NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omaan pitää vaihtaa tukivarret jossain tässä lähiaikoina. Taidan tuon rasvojen vaihdon tehdä. Järkeilyni tulos on edelleen, että rasvassa on jotain pielessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Selasin läpi, mutten löytänyt.

Voisiko joku laittaa noiden pulttien ja muttereiden osanumerot, kiitos?
Tilaan uudet suosiolla, ennen kuin aloitan puslien vaihdon.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mertmi kirjoitti:
Pe Elo 14, 2020 11:53
Omaan pitää vaihtaa tukivarret jossain tässä lähiaikoina. Taidan tuon rasvojen vaihdon tehdä. Järkeilyni tulos on edelleen, että rasvassa on jotain pielessä.
Jäänyt vahingossa lukematta tämä.

Olen tähän ketjuun raportoinut, että pursotin isolla injektioruiskulla hyvälaatuista laakerivaseliinia sekä halpoihin tarvikepusliin, että hintavimpiin OEM-laatuisiin.
Yhtä kaikki, samassa ajassa ne todettiin väljentyneiksi. Rakennevika IMO, sisuskalut väljistyy materiaalien heikkouden takia, vaikka kuinka truuttais rasvaa sisuksiin.

Edit: Tuossahan edellisellä sivulla rasvauksesta valitin, Pe Joulu 20, 2019 01:04

Edit2: Ei helevettiläenen, huumorin puolelle jo menee, kun omia raportteja kertaa:
Termos kirjoitti:
Pe Joulu 20, 2019 01:04

17.3.2016 Vajaa kaks vuotta kesti vasen yläpusla (oisko jotain 30tkm), hylky tuli katsastuksessa. Vaihdoin kaikki "OEM"-laatuisiin, kokeeksi taas vaseliinia lisää, keväällä 2019 väljää ja puslat vaihtoon taas :?
Nelipyöräsuuntaus on tehty aina, kun puslia olen vaihtanut.
Nimittäin maaliskuussa 2020 katsastushenkilö kertoili, että kuskinpuolen puslissa on himppasen klappia 8O
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Hiljalleen varautunut puslaremonttiin ja lukaisin tämän ketjun.

Muutama mainitsi OEM-puslia ja jotkut uretaanista. En huomannut, että missään oltaisiin otettu kantaa siihen, että ennen viimeistä kumipuslan kiristystä pitäisi saada "painoa renkaille", eli käytännössä tunkilla pyörän napaa ylöspäin. Uretaanipuslilla ei liene tarpeen. Mutta, olisiko jotakin syytä ettei kumipuslia tarvitsisi tässä yhteydessä hakea neutraaliin asentoon?

Video aiheesta mistä puhun: https://www.youtube.com/watch?v=XZ7hPSt8--c
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jus »

Et nyt yksilöinyt mitä kumipuslaa erityisesti tarkoitat, mutta kaikissa niissä kumipuslissa, joissa on ulkokuoren ja keskiholkin välissä kumivulkanointi, ja joissa ulkokuori on tiukalla sovitteella painettu tukivarteen, loppukiristys pitää tehdä alustan ollessa ajotilanteen mukaisessa asennossa. Jos kiristät johonkin muuhun asentoon, kumiosa joutuu kiertymään ja joustamaan suunniteltua enemmän. Vulkanointi tai kumi repeää, ennen pitkää.

Jos haluat päästä vaihtamaan puslat mahfollisimman pian uudelleen, kiristä väärään asentoon.

Poikittaisten takatukivarsien navanpuoleisissa päissähän on pallonivelet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

jus kirjoitti:
To Marras 26, 2020 17:37
Et nyt yksilöinyt mitä kumipuslaa erityisesti tarkoitat, mutta kaikissa niissä kumipuslissa, joissa on ulkokuoren ja keskiholkin välissä kumivulkanointi, ja joissa ulkokuori on tiukalla sovitteella painettu tukivarteen, loppukiristys pitää tehdä alustan ollessa ajotilanteen mukaisessa asennossa.
Ekassa viestissä olevassa ohjeessa löytyy kaksi tukivartta: Pitkittäinen ja poikittainen. Lisäksi takaiskarin alapää irroitetaan, jossa sisällä on käsittääkseni kumipusla.
jus kirjoitti:
To Marras 26, 2020 17:37
Poikittaisten takatukivarsien navanpuoleisissa päissähän on pallonivelet.
Tämän saa ilmeisesti kiristää ilmassa, koska kiertoliikettä ei tule. Viestistäsi saan sen kuvan, että vähintään takaiskarin alapulttia kiristettäessä pitäisi olla painoa renkaalla / navalla, ja kumivaihtoehdolla myös pitkittäisvarren puslassa. Toivottavasti ymmärsin oikein. Kiitos avusta!

Edit: Nostin tämän asian siitä syystä, että tässä keskustelussa on ohje, jossa ko. asiaa ei mainita sanallakaan eikä tämä välttämättä ole yleisesti kaikkien tiedossa, itsekin asiaa jäin pohtimaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös takaiskarin alapään puslakin ole iskarin alasilmukkaan painettu kumi, jossa vulkanointi on ainoastaan keskiholkin ja kumiosan välillä. Kumin ulkopintaa ei ole vulkanoitu kiinni iskarin alasilmukkaan eikä kumin ulkopinnalla ole vulkanoitua kuoriosaa, joka olisi tiukalla sovitteella alasilmukkaan. Kumi siis periaatteessa pystyy pyörimään silmukassa oikeaan asentoon, vaikka kiristettäisiin muussa kuin ajoasennossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Isolle etupuslallle on taas oikea asennusasento kerrottu. Taisi kyllä jotain mittatyökalua tarvita. Vanhan asennon mukaan on tullut laitettua. Sitä ei paikallaan pääse kiristämään.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Taas män 9-5 katsastuksesta läpi, vaan tällä kertaa ei huomautuksitta. Katsastusmies laittoi otteeseen että kallistuksenvakaajan pusla taka-akselilta rikki, keskimmäinen. No mie tuota jo vähän ihmettelin katastuksessa että ei ne kallistuksenvakaajan puslat kovin keskellä ole....mutta kun katsastaja mainitsi asiasta vasta kun auto oli alhaalla, ni en päässyt katsomaan tilannetta. Katastaja sanoi kuitenkin että ko. pusla mänt halki ja helppo vaihtaa. :roll:

Eilen tutkin tilannetta ITSE ja kallistuksenvakaajan puslat ovat ihan ehjiä. Sen sijaan poikittaistukivarren keskimmäisten pulttien ympärillä oleva muovi (kumi?) on rikki ja pultit kovin ruosteessa.
Onko nuo taka-akselin keskimmäset poikittaistukivarren pultit miten pitkiä ja paksuja, vai onko ne siis puslia kun siellä jotain muovin tapasta on pulttien? ympärillä.
Wis:sistä löyty sen verran että sen mukaan näitten keskimmäisten pulttien kiristys pitäisi tapahtua siten että auton paino on pyörillä, joten vaihto tapahtunee liikkeessä. Kahtokoon taas pyöränkulmat samalla.

Hyvää tätä vuotta
T
Ohut J
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

No itselleni vastaten että olhan täällä keskustelussa näköjään myös kuva taka-akselista ja puslathan siellä keskelläkin on ja tänään rohkaisin myös mieleni ja ryömin auton alle tutkimaan tarkemmin rakennetta ihan "livenä".

OhutJ
Konnojk
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Kesä 05, 2021 10:39

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Konnojk »

Katsurilta hylky,taka ylempi poikittaitukivarsi ulompi pusla väljä molemmat puolet. Tuo puslahan on se ylempi siinä pitkittäisessä tukivarressa. Nyt tarkoitus pikaisesti saada katsuri tyytyväiseksi ja autoliikenteeseen eli vain tuon ylemmän puslan vaihto tässä vaiheessa. Paremmalla ajalla sitten ihmetellään muita. Tarkoitus käyttää motonetin sarjaa. Mutta onnistuuko tuo pitkittäistukivarsi paikallaan ja purkamatta muuta. Eli mahtuuko tekemään niin että ylemmän poikittaisen tukivarren ulompi pultti irti. Saako tuon poikittaisen tukivarren nyt siirrettyä sivuun, ylös, alas johonkin jotta pääsee puristelemaan puslan pois/paikalleen. Meneekö periaatteessa näin yksinkertaisesti vai vaatiiko muita purkamisia yms.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ylemmän tukivarren pultti irti, tukivarren nosto 10cm, vaikka puupalikka ylemmän ja alemman tukivarren väliin jotta ylempi pysyy pois tieltä. Jarrusatula irti ja hyvin mahtuu tuolla motonetin sarjalla askartelemaan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Konnojk
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Kesä 05, 2021 10:39

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Konnojk »

Ok,hyvä homma jos ei muuta tarvitse irroitella kuin satula. Kiitoksia. Taisin laittaa toisenkin viestin samasta asiasta mutta se näin ollen turha
Konnojk
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Kesä 05, 2021 10:39

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Konnojk »

Vielä kyssäri, riittääkö satulan irrotus vai pitääkö kannake myös irrottaa
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kannakkeineen ne 18mm pultit sieltä takaa..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin