NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eli se femman perus vihollinen ja kettumainen homma. Takapäässä pitkittäistukivarren iso etupusla ja ylä- ja alapoikittaistukivarren pääty puslat (pallonivelet).

Hommaan lähes pakollinen joku ulos-/sisäänvedin. Joko omavalmiste (joku vois linkata ohjeet perään) tai sitten esim. http://www.ebay.co.uk/itm/Vectra-A-B-SA ... 2c64815ae2 Itse ostin tuommoisen ja vajaassa viikossa oli postilaatikossa.

Noita poikittaistukivarsien pikkupuslia saa mistä vaan ja merkkejä varmaan kymmentä erilaista kun Vectrassa samat palikat. Itse tilasin ebaysta Topran germany merkkiset, tiedä laadusta mutta varmaan scantechin voittaa. Pitkittäistukivarren puslaksi otin itse ebaysta uretaanisen http://www.ebay.co.uk/itm/POWERFLEX-REA ... 2312c967a5

Homman aloitin pitkittäistukivarresta. Kallistuksen vakaaja irti (16mm), käsijarrunvaijerin tuki irti (10mm) ja iskarin alapää irti (21mm).
Kuva

Kuva

Sitten itse pitkittäistukivarren etuosa irti eli kolme 18mm kannalla olevaa pulttia pois ja sieltä se tippuu alas. Käsijarrun vaijerin voi tukea vaikka pukilla.
Kuva

Sitten tuo haarniska pois puslan tieltä joka läpipultilla paikoillaan. Kanittaa toisen avaimen toiselle puolella ja räikällä auki toisesta päästä.
Kuva

Kumiosa lähti puslasta mäkeen kun edes näytin ruuvaria sille.
Kuva

Itse tunkkasin sitten tuon tukivarren pohjaa vasten kaniin ja hakkasin taltalla tuon puslan reunan pois.
Kuva

Uretaanisen puslan vaan sitten laittoi takaisin, haarniska paikoilleen ja kolmella pultilla pohjaan kiinni.
Kuva

Sitten poikittaistukivarret. Hommahan on periaatteessa simppeli, pääty pultti auki ja tukivartta sivuun (siis ylös tai alas). Sitten vaan taistella vanha pusla irti ja uusi paikoilleen. Tässä tarvitaankin sitten jotain työkalua.

Painetaan pusla ulos:
Kuva

Painetaan pusla sisään:
Kuva

Tukivarsi sitten asetellaan varovasti kohdilleen jottai ei heti rikota uuttaa puslaa ja pultti kiinni. Itse yhden sokan sössin puslan päästä irti ja kesti varmaan puoli tuntia että sain takaisin paikoilleen.

Sama periaate pätee kumpaankin poikittaistukivarteen. Alhaalta pitää vaan se muovi suoja ottaa pois tieltä joka parilla klipsillä paikoillaan. Näissäkin voi käyttää tunkkia apuna pitämään napahässäkkää paikoillaan ja kanittaa jollain sopivalla kiilalla noita tukivarsia ylös/alas.

Näiden jälkeen kasataan loppuun eli kallistuksenvakaaja, käsijarrunvaijerin pidike ja iskarinalapää kiinni.

Kohtuu vaivalla lähtee tarvittaessa myös koko hässäkkä pöydälle. Lisänä edellisiin jarrusatula, jarruputken kiinnike pois, käsijarrunvaijeri ja absin liitin irti.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Taas tuli asiallista ohjetta kuvan kera! Kiitos taas vaivaa nähneille, näitä on kiva lukea!
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Sitten kun vielä muistaa tuon puslatyökalun kierteeseen laittaa kuparitahnaa tai tms kiinnileikkautumisen estävää tahnaa, niin ei mene kierre siitä rikki.

Hienot ohjeet Saabin takapään parantamiseksi. :D
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

..ja kaikkeahan voi sattua: itse tuossa joululomalla funtsin että josko tekis saman rempan, no vein kuitenkin tutulle pajaukolle
4 pulttia oli tuosta pitkittäisen puslan kiinnikkeistä saanut poikki, oli senverta kiinni jämähtäneet, itsellä olisi tuossa vaiheessa mennyt sormi kohti suuta...
no 150€ köyhdyin 10 puslan vaihdosta (eteen+taakse)

mutta hyvät ohjeet ja muistakaa varautua kaikkeen..ihan kaikkeen
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Mites takapyörien auraus pitkittäisuretaanipuslan vaihdon jälkeen? On aika pitkän varren päässä ja pusla on aivan erilainen kuin orgispusla. Ei voi oikein vanhoihin jälkiin luottaa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

j0ne kirjoitti: Hommaan lähes pakollinen joku ulos-/sisäänvedin. Joko omavalmiste (joku vois linkata ohjeet perään) tai sitten esim. http://www.ebay.co.uk/itm/Vectra-A-B-SA ... 2c64815ae2 Itse ostin tuommoisen ja vajaassa viikossa oli postilaatikossa.
Kehuvat, notta passaisi vain vuosimalliin 2005 asti eli viirusilmät jäisivät ulkopuolelle. Vaan eikös noissa ihan samanmoiset varret ja puslat ole noissakin?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Jasse-setä
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
Paikkakunta: Tampere

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Jasse-setä »

Kyllähän tuo projektin jälkeen nelipyöräsuuntaus on tehtävä niinkuin pitäisi tehdä kaikkeen pyöräntuentaan liittyvien osien vaihdon jälkeen.

Voihan joku väittää, että on laittanut kaikki osat takaisin tismalleen samoihin paikkoihin ja mitannut pyörien asennon työntömitalla/metrimitalla/harpilla/nuppineuloilla+narun pätkällä tms. nyrkkipaja-tavalla, mutta aikoinani kun olen työkseni muutaman sata autoa mitannut & säätänyt pyöränsuuntauslaitteilla (Jonh Bean 3D) voin kertoa, ettei vielä yksikään seppä ole näillä konsteilla päässyt hyväksyttävään tulokseen.
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mikan »

Uretaanipuslien kanssa pitäis sitten käyttää niille tarkoitettua rasvaa. Ainakin mulla meni alkuun muutama tuhat kilsaa natinaa kuunnellen, kunnes puslat hiljenivät.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Minkä verran olette maksaneet takapuslien (6kpl) vaihdosta? Siis pelkästä työstä. Hieman haarukoisin oman ajan hinnoittelua.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
karihai
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja karihai »

Oulussa maksoi reilu kuukausi sitten tuo homma merkkikorjaamossa 315 € ja lisäksi nelipyöräsuuntaus sen päälle 85 €, eli yhteensä 400 €.
Osat maksoivat Pro Car Servicellä 153,90 (neljä palloniveltä ja uretaanipuslat molemmille puolille).
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Onko nuo uretaaniset puslat muuttuneet jotenkin , eikös jossain vaiheessa
raportoitu että suuntausta ei saa kohilleen/pysymään kohdallaan noilla pitkittäistukien
uretaanipuslilla ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Ok. Ei taida viitsiä itse alkaa vaihtaan. 180 e suuntauksen kanssa, joten pajaukko hoitaa homman.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
K95
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Elo 27, 2011 20:58

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja K95 »

Sabo kirjoitti:Ok. Ei taida viitsiä itse alkaa vaihtaan. 180 e suuntauksen kanssa, joten pajaukko hoitaa homman.
Kerrotko paikan, tuohon hintaan kiinnostasi sama homma.
Ja mistä hommasit puslat?
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

itellä 150€ pajaukolla, siis puslien vaihto, pulttien katkomisineen päivineen...
ei viittii ite tolla hinnalla ja näillä taidoilla alkaa ropaamaan, ilman kunnon tiloja...

suuntaus päälle, oiskohan ollu 50€?

varautukaa siis että jos pitkään aikaan ei oo uusittu napsuu pultit poikki...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Vastaa Viestiin