Ysivitosen outoa savutusta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Mulla on vm 2000 2.3 turbo, missä on uusi vaihdettu turbo n.5000 km ajettu vaihdon jälkeen. Ihmetyttää seuraavaa: Auto tuprauttaa joskus savua kylmäkäynnistyksessä, ei koskaan kuumana, mutta... se ei tuprauta läheskään joka kerta kun autoa käynnistää. Saattaa mennä parikin viikkoa, että ei mitään. Auto ei kuluta öljyä, eikä vettä. Olisin kiitollinen vihjeistä.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

venttiilinvarren kumet hieman päästää öljyä läpi.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Voisko olla ne jumineet öljyrenkaat? Etsillä löytyy melko paljon tarinaa...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kannattaa tarkistaa venttiilkopan sisällä olevat huohotuksen pikkuputket.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

aivan unohdin, eli ne pikkuputket siellä venakopan sisällä voivat myös olla karstasta tukossa, kuten 9000LPT sanoi.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja melberi »

Moikka saabistiruotsi,

Mulla on kuule ollut koko OG 9-5 omistusajan samaa ongelmaa, tosin öljynkulutuksella lisättynä. Olen itse huolehtinut tähän asti seuraavat: huohotinletkut kaikki uudet (päivityssetti #6), pikkuputket venttiilikotelossa, klubilaiselta vähän käytetty aito Mitsubishi ahdin, öljynpaineen rajoitusventtiili pelaa, venttiilinvarren tiivisteet, yritetty huuhdella männänrenkaita ties millä.

Kuitenkin löytyi mahdollinen syy vaivoihin, kun kansi oli irti. Sylinterissä nro 2 pitkä naarmu noin puolivälistä alaspäin, n. 1mm leveä, jonkin verran syvä (ottaa kynsi kiinni). Joskus se syy on jokin muu kuin näistä tavanomaisista tähän koneeseen liittyvistä ongelmista.

Öljyähän menee 0.5L/1000tkm tasaisesti ja kampiakselin etutiiviste vuotaa. Tästä johtuen tuo naarmu ei aiheuta omalta osalta mitään toimenpiteitä, tiivisteen vaihdan uudestaan (tarvikkeen laitoin viimeeksi).
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja kalikka »

Täälläki on ollu tuommosta oiretta, että välillä pölläyttelee kylmänä. Huolloissa on sanottu, että venttiilinvarren kumit vuotaa ja toisessa taas, että ei varmasti vuoda vaan turbossa vikaa. Ensi viikolla onkin sitten auto menossa Fin-Turbolle missä luultavimmin satavarmasti voivat katsoa onko turbossa vikaa. Käsittääkseni sekään ei ole aivan yksiselitteinen asia eli se turbo voi vuotaa myös sinne pakopuolelle.

Olen myös tehnyt pari kertaa forte käsittelyn, mutta ei ole sekään auttanut. Öljyt on vaihdettu 10 tkm välein ja huohotinpäivitys tehty. Siirryin E 85 käyttäjäksi, mutta silläkään ei ole ollut vaikutusta pölläyttelyyn. Voiko näistä toimenpiteistä huolimatta olla männänrenkaat vielä jumissa? Öljyä on syönyt n. 1 l/10 tkm. Onko tuo venttiilikopan putkien puhdistus iso homma? Onko siinä kopan irrotuksessa mitään ihmeellistä, eli voiko tällainen aloittelija irroittaa sen?

Olen myös miettinyt, että olenko tehnyt siinä huohotinpäivityksen asennuksessa jonkin virheen. Ei kai sitä kuitenkaan kovin väärin voi asentaa :) Huomasin että se pikkuletku oli siitä kaasuläpältä irronnut ja oli myös se takaisku mennyt rikki. Hommasin uuden letkun eikä sekään pysynyt kunnes laitoin sen nippusiteellä kiinni siihen kaasuläpän nippaan. Pitäs tarkastaa nuo muut huohotinletkut vielä, että ne menee oikein.

Muuten autossa ei mitään isompia ongelmia ollut ja pelittää hienosti, mutta hävettää joskus starttaillessa se älytön savupilvi. Kyseessä siis allekirjoituksen Aero.
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
lattsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Pe Tammi 21, 2011 08:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja lattsa »

Minusta toi sun öljykulutus on vielä normaalia 1l/10000....Venttiilikopan irroitus onnistuu helpolla ja pillit tosiaan kannattaa putsata huolella.Haku toimintoa käyttämällä löytyy kuvalliset ohjeet..tai ihan googlettamalla saab 9-5 venttiilikopan irroitus ja puhdistus
9-3 2,0 T Sport Combi Vm 2009
Chrysler Grand Voyager Perheauto
Skidoo Mxz 600 Rev Vm 2002
Klubin jäsen #5364#
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja kalikka »

Ei minuakaa tuo öljynkulutus tuossa huoleta, se oli vaan kuriositeettina siinä. Lähinnä se kylmänä pölläyttely harmittaa.

Semmonen tyhmä kysymys vielä, että millä tavalla tuo huohotuksen toimimattomuus vaikuttaa tuohon pölläyttelyyn? Eli voiko se pillien tukkoisuus olla ratkaisu ongelmaan? Talvellakaan ei kuitenkaan ollut merkkejä huohotuksen toimimattomuudesta (esim. smetanaa).

Ja vielä lisäkysymyksenä:
Uskotteko, että mitsu voi aiheuttaa pölläyttelyä? Yleisesti foorumilla mielipide on käsittääkseni ollut, että Aerossa ei voi turbossa vikaa olla.

Paljon on kysymyksiä ja näihin varmaa vastausta tuskin saa ilman isompaa purkua. Tällä hetkellä, kun vielä opiskelijabudjetilla ollaan niin ei kehtaisi isompia remppoja teettää huoltamoilla. Siksi täällä foorumilla vaan heittelen kysymyksiä ilmoille :D
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
Antti_S
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Syys 28, 2008 20:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja Antti_S »

Omassa 9-3:ssa oli vastaavaa satunnaista kylmänä pölläyttelyä. Vaiva katosi ehkä öljymerkin/tyypin vaihdon takia, mutta seuraava näytös aiheesta oli öljyvuoto kampiakselin tiivisteiltä. Paras kandidaatti aiheuttajaksi oli venttiilikopalta lähtevän muovinipan pienen imusarjalle menevän haaran tukkeutuminen, ainakin vuoto loppui sen putsattuani.

Autosta meni myöhemmin GT17. Turbon turbiinipuolen lämpöpellin ja rungon väli oli puolillaan koksaantunutta öljyä. Ajattelin öljyvuodon ehkä osittain johtuneen kohonneesta kampikammion paineesta.

TD04:lla ja päivitetyllä huohotuksella savutusta ei ole esiintynyt vaikka venttilinvarsien tiivisteet ovat alkuperäiset.
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

Kyllä Mitsun ahdinkin on kuluvaa tavaraa, ei se ikuinen ole. Toki PALJON pidempi ikäinen kuin tuo alimitoitettu Garrett GT17/1752. Yhden Mitsun ahtimen kunnostutin Fin-Turbolla ja kaikki pyörivät osat meni vaihtoon, ainoastaan kuoret jäi alkuperäiset. Kompressorisiipi oli jo raapinut itsensä piloille koteloon ja akseli oli aika miehekkäästi kulunut laakereiden kohdalta. Tosin mitään suurempaa savutusta ei tämäkään yksilö päästänyt ennen kunnostusta.

Lisäksi omasta nykyisestä käyttökulkineesta loppui savutus kun putsasin huolellisesti nuo venttiilikopan huohotuspillit. Oma vaikutus on varmaan myös tuolla RE85:n liuottavilla ominaisuuksilla (nyt ajettu 20 tankillista), sillä öljyn kulutuskin on loppunut lähes kokonaan.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja kalikka »

Paljonko oli ajettu tuolla korjatulla mitsulla? Omalla on tällä hetkellä 275tkm mittarissa. Ja jos saa kysyä niin paljonko kustansi turbohuolto?

On tullut niin monelta taholta tuo venakopan pillien putsaus, että uskon sen olevan pölläyttelyn syy. Eli jos peruisin turbohuollon ajan ja putsaisin vloppuna nuo pillit ja sitten katsotaan miten saabin käy :?
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

En osaa sanoa paljonko tuolla turbolla oli kilometrejä takana, irroitin autosta kun mittarissa oli jotain 170tkm, mutta tuskin oli uusi turbo kun oli istutettu tuohon autoon. Paljonhan siihen meni rahaa kun tosiaan kaikki pyörivät osat vaihdettiin uuteen, olisiko ollut 500€ nurkilla. Ilman siipien vaihtoa olisi varmaan jäänyt huomattavasti kohtuullisemmaksi tuo remontti. Sen ainakin oppi että kannattaa tehdä/teettää turbo remontti ajoissa, tosin tässä tapauksessa meni enemmänkin edellisen omistajan piikkiin tuo turbon huoltamattomuus.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Jussi-T.
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 19:09

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja Jussi-T. »

Toki kannattaa lähteä liikkeelle halvimmista/helpoimmista komponenteista, kuten nuo v-kopan pillit ja huohotuksen tarkistuksella. Omassani oli myös aamuisin pölläytyksiä ja öljynkulutusta. Koneremontti siinä oli tehtävä.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=119786
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja kalikka »

Nyt on putsailtu nuo venakopan pillit ja aivan tukossahan ne oli. Ja kyllä oli muutenkin koppa varsinkin jakopään puolelta tosi karstainen. Myös siinä ketjun ympäristössä oli suhteellisen paljon sitä öljymujua, mikä ainakin näin amatöörin silmissä näytti aika huolestuttavalta. Pitkään joutu hinkkailemaan varsinkin sitä toista pilliä enkä aivan satavarma ole aukesko se kokonaan. Yritin kyllä letkulla puhallella sinne ja kyllä sieltä ilma tuntu kulkevan, ei vaan se vaijeri kovin syvälle menny siinä. Ja toivottavasti se koppa meni nyt tiiviisti takasin kiinni siihen, pitää vähän tarkkailla vuotaako se tiivisteeltä.

Nyt vaan toivotaan, että ei seuraavassa käynnistyksessä pahemmin pölläyttele. :?

Kunhan ei olis koko koneen purku edessä..
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
Vastaa Viestiin