Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jus »

Jotain mitoitusongelmaa on ilmeisesti ollut Bilteman valaisimellisen ämpärin kannessa kulmaliittimiä varten olevissa yhteissä:
viewtopic.php?p=1205384#p1205384
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

Bapsu kirjoitti:Sen mitä näitä ketjuja olen tässä olen tahkonnut niin Henkot leviää, Biltemat leviää, Walbrot leviää, DW:t leviää ja AEM:sta juuri en ole juttua kuullut?
AEM-pumpuista jutellaan vähän, kun porukoiden ei tartte kirota foorumilla niiden rikkouduttua :lol:
Bapsu kirjoitti:Loppukädessä näkyy olevan täysin se ja sama mitä sinne tankkiin laittaa niin se leviää parin vuoden sisään.
Juhannuksesta 2014 oma AEM 50-1200 on hommansa hoitanut vikisemättä, taitaa kohta olla yli 100tkm sillä ajeltu aika lailla pelkästään etanolilla. Ja Aerossa on 4 bar polttoaineregu, ettei pumppu ole edes ihan tyhjäkäynnillä surissut :)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Termos kirjoitti:
Bapsu kirjoitti:Sen mitä näitä ketjuja olen tässä olen tahkonnut niin Henkot leviää, Biltemat leviää, Walbrot leviää, DW:t leviää ja AEM:sta juuri en ole juttua kuullut?
AEM-pumpuista jutellaan vähän, kun porukoiden ei tartte kirota foorumilla niiden rikkouduttua :lol:
Bapsu kirjoitti:Loppukädessä näkyy olevan täysin se ja sama mitä sinne tankkiin laittaa niin se leviää parin vuoden sisään.
Juhannuksesta 2014 oma AEM 50-1200 on hommansa hoitanut vikisemättä, taitaa kohta olla yli 100tkm sillä ajeltu aika lailla pelkästään etanolilla. Ja Aerossa on 4 bar polttoaineregu, ettei pumppu ole edes ihan tyhjäkäynnillä surissut :)
Jaahas, no tuo alkaa jo kuulostaa vakuuttavalle kestolle.

Millaista äherrystä on edessä kun tuo laitetaan femman ämpäriin? Mistäs tilailit?

Re85 käytössä tääläkin. En tosiaan muuta syytä nyt pätkäsyille ja laihan koodeille keksi kun pumppu tai sitten immu...
jus kirjoitti:Jotain mitoitusongelmaa on ilmeisesti ollut Bilteman valaisimellisen ämpärin kannessa kulmaliittimiä varten olevissa yhteissä:
viewtopic.php?p=1205384#p1205384
Joo, näköjään noissa joku änkeäminen.

Vaihdoin äitin autoon tuon bilteeman pumpun aikanaan, sai hakata sen painelinjan kulman kiinni jollain 250mm jatkolla ja vasaralla avittaen. Pohjaan se kyllä meni. Biltsun omissa kulmaliittimissähän ei kuulemmas ollut takaiskuvenaa ollenkaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mamasanista aikoinaan tilasin, 159e. Näyttää olevan saman hintainen esim. VP Motorsportilla, halvempaa en äkikseltään suomesta löytänyt (enkä saksan Amazonista): http://www.vpmotorsport.fi/product/227/ ... ainepumppu

Pumpun asennusreikää ja pohjastopparia pitää vähän dremelöidä, samoin sitä kauluskumia. Olikohan AEM halkaisijaltaan noin millin originaalia suurempi.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Täältä pointsit kans tuolle aem pumpulle, jonka ahersin tuonne aero femmaan kun toi rxp.n pienempi malli antautui 5000km jälkeen vaikka enimmäkseen oli ajettu 98.lla ja 2tankillista etanoolilla, pikkuisen joutui pumpun suodattimen aukkoa hiomaan isommaksi, mutta ei paha homma.
Pojan ja mun ex femmassa on toi biltsun ämpäri pumppu systeemi kestänyt kummasti, myös etanooli käyttöä oliskos ajettu jo noin 20-30000km ja siinä kans oli noi kulmaliittimet tosi tiukat, mutta meni kumminkin kun voiteli hyvin.
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Tarviikos toi Biltsun pumppu ämpärillä vielä noi mutka liittimet mukaan? Tarviiko vielä jotain muuta?
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja karihai »

Minä laitoin tuon Biltsun pumpun vanhoilla kulmaliittimillä, uudet Biltema-liittimetkin olisi ollut, mutta kun en keksinyt miten ne olisi saanut luotettavasti kiinni kovamuovisiin polttoaineputkiin, niin jätin alkuperäiset. Voitelin liittimien tiivisteet jarrukumirasvalla, niin ne meni ihan kohtuudella paikalleen ja olen käyttänyt niitä jo kerran irtikin viime kesänä moottoritien varressa, kun epäilin pumpun toimintaa, mutta vika olikin muualla. Täytyy kyllä sanoa, että irroitus oli työläämpää kuin kiinnitys. Joillain kuuluu olleen paikoilleen laittokin hankalaa, liekö noissa sitten eroja mitoissa. Siinä ämpäripumppupaketissa tuli mukana uusi kiinnitysrengas ja tiiviste siihen kanteen.
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Wege »

Tuli vastaan hiljattain tapaus jossa ysivitosessa oli epämääräisiä oireita liittyen tehoihin, käynnistyvyyteen ja lambda-arvoihin. Kylmä- ja kuumakäynnistys oli heikohkoa, autoa oli käytetty korjaamolla jossa oli vaihdettu bensasuodatin. Hetkellinen apu. Tutkiessani autoa ensimmäisen kerran lambda arvo pyöri n. 1500 tuntumassa, mittasin tällöin bensapaineen tukilta, tulos 2,4bar kone sammuksissa. Pitäisi olla 3bar. Hieman ihmettelin tätä koska autolla oli ajettu vain muutama tankillinen E85:sta bensapumpun vaihdon jälkeen, pumppu "ruotsalaista professional" - laatua eli uusi ämpäri pumppuineen ilman letkuvirityksiä.

Auto toimi ajossa vielä kohtuullisen hyvin mutta tuntui laiskalta.
Tästä meni pari viikkoa ja trionic alkoi pukkaamaan p1300 misfire koodia. Mittasin uudelleen bensapaineen joka oli enää 1,1bar 8O
Nyt ajaminen oli todella vaivalloista ja nykivää, tehot ihan hukassa ja käynnistyminen arpapeliä.
Uusi bensapumppu siis kaput, biltemasta uusi pumppu tilalle ja nyt pelaa taas niinkuin pitää.
Omassa aerossa on ollut vuosia bensapumppuna henko, mittasin uteliaisuuttani myös tästä bensapaineen ja kappas vaan paineen hiipumista on myös omassa autossa, 2,6bar. Pumpun vaihto edessä siis.

Voisiko nyt varovaisesti tulkita niin että näiden turbiinipumppujen ominaisuus on paineen heikkeneminen ajan myötä?
Tuo pro swedu- pumppu oli joko maanantaikappale tai sitten se ei kestä etanolia, surkea esitys sinällään.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos mittaa paineen moottorin täydellä kuormalla, niin selviää paremmin pumpun kunto. Tosin joudut huomioimaan ahtopaineen ja vähentämään sen saadusta lukemasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Mikäs on nyt se letku jota herrasväki on käyttänyt walbron originaali pumpun uppoasennuksessa korvaavana röörinä? Gatesi vissiin suli? Viinaa tankissa 24/7 eli sitä pitää ainakin kestää. Ja vaatiko jotkin spesiaaliklemmarit vai riittikö tuplaklemmarit?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

Cohline 2190 -letku on tankissa lillunut huhtikuusta 2013 saakka ongelmitta.
https://www.silikoniletkut.fi/Polttoain ... E85-InTank HUOM. näköjään loppu tällä hetkellä
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Katoppas, tietenkin loppu kun sitä tarvitsisi. Onko muita vastineita olemassa?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Eikös se tuo motonetin letkunpätkä ollut käypä? Itsellä taitaa muistaakseni olla tuo tankissa
https://www.motonet.fi/fi/tuote/458135/ ... 8mm-305-cm
9-3 aero sedan man -05
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 900S »

Kysytään nyt, ettei tarvitse katua etten kysynyt :)
Tämä Motonetin Walbron pumppu siis sopinee suoraan 2006 femman ämpäriin? https://www.motonet.fi/fi/tuote/281723/ ... aab-walbro
Ainakin tuo on 6mm lähdöllä.
Mutta, tarvitseeko (jos ei hajota mitään) asennuksessa/vaihdossa mitään muuta uutta osaa jos tämän pumpun laittaa? Letkua, klemmaria, tiivistettä?
Ja vakio femmaan tuota nyt harkitsen.
9-5 2,3t Wagon `06
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 956
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Upotuksen kestävää polttoaineletkua ja siihen klemmarit. Jos tuon otat, niin varmista, että kanssa on walbron pumppu.
Tilasin pari vuotta sitten saman og-satkuun, tiskillä käteen annettin pro parts swedenin pumppu, joka sinne tiskille myös jäi.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Vastaa Viestiin