NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onpa outo työkalu. Oma kittini Motonetistä hoiti irrotuksen ja asennuksen mutkitta. Eikä tarvinnut satulaa irrottaa tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

^ Juuri näin. Motonetin puslatyökalu ja Milwaukeen 610Nm vääntävä akkukäyttöinen pulttipyssy, 10 minuuttia per puoli vaihtuu molemmat puslat, jos ei tupakoi välissä :lol:
Reilu kuukausi sitten viimeksi viiruAeroon surautin neljä uutta, ylätukivarsien puslat (Motonetin OEM laatu) ihan muhjuna taas, abaut 30tkm ajettuna :(

EDIT: Olen tullut siihen johtopäätökseen, että pulttipyssyn iskevä kuormitus tekee sen, että pusla irtoaa paremmin.
Olen räikällä+hylsyllä työkalua vääntänyt, mutta on se pirullista kiskomista. Kerran uusi pusla hirtti kiinni pikkaisen vajaassa puolivälissä, otti niin hermolle, että pamautin pajavasaralla ja taltalla puslan veks, entinenhän se sitten oli :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
BillyJoe
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 21:38
Paikkakunta: Turku

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Mertmi kirjoitti:
La Syys 25, 2021 19:37
Onpa outo työkalu. Oma kittini Motonetistä hoiti irrotuksen ja asennuksen mutkitta. Eikä tarvinnut satulaa irrottaa tms.
Motonetin työkalulla (MTX) sain puslat paikalleen ilman mitään ongelmia. :heart_eyes: Toisen renkaan tuennassa ei sitten kauaa kestänyt kun homma oli harjoiteltu.
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
HenTio
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 09:57

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja HenTio »

Pitäisi omaan vaihtaa pitkittäisten varsien puslat ja kysynkin että onko powerflexit kestäneet kuinka? Vai laitanko orggis tyyppiset?
spade
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28
Paikkakunta: Espoo

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja spade »

Moi

130 tuhatta on PUlla menty ja vielä ovat hyvät, tarkistin jokunen viikko sitten kun ruostesuojailin perää
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
HenTio
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 09:57

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja HenTio »

Jep, riittää kestoksi mulle :) Laittelin tilaukseen, saa sitten kulmat säädettyä ja perän hakemisen kuriin toivottavasti.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Tuli hylky poikittaisen ylätukivarren nivelen väljydestä. Vain vasen puoli.
n. 120tkm/6 vuotta sitte vaihdoin molemmille puolille poikittaisten alatukivarsien puslat.
Silloin löytyi Fixuxelta Lemföderit. Nyt näyttä olevan FEBI:ä ja jotain puolet halvempaa kuraa tarjolla.

https://www.fixusnet.fi/fin/takayla_ja_ ... 39290-111/

Onko FEBI:n kestävyydestä kokemusta vai mistä olette tilanneet orkkislaatua? Hinta marmorilla?
Jos tietäisi, että saa hyvät osat, niin voisi nuo kaikki neljä vaihtaa samalla kertaa.

-kiitos
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Pee
"Hirsch"
Viestit: 895
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Pee »

Muuhun en ota kantaa kuin että jos Febit ostat niin osta esim. aeromotorsilta.
9,20€/kpl hinta tällä hetkellä.

Ja tuolta löytyy monta muutakin merkkiä.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

https://www.fixusnet.fi/fin/takatukivar ... -748429-0/
Löytyy sieltä Lemförderiäkin.
Motonetista taitaa saada vähän edullisemmin, merkistä ei kyllä varmuutta.
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/182315
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Silver Machine
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Syys 24, 2020 12:43

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Silver Machine »

Jos apurungon taimmat puslat sekä takatukivarsien pitkittäiset ja poikittaiset puslat katsottu ja vaihdettu mutta SILTI kuuluu klonk klonk takapäästä niin mikä seuraavaksi :roll: ?
9-5 2.0t Biopower 2007, 900i 16v 1993, 9-3s 2000, cab 900s 2.0 1996.
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Poikittaisen takaylätukivarren ulompi pusla pitäisi vaihtaa. Onko helpompi purkaa napa käteen ja vaihtaa prässillä vai ihan vain kierretankoviritelmällä paikallaan?
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kokemuksesta tiedän, että ainakaan markettitavara (kierretanko, prikat) ei kestä tuossa hommassa.
Motonetin puslatyökalu on hyvä ( https://www.motonet.fi/fi/tuote/804079/ ... tyokalu-GM ), mutta tietty 50 euron työkalu yhden puslan vaihtoon on vähän plääh :mrgreen:

Tosin napaakaan ei yhden puslan takia kannata irroittaa. Pulttiliikkeestä jämerä pultti ja prikat, ylemmässä puslassa ei pultin pituuskaan ole niin tarkka, kunhan yltää käytössä olevien holkkien läpi.

Täällä oli työkalun mittapiirustuskin joskus, mutta kuva lienee kadonnut vuosien saatossa.

Edit: Tuossa jotain osviittaa:
Sdanger kirjoitti:Tulipa vaihdettua nuo takapää poikittaisien tukivarsien pallonivelet.
Työ olisinänsä helppo kun vaan ensin teki siihen sopivan työ kalun.

Työkalu muodostui kahdesta palasta putkea, 1kpl 10x140mm pultti, pari alusta laattaa ja mutteri.

Toinen putkenpätkä ulkohalkaisija 42mm, seinämävahvuus pari milliä. Tuosta putkesta 4,5cm pala, siihen alustalappu paahän jossa esim 12mm reikä. Toinen putken pala vähän reilumpi sisähalkaisia 50mm ja pituus noin 3cm. Siten vaan pultti läpi ja jenkaamaan. Kas kummaa pusla irtosi yllättävänkin helposti (vaikkakin putkien päissä olevat laput kyllä menivät pussille, ehkä seuraavassa kehitys versiossa ne pikkasen paksummasta tavarasta). Työkalun hinnaksi ei muodostunut montaakaan euroa. Jos vaan on aikaa ja intoa... :P
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Kiitos,
tuosta kuvauksesta saa hyvän kuvan millainen työkalu pitää rakentaa, taitaa suurinpiirtein kaikki osat löytyä jo tallista tuohon. Pitää tarvittaessa avittaa vaikka sahaamalla vanhan puslan kehä poikki. Ison hylsysarjan hylsyt voisivat toimia tuon putken tilalla, jolloin "keskireikä" olisi alustalevyjä vähemmän rasittava.

Prässivaihtoehto olisi myös houkutteleva, mutta navan purkamisessa käsijarruvaijereineen taitaa tosiaankin olla hieman liikaa työtä.
Termos kirjoitti:
To Tammi 19, 2023 21:49
Kokemuksesta tiedän, että ainakaan markettitavara (kierretanko, prikat) ei kestä tuossa hommassa.
Motonetin puslatyökalu on hyvä ( https://www.motonet.fi/fi/tuote/804079/ ... tyokalu-GM ), mutta tietty 50 euron työkalu yhden puslan vaihtoon on vähän plääh :mrgreen:

Tosin napaakaan ei yhden puslan takia kannata irroittaa. Pulttiliikkeestä jämerä pultti ja prikat, ylemmässä puslassa ei pultin pituuskaan ole niin tarkka, kunhan yltää käytössä olevien holkkien läpi.

Täällä oli työkalun mittapiirustuskin joskus, mutta kuva lienee kadonnut vuosien saatossa.

Edit: Tuossa jotain osviittaa:
Sdanger kirjoitti:Tulipa vaihdettua nuo takapää poikittaisien tukivarsien pallonivelet.
Työ olisinänsä helppo kun vaan ensin teki siihen sopivan työ kalun.

Työkalu muodostui kahdesta palasta putkea, 1kpl 10x140mm pultti, pari alusta laattaa ja mutteri.

Toinen putkenpätkä ulkohalkaisija 42mm, seinämävahvuus pari milliä. Tuosta putkesta 4,5cm pala, siihen alustalappu paahän jossa esim 12mm reikä. Toinen putken pala vähän reilumpi sisähalkaisia 50mm ja pituus noin 3cm. Siten vaan pultti läpi ja jenkaamaan. Kas kummaa pusla irtosi yllättävänkin helposti (vaikkakin putkien päissä olevat laput kyllä menivät pussille, ehkä seuraavassa kehitys versiossa ne pikkasen paksummasta tavarasta). Työkalun hinnaksi ei muodostunut montaakaan euroa. Jos vaan on aikaa ja intoa... :P
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jus »

Täälläkin mainittu ongelma Motonetin puslatyökalusetissä on kyllä kiusallinen, uuden nivelen paikalleenpainamisessakin tarvittava kuppi ei ole tarpeeksi syvä Motonetin orkkislaatuiseen niveleen, jossa ulompi runko-osa on syvyydeltään kapeampi kuin joissain toisissa nivelissä. Kuppi tulee siis painaneeksi niveltä pelkästään sisäosasta, vaikka pitäisi painaa sieltä ulkokehältä. Ratkaisin ongelman leikkaamalla jonkun vanhan laakerin ulkokoolista rinkulan raon täytteeksi.

Kuvia https://imgur.com/a/bqlcmkg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Pusla vaihdettu. Työkalu muodostui M10 kierretangosta, muutamasta mutterista, aluslevyistä, sekä 1" hylsysarjan hylsyistä. Kierretanko ja kilotavarat maksoi 6,5€, joten hieman edullisempi ulosvetosarja. Pulttiliike oli jo kiinni, joten en saanut haettua tiukempijengaista pulttia, piti pärjätä kilohyllyn tarjokkailla. Tiukassa oli, mutta irtosi. Puslaksi Aeromotorsin edullisin, maksoi reilun euron :D Ihan napakalta vaikutti, vaikkei ollutkaan hinnalla pilattu. Takaisinlaittoa autoin lämpötilaerolla ja pienellä liukastuksella.
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Vastaa Viestiin