Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

peukalokeskellä kirjoitti:Mikä on tämän hetkinen tieto "parhaasta mahdollisesta" etanolipumpusta 9-5:n ämpäriin? Kestääkö esim. laatupumpuista Walbron E85-yhteensopiva? Kallishan se on, mutta ei haittaisi, jos se kestäisi auton odotetun loppuiän.
Termostaatti :)

DW 200 ... En tiedä onko "paras mahdollinen" mutta 150 tkm / 3v
on jo pumpannut lähes yksinomaan re85:sta.
Voi olla tietysti "maanantai" kappaleita näissäkin.

t.A
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 3J »

Jaa että DW 200 maanataikappaleita? No todellakin löytyy:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=128379
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
J.T.
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Heinä 14, 2015 21:07
Paikkakunta: Kemi

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja J.T. »

Sitten semmoinen yksi huomionarvoinen asia. MY2006 ja uudemmat tehtaan biopowerit niin pumpun vaihto ei onnistu luukun kautta. En löytänyt haulla mitään aiheesta ja ameriikan mantereella kiroilevat asian kanssa. WIS tiesi myös kertoa saman asian kun katsoin tarkemmin. Eli tankki alas ja pakoputki pois yms.
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Otin alkuperäisen walbron irti ja sitä kun ravistelee, kuuluu sisältä sellainen helinä kuin siellä olisi joku kuula irti, onko normaalia? Ranettelin sinne paikalleen bilteman GSS342 kopion, ei ollu kyllä tosiaankaan mikään bolt on homma.

Tulikin sitten tuota ämpäriä askarrellessa mieleen että kuinka moni jättää tuon alkuperäisen pumpun yläpäässä olevan värinänvaimennus kumin pois? Kun osalla kestää tietty merkki ja osalla ei läheskään niin kauan. Ainakin mitä on tullut pieniä puhallinmoottoreita vaihdeltua niin niissä on aika merkittävä ero miten kauan ne kestää jos värinänvaimennus on tai ei ole kunnossa, tämä siis vain ajatuksena.

Lisäksi suoritan tässä nyt pientä koetta, kun ei ollut nyt saatavilla tässä kotona muuta letkua kuin hapon/emäksen kestävää muoviletkua, pistin sitä sen kovamuovisen tilalle. Lisäksi leikkasin pätkän sitä ja laitoin etanolin kanssa pieneen lääkepurkkiin, käyn aina välillä vilkaisemassa. Jos näyttää pahalta niin silloin purkki uudestaan ylös.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos tiedät käyttämäsi putken myyntinimikkeen tai muovilaadun, netistä voisi löytyä kemikaalien kestosta. Kumilaaduissa hapon kanssa toimivat kumilaadut ei taida bensiinistä tykätä..
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Luulisin että tuo on PVC:tä. Netistä ei mitään varmaa tietoa ole että kestääkö bensaa, mutta etanolia kyllä. Ainakin mitä mopedeissa on tullut käytettyä sitä kirkasta pvc letkua, on ollut ainoa vika että se kovettuu. Mutta tämä onkin testi.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaikkapa tuosta voi katsoa, että PVC kestää lyijytöntä bensaa ja etanoolia. http://www.tuotteet.vink.fi/media/vink- ... esto-1.pdf
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Noniin, ei se sitten ihan metsään mennyt tämä valinta, mutta seurataan tilannetta :mrgreen:

*Edit* Paitsi että tuossa taulukossa lukee kova PVC elikkä eikö se ole sitä viemäriputken tyyppistä?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jotakin kovempaa laatua se vissiinkin on. No ainakin antaisi viitettä mahdollisesta kestävyydestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Tuosta taulukosta päätellen PUR-letku pitäisi kestää ilmeisen hyvin sekä bensiiniä, että etanolia. Mikä estää käyttämästä tämän tapaista letkua?
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja suapas »

Eikait sitä mikään estä kokeilemasta. "Kovuus 85 Shore A°. Kestää polttoaineita. Jos polttoaine on lisäaineistettu kuten esimerkiksi alkoholilla, on letkun soveltuvuus testattava." Luitko muuten tämän samoista spekseistä?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^OG900 pumpulle tuota tulee testattua. Tai ei välttämättä juuri tuota, mutta kirkasta pur-letkua kuitenkin. Ilmeisen hankalaa löytää 6mm sisähalkaisijalla olevaa upotettavaa letkua. E85 soveltuvuutta ei tule testattua, mutta kerron jos bensalla porsii.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Markkuvaan
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan »

Nyt on sitten omakohtaista kokemusta aerflown e85 pumpusta. Eka pumppu antautui 15tkm kohdalla ja sain toisen takuuseen ja tämä toinen antautui sitten 20tkm kohdalla, elikkä yhteensä kahdella pumpulla huimat 35tkm pääsin :? Bensansuodatin vaihdettua ekan pumupun vaihdo yhteydessä. Bensapaineensäädin 3.8 bar. 99% ajettu E85 polttoaineella. Taidanpa huomenna lompsia biltemaan :lol:
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
Saab97
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Kesä 11, 2016 22:57

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Saab97 »

Bilteman pumppu isketty kiinni. Tossa huomasin vaan kun autoa käytin takapenkkiylhäällä että polttoaineen paluu putkesta kuuluu suhinaa/kurlutusta. Normaalia vaiko vuoto jossain? Vedot ehkä hieman kanssa kateissa. Tosin persdynon tarkkuus on mitä on :lol: Ahdot nousee normaalisti ja sidissäkin kaikki näytti olevan ok. Mistä helpoiten huomaa ettei sais tarpeeksi polttoainetta/kävis laihalla? Polttoainesuodatin jo vaihtolistalla.
Saab97
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Kesä 11, 2016 22:57

Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Saab97 »

Saab97 kirjoitti:Bilteman pumppu isketty kiinni. Tossa huomasin vaan kun autoa käytin takapenkkiylhäällä että polttoaineen paluu putkesta kuuluu suhinaa/kurlutusta. Normaalia vaiko vuoto jossain? Vedot ehkä hieman kanssa kateissa. Tosin persdynon tarkkuus on mitä on :lol: Ahdot nousee normaalisti ja sidissäkin kaikki näytti olevan ok. Mistä helpoiten huomaa ettei sais tarpeeksi polttoainetta/kävis laihalla? Polttoainesuodatin jo vaihtolistalla.
Suodatin vaihdettu, nyt pelaa 8) oli muuten suodatin täynnä ihmeellistä mustaa mönjää+vettä. Hyvä että ennen talvea tuli vaihdettua.
Vastaa Viestiin