NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Konnojk
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Kesä 05, 2021 10:39

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Konnojk »

Ok, kiitoksia. Pitänee ryhtyä puuhastelemaan
JGP
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 21:19
Paikkakunta: Hki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja JGP »

Itse en mitään jarrun osia irrottanut ja hyvin mahtui Motonetin työkalulla työskentelemään.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Konnojk
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Kesä 05, 2021 10:39

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Konnojk »

Morjensta taas :) vielä pikku tarkennus kyssäriä kokeneemmilta Saabisteilta. Kumpaan suuntaan kannattaa tuota ylätukivarren puslaa lähteä puristamaan pois/paikalleen? Vai onko väliä? Tuossa puslan pesässä ei taida olla mitään huullosta vai oliko? Olikos tuon mutteri vakiokierteellä ja tavallinen vai lukkomutteri, onkos tuosta muistikuvaa. Kiitoksia etukäteen vastauksista, oppinut että helpommalla pääsee kun kysyy viisaammilta. "Heinäsen" korjauskirjakin on mutta tähän puslan vaihtoon siitä ei osviittaa löydy juuri muuta kuin mutterin momentti.
JGP
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 21:19
Paikkakunta: Hki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja JGP »

Puslan voi kyllä puristaa kumpaankin suuntaan, itse työnsin ainakin vanhan puslan auton keulan suuntaan.
Pultti taitaa olla ihan normikierteillä, mutta koska panin uuden puslan kiinni vanhalla pultilla ja mutterilla en kiinnittänyt siihen sen kummemmin huomiota.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Konnojk
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Kesä 05, 2021 10:39

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Konnojk »

Kiitoksia vielä neuvoista. Puslat vaihdettu. Lukkomutterit siihen pitäisi nähtävästi sitten laittaa. Paikalla olleissa oli lukituslevy joista toisen menin sitten särkemään. Kävin tuota lukkolevyä marmoritiskiltä hakemassa, ja samalla sitten uusia muttereitakin. Varaosatiskillä sanoivat että uuden ohjeen mukaan ei enää tule tuota lukituslevyä, pelkästään laipalliset teräslukkomutterit tuli. Ei siis nylocit. 3,90e maksoi kaksi mutteria.
Ja hyvin mahtui motonetin sarjalla työskentelemään satula paikallaan. Pitkä 19mm hylsy ja pieni jatko antoi hyvin tilaa vääntää kun vanhaa puslaa auton etuosaan päin työnsin. Lyhyellä hylsyllä kyllä aloitin ja jatkovartisella räikällä. Aika tiukassa oli ennenkuin pamahti irti.
Konnojk
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Kesä 05, 2021 10:39

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Konnojk »

Sen verran tuosta vielä, aikaisemmin tässä ketjussa oli että motonetin sarjan työntö kuppi ei olisi tarpeeksi syvä. Hakiessani puslat ns. Alkuperäislaatusena motonetista siellä oli tasan 2 kpl toinen lemförder ja toinen trw, joten ei ollut valinnan varaa. Mutta asentaessa huomasin että lemförderillä kuppi meni nätisti pohjaan mutta trw:llä näytti hieman kantavan. Työnsin kyllä sillä paikalleen. Melko kevyesti menivät kun ensin pidin pakastimessa.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja suapas »

Femmoja on ollu 4 joista tähän uusimpaan innostuin isompaan puslaremppaan.. Tosin katsurin vahvasta suosituksesta.. Noita poikttaispalloja on tullu vaihettuva, mutta pitkittäispuslia ei. Ajattelin suorittaa operaation auton alla,niinkuin monet muutkin. Mutta homma karkasi kallistuksen vakaajan pultin katkettua. Samoin molemmat kässärin vaijerin kiinnikkeet.. Meinasin ensin et jarrulevy pois ja poraamaan vakaajan pulttia pois.. Mut ei helvetissä. On aika vmäinen noita etupusliakin sepittää auton alla tai vieressä kyhjöttäen. Otin tukivarret napoineen, levyineen irti ja pöydälle. Jarruputketkin lähti ehjänä, satulaan menevän kumiletkun liitoksesta. Olipa mukava touhuta selkä suorana,eikä paskaa karissu päälle kokoaikaa. Vakaajan pultin jämäkin lähti,kun hitsasi mutterin kii ja kierti irti. Samalla porasin myös kässärin kiinnikeitten pultin jämät pois varovasti,että orkkiskierre jäi ehjäksi. M6 tapilla viimeistely. Nyt on uudet pallot, Febi 4kpl ja Lemförder puslat 2kpl.
Työkaluina samantyyppinen puslavaihtosetti,kuin motonetin ja etummaisiin oma viritys.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kun vaihtaa pitkittäisiä, niin riittää että irroittaa kallistuksen vakaajan mutterit korin kiinnityksestä. Niitä en ole nähnyt koskaan katkeavan.

Vaijerin korvakon m6 menee noin 70% todennäköisyydellä poikki.. Eli aina pitää varautua poraamaan/helicoil.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mie otin tukivarresta irti. Ja hyvä että katkesi,muuten olisin yrittäny paikallaan äheltää.. Eikä nuo puslat ollu edes kunnolla hajalla,mutta katsurin mielestä kyllä.. Vanhoja sai takoa pöydälläkin olan takaa, ennenkuin irtosivat pieninä palasina. Uudet meni onneksi helposti paikoilleen. Tänään huomasin,että toisesta tukivarresta on tippunu se kumi,mikä on tukivarren kyljessä..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Poikittaistukivarsien uloimmat puslat työn alla. Ensimmäistäkään en vielä saanut irti. On sitten niin pirun tiukassa. 19mm hylsy on aika paljon parempi tuohon työkalun käyttöön kuin 19mm kiintoavain mutta nyt on hylsy kiinni siinä mutterissa.. :oops: Kohta lähtee koko paketti pöydälle kun alkaa laittamaan vastaan.
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joutunee antamaan lämpöjä sille...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja suapas »

Fakin tiukassa oli itelläkin.. Laitoin kunnon vedon päälle ja sit vasaralla ulkokooliin. Lähtivät onnex.. Ja VASELIINIA kierteisiin.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Mertmi kirjoitti:
Ma Syys 20, 2021 19:07
Joutunee antamaan lämpöjä sille...
Näin taitaa olla. Tänään vaan kävin ruikkimassa CRC:tä ja annoin olla kun ei ole sopivaa 7mm kuusiokoloa jarrusatulan irroittamiseksi. Löytyi yksi hylsy mallineen jossa pitkä kuusiovarsi. Ei mahdu paikalleen kun ottaa jouseen kiinni. Kävin ostamassa lyhyemmän eikä mennyt sekään. No huomenna uudelleen ostoksille..
suapas kirjoitti:
Ma Syys 20, 2021 20:27

Fakin tiukassa oli itelläkin.. Laitoin kunnon vedon päälle ja sit vasaralla ulkokooliin. Lähtivät onnex.. Ja VASELIINIA kierteisiin.
Kierteitä en huomannut liukastaa mutta seuraavaksi teen senkin.
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

Koko satula lähtee kahdella 18mm kannalla olevalla pultilla. Pääsee vähemmällä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Hook kirjoitti:
Ma Syys 20, 2021 23:06
Koko satula lähtee kahdella 18mm kannalla olevalla pultilla. Pääsee vähemmällä.
No joo totta! :D Toiselta puolelta on puslat irti ja ylempi jopa paikallaan mutta pulttia en saa siihen paikalleen. Ja tällä työkalulla ei saa alempaa puslaa asennettua. Eli vielä tämä ahdistaa.
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Vastaa Viestiin