Virtalukonpohjako meni? (lisätty kuvia)
Virtalukonpohjako meni? (lisätty kuvia)
Moro!
Vika: virta-avain ei palauta startti asennosta, eikä startti pyöritä.
Kysymykset:
Onko syypää virtalukonpohja?
Sisältääkö se tuon palautusjousenkin?
Onko motonetin
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/488759/1 oikea osa 9-5 -98 manuaaliin? Ainakin EPC:n mukaan tuo saman numeroinen virtalukonpohja käy vertailun kautta myös ng900 jne.
ps. lähetin kyselyn myös PCS:tä
Vika: virta-avain ei palauta startti asennosta, eikä startti pyöritä.
Kysymykset:
Onko syypää virtalukonpohja?
Sisältääkö se tuon palautusjousenkin?
Onko motonetin
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/488759/1 oikea osa 9-5 -98 manuaaliin? Ainakin EPC:n mukaan tuo saman numeroinen virtalukonpohja käy vertailun kautta myös ng900 jne.
ps. lähetin kyselyn myös PCS:tä
Viimeksi muokannut Mertmi, La Huhti 14, 2012 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Virtalukonpohjako meni?
Varaosa tilattu pcs:ltä. Tulee huomenna.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Virtalukonpohjako meni?
Kertoo sitten, oliko vika siinä... Kuvalliset vaihto-ohjeet olis poikaa, ellei niitä peräti jostain jo löydy.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Virtalukonpohjako meni?
Katotaan nyt miten kiireellä joudun vaihtamaan sen. Wis:n ohjeiden mukaan tuo keppihärveli oli purettuna kuukausisitten. Silloin vaihdoin uudet helat vaihdekepin alapäähän ja vaihdelaatikon päähän sen niveljutun.
Herää toki kysymys olisinko voinut jotenkin aiheuttaa vian kun käsittelin tuota systeemiä silloin. Virtalukkoon ei tosin tarvinnut kajota, joten lähtökohtaisesti pidän tätä vaan huonona onnena.
Herää toki kysymys olisinko voinut jotenkin aiheuttaa vian kun käsittelin tuota systeemiä silloin. Virtalukkoon ei tosin tarvinnut kajota, joten lähtökohtaisesti pidän tätä vaan huonona onnena.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Virtalukonpohjako meni?
Lähtökohtaisesti voit pitää virtalukkoa ja sen ominaisuuksia ihan
:n kuuluvina erikoisuuksina.



Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Virtalukonpohjako meni?
Joop. Virtalukon pohjia olen vaihtanut 99 combicoupeen varmaan kolmannen käytetyn. Rikkoutumistahti harveni, kun laitoin startin herätekärjen ohjaamaan relettä, joka kytkee vahvan virran... Tässä 9-5:ssä on sentäs jo ihan vakiona tehty noin. Mitä nyt kytkentäkaaviota tutkailin, niin virtalukko syöttää starttiasennossa plussan releen käämille ja twice maadoittaa käämin. 9-5:n liki 300tkm mittarilukema on varmaan yksi juttu, mikä alkaa tuoda yhtä sun toista laitettavaa. Mukava peli kyllä on ollut kaikesta korjailusta huolimatta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Virtalukonpohjako meni?
Joo näissä ei yleensä ole niin vikaherkkiä toi sähkönen puoli.
Todenäköisesti vika on mekaaninen eli virtalukko on kulunut loppuun.
Ja se palautusjousi on siinä virtalukossa eli ts. lukkopatruunassa.
Noilla kilometreillä se lukkopatruuna on varmaan jo niin kulunut että ei kannata siitä yrittää väsätä muuta kuin hätä apuna kunnes saa paremman aihion.
Mutta se selviää kun otat sen patruunan irti ja purat ja putsaat ...
Todenäköisesti vika on mekaaninen eli virtalukko on kulunut loppuun.
Ja se palautusjousi on siinä virtalukossa eli ts. lukkopatruunassa.
Noilla kilometreillä se lukkopatruuna on varmaan jo niin kulunut että ei kannata siitä yrittää väsätä muuta kuin hätä apuna kunnes saa paremman aihion.
Mutta se selviää kun otat sen patruunan irti ja purat ja putsaat ...

Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Virtalukonpohjako meni?
OG9-5 virtalukkosylinteri eli patruuna on sama kuin tonnarissa. Tonnarin virtalukkosylinterissä ei ole palautusjousta, joten tuskin on silloin samassa lukkosylinterissä 9-5:ssä ollessaankaan. Kun tarkoitetaan siis starttiasennosta ajoasentoon palauttavaa jousta. Sen sijaan lukkosylinterissä on jousi, joka ponnistaa lukon keskiosan yläasentoon kun avaimen vetää ulos reiästä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Virtalukonpohjako meni?
Noniin. Nyt on tietoa. Virtalukonpohjan sisältä on mennyt semmonen pieni kynsi poikki, joka nojaa palautusjouseen. Tästä johtuen virta-avain ei palautunut starttiasennosta. Tämän seurauksena startti oli jäänyt päälle, kun emäntä oli lähtenyt ajamaan ja ei ollut tajunnut kääntää avainta itse ajoasentoon. Starttiasennossa ajon seurauksena startti on mennyt ihan paskaksi sisältä. Hiilet, hiilien johtimet jne on ihan murusina. Kollektorista on lähtenyt jopa yksi kuparipala irti. Pitää maanantaina tilata vaihtostartti Joensuun Motonettiin, kun maksaa vaivaiset 119euroa. Tuskinpa uutta vastaavaa starttia halvemmallakaan saa mistään.
Laitan kämäiset käännykkäkamerakuvat tuhoista tuonnempana. Virtalukon pohja on jo asennettuna paikalleen. Sekään ei mennyt ihan niinkuin elokuvissa. Jostain syystä uudessa pohjassa oli liian piikainen aukko, johon tulee pohjaa käyttävä vääntiö. Piti hinkata ja nylkyttää aukkoa väljemmäksi, jotta tuo parkki-asennossa tapahtuva lukkopesän ylös pomppaaminen tapahtuu oikein... Onneksi tajusin tuon ennenkuin olin kasannut keskikonsolin kaikki muovihärpäkkeet paikalleen.
Laitan kämäiset käännykkäkamerakuvat tuhoista tuonnempana. Virtalukon pohja on jo asennettuna paikalleen. Sekään ei mennyt ihan niinkuin elokuvissa. Jostain syystä uudessa pohjassa oli liian piikainen aukko, johon tulee pohjaa käyttävä vääntiö. Piti hinkata ja nylkyttää aukkoa väljemmäksi, jotta tuo parkki-asennossa tapahtuva lukkopesän ylös pomppaaminen tapahtuu oikein... Onneksi tajusin tuon ennenkuin olin kasannut keskikonsolin kaikki muovihärpäkkeet paikalleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Virtalukonpohjako meni?
Hmm.. Aito Bosch-valmiste vaihtostartti maksaa 140,08€ (+pantti), joten tilasinkin sellaisen Joensuun Dieselhuoltoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Virtalukonpohjako meni?
Tässä starttimoottorin purut

Virtalukonpohjasta kuvia:

Tarkempi kuva räjäytety virtalukonpohja

toinen tarkempi kuva

Virtalukonpohjasta kuvia:

Tarkempi kuva räjäytety virtalukonpohja

toinen tarkempi kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Virtalukonpohjako meni? (lisätty kuvia)
Itse kun vaihdoin tuon virtalukon pohjan kipakassa -22 asteen pakkaskelissä, niin ei huvittanut irroitella koko alumiinikalikkaa siirtotankoineen.
Onnistui se noinkin:

Tai siis onnistui osittain. Avain irtoaa nyt virtalukosta vaihdekepin asennosta riippumatta
Onnistui se noinkin:

Tai siis onnistui osittain. Avain irtoaa nyt virtalukosta vaihdekepin asennosta riippumatta

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Virtalukonpohjako meni? (lisätty kuvia)
No huh huh. Se keppihässäkän irtoaminen on ollut sinulla yhden lukitustapin laiton ja yhden 13mm mutterin avaamisen päässä. Itellä oli tosiaan koko hoito pöydällä. Pakkilukko systeemistä oli tietenkin yksi muoviosa murtunut. Piti sekin liimata pikaliimalla ja kuumaliimalla. Irroitin sen lukkosylinterinkin uteliaisuuden vuoksi. On kyllä aika helppo juttu kun keksii vaan mihin suuntaan sitä lankaa työntää tuolla rungon aukossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Virtalukonpohjako meni?
printtasin wis:n ohjeet pdf:ksi. Pistä yv. jos tarvitset.9000 automaatilla kirjoitti:Kertoo sitten, oliko vika siinä... Kuvalliset vaihto-ohjeet olis poikaa, ellei niitä peräti jostain jo löydy.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Virtalukonpohjako meni? (lisätty kuvia)
Hieno työtä, jälleen kerran. Mukava näitä on lueskella, kun melkein tietää, että kohta saa omaan tehdä nämä kommervenkit myös.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...