Etupyörän laakerin vaihto 9-5 / vm2000 ulosvetäjällä
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Etupyörän laakerin vaihto 9-5 / vm2000 ulosvetäjällä
Hei
Tuli joskus hankittua tallin nurkkaan lojumaan sellainen laakerin ulosveto/sisääntyöntösetti ja nyt näyttäisi olevan se laakerikin vaihdon tarpeessa.
Setissä sanotaan, että sen avulla voi tehdä laakerinvaihdon ilman, että tukivarsia tarvii irroitella/kulmia säädellä (kulmat on muuten säädetty 4kk sitten). Ainakin vastakappaleista löytyi hyvin lähelle laakerin kokoa vastaavat kilkkeet.
Onnistuukohan vetarin mujauttaminen ulos ilman alapallon irroitusta?
Napamutteri on varmaan tiukassa, joten pitää pyytää kaveri painamaan jarrua ja vääntää mutteri auki auton ollessa vielä lattialla. Onneksi on yli metrin varsi.
ABS-anturi pitää vissiin napata irti?
Ilmeisesti uusi laakeri kannattaa "pakastaa" ennenkuin yrittää painaa sitä paikoilleen? Omasta hyllystä löytyy Bilteman laakeri, kun olivat loppu kaikkialla muualla joskus vuosi sitten, mutta kai se laakerina toimii?
Nyt pitää vielä mitata/tarkistaa, että kaikki tarvittavat isot hylsyt löytyy sekä lukkorenkaan irroituspihdit.
Mitähän muuta pitäisi tajuta ennen operaatioon ryhtymistä. Yleensä näissä käy niin, että minun autolla ei sitten ajeta pariin päivään.
Sitten olisi vielä tiedossa Turbon uudelleenlaakerointi Ebay:stä tilatulla kitillä.
terveisin, Timpa
Tuli joskus hankittua tallin nurkkaan lojumaan sellainen laakerin ulosveto/sisääntyöntösetti ja nyt näyttäisi olevan se laakerikin vaihdon tarpeessa.
Setissä sanotaan, että sen avulla voi tehdä laakerinvaihdon ilman, että tukivarsia tarvii irroitella/kulmia säädellä (kulmat on muuten säädetty 4kk sitten). Ainakin vastakappaleista löytyi hyvin lähelle laakerin kokoa vastaavat kilkkeet.
Onnistuukohan vetarin mujauttaminen ulos ilman alapallon irroitusta?
Napamutteri on varmaan tiukassa, joten pitää pyytää kaveri painamaan jarrua ja vääntää mutteri auki auton ollessa vielä lattialla. Onneksi on yli metrin varsi.
ABS-anturi pitää vissiin napata irti?
Ilmeisesti uusi laakeri kannattaa "pakastaa" ennenkuin yrittää painaa sitä paikoilleen? Omasta hyllystä löytyy Bilteman laakeri, kun olivat loppu kaikkialla muualla joskus vuosi sitten, mutta kai se laakerina toimii?
Nyt pitää vielä mitata/tarkistaa, että kaikki tarvittavat isot hylsyt löytyy sekä lukkorenkaan irroituspihdit.
Mitähän muuta pitäisi tajuta ennen operaatioon ryhtymistä. Yleensä näissä käy niin, että minun autolla ei sitten ajeta pariin päivään.
Sitten olisi vielä tiedossa Turbon uudelleenlaakerointi Ebay:stä tilatulla kitillä.
terveisin, Timpa
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Etupyörän laakerin vaihto 9-5 / vm2000 ulosvetäjällä
Ohjauksen kulmat eivät muutu vaikka laakeripesän irroittaakin. Ja kun se on irrallaan käsissä on siihen huomattavasti helpompaa tarjota kuumaa, kylmää, voimaa ja viekkautta.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Etupyörän laakerin vaihto 9-5 / vm2000 ulosvetäjällä
Morjens taas...
Nyt on sitten pelkääjän puolen laakeri vaihdettu. Ei ollutkaan niin paha homma vaikka alussa tuntui, että ei tästä tule mitään. Kuudelta aloittelin ja kymmenen maissa oli rengas takaisin paikoillaan.
Se hubin irroittaminen oli tuskallisin homma, menihän se vanha laakeri sitten säpäleiksi eli pieni osa laakerista jäi hubiin kiinni. Onneksi laakeriin jäi sen verran kaulusta, että sen sai nypättyä pois ulosvetäjällä eikä tarvinnut alkaa Dremelillä sitä pilkkomaan.Loppu laakerista tuli sitten kiltisti ulos Bilteman laakerin irroitus kitillä. Oikein sopivan kokoiset palikat Saabin laakerille
Uuden laakerin paikalleen laitto olikin sitten todella helppo juttu tuolla kitillä. Voin suositella.
Ensimmäinen laakeri, minkä itse vaihdoin eikä varmaankaan viimeinen. Huomenna tai lähipivinä sitten vielä kuskinpuoli vaihtoon.
Olisi varmaan pitänyn ostaa uudet laikat hyllyyn, ne olisi vaihtunut helposti samalla kertaa...
terveisin Timppa
Nyt on sitten pelkääjän puolen laakeri vaihdettu. Ei ollutkaan niin paha homma vaikka alussa tuntui, että ei tästä tule mitään. Kuudelta aloittelin ja kymmenen maissa oli rengas takaisin paikoillaan.
Se hubin irroittaminen oli tuskallisin homma, menihän se vanha laakeri sitten säpäleiksi eli pieni osa laakerista jäi hubiin kiinni. Onneksi laakeriin jäi sen verran kaulusta, että sen sai nypättyä pois ulosvetäjällä eikä tarvinnut alkaa Dremelillä sitä pilkkomaan.Loppu laakerista tuli sitten kiltisti ulos Bilteman laakerin irroitus kitillä. Oikein sopivan kokoiset palikat Saabin laakerille
Uuden laakerin paikalleen laitto olikin sitten todella helppo juttu tuolla kitillä. Voin suositella.
Ensimmäinen laakeri, minkä itse vaihdoin eikä varmaankaan viimeinen. Huomenna tai lähipivinä sitten vielä kuskinpuoli vaihtoon.
Olisi varmaan pitänyn ostaa uudet laikat hyllyyn, ne olisi vaihtunut helposti samalla kertaa...
terveisin Timppa
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Etupyörän laakerin vaihto 9-5 / vm2000 ulosvetäjällä
Tuli vaihdettua vielä kuskinpuolen etupyörän laakeri. Erimerkkiset laakerit kummassakin pyörässä, joten jännä nähdä näenkö kestävyydessä eroa parin/viiden vuoden kuluessa.
Lisähavaintona pitää mainita, että jarrukilvet on aika pehmeät, vaikka ikää vasta 12 vuotta. Materiaali optimoitu ehkä liian ohueksi?
-Timppa
Lisähavaintona pitää mainita, että jarrukilvet on aika pehmeät, vaikka ikää vasta 12 vuotta. Materiaali optimoitu ehkä liian ohueksi?
-Timppa
Re: Etupyörän laakerin vaihto 9-5 / vm2000 ulosvetäjällä
Saman huomasin itse, kun pari vuotta sitten vaihtelin etujarrulevyt, siihen hätään en uusia kilpiä löytänyt, niinpä jätin ne kokonaan pois, kun en keksinyt niille oikein mitään virkaa...timolaasonen kirjoitti:Lisähavaintona pitää mainita, että jarrukilvet on aika pehmeät, vaikka ikää vasta 12 vuotta. Materiaali optimoitu ehkä liian ohueksi?
Joku "asiantuntija" tiesi kertoa, ettei joissain uusissa autoissa ole tuommoisia ollenkaan.
Katsastusinsinöörikin on ollut tyytyväinen, (helppo tarkistaa jarrulevyjen kunto).
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Re: Etupyörän laakerin vaihto 9-5 / vm2000 ulosvetäjällä
Mikäs logiikka noissakin kilpi hommissa on kun välillä ovat tyytyväisiä ja välillä ei saa leimaa jos puuttuu?Katsastusinsinöörikin on ollut tyytyväinen, (helppo tarkistaa jarrulevyjen kunto).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Etupyörän laakerin vaihto 9-5 / vm2000 ulosvetäjällä
Elekee pelotella, kohta pitäs leimalle viedä...j0ne kirjoitti:Mikäs logiikka noissakin kilpi hommissa on kun välillä ovat tyytyväisiä ja välillä ei saa leimaa jos puuttuu?
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96