Osta vaan se työkalu, ja varaudu että on todella tiukassa. Itsellä meni siitä työkalusta kiereteet osittan huonoksi kun pulttipyssyllä irrottelin, eikä auttanut röpöt eikä muut oli vaan tiukat siis ne poikittaistukivasrsien ylemmät että alemmat puslat (pallonivelet). Uudet meni heittämällä paikalleen.Jussi91 kirjoitti:Paljonko olette maksanut takapään puslien vaihdosta? Poikittaistukivarsien uloimmat ja pitkittäistukivarren puslat. Puslat ostin itse. Harkitsen tässä ostanko myös puslienirroitustyökalun..
NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
4 kpl palloniveliä vaihdettu tänään. Potilas 9-5 2009 Vector 230tkm takana.
Nätisti vaitui motonetin (MTX) työkalulla. Käytin rasvana CRC Metal Free Paste. https://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/ ... ahna-100-g
Toimi mielestäni erittäin hyvin liukasteena kierretangolle ja uusille puslille paikalleen vetäessä. Neljän vaihdon jälkeen kierretangossa ei näy edes kulumaa. Paineilmapyssyä en käyttänyt, ihan räikällä vedin ja missä oli tiukassa niin pidemmällä vääntimellä alku. Uudet puslat laitoin Motonetista OE-laadulla (TRW). TRW:ssä ei muuten ole perus kumia suojat vaan joku osittain läpinäkyvä muovimainen seos. Polyuretaania?
Nivelet taisi olla alkuperäisiä, koska niissä oli Lemförderin logo ja teksti "GERMANY 030 061 071 012". Ainakaan mistään auton mukana tulleista papereista ei selvinnyt että olisi vaihdatettu. Kuskin puoleisissa oli ~1mm pitkittäisvälys ja repsikassa ~0,5mm. Eli mielestäni ei paha. Kumit otin enemmän kuluneista irti ja ruskeaa vaseliinia oli sisällä hyvin eikä ruostetta lainkaan. Poikittaisvälystä en tuntenut käsillä testaamalla. Vieläkö näillä ois menny?
Vielä pitäis vaihtaa pitkittäiset 2kpl kunhan Skruvat saa Lemförderit postitettua. Kiitos hyvistä ohjeista ja vinkeistä kirjoittaneille!
Nätisti vaitui motonetin (MTX) työkalulla. Käytin rasvana CRC Metal Free Paste. https://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/ ... ahna-100-g
Toimi mielestäni erittäin hyvin liukasteena kierretangolle ja uusille puslille paikalleen vetäessä. Neljän vaihdon jälkeen kierretangossa ei näy edes kulumaa. Paineilmapyssyä en käyttänyt, ihan räikällä vedin ja missä oli tiukassa niin pidemmällä vääntimellä alku. Uudet puslat laitoin Motonetista OE-laadulla (TRW). TRW:ssä ei muuten ole perus kumia suojat vaan joku osittain läpinäkyvä muovimainen seos. Polyuretaania?
Nivelet taisi olla alkuperäisiä, koska niissä oli Lemförderin logo ja teksti "GERMANY 030 061 071 012". Ainakaan mistään auton mukana tulleista papereista ei selvinnyt että olisi vaihdatettu. Kuskin puoleisissa oli ~1mm pitkittäisvälys ja repsikassa ~0,5mm. Eli mielestäni ei paha. Kumit otin enemmän kuluneista irti ja ruskeaa vaseliinia oli sisällä hyvin eikä ruostetta lainkaan. Poikittaisvälystä en tuntenut käsillä testaamalla. Vieläkö näillä ois menny?
Vielä pitäis vaihtaa pitkittäiset 2kpl kunhan Skruvat saa Lemförderit postitettua. Kiitos hyvistä ohjeista ja vinkeistä kirjoittaneille!
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Eilen tuli ensimmäistä kertaa vaihdettua pitkittäistuen etupuslat. Vanhat lähti, kun aikansa paineilmataltan kanssa niitä päristeli. Uudet meni kierretangon ja prikkojen ja sopivien holkkien kanssa varsin helposti paikoilleen. 57€ ja rapiat oli parilla lemfördereitä lähikaupassa hintaa. Edelliset oli Saab/Lemförder ja 09 vuosileimalla, eikä mistään revenneet, vaikka toinen olikin katsurin mielestä huono. Korikiinnikkeen kulma puslaan nähden jäi vähän arvailun ja vanhan mukaisen välimaastoon, kun ei ollut Saab-erikoistyökalua hommaan.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
https://aeromotors.ee/kataloog/saab/9-5/?of=m2045
Halpa paikka ja jos jotain osaa ei löydy niin hommaavat. Vaikka sivuilla lukee että toimitus vain Viroon niin osat sähköpostilla niin lähettävät Suomeen itellan kautta. Olen tilannut useisiin merkkeihin osia ja homma toimii
Halpa paikka ja jos jotain osaa ei löydy niin hommaavat. Vaikka sivuilla lukee että toimitus vain Viroon niin osat sähköpostilla niin lähettävät Suomeen itellan kautta. Olen tilannut useisiin merkkeihin osia ja homma toimii
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Jos on kyllästynyt noihin kierteellä toimiviin puslan ulosvetäjiin joidenka kierteet kestää pulttilyssyllä vetäen sen noin 1 auton verran ja käsin on tuskaisen hikistä näin kesällä pyöritellä... niin hommaa voi "hieman" parantaa hydrauliikalla.
https://photos.app.goo.gl/PB1Xy9TMEBCusDCE6
https://photos.app.goo.gl/RyXxYL8n7P5mmydP8
Hommaan tarvitaan tälläinen 65£ setti.
https://www.ebay.co.uk/itm/10-Ton-Hydra ... 3390019538
- porataan mäntään 12mm läpireikä
- kasvatetaan päädyn ilmareikää jatkolle kolle sopivaksi (~26mm)
- jatketaan ulostulevaa päätyä jatko holkilla, jotta se tulee ulos asti:
https://photos.app.goo.gl/JxSS5JLFEjvFzksA8
https://photos.app.goo.gl/TwZgV8192Q5GqqGa7
https://photos.app.goo.gl/6N3f7idnUB8SgttC9 (jatkopala hitsattuna ja sauma tasoiteltuna).
Lisäksi tarvitaan 2 pätkää kierretankoa. 8.8 riittää tälle hyvin, kun ei pyöritellä muttereita veto päällä.
Lisäksi 15cm jatkoholkki alapuslia varten jossa käytetään tuota pidempää kierretangon pätkää.
https://photos.app.goo.gl/zteiNF2eqdHUFv166
..Sekä tietty motonetin kierreversio ulosvetotyökalusta, josta saa tarvittavat kupit hommaan. (Näissä kannattaa hieman paininkuppia sorvuuttaa syvemmäksi, kun näyttäs painavan puslia osittain keskeltä, eikä vain reunoista).
https://photos.app.goo.gl/iv8p7MUMGeYpuUwP6 (tuosta näkee, ettei ole riittävän syvä kuppi..)
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501
Jaa, että mitenkö toimii käytännössä?
Tässä protoversiosta otettu video.
https://photos.app.goo.gl/2rwzHtNrKhrD76c56
Liikealue tuolla on noin 20mm, joka sopiva kertavedolle asennuksessa.
Hommaa voisi parantaa vielä paineilma avusteiseksi..
https://www.ebay.co.uk/itm/HYDRAULIC-PU ... 1020917654
Klanilta löytyy myös valmiita vetosylinteri settejä ~700e ja ylöspäin korjaamo käyttöön, mutta tämä tälläinen hyvin toimiva pudjetti versio harvemmin vaihteleville
https://photos.app.goo.gl/PB1Xy9TMEBCusDCE6
https://photos.app.goo.gl/RyXxYL8n7P5mmydP8
Hommaan tarvitaan tälläinen 65£ setti.
https://www.ebay.co.uk/itm/10-Ton-Hydra ... 3390019538
- porataan mäntään 12mm läpireikä
- kasvatetaan päädyn ilmareikää jatkolle kolle sopivaksi (~26mm)
- jatketaan ulostulevaa päätyä jatko holkilla, jotta se tulee ulos asti:
https://photos.app.goo.gl/JxSS5JLFEjvFzksA8
https://photos.app.goo.gl/TwZgV8192Q5GqqGa7
https://photos.app.goo.gl/6N3f7idnUB8SgttC9 (jatkopala hitsattuna ja sauma tasoiteltuna).
Lisäksi tarvitaan 2 pätkää kierretankoa. 8.8 riittää tälle hyvin, kun ei pyöritellä muttereita veto päällä.
Lisäksi 15cm jatkoholkki alapuslia varten jossa käytetään tuota pidempää kierretangon pätkää.
https://photos.app.goo.gl/zteiNF2eqdHUFv166
..Sekä tietty motonetin kierreversio ulosvetotyökalusta, josta saa tarvittavat kupit hommaan. (Näissä kannattaa hieman paininkuppia sorvuuttaa syvemmäksi, kun näyttäs painavan puslia osittain keskeltä, eikä vain reunoista).
https://photos.app.goo.gl/iv8p7MUMGeYpuUwP6 (tuosta näkee, ettei ole riittävän syvä kuppi..)
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501
Jaa, että mitenkö toimii käytännössä?
Tässä protoversiosta otettu video.
https://photos.app.goo.gl/2rwzHtNrKhrD76c56
Liikealue tuolla on noin 20mm, joka sopiva kertavedolle asennuksessa.
Hommaa voisi parantaa vielä paineilma avusteiseksi..
https://www.ebay.co.uk/itm/HYDRAULIC-PU ... 1020917654
Klanilta löytyy myös valmiita vetosylinteri settejä ~700e ja ylöspäin korjaamo käyttöön, mutta tämä tälläinen hyvin toimiva pudjetti versio harvemmin vaihteleville
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kävin kysymässä hintaa takapään puslajumpalle, hintaan sisältyy nelipyöräsuuntaus ja muut puslat paitsi, pitkäisten. Ne vien itse uretaaniset. Hinnaksi sanottiin 435€, miltäs se teidän mielestä kuulostaa jotka olette pajalla vaihdattaneet?
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Mulla oli pajalla seuraava työ 280e ja olin ostanut osat itse:miig kirjoitti:Kävin kysymässä hintaa takapään puslajumpalle, hintaan sisältyy nelipyöräsuuntaus ja muut puslat paitsi, pitkäisten. Ne vien itse uretaaniset. Hinnaksi sanottiin 435€, miltäs se teidän mielestä kuulostaa jotka olette pajalla vaihdattaneet?
Onkos muut huomannut että auton sisälle kuuluisi enemmän rengasmelua uretaanisilla puslilla?taka-akselin poikittaistukivarsien ulommat puslat 4 kpl, pitkittäistukivarsien etupuslat, takajouset, tasapainoantureiden kalibrointi
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Jussi91, missä päin suomea sait kaikki tolla hinnalla?
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kangasalamiig kirjoitti:Jussi91, missä päin suomea sait kaikki tolla hinnalla?
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Moro
Minulta löytyy hydraulinen erikoistyökalu pitkittäistukivarren puslan vaihtoon. Vaikutan Tampere-Ylöjärvi alueella.
T. JesCars Oy
e-mail: jescarsoy(at)gmail.com
Minulta löytyy hydraulinen erikoistyökalu pitkittäistukivarren puslan vaihtoon. Vaikutan Tampere-Ylöjärvi alueella.
T. JesCars Oy
e-mail: jescarsoy(at)gmail.com
Saab 9-5 8kpl ja 9-3 1kpl
Klubin jäsen
Klubin jäsen
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Syys 26, 2019 11:59
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Asiasta varmasti ollut täällä ennenkin juttua, mutta en mistään seikkaperäistä selitystä löytänyt tälle omalle ongelmalle. Elikkäs katsastuksessa tullut ilmi seuraavat viat:
Taka-akselisto:
Takatukivarren laakerointi; Sijainti: Oikealla etummainen
Vika:Vaurioitunut
Taka-akselisto:
Takatukivarren laakerointi; Sijainti: Vasemmalla etummainen
Vika:Vaurioitunut
Osaako joku nyt kertoa mistä osasta kyse ja vaikka linkata moiseen osaan. Ja tarviiko mitään erikoistyökaluja tms.
Onko kyseessä siis takatukivarren puslat vai mikä?
Ärsyttää nää "viralliset" nimet
Tarttis eteen vaihtaa uudet pallonivelet, niin tilaisi noi osat sitten samalla.
Taka-akselisto:
Takatukivarren laakerointi; Sijainti: Oikealla etummainen
Vika:Vaurioitunut
Taka-akselisto:
Takatukivarren laakerointi; Sijainti: Vasemmalla etummainen
Vika:Vaurioitunut
Osaako joku nyt kertoa mistä osasta kyse ja vaikka linkata moiseen osaan. Ja tarviiko mitään erikoistyökaluja tms.
Onko kyseessä siis takatukivarren puslat vai mikä?
Ärsyttää nää "viralliset" nimet
Tarttis eteen vaihtaa uudet pallonivelet, niin tilaisi noi osat sitten samalla.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Uusimisen jälkeen kannattaa käyttää pyöräkulmien säädössä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ainakin jos on menty välissä säätää turvonneilla/revähtäneillä puslilla "uuteen asentoon". Muuten päästään hyvään tulokseen, kun merkkaa esim. maalaamalla korikiinnikkeen paikan jolloin uusi puslan kiinnike tulee samaan paikkaan vanhan kanssa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Syys 26, 2019 11:59
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Okei, mutta minkä nimiset osat siihen menee?
Esim. https://www.motonet.fi/fi/varaosat/501/ ... nnan-helat
tarjoaa:
-Takapitkittäistukivarren etuhela (2/auto)
-TakaPOIKITTAIStukivarsien sisempi hela (4/auto)
-TakaPOIKITTAIStukivarsien ulompi hela (4/auto)
Esim. https://www.motonet.fi/fi/varaosat/501/ ... nnan-helat
tarjoaa:
-Takapitkittäistukivarren etuhela (2/auto)
-TakaPOIKITTAIStukivarsien sisempi hela (4/auto)
-TakaPOIKITTAIStukivarsien ulompi hela (4/auto)
Tää olikin hyvä vinkki!