NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Motonetistä:

Takatukivarren ulompihela Vectra-B OE-laatu 18-2315 9-5 TakaPOIKITTAIStukivarsien ulompi hela, OE-laatuvaihtoehto (4/auto) 22.90 €

Ja ebayn kautta tilattu viritelmä on kyllä hintansa arvoinen värkki :)
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Osaako joku sanoa, sopiiko tämä sarja saabin puslien vaihtoon, sopii ainakin Vectraan 1995 alkaen
http://www.ebay.co.uk/itm/VECTRA-REAR-S ... 1246wt_967
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Näyttää tuo Ebayn satsi ihan samalta kuin mulla itselläni oleva sarja. Vectra B:n satsina se mullakin oleva myytiin ja tähän mennessä sillä on taidettu vaihtaa menestyksekkäästi kymmenkunta puslaa.

E
kokkelis
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 00:19

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja kokkelis »

hylsyä tuli katsastuksesta.

Hylätty: Akselistot, pyörät ja jousitus, Taka-akselisto, Ylätukivarsi Nivel välyksellinen, Vasemmalla ulompi

sama myös toiselle puolelle. meinaako tuosta kuvasta osaa 21 jota menis 2kpl/puoli ja neljä yhteensä?

Kuva
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Kyllä menee 2 kpl/puoli.
Laita orkkikset tilalle (n.40€/kpl) ja vaihda samalla vaivalla noi kaikki (4 kpl:tta).
Saab 9-5 Aero
kokkelis
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 00:19

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja kokkelis »

tarvii vissiin jotain spessu työkalua?
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja rimpula »

laakkonen13 kirjoitti:Osaako joku sanoa, sopiiko tämä sarja saabin puslien vaihtoon, sopii ainakin Vectraan 1995 alkaen
http://www.ebay.co.uk/itm/VECTRA-REAR-S ... 1246wt_967
Tämä hoitaa hommansa. Eikä tarvitse maksaa extraa muovikotelosta :wink:
Itse tilasin tuolta ja on toimivaksi todettu viime viikolla. Tosin hae kierretankoa (rosteri) lisäksi ja kuparitahnaa kierteisiin.
Omassani oli yksi pusla sen verran tiukasti kiinni, että sinkitty tanko ei kestänyt vaan katkesi kesken väännön..
http://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Opel ... 2ec7731873
Saab 9-5 Aero
kokkelis
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 00:19

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja kokkelis »

okei. kiitokset nopeista vastauksista
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja hz81 »

rimpula kirjoitti: Tämä hoitaa hommansa. Eikä tarvitse maksaa extraa muovikotelosta :wink:
Itse tilasin tuolta ja on toimivaksi todettu viime viikolla. Tosin hae kierretankoa (rosteri) lisäksi ja kuparitahnaa kierteisiin.
Omassani oli yksi pusla sen verran tiukasti kiinni, että sinkitty tanko ei kestänyt vaan katkesi kesken väännön..
http://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Opel ... 2ec7731873
Itsellä myös tämä setti ja hyvin toimii ja hinta kohtuullinen. Itselle tuli parissa päivässä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Jasse-setä kirjoitti:Kyllähän tuo projektin jälkeen nelipyöräsuuntaus on tehtävä niinkuin pitäisi tehdä kaikkeen pyöräntuentaan liittyvien osien vaihdon jälkeen.

Voihan joku väittää, että on laittanut kaikki osat takaisin tismalleen samoihin paikkoihin ja mitannut pyörien asennon työntömitalla/metrimitalla/harpilla/nuppineuloilla+narun pätkällä tms. nyrkkipaja-tavalla, mutta aikoinani kun olen työkseni muutaman sata autoa mitannut & säätänyt pyöränsuuntauslaitteilla (Jonh Bean 3D) voin kertoa, ettei vielä yksikään seppä ole näillä konsteilla päässyt hyväksyttävään tulokseen.
Oikeastaan tähän liittyen. Ei muuten sitten merkkihuoltokaan lähde tekemään nelipyöräsuuntausta kuin vasta pyynnöstä. Sanovat ettei tälläisessä hommassa tarvitse tehdä, kun merkitään paikat kunnolla.
Kyseessä oli siis kaikkien puslien vaihtaminen (4+2) ja alkuperäis osilla luonnollisesti.
Hieman kummastelin asiaa, kun WIS:kin muistaakseni kehoittaa suuntauksen tekemään.
Saab 9-5 Aero
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 3J »

Kaivelin tuossa oman suuntausraportin, kun merkkiliikkeessä vaihtoivat puslat taakse, eikä suuntausta siellä tehty. Taka-akselin puolitettu auraus vas. +0.2mm, oikea +1.8mm, ja kulkukulma -0.11 astetta. Eli säädettävää oli, säädön jälkeen auraus molemmilla puolilla +1.7mm ja kulkukulma 0.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Joo, en minäkään tuohon merkkihuollon sepustukseen tyytynyt. Vaihdoin itse noi 4 poikittaispuslaa ja merkkihuollossa kävin vaihdattamassa pitkittäistuenpuslat.
Kerkesin kaikki alkuperäisenä ostaa ennenkuin asiaan tarkemmin tutustuin. Eli ei tullut uretaanisia pitkittäistuen pusliksi tällä kertaa.
Autoon tehdään tänään tuo nelipyöräsuuntaus. Illalla näen sitten, että paljonko oli kulmat pielessä..
Saab 9-5 Aero
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Luulen jotta tarkoitat näillä m/m:lä asteita ja minuutteja, meinaan tuo auraus:
"säädön jälkeen auraus molemmilla puolilla +1.7mm" on melko iso. kun normaali on niinkin pieni kuin +00°16' vasen +00°08' ja oikea sama +00°08' .
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 3J »

Kyllä ne millimetrejä on, mutta tietty ei kerro sinällään mitään ennen kuin ne muuttaa asteiksi. Ohjearvo on tuon raportin mukaan +1.6mm. Kauan sitten toisaalla tehdyssä suuntaukssa ohjearvo asteina on tosiaan +0°08' per puoli. Oletan että molempien koneiden suositukset ovat oikein, joten hyvin lähellä suositusta on sillä oletuksella että +1.6mm tuossa suuntauskoneesa vastaa +0°08' kulmaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Pielessähän ne kulmat oli. Eli ennen säätöä auraus vas 0°28 astetta oik 0°26 ast. yht 0°54.
Kulkukulma 0°01
Säätöjen jälkeen sitten 0°13 molemmat ja yht 0°25 Kulkukulma 0°00
Ainakin tämän suuntauksen ohjearvojen keskialueelle menivät kulmat.(min 0°07 maks 0°19)
Eli oman kokemukseni mukaan, kun puslat vaihdetaan on syytä mennä suuntaukseenkin.
Ihmettelen miksi merkkihuolto ei pitänyt suuntausta tarpeellisena. Tosin kulmat saattoivat olla pielessä jo ennen puslarempan aloittamistakin. Niitä ei ennen remppaa tarkastettu.
Saab 9-5 Aero
Vastaa Viestiin