Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2404
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja j0ne » La Huhti 28, 2012 17:56

Pumpun saa esim. motonetistä. Ilman asennusosia kun ottaa saa aidon Walbron. Jos otat asennusosilla saat kasan hiluja jolla et tee mitään ja jonkin scantech/pro parts sweden pumpun.
Ruiskupumppu S9000/Walbro 91- 28-1385 9-5 2,0/2,3 Pumppu jos Walbro (pelkkä pumppu) 88.00 €
Motonetistä saa myös polttoaineeseen uppoasennuksen kestävää GATEsin letkua:
Upotettava polttoaineletku ø8mm 30,5 cm Upotettava polttoaineletku on suunniteltu jatkuvaan bensiinin (ja muiden nestemäisten öljytisleiden) kosketukseen niin letkun sisä- kuin ulkopinnalla. Se ylittää SAE30R10 -luokituksen ja kestää bensiinin, alkoholipohjaisten ja dieselpolttonesteiden vaikutuksen uppoasennuksessa. Voidaan käyttää liikkuvassa kalustossa, kiinteissä asennuksissa ja veneilykäytössä. Ideaalinen letku polltoainetankin sisäisiin ratkaisuihin. 45-8135 11.90 €
Tätä ei vaan meinannut ainakaan Kuopion motossa löytyä mistään. Oli loppupeleissä venepuolella samoin kuin rosteri klemmarit (kokoa 12-16mm, huom riittää kiristykseen kun tuo PA letkun seinävahvuus niin paksua)
Kuva

Asennus aloitetaan kaatamalla takapenkin istuinosa. Avataan peltiluukku talttapäällä. CRC:ta tai vastaavaa liukastetta liittimiin ja varovasti bensaputket ylös ja sivuun. Ylempi sähköliitin auki ja sivuun.Kuva

Imuroidaan hiekka ja avataan jollain hyvällä työkalulla tuo muovipanta (saa käyttää mielikuvitusta):
Kuva

Ämpäriä nostetaan noin 5cm ylös ja käännetään neljännes kierros myötäpäivään, kipataan vähän takaluukua kohdin jotta koho sopii tulemaan myös ulos. Ämpäri käteen ja askartelemaan.Kuva

Askarrellaan ämpäri auki ja huomataan että orkkispumpun lähtö on 6mm kun uudessa on 8mm. Ei haittaa kun leikataan vanha letku katki sopivasti t-haarasta ja vedetään uusi letku sen päälle (joka siis 8mm sisähalkaisijalla olevaa)
Kuva

Kasataan uudella letkulla ja pumpulla ämpäri
Kuva

Asennetaan paketti takaisin tankkiin samassa asennossa kun otettiin pois. Kiritään panta niin että kannen merkki täsmää tankkiinKuva

Letkut ja sähköt paikoilleen ja testataan. Ihmetellään hetki ja luukku päälle ja baanalle.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower

blair
"Viggen"
Viestit: 537
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja blair » La Huhti 28, 2012 18:28

Kiitos ohjeistuksesta, näillä minäkin suoriudun hommasta!
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987

9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE » La Huhti 28, 2012 20:21

Tein eilen illalla saman homman ja ihan samoilla osilla. Se asenuspakkauksen sisältävä pumppu on tosiaan tarvikepumppu.

Työläintä oli laittaa tuo pumpun yläpäähän tuleva (kovettunut) kumirengas paikalleen ehjänä. j0nen viidennessä kuvassa tuo kumi on vielä vanhassa pumpussa kiinni.

Hienot kuvat ja selkeät ohjeet j0ne.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98

edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja edix » La Huhti 28, 2012 20:58

Hienot ohjeet! Itse vaihtelin pari viikkoa sitten DW200:sen ja vähän sai askarrella paskarrella että sai sen pumpun mahtumaan sinne ämpäriin, mutta tarpeeksi kun viilteli niin menihän se..
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181

jlatomaa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Loka 03, 2006 08:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jlatomaa » Ma Huhti 30, 2012 11:30

Joulun paikkeilla vaihdon Henkon pumpun ja 2 viikkoa sitten auto sammui ajosta. Syynä oli löystyneet ruuviklemmarit ja letku oli ampunut bensan/viinanpaineista ulos. Pumpun lähtö vieläpä ilman mitään nippaa...

Laitin paikalleen ja vielä 2 klemmarilla, hommaan jousiklemmarit ja vaihdan ennenkuin sattuu uudestaan.

Se hyvä puoli tosta viinasta on että autoon ei tuu mitään pahoja hajuja kun läträilee polttoaineen kanssa :)
9-5 Sedan SE 2.3tA MY00
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)

mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mienkoiv » Ma Huhti 30, 2012 19:21

upeat ohjeet, ja lisurina tuohon youtubeestakin löytyy pätkä

http://www.youtube.com/watch?v=5xTb1PmOsdY


mites tuo motonetin 88€ pumppu, kannattaako ottaa jos siis silmälläpitää etanoliin siirtymistä vai oisko kannattavampi joku jytkympi malli?

niin ja WISin mukaanhan tuossa kannen ja ämpärin välissä on iso O-rengas joka siis suositellaan vaihtamaan, tiedä sitten onko tarpeen ja saisko vaikka marmorilta?...noista j0nen kuvista en rengasta huomannut...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mienkoiv » Ma Huhti 30, 2012 19:53

9000T&95SE kirjoitti:Tein eilen illalla saman homman ja ihan samoilla osilla. Se asenuspakkauksen sisältävä pumppu on tosiaan tarvikepumppu.

Työläintä oli laittaa tuo pumpun yläpäähän tuleva (kovettunut) kumirengas paikalleen ehjänä. j0nen viidennessä kuvassa tuo kumi on vielä vanhassa pumpussa kiinni.

Hienot kuvat ja selkeät ohjeet j0ne.
tuonhan vois käydä hakemassa uuden jostain tuon kovettuneen renkaan...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mienkoiv » La Touko 05, 2012 21:55

Vähän uppia:
mites tuo motonetin 88€ pumppu, kannattaako ottaa jos siis silmälläpitää etanoliin siirtymistä vai oisko kannattavampi joku jytkympi malli?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

Saabpert
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Maalis 01, 2012 09:38
Paikkakunta: Kajaani

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Saabpert » Su Touko 06, 2012 09:23

Onko kellään näistä kokemuksia?

http://www.mister-auto.fi/fi/polttoaine ... _g458.html

http://www.skruvat.fi/Sailiolaitteisto-P12121.aspx

Sisältäneekö koko hommelin tuo alempi vaihtoehto, eli pumpunkin? Jos näin niin aika hyvä
vaihtoehto olisi.



#5373

2.0t

9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE » Su Touko 06, 2012 11:00

Saabpert kirjoitti:Onko kellään näistä kokemuksia?
http://www.skruvat.fi/Sailiolaitteisto-P12121.aspx
Sisältäneekö koko hommelin tuo alempi vaihtoehto, eli pumpunkin? Jos näin niin aika hyvä vaihtoehto olisi.
Näyttää 100% samalta kuin Motonetin 88€ sarja, joka sisältää Speedpartsin tarvikepumpun. Jätin sen Motonettiin ja ostin sieltä vähän kalliimman Walbron.

DW200:n olisin mieluusti hankkinut ja vaihtanut sen Aeroon. Se kun on kulkenut talven ja kevään RE85:lla.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98

mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mienkoiv » Su Touko 06, 2012 12:04

Pärjääkö tuo walbro etanolin kanssa vai ei.
Mille tehoille riittävä?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

Pirttta
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Pirttta » Su Touko 06, 2012 15:12

Tuo Motonetin pumppu on taitaa olla Kiina kopio, ei ole alkuperäinen.
Leimattu Walbro kylkeen, josta löytyy netistä juttuja.
Sen kertoo jo tuo liitinosa, alkuperäinen on 6 mm, kun taasen tuossa
pumpussa se on 8 mm ja lisäksi liitännän jurmut ovat pyöreät, alkuperäisessä
ne ovat terävät ja todella pitävät.

Taitaa löytyä foorumilta juttuja, että on kestänyt vain 20 tkm.
Tre:n Hatapään Sähkö myy lähinnä alkuperäisen mallista Walbro pumppua,
jonka väittävät tilaavansa suoraan jenkeistä.
Tallinnan kavereilla oli ihan samanlainen, kuin tuo Hatapään pumppu, kun talvella verrattiin heidän "alkuperäiseen" Tampereen talvipäivillä.

mienkoiv kirjoitti:Pärjääkö tuo walbro etanolin kanssa vai ei.
Mille tehoille riittävä?
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero

9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE » Su Touko 06, 2012 20:28

Pirttta kirjoitti:Tuo Motonetin pumppu on taitaa olla Kiina kopio, ei ole alkuperäinen.
Leimattu Walbro kylkeen, josta löytyy netistä juttuja.
Ok, täytyy nyt katsoa mitä tuli ostetua kun ostin Motonetistä Walbron tuohon vanhaan femmaan.

Kiinakopio voi merkitä tuoteväärennöstä tai alkuperäisen tuotteen toista valmistusmaata. Jos kyseessä on tuoteväärennös, niin myyjä ottaa kovan/kalliin riskin. Tuoteväärennöksen voi ilmiantaa esim. Tullille. Mikäli pumppua valmistetaan eri maissa, niin laatueroja voi olla. Tuotemerkin omistaja kyllä haluaa pitää laadun samalla tasolla.
mienkoiv kirjoitti:Pärjääkö tuo walbro etanolin kanssa vai ei.
Mille tehoille riittävä?
Walbron pumppua ei ole tarkoitettu etanolille mutta näköjään se kestää ainakin jonkin aikaa.
Sigun Aerossa biopower softalla ja RE85:lla tehot oli noin 230hp. Nyt mulla on 875 Dekat ja niille sopiva softa, noin 300hp ja pumppuna siis edellen tuo Saabin vakio Walbro.

Etanolia "takuulla" kestävästä DW200:sta oli kimppatilaus.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98

mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mienkoiv » Ma Touko 07, 2012 09:44

9000T&95SE kirjoitti:
Pirttta kirjoitti:Tuo Motonetin pumppu on taitaa olla Kiina kopio, ei ole alkuperäinen.
Leimattu Walbro kylkeen, josta löytyy netistä juttuja.
Ok, täytyy nyt katsoa mitä tuli ostetua kun ostin Motonetistä Walbron tuohon vanhaan femmaan.

Kiinakopio voi merkitä tuoteväärennöstä tai alkuperäisen tuotteen toista valmistusmaata. Jos kyseessä on tuoteväärennös, niin myyjä ottaa kovan/kalliin riskin. Tuoteväärennöksen voi ilmiantaa esim. Tullille. Mikäli pumppua valmistetaan eri maissa, niin laatueroja voi olla. Tuotemerkin omistaja kyllä haluaa pitää laadun samalla tasolla.
mienkoiv kirjoitti:Pärjääkö tuo walbro etanolin kanssa vai ei.
Mille tehoille riittävä?
Walbron pumppua ei ole tarkoitettu etanolille mutta näköjään se kestää ainakin jonkin aikaa.
Sigun Aerossa biopower softalla ja RE85:lla tehot oli noin 230hp. Nyt mulla on 875 Dekat ja niille sopiva softa, noin 300hp ja pumppuna siis edellen tuo Saabin vakio Walbro.

Etanolia "takuulla" kestävästä DW200:sta oli kimppatilaus.
Kiitosta
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Juhaska » Ma Touko 07, 2012 16:55

Walbro:lta löytyy vissiin jo myös e85:lle tarkoitettuja bensapumppuja?
Bongasin toiselta foorumilta mamasanin ilmoituksen, että heille tulee piakkoin valikoimaan kyseiset pumput...
Mikähän lienee laatu ja hinta verraten esim, tuohon DW200 pumppuun?

Vastaa Viestiin