NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jupasaab » Pe Heinä 27, 2018 16:08

Jussi91 kirjoitti:Paljonko olette maksanut takapään puslien vaihdosta? Poikittaistukivarsien uloimmat ja pitkittäistukivarren puslat. Puslat ostin itse. Harkitsen tässä ostanko myös puslienirroitustyökalun..
Osta vaan se työkalu, ja varaudu että on todella tiukassa. Itsellä meni siitä työkalusta kiereteet osittan huonoksi kun pulttipyssyllä irrottelin, eikä auttanut röpöt eikä muut oli vaan tiukat siis ne poikittaistukivasrsien ylemmät että alemmat puslat (pallonivelet). Uudet meni heittämällä paikalleen.
Sitä oikeaa etsiessä...

Avatar
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Swataia » Ma Elo 06, 2018 23:32

4 kpl palloniveliä vaihdettu tänään. Potilas 9-5 2009 Vector 230tkm takana.

Nätisti vaitui motonetin (MTX) työkalulla. Käytin rasvana CRC Metal Free Paste. https://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/ ... ahna-100-g
Toimi mielestäni erittäin hyvin liukasteena kierretangolle ja uusille puslille paikalleen vetäessä. Neljän vaihdon jälkeen kierretangossa ei näy edes kulumaa. Paineilmapyssyä en käyttänyt, ihan räikällä vedin ja missä oli tiukassa niin pidemmällä vääntimellä alku. Uudet puslat laitoin Motonetista OE-laadulla (TRW). TRW:ssä ei muuten ole perus kumia suojat vaan joku osittain läpinäkyvä muovimainen seos. Polyuretaania?

Nivelet taisi olla alkuperäisiä, koska niissä oli Lemförderin logo ja teksti "GERMANY 030 061 071 012". Ainakaan mistään auton mukana tulleista papereista ei selvinnyt että olisi vaihdatettu. Kuskin puoleisissa oli ~1mm pitkittäisvälys ja repsikassa ~0,5mm. Eli mielestäni ei paha. Kumit otin enemmän kuluneista irti ja ruskeaa vaseliinia oli sisällä hyvin eikä ruostetta lainkaan. Poikittaisvälystä en tuntenut käsillä testaamalla. Vieläkö näillä ois menny? :twisted:

Vielä pitäis vaihtaa pitkittäiset 2kpl kunhan Skruvat saa Lemförderit postitettua. Kiitos hyvistä ohjeista ja vinkeistä kirjoittaneille!
9-5 TiD Vector Griffin Aut. -09
ex: 9000 Aero CS 2,3 A -97 | # 6510

Avatar
Juho80
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Juho80 » Ti Elo 07, 2018 06:54

Eilen tuli ensimmäistä kertaa vaihdettua pitkittäistuen etupuslat. Vanhat lähti, kun aikansa paineilmataltan kanssa niitä päristeli. Uudet meni kierretangon ja prikkojen ja sopivien holkkien kanssa varsin helposti paikoilleen. 57€ ja rapiat oli parilla lemfördereitä lähikaupassa hintaa. Edelliset oli Saab/Lemförder ja 09 vuosileimalla, eikä mistään revenneet, vaikka toinen olikin katsurin mielestä huono. Korikiinnikkeen kulma puslaan nähden jäi vähän arvailun ja vanhan mukaisen välimaastoon, kun ei ollut Saab-erikoistyökalua hommaan.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china

jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jupasaab » Ti Elo 07, 2018 11:16

https://aeromotors.ee/kataloog/saab/9-5/?of=m2045

Halpa paikka ja jos jotain osaa ei löydy niin hommaavat. Vaikka sivuilla lukee että toimitus vain Viroon niin osat sähköpostilla niin lähettävät Suomeen itellan kautta. Olen tilannut useisiin merkkeihin osia ja homma toimii :)
Sitä oikeaa etsiessä...

Avatar
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2200
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook » Pe Elo 10, 2018 12:37

Jos on kyllästynyt noihin kierteellä toimiviin puslan ulosvetäjiin joidenka kierteet kestää pulttilyssyllä vetäen sen noin 1 auton verran ja käsin on tuskaisen hikistä näin kesällä pyöritellä... niin hommaa voi "hieman" parantaa hydrauliikalla.

https://photos.app.goo.gl/PB1Xy9TMEBCusDCE6

https://photos.app.goo.gl/RyXxYL8n7P5mmydP8

Hommaan tarvitaan tälläinen 65£ setti.
https://www.ebay.co.uk/itm/10-Ton-Hydra ... 3390019538

- porataan mäntään 12mm läpireikä
- kasvatetaan päädyn ilmareikää jatkolle kolle sopivaksi (~26mm)
- jatketaan ulostulevaa päätyä jatko holkilla, jotta se tulee ulos asti:
https://photos.app.goo.gl/JxSS5JLFEjvFzksA8
https://photos.app.goo.gl/TwZgV8192Q5GqqGa7
https://photos.app.goo.gl/6N3f7idnUB8SgttC9 (jatkopala hitsattuna ja sauma tasoiteltuna).

Lisäksi tarvitaan 2 pätkää kierretankoa. 8.8 riittää tälle hyvin, kun ei pyöritellä muttereita veto päällä.
Lisäksi 15cm jatkoholkki alapuslia varten jossa käytetään tuota pidempää kierretangon pätkää.
https://photos.app.goo.gl/zteiNF2eqdHUFv166

..Sekä tietty motonetin kierreversio ulosvetotyökalusta, josta saa tarvittavat kupit hommaan. (Näissä kannattaa hieman paininkuppia sorvuuttaa syvemmäksi, kun näyttäs painavan puslia osittain keskeltä, eikä vain reunoista).
https://photos.app.goo.gl/iv8p7MUMGeYpuUwP6 (tuosta näkee, ettei ole riittävän syvä kuppi..)
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501

Jaa, että mitenkö toimii käytännössä?
Tässä protoversiosta otettu video.
https://photos.app.goo.gl/2rwzHtNrKhrD76c56

Liikealue tuolla on noin 20mm, joka sopiva kertavedolle asennuksessa.

Hommaa voisi parantaa vielä paineilma avusteiseksi..
https://www.ebay.co.uk/itm/HYDRAULIC-PU ... 1020917654

Klanilta löytyy myös valmiita vetosylinteri settejä ~700e ja ylöspäin korjaamo käyttöön, mutta tämä tälläinen hyvin toimiva pudjetti versio harvemmin vaihteleville :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.

miig
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 16:36

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja miig » To Loka 18, 2018 14:42

Kävin kysymässä hintaa takapään puslajumpalle, hintaan sisältyy nelipyöräsuuntaus ja muut puslat paitsi, pitkäisten. Ne vien itse uretaaniset. Hinnaksi sanottiin 435€, miltäs se teidän mielestä kuulostaa jotka olette pajalla vaihdattaneet?
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829

Jussi91
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Huhti 17, 2014 18:47

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Jussi91 » To Loka 18, 2018 14:46

miig kirjoitti:Kävin kysymässä hintaa takapään puslajumpalle, hintaan sisältyy nelipyöräsuuntaus ja muut puslat paitsi, pitkäisten. Ne vien itse uretaaniset. Hinnaksi sanottiin 435€, miltäs se teidän mielestä kuulostaa jotka olette pajalla vaihdattaneet?
Mulla oli pajalla seuraava työ 280e ja olin ostanut osat itse:
taka-akselin poikittaistukivarsien ulommat puslat 4 kpl, pitkittäistukivarsien etupuslat, takajouset, tasapainoantureiden kalibrointi
Onkos muut huomannut että auton sisälle kuuluisi enemmän rengasmelua uretaanisilla puslilla?
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999

miig
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 16:36

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja miig » To Loka 25, 2018 21:26

Jussi91, missä päin suomea sait kaikki tolla hinnalla?
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829

Jussi91
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Huhti 17, 2014 18:47

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Jussi91 » Su Loka 28, 2018 21:19

miig kirjoitti:Jussi91, missä päin suomea sait kaikki tolla hinnalla?
Kangasala
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999

Avatar
*Jasper*
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Kesä 10, 2004 13:04
Paikkakunta: Tampere

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja *Jasper* » Ke Loka 31, 2018 07:01

Moro

Minulta löytyy hydraulinen erikoistyökalu pitkittäistukivarren puslan vaihtoon. Vaikutan Tampere-Ylöjärvi alueella.

T. JesCars Oy

e-mail: jescarsoy(at)gmail.com
Saab 9-5 3kpl
Klubin jäsen

Vastaa Viestiin