NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Missäs rimpula käytti kulmia säädättämässä?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Ei uskalla julkisesti kertoa :lol:
Kaveri on "väärän"merkkisten marmorilla töissä ja siellä tekivät tuon säädön toisen homman ohessa. Eli kaveri hommia.
Ihan tuli kyllä kuitin kanssa, ei tässä sentään vihreitä ministereitä olla.. :mrgreen:
Saab 9-5 Aero
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja core2 »

3J kirjoitti:Kyllä ne millimetrejä on, mutta tietty ei kerro sinällään mitään ennen kuin ne muuttaa asteiksi. Ohjearvo on tuon raportin mukaan +1.6mm. Kauan sitten toisaalla tehdyssä suuntaukssa ohjearvo asteina on tosiaan +0°08' per puoli. Oletan että molempien koneiden suositukset ovat oikein, joten hyvin lähellä suositusta on sillä oletuksella että +1.6mm tuossa suuntauskoneesa vastaa +0°08' kulmaa.
Ei se voi olla milleinä tuo arvo sehän on silloin aivan päin persettä tuo ohje arvo 1,6 m/m mistähän sekin on otettu suuntauksien arvot ovat aina oltava ° eli aste ja minuutti.
Ja +1,6 millimetriä ei vastaa +00°08' lukua edes tuplana.
Ota ja käytä firmaa josta löytyy oikea aparaatti säätöihin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja core2 »

rimpula kirjoitti:Pielessähän ne kulmat oli. Eli ennen säätöä auraus vas 0°28 astetta oik 0°26 ast. yht 0°54.
Kulkukulma 0°01
Säätöjen jälkeen sitten 0°13 molemmat ja yht 0°25 Kulkukulma 0°00
Ainakin tämän suuntauksen ohjearvojen keskialueelle menivät kulmat.(min 0°07 maks 0°19)
Eli oman kokemukseni mukaan, kun puslat vaihdetaan on syytä mennä suuntaukseenkin.
Ihmettelen miksi merkkihuolto ei pitänyt suuntausta tarpeellisena. Tosin kulmat saattoivat olla pielessä jo ennen puslarempan aloittamistakin. Niitä ei ennen remppaa tarkastettu.
Tämä mesta joka näin sanoi ettei ole tarpeellista ei missään tapauksessa ollut saabin merkki korjaamo, tai mahdollisesti 1950 luvulta silloinhan ei millään ollut mitään väliä.
Takapään kokonais arvo on +00°16' vasen +00°08' ja oikea saman verran eli +00°08'
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja aero »

Miksi ei voi käyttää mm/m -lukemia? Sehän on sama asia eri yksiköllä ilmaistuna. Tuo millimetrilukemahan ymmärtääkseni tarkoittaa tosiaan millimetriä per metri, eli paljonko rengas vaeltaisi sivuun metrin matkalla. 1,6mm/m tekee n. 0°05'30 eli 0 astetta, 5 minuuttia ja 30 sekuntia. 1,7mm/m puolestaan on 0°05'51.

Toki saa korjata, jos muistan millimetriasteikon tulkinnan väärin. Tai jos väsymyksissäni laskin väärin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 3J »

Toki voi jos se tosiaan on mm/m, mutta epäilys heräsi kun käytetty ohjearvo 1.6mm +/- 0.8mm ei satu tuohon suositellulle astevälille 0°08' ... 0°20'.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Toki kaikillahan on oikeus käyttää mitä mitoitusta hyvänsä kuitenkin itse käytän saabin suosittelemaa mittausta.

Mutta kuten @ 3J kertoi niin luultavasti nämä millimetri arvot ovat pielessä.

Ja asteethan on aloitettava skaalalla °360 eikö vaan.
Mutta ei millään mitään väliä, mutta luotan kuitenkin saab verstaan laitteisiin täällä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja core2 »

aero kirjoitti:Miksi ei voi käyttää mm/m -lukemia.
No normaalistihan kaikki kulmat mainitaan aina asteina Toe in toe out ja camber sun muut kulmat ja niiden säädöt.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja aero »

3J kirjoitti:Toki voi jos se tosiaan on mm/m, mutta epäilys heräsi kun käytetty ohjearvo 1.6mm +/- 0.8mm ei satu tuohon suositellulle astevälille 0°08' ... 0°20'.
Tuo on kyllä totta. Nyt kun kokeilin vähän eri arvoilla, niin 0,8mm/0,34m näyttäisi olevan 0°08'05 ja 2,2mm/0,34m puolestaan 0°22'24, eli voisi sittenkin olla suhteessa mittalaitteen pituuteen.
core2 kirjoitti:No normaalistihan kaikki kulmat mainitaan aina asteina Toe in toe out ja camber sun muut kulmat ja niiden säädöt.
Toki, kulmamitta on yleinen (ja ihan hyvä) tapa ilmaista kulmaa, ei siinä mitään. Siihen fyysiseen kulmaan vaan ei pahemmin vaikuta, millä asteikolla se ilmaistaan. Jos saman kulman mittaa ensin suoraan asteita kertovalla mittalaitteella oikeaksi ja perään millimetrejä kertovalla mittalaitteella, ei renkaan suuntaus muutu yhtäkkiä vääräksi. Siksi minulla on vaikeuksia hahmottaa miksi millimetriasteikko olisi totaalisen väärä, vaikka toki kahdella asteikolla puljaaminen onkin sinällään sieltä ja syvältä.

Edit: aivopieru asteluvuissa korjattu, olin räknännyt minuutit asteiksi kirjoittaessani.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja rimpula »

core2 kirjoitti: Tämä mesta joka näin sanoi ettei ole tarpeellista ei missään tapauksessa ollut saabin merkki korjaamo, tai mahdollisesti 1950 luvulta silloinhan ei millään ollut mitään väliä.
Takapään kokonais arvo on +00°16' vasen +00°08' ja oikea saman verran eli +00°08'
Nyt on muuten sitten ihan turha ruveta väittelemään asiasta. Oli taatusti Saab merkkihuolto ja vieläpä liike, joka on tälläkin palstalla mainittu ties kuinka monta kertaa. Sanoivat työmääräystä tehdessäni ettei suuntausta ole tarpeellista tehdä kunhan merkataan tarkasti. Kyseisellä työmääräyksellä vaihdettiin pitkittäistuennan puslat.

Meinaatko, että nyt tehdyssä suuntauksessa on auraus kulmat nyt kuitenkin säädetty väärin? Kun ovat kokonaisarvoltaan +00°25' vasen +00°13' ja oik +00°13'
Nimittäin vien kyllä autoni takaisin mikäli on pieleen säädetty. Mistään kun en itse noita suuntauksen ohjearvoja voi/osaa tarkistaa..
Saab 9-5 Aero
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ihan hyvältähän toi näyttää, toleranssit ovat -00°12' ja +00°12' taka-akselin toe säädöissä.
Ainoa mihin reagoin oli se, että korjaamo sanoi jotta vaikka taka-akseli on ollut löysällä puslien vaihdossa niin silti ei tarvitse mitata jos merkataan tarkasti on mun mielestäni kirvesmiehen asennoitumista, mutta ei autonasentajan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Ok, selvä juttu. Kiitos kun kerroit ohjearvot.
Kyllä itsekin jäin tuota suuntaukseen suhtautumista marmorilla miettimään. Ei oikein ammattimaiselta vaikuta.

Noh, samaiseen paikkaan pitää palata kun aiemmin tehty homma on mennyt pieleen. Eli tehdyn korjauksen takuuasia on kyseessä. Joutuu kyllä miettimään mihin auton vien seuraavan vian/ongelman ilmenemisen yhteydessä.
Saab 9-5 Aero
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Auraus voidaan ilmoittaa sekä asteina että milleinä. Milleinä mitattaessa ohje menee näin:
"Aurauksella tarkoitetaan pyörien vanteiden takareunojen välisen etäisyyden ja etureunojen välisen etäisyyden erotusta, kun mittaus tapahtuu pyörien napojen korkeudelta."
Tuolla tavalla mitattaessa annetut ohjearvot riippuvat vanteiden halkaisijasta. 9⁵:n tapauksessa kokonaisauraus takarenkaille on Haynesin mukaan
15" -> 3,0mm ± 1,4mm
16" -> 3,2mm ± 1,4mm
17" -> 3,4mm ± 1,4mm

Optisia mittalaitteita käytettäessä on helpompi puhua kulmista eikä silloin tarvitse miettiä vanteen halkaisijan vaikutusta. Asteina ylläolevat kokonaisaurakset ovat
00°27'00'' ± 00°12'00''
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moe :wink:

kyhmä tysymys....saakos tuolla puslatyökalulla irti ja kiinni myös pitkittäistukivarren etupuslan, jos laittaa ihan tavallisen eikä uretaani puslaa?

Kesä tulee...ja hienot harraste Saabit :D
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Eipä onnistu tuolla puslatyökalulla, jota itse olen tässä ketjussa "mainostanut".
Vanhanhan sieltä saa pois etusivun ohjeen mukaisesti, mutta en itse edes yrittänyt harjoitella miten uuden alkuperäisen saa tilalle. Tarvitsee erilaisen erikoistyökalun kuin tuo poikittaispuslien vaihtoon tarkoitettu on.
Saab 9-5 Aero
Vastaa Viestiin