Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
mites tuo dw200 asennus sähkön puolesta...mukana tuli siis 2kpl "jatkoliittimiä."
miten käytännössä laitetaan piuhat vanhoihin piuhoihin...
vastaukset mielellän rautalangasta
miten käytännössä laitetaan piuhat vanhoihin piuhoihin...
vastaukset mielellän rautalangasta
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Kiitos j0nelle hienoista ohjeista, näillä tuli omakin pumppu kuntoon. Tilastoinfona vanha pumppu kuoli, kun sillä oli ajettu 13 vuotta ja 274 tkm. Lähinnä matka-ajoa, kulkineena 9-3 aero.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Nykimis häiriöiden korjauksien jälkikiimassa tuli vaihdettua myös polttoainepumppu.
233 tkm ajetun orggis waalbroon tilalle meni DW200, kohtuu ranetustahan tuohon joutui käyttämään , versus jos olis laittanu esim Bilteman härvelin
(Kiitokset attipa:lle avusta)
Waalbroo surisi ja sirisi ja tää DW200 inisee, virrat päälle laittaessa on kabiiniin hiljaisempi kun vanha, mutta ulos kuuluu ehkä selkeämmin...
Ei kai nää kaikki DW:t ny oo alta 30tkm porsinu
233 tkm ajetun orggis waalbroon tilalle meni DW200, kohtuu ranetustahan tuohon joutui käyttämään , versus jos olis laittanu esim Bilteman härvelin
(Kiitokset attipa:lle avusta)
Waalbroo surisi ja sirisi ja tää DW200 inisee, virrat päälle laittaessa on kabiiniin hiljaisempi kun vanha, mutta ulos kuuluu ehkä selkeämmin...
Ei kai nää kaikki DW:t ny oo alta 30tkm porsinu
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Kiitokset hyvästä ohjeesta, oli yllättävän helppo homma.
Onneksi vanha pumppu hajosi kotipihaan ja tankki oli lähes tyhjä.
Pumppu ja letkunkiristimet (9-13mm) Biltemasta, letku Motonetista.
Muovipannan avaamiseen sopi täydellisesti tällainen u-lukko:
Onneksi vanha pumppu hajosi kotipihaan ja tankki oli lähes tyhjä.
Pumppu ja letkunkiristimet (9-13mm) Biltemasta, letku Motonetista.
Muovipannan avaamiseen sopi täydellisesti tällainen u-lukko:
In a world without walls and fences, who needs windows and gates?
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Meikäläiselläkin onnistui tuo pumpun vaihtohomma. Mitä nyt meni pari päivää, että sai oikean työkalun kouraan tuon muovipannan irroittamiseen (Ulosvedin toimi oikein hyvin). Siinä pumppua ulos otettaessa irtosi se metallinen klipsi siitä ämpärin kannesta. Enkä edes kovin kovakouraisesti ämpäriä ulos liikutellut. Paketin sai kyllä kasaan, mutta katsotaan miten pelaa kun tien päälle mennään.
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Itse käytin viimme pumppujumpassa sellaista euron puristinta, siitä vetäsi rälläkällä sen ruuvattavan kahvan irti, niin sopi mainiosti juuri sinne muovipannan hahloihin...
Ja säädettävyyttä ja vipuvartta piisaa.
Ja säädettävyyttä ja vipuvartta piisaa.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Olisiko jotain kuvaa tai linkkiä vastaavaan puristimeen...?Fakiiri kirjoitti:Itse käytin viimme pumppujumpassa sellaista euron puristinta, siitä vetäsi rälläkällä sen ruuvattavan kahvan irti, niin sopi mainiosti juuri sinne muovipannan hahloihin...
Nyt on semmoinen homma että ei anna periksi tuo muovipanta millään.
Tonnarin vastaavan sain vielä aikoinaan helpo(hko)sti avattua, mutta tämä ysivitosen panta on astetta tiukempi. Vähän niinku hätävarjelun liioittelua saabilta tehdä noin helkutin tiukka systeemi moiseen tarkoitukseen.
Minulla on vanerinen avaustyökalu (joka on aiemmin toiminut hyvin) ja metallipihdit joiden avulla vääntämällä olen yrittänyt pannan avausta. Naputtelin vasaralla myös ruuvimeisseliä niihin pannan loviin, mutta ei inahdakaan!!!
Tein metallikulmista ja -raudasta loviin sopivan avaustyökalun, mutta pahaksi onneksi metallikulmat olivat liian matalat, joten kalu otti keskikohdasta kiinni niihin ämpärin kannessa oleviin muoviklipsuihin.
Eihän kellään olisi Lahden lähellä valmista hyvää "avainta" muovipannan auki vääntämiseen? (YV:tä)
Lisätty jälkeenpäin: Jos joku tarvitsee, niin lainaan veloituksetta hankkimaani ulosvetäjää, jolla tuon muovipannan saa irti.
Viimeksi muokannut Raser, Ti Kesä 17, 2014 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Jos metallinen avaustyökalusi on vain hiukan liian matala, niin irrottamalla johtoliittimen ja nuo klipsut pumpun kannesta, työkalu saattaa ylettyä paremmin. Kannen keskellä oleva punaisella lukitteella peitetty ruuvi auki jne. Omassa avaimessani on 35 mm pitkät kynnet, ne ylettyvät kun kannesta on ylimääräiset purettuna
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Tuollaisella aukeaa, eikä riko rinkulan ripoja:Raser kirjoitti: Olisiko jotain kuvaa tai linkkiä vastaavaan puristimeen...?
Ei lipsu helposti:
Vääntötyökalu valitaan rinkulan kireyden mukaan, ulosvetäjän sakaroiden väliinhän sopii mikä tahansa, rautakangesta lähtien
Kyseessä siis halpamallin ulosvetäjä, josta kynnet käännetty ulospäin. Ostettu jostain perustyökaluja myyvästä rautakaupasta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Okej, kiitos! Ai siellä on ruuvi piilossa jonka avaamalla klipsut saa nostettua pois!?! Höh! Tuotahan juuri ihmettelin letkuja irti kiskoessani, että miksei näitä muoviklipsejä saa pois kun ne murtuvatkin kuulemma niin helposti.jus kirjoitti:Jos metallinen avaustyökalusi on vain hiukan liian matala, niin irrottamalla johtoliittimen ja nuo klipsut pumpun kannesta, työkalu saattaa ylettyä paremmin. Kannen keskellä oleva punaisella lukitteella peitetty ruuvi auki jne.
Erilaisissa työohjeissa netissä on vaan kehoitettu olemaan varovainen ettei klipsut katkea ja vääntämään niitä kevyesti sivuun. Joskus muistan kyllä nähneeni jonkun kannen missä oli tuo ruuvikin, mutta ihmettelin kun omassa sitä ei - mukamas - ollut.
Kiitos! Nyt pitäisi kyllä alkaa onnistumaan. Täytyy oikeasti hankkia vääntöä kestävä työkalu kannen avaamiseen, on se niin tiukassa. Kävin vielä äsken kokeilemassa vanerivääntimellä jossa oli letkunpuristimet sivuilla kahvoina..., mutta tuloksena oli vain murtunut vaneri!Termos kirjoitti:Tuollaisella aukeaa, eikä riko rinkulan ripoja:Raser kirjoitti: Olisiko jotain kuvaa tai linkkiä vastaavaan puristimeen...?
Kyseessä siis halpamallin ulosvetäjä, josta kynnet käännetty ulospäin. Ostettu jostain perustyökaluja myyvästä rautakaupasta.
Googlen kuvahaullahan löytyy erilaisia avaustyökaluja. Hakusanoiksi esimerkiksi: "saab fuel pump removal tool".
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Aukeaahan se leveällä ruuvimeisselillä ja koivuhalon pätkälläkinRaser kirjoitti: Kiitos! Nyt pitäisi kyllä alkaa onnistumaan. Täytyy oikeasti hankkia vääntöä kestävä työkalu kannen avaamiseen, on se niin tiukassa.
Jotain tunkeutuvaa öljyä/muuta liukastetta tuhti annos renkaan ja tankin väliin, käyt vaikka syömässä, naimassa tai tuhlaat muuten aikaasi tunnin verran.
Sitten naputtelemaan kehää aukipäin, vaihda välillä sitä naputtelun kohteena olevaa ripaa vaikka varttikierros aukeamisen suuntaan.
Noin jouduin kenttäolosuhteissa avaamaan kuvan ulosvetäjällä kiristetyn renkaan tuossa taannoin
No pienellä vasaralla taisin kyllä naputella...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Viggen"
- Viestit: 598
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Hyvin se aukes itellä tonnarissa kehä I ollessa vasaralla ja tuurnalla. Oli aikaa liotella crc:llä sitä...
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
Menihän siinä melkoisesti aikaa tusatessa rengasta auki. WD-40 monitoimiainetta suihkuttelin koko viikonlopun liukasteeksi ja välillä naputtelin tai väänsin jollain kyhäelmällä. Ostin Motonetista tuon aiemmin kuvatun ulosvetäjän (noin 17 euroa). Silti meinasi usko ja toivo loppua kesken kun vääntörautaa vaihdettiin vaan isompaan ja isompaan eikä muovirengas antanut periksi! No sitt' lähti lopulta.Termos kirjoitti:Jotain tunkeutuvaa öljyä/muuta liukastetta tuhti annos renkaan ja tankin väliin...
Sitten naputtelemaan kehää aukipäin, vaihda välillä sitä naputtelun kohteena olevaa ripaa vaikka varttikierros aukeamisen suuntaan.
Mitäs vaseliinia tuon kansirenkaan kierteisiin pitäisi sivellä että jatkossa aukeaisi helpommin? En sitä ainakaan kiristä kiinni kun aivan kevyesti. Vasta jos alkaa polttonesteet haista niin sitten nykäys lisää.
Jotkut ovat ilmeisesti saaneet tuon alkuperäisen mustan letkun katkaistua vanhan pumpun lähtöputken päästä ja sitten liitettyä uudelleen takaisin uuden polttoainepumpun lähtöön kuumentamalla.
Entä jos kuitenkin katkaisen mustan alkuperäisen letkun kokonaan pois, niin jätänkö siihen T-liitinhaaraan alkuperäistä letkua jäljelle, jonka päälle uuden letkun pää tulisi (ei taida edes mahtua), vai kalvanko vanhan muoviletkun kokonaan pois.
Eikös tuo T-kappale ole muovia? Miten se kestää jos letkunkiristimen kiristää siihen päälle hampaat irvessä? (Tonnarin ämpärin letkusto, jonka kanssa olen touhunnut, on tältä osin erilainen.)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
No olipasse tiukassa sitten.
Itse korvasin sen T-haaralta pumpulle menevän muoviputken Cohlinen letkulla, joka asentui napakasti liitoksiin, poistin siis sen muoviputken tykkänään liitoksista.
Tarttee ajella tankki tyhjäksi etanoolista, niin ois juhannuksena helpompi askarrella:
Vielä tuo DW200 numero kakkonen pumppaa, mutta kun luotto on nollissa, niin kokeillaan sitten aeämmää
Itse korvasin sen T-haaralta pumpulle menevän muoviputken Cohlinen letkulla, joka asentui napakasti liitoksiin, poistin siis sen muoviputken tykkänään liitoksista.
Tarttee ajella tankki tyhjäksi etanoolista, niin ois juhannuksena helpompi askarrella:
Vielä tuo DW200 numero kakkonen pumppaa, mutta kun luotto on nollissa, niin kokeillaan sitten aeämmää
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Bensapumpun vaihto: vinkkejä ja kuvia
iso muovinen pidikerengas / -panta irrottui helposti:
- kaksi vahvaa puukeppiä, kaksi vasaraa, ja kaksi miestä hakkaa varovasti vastapäivään tahdissa omalla puolella rengasta!
terv r
- kaksi vahvaa puukeppiä, kaksi vasaraa, ja kaksi miestä hakkaa varovasti vastapäivään tahdissa omalla puolella rengasta!
terv r