NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Jussi91 kirjoitti:Paljonko olette maksanut takapään puslien vaihdosta? Poikittaistukivarsien uloimmat ja pitkittäistukivarren puslat. Puslat ostin itse. Harkitsen tässä ostanko myös puslienirroitustyökalun..
Osta vaan se työkalu, ja varaudu että on todella tiukassa. Itsellä meni siitä työkalusta kiereteet osittan huonoksi kun pulttipyssyllä irrottelin, eikä auttanut röpöt eikä muut oli vaan tiukat siis ne poikittaistukivasrsien ylemmät että alemmat puslat (pallonivelet). Uudet meni heittämällä paikalleen.
Sitä oikeaa etsiessä...
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Swataia »

4 kpl palloniveliä vaihdettu tänään. Potilas 9-5 2009 Vector 230tkm takana.

Nätisti vaitui motonetin (MTX) työkalulla. Käytin rasvana CRC Metal Free Paste. https://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/ ... ahna-100-g
Toimi mielestäni erittäin hyvin liukasteena kierretangolle ja uusille puslille paikalleen vetäessä. Neljän vaihdon jälkeen kierretangossa ei näy edes kulumaa. Paineilmapyssyä en käyttänyt, ihan räikällä vedin ja missä oli tiukassa niin pidemmällä vääntimellä alku. Uudet puslat laitoin Motonetista OE-laadulla (TRW). TRW:ssä ei muuten ole perus kumia suojat vaan joku osittain läpinäkyvä muovimainen seos. Polyuretaania?

Nivelet taisi olla alkuperäisiä, koska niissä oli Lemförderin logo ja teksti "GERMANY 030 061 071 012". Ainakaan mistään auton mukana tulleista papereista ei selvinnyt että olisi vaihdatettu. Kuskin puoleisissa oli ~1mm pitkittäisvälys ja repsikassa ~0,5mm. Eli mielestäni ei paha. Kumit otin enemmän kuluneista irti ja ruskeaa vaseliinia oli sisällä hyvin eikä ruostetta lainkaan. Poikittaisvälystä en tuntenut käsillä testaamalla. Vieläkö näillä ois menny? :twisted:

Vielä pitäis vaihtaa pitkittäiset 2kpl kunhan Skruvat saa Lemförderit postitettua. Kiitos hyvistä ohjeista ja vinkeistä kirjoittaneille!
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Eilen tuli ensimmäistä kertaa vaihdettua pitkittäistuen etupuslat. Vanhat lähti, kun aikansa paineilmataltan kanssa niitä päristeli. Uudet meni kierretangon ja prikkojen ja sopivien holkkien kanssa varsin helposti paikoilleen. 57€ ja rapiat oli parilla lemfördereitä lähikaupassa hintaa. Edelliset oli Saab/Lemförder ja 09 vuosileimalla, eikä mistään revenneet, vaikka toinen olikin katsurin mielestä huono. Korikiinnikkeen kulma puslaan nähden jäi vähän arvailun ja vanhan mukaisen välimaastoon, kun ei ollut Saab-erikoistyökalua hommaan.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

https://aeromotors.ee/kataloog/saab/9-5/?of=m2045

Halpa paikka ja jos jotain osaa ei löydy niin hommaavat. Vaikka sivuilla lukee että toimitus vain Viroon niin osat sähköpostilla niin lähettävät Suomeen itellan kautta. Olen tilannut useisiin merkkeihin osia ja homma toimii :)
Sitä oikeaa etsiessä...
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos on kyllästynyt noihin kierteellä toimiviin puslan ulosvetäjiin joidenka kierteet kestää pulttilyssyllä vetäen sen noin 1 auton verran ja käsin on tuskaisen hikistä näin kesällä pyöritellä... niin hommaa voi "hieman" parantaa hydrauliikalla.

https://photos.app.goo.gl/PB1Xy9TMEBCusDCE6

https://photos.app.goo.gl/RyXxYL8n7P5mmydP8

Hommaan tarvitaan tälläinen 65£ setti.
https://www.ebay.co.uk/itm/10-Ton-Hydra ... 3390019538

- porataan mäntään 12mm läpireikä
- kasvatetaan päädyn ilmareikää jatkolle kolle sopivaksi (~26mm)
- jatketaan ulostulevaa päätyä jatko holkilla, jotta se tulee ulos asti:
https://photos.app.goo.gl/JxSS5JLFEjvFzksA8
https://photos.app.goo.gl/TwZgV8192Q5GqqGa7
https://photos.app.goo.gl/6N3f7idnUB8SgttC9 (jatkopala hitsattuna ja sauma tasoiteltuna).

Lisäksi tarvitaan 2 pätkää kierretankoa. 8.8 riittää tälle hyvin, kun ei pyöritellä muttereita veto päällä.
Lisäksi 15cm jatkoholkki alapuslia varten jossa käytetään tuota pidempää kierretangon pätkää.
https://photos.app.goo.gl/zteiNF2eqdHUFv166

..Sekä tietty motonetin kierreversio ulosvetotyökalusta, josta saa tarvittavat kupit hommaan. (Näissä kannattaa hieman paininkuppia sorvuuttaa syvemmäksi, kun näyttäs painavan puslia osittain keskeltä, eikä vain reunoista).
https://photos.app.goo.gl/iv8p7MUMGeYpuUwP6 (tuosta näkee, ettei ole riittävän syvä kuppi..)
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501

Jaa, että mitenkö toimii käytännössä?
Tässä protoversiosta otettu video.
https://photos.app.goo.gl/2rwzHtNrKhrD76c56

Liikealue tuolla on noin 20mm, joka sopiva kertavedolle asennuksessa.

Hommaa voisi parantaa vielä paineilma avusteiseksi..
https://www.ebay.co.uk/itm/HYDRAULIC-PU ... 1020917654

Klanilta löytyy myös valmiita vetosylinteri settejä ~700e ja ylöspäin korjaamo käyttöön, mutta tämä tälläinen hyvin toimiva pudjetti versio harvemmin vaihteleville :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
miig
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 16:36

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja miig »

Kävin kysymässä hintaa takapään puslajumpalle, hintaan sisältyy nelipyöräsuuntaus ja muut puslat paitsi, pitkäisten. Ne vien itse uretaaniset. Hinnaksi sanottiin 435€, miltäs se teidän mielestä kuulostaa jotka olette pajalla vaihdattaneet?
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Jussi91
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Huhti 17, 2014 18:47

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Jussi91 »

miig kirjoitti:Kävin kysymässä hintaa takapään puslajumpalle, hintaan sisältyy nelipyöräsuuntaus ja muut puslat paitsi, pitkäisten. Ne vien itse uretaaniset. Hinnaksi sanottiin 435€, miltäs se teidän mielestä kuulostaa jotka olette pajalla vaihdattaneet?
Mulla oli pajalla seuraava työ 280e ja olin ostanut osat itse:
taka-akselin poikittaistukivarsien ulommat puslat 4 kpl, pitkittäistukivarsien etupuslat, takajouset, tasapainoantureiden kalibrointi
Onkos muut huomannut että auton sisälle kuuluisi enemmän rengasmelua uretaanisilla puslilla?
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
miig
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 16:36

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja miig »

Jussi91, missä päin suomea sait kaikki tolla hinnalla?
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Jussi91
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Huhti 17, 2014 18:47

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Jussi91 »

miig kirjoitti:Jussi91, missä päin suomea sait kaikki tolla hinnalla?
Kangasala
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
*Jasper*
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Kesä 10, 2004 13:04
Paikkakunta: Kangasala

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja *Jasper* »

Moro

Minulta löytyy hydraulinen erikoistyökalu pitkittäistukivarren puslan vaihtoon. Vaikutan Tampere-Ylöjärvi alueella.

T. JesCars Oy

e-mail: jescarsoy(at)gmail.com
Saab 9-5 8kpl ja 9-3 1kpl
Klubin jäsen
EinariKeskipörhölä
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 26, 2019 11:59

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja EinariKeskipörhölä »

Asiasta varmasti ollut täällä ennenkin juttua, mutta en mistään seikkaperäistä selitystä löytänyt tälle omalle ongelmalle. Elikkäs katsastuksessa tullut ilmi seuraavat viat:

Taka-akselisto:

Takatukivarren laakerointi; Sijainti: Oikealla etummainen
Vika:Vaurioitunut

Taka-akselisto:

Takatukivarren laakerointi; Sijainti: Vasemmalla etummainen
Vika:Vaurioitunut

Osaako joku nyt kertoa mistä osasta kyse ja vaikka linkata moiseen osaan. Ja tarviiko mitään erikoistyökaluja tms.

Onko kyseessä siis takatukivarren puslat vai mikä?

Ärsyttää nää "viralliset" nimet :D

Tarttis eteen vaihtaa uudet pallonivelet, niin tilaisi noi osat sitten samalla.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Uusimisen jälkeen kannattaa käyttää pyöräkulmien säädössä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ainakin jos on menty välissä säätää turvonneilla/revähtäneillä puslilla "uuteen asentoon". Muuten päästään hyvään tulokseen, kun merkkaa esim. maalaamalla korikiinnikkeen paikan jolloin uusi puslan kiinnike tulee samaan paikkaan vanhan kanssa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
EinariKeskipörhölä
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 26, 2019 11:59

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja EinariKeskipörhölä »

Okei, mutta minkä nimiset osat siihen menee?

Esim. https://www.motonet.fi/fi/varaosat/501/ ... nnan-helat

tarjoaa:
-Takapitkittäistukivarren etuhela (2/auto)
-TakaPOIKITTAIStukivarsien sisempi hela (4/auto)
-TakaPOIKITTAIStukivarsien ulompi hela (4/auto)
Hook kirjoitti:
To Syys 26, 2019 17:49
Ainakin jos on menty välissä säätää turvonneilla/revähtäneillä puslilla "uuteen asentoon". Muuten päästään hyvään tulokseen, kun merkkaa esim. maalaamalla korikiinnikkeen paikan jolloin uusi puslan kiinnike tulee samaan paikkaan vanhan kanssa.
Tää olikin hyvä vinkki!
Vastaa Viestiin