaan sellaisia pieniä viiveitä/töksähtelyjä on tuntunut. Ei suuria, mutta aivan kuin joku olisi sammuttanut valon sekunnin sadas- tai kymmenesosiksi ja sytyttänyt ne sitten uudesta. Itse en ole kaikkein taitavimpia mekaanikkoja, joten hyviä vinkkejä otetaan jälleen vastaan. :?
Vastaa Viestiin