NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Katsastus meni huomautuksitta mutta katsastushenkilö kehoitti ensi kerralla tarkastuttamaan "takabumerangit". Ööööh... :roll: Varmaan tarkoitti poikittaisia tukivarsia? En tajunut pätkääkään vaikka kuinka tämä henkilö heilutteli käsiä :) Olenkin kyllä itse huomannut että auto kiemurtelee kuin käärme kun yrittää polkaista 60->120 km/h. Saa pitää ratista kiinni tosissaan. Taidankin vaihdattaa T.Holmbergillä samalla nuo kaikki ja uudet iskunvaimentajat. Etupäästä onkin vaihdettu kaikki nivelet ja puslat viime kesänä.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Taitaa tuo bumerangi termi liittyä 9-3 tukivarsiin, mutta oletettavasti tarkoitti sinulla juurikin noita poikittaistukivarsien ulompia puslia.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
haapis
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Syys 13, 2012 05:36

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja haapis »

Reilu vuosi sitten kävin katsastamassa 9-5:n ja katsastusinssi totesi takapään puslien olevan vaihtokunnossa. Inssi "armahti" ja auto läpäisi katsastuksen ilman uusintanäyttöä. No, noita puslia alettiin tutkimaan kotitallissa kun uusi vuosikatsastus oli jo lähestymässä jotta saataisiin auto katsastuskuntoon. Yllätys oli että emme löytäneet väljyyttä mistään puslista. Auto tosiaan 150tkm ajettu 9-5 ja pitkittäispuslat vaihdettu muutama vuosi sitten.
Viime viikolla käytin sitten auton vuosikatsastuksessa eri konttorilla ja eipä sieltä takapäästä mitään väljyyttä puslista löytynyt. Jäi hieman ihmetyttämään tuo katsastus noiden puslien osalta.
Saab 9-5 estate 2.3t automatic 2005
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omaani uusin puslat ilman hylkyä katsastuksessa. Ne väljät olivat täynnä ruosteen sekaista kuraa. Ts. voi kuntoa tutkia vääntelemällä ja toisaalta visuaalisesti, onko kumit ehjät ja mitä kumien alle kuuluu?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MäksäJussi
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2016 19:43

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja MäksäJussi »

Onko tarpeen tehdä takapyörien suuntaus jos vaihdetaan vain poikittaistukivarren helat? Juuri suuntasin renkaat 1kk sitten, eikä tekisi mieli uusia tuota toimenpidettä...
Saab 9-5 Aero, 2003
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En usko, että merkittävää eroa tulee, kun auraus siinä on vain säädettävissä suuntauksen yhteydessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tulipa Aeroon vaihdettua pitkittäistukivarsien etupuslat, Powerflexit reikiin sujahti. Alkuperäiset puslat oli 195tkm ajettuna ihan muusina, kumiosat plopsahti irti, kun keskireiästä kevyesti kampesi ruuvimeisselillä.
Samalla tunkkaamisella laitoin Powerflexit kallistuksenvakaajaankin, pehmeetä tavaraa sielläkin alkuperäiset oli. Tulihan siinä samalla jarrupalatkin vaihdettua ja sudittua vasaralakkaa putsattujen satuloiden näkyviin osiin.

Remontin jälkeen käytin Aeron nelipyöräsuuntauksessa Ylivieskan Vianorilla (ainoa paikka pajan lähistöllä, johon sai ajan alle parin vuorokauden sisään ja itellä oli kiirus reissuun), samalla tasapainoitettiin takarenkaat.

Leuka loksahti, kun kassalla kuulin suuntauksen ja tasapainotuksen hinnan: 80 euroa.
Vianorin hinnoittelusta kun olen juttuja lukenut, niin olin varautunut maksamaan hommista tuplahinnan :lol:

Nyt, reilun 600 ajokilometrin perusteella voisin sanoa, että erittäin hyödyllinen remontti ajomukavuuden kannalta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kahden eri femman kokemuksella voin kyllä allekirjoittaa isojen puslien vaikutuksen ajettavuuteen. Autot kulki kuin ajokoira perse sivulle heiluen esim. kaistan vaihdoissa. Alkuun takapyörien rengaspaineiden nosto auttoi vaivaan, mutta lopulta ei sekään vakauttanut tarpeeksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabrauli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Helmi 20, 2016 21:33
Paikkakunta: Oulu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja saabrauli »

Olisi tässä itselläkin puslaremppa edessä. Puslat saapuivat nopsaan PCS:ltä mutta "prässityökalu" on vielä kansainvälisen postiliikenteen syövereissä. Sellainen kysymys heräsi, että kun noita puslia kiinnitellään takaisin niin pitääkö pultit kiristää johonkin tiettyyn momenttiin? En ainakaan pikaisella hakutoiminnon käytöllä ja tämän viestiketjun selauksella löytänyt tähän vastausta.
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja matsson »

Täälläkin vaihdettu puslien pyhä kuusinaisuus. Nyt vielä katsurille jälkitarkastukseen. Katsuri valitteli vain poikittaistukien ylempien helojen kuntoa mutta pienet välykset oli kaikissa. Pitkittäisen tukivarren puslat oli aika riekaleina. Työkalun ostin kotimaisesta tarviketalosta ja saatan joutua siitä vielä reklamoimaan. Ulosveto toimi oikein, mutta työkalusarjassa on mitoitus tai valmistusvirhe siinä helaa sisäänpainavassa kupissa. Kuppi oli nimittäin liian matala ja painaa niveltä sisäosasta. Ulkokehältähän tuollaiset pitää painaa sisään muuten nivel voi tykätä kyttyrää jo asennusvaiheessa. Ratkaisin ongelman käyttämällä sopivaa hylsyä asennuskuppina.
Poikittaistukivarren ulomman puslan kiristys 90Nm + 60 astetta.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
fogaz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 16:51
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja fogaz »

Hei,

Täälläkin olisi ilmeisesti puslien vaihtojumppa edessä, viirun perä hakee hiekkatiellä ja kaistaviivojen päällä taukoamatta.

Olenko ymmärtänyt oikein että nämä ovat operaatioon tarvittavat osat?

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501 4kpl
https://www.skruvat.fi/Taka-akselin-hol ... 19482.aspx 2kpl
ja työkalu: https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Noilla osilla pärjää. Toki samalla ehkä voisi vaihtaa myös kallistuksenvaimentimen runkopuslat.

Jos tuohon puslan irroitus sarjaan hommaa vielä laakerit helpottamaan pyörimistä, niin voi säästyä
muutamalta ärräpäältä.

Onkohan kellään vielä kokemuksia Skruvatin uretaanipuslat <> powerflexit, onko kestävyydessä eroa ?

Itsellä on nuo skruvatit, mutta kun olisi tuntumaa, että perä hieman muljahtelee ja puslilla ajettu alle 100tkm.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja asillanp »

Onkohan kellään vielä kokemuksia Skruvatin uretaanipuslat <> powerflexit, onko kestävyydessä eroa ?

Etsin kolinalle syytä ja tuli varmuudeksi vaihdettua flexsit kahden ja puolen vuoden jälkeen skruvan vastaaviin. Silmämääräisesti flexsit oli kunnossa, mutta ruostetta oli kertynyt puslan ympärille aika lailla. Kyseisillä puslilla on eroa ainakin siinä, että skruvatin puslissa on syvennykset joihin saa esim. kuparipastan tökättyä estämään ruostumsta. Pehmentääkö kuparipasta sitten puslan, ei tietoa. Nytpähän se sitten selviää...
Routa
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 17:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Routa »

Taitaa olla edessä peräpään puslajumppa täälläkin sigun femmaan vai mitäs raati sanoo oireista?
Auton ollessa nosturilla kuskin puolen takarengas roikkuu selvästi alempana ja eri asennossa kun toinen puoli. Lisäksi renkaan sisäreuna on huomattavan epätasaisesti kulunut. Mitään kolinoita ei ajossa kuulu, ja auto kulkee suoraan ja tärinöittä (mikä ainakin itseäni kummastuttaa renkaan kunto huomioon ottaen). Nosturilla rengasta väännellessä ei tunnu välystä missään. Takaiskarit (KYB) vaihdettu 2013. Ainoat äänet mitä takaa kuuluu ovat selvät narinat suojatien korotuksissa. Pienellä kuormalla perä painuu mielestäni alemmas kuin pitäisi. Ajettu 260tkm ja puslat vaihdettu taakse 2005 130tkm. Hyvät ohjeet täällä, kiitos niistä. Pitänee vissiinki tilata skruvatilta nuo isot uretaanit ja laittaa kumiset pienempiin.
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Tiälläki pääsee TAAS vaihtamaan noita niveliä. Kestihän noi 45000km ja 2,5 vuotta. Alkanu taas narisemaan, vasemmalta takaa alempi nivel jäykkä ja nihkeä liikkumaan. Ilmeisesti vain tuo yksi selvästi viallinen mutta laitan nyt samalla kertaa taas kaikki 4kpl uusiks. Febi bilsteinit tilasin, 49€ posteineen, mitälie ois "alkuperäset" maksaneet? Etuset onki jo Powerflexit.

Muuten, kahtelin noita etukelkan puslia ja näyttää siltä että viimestään kesällä kelkka alas ja vaihtoon. Mahtaako tärinät ja rengasmelu lisääntyä jos laittaa sinne powerflexit tilalle vai kannattaako laittaa kumiset ?
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
Vastaa Viestiin