Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
Vinkkejä ? Auto toiminut normaalisti, tänään ajettu satakilometriä jonka jälkeen pidetty kahden tunnin tauko.
Nyt auto ei käynnisty millään, starttaa kyllä normaalisti.
Limp homet ja errorit näyttää nollaa, akun kenkä irroitettu ja palutettu..ei vaikutusta..
"Etsi " toiminto on nyt poissa laskuista = Nokia ja gprs yhteys kahdella kenttä palkilla ei paljon sivuja rivakasti availe
Nyt auto ei käynnisty millään, starttaa kyllä normaalisti.
Limp homet ja errorit näyttää nollaa, akun kenkä irroitettu ja palutettu..ei vaikutusta..
"Etsi " toiminto on nyt poissa laskuista = Nokia ja gprs yhteys kahdella kenttä palkilla ei paljon sivuja rivakasti availe
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- "Kaasari"
- Viestit: 17
- Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 08:44
- Paikkakunta: Lappajärvi
Re: Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
Olisiko pyhän kolmion arvailukierros.
Nouseeko kierrokset startatessa (asentotunnistin)?
Surraako bensapumppu kun virrat laittaa päälle (bensapumppu)?
DI-kasetin testaukseen ei nyt äkkiä muisti mieleen, millä sen testaa. Rätisiköhän se hetken epäonnistuneen startin jälkeen tulppia putsatakseen..
-Sami
Nouseeko kierrokset startatessa (asentotunnistin)?
Surraako bensapumppu kun virrat laittaa päälle (bensapumppu)?
DI-kasetin testaukseen ei nyt äkkiä muisti mieleen, millä sen testaa. Rätisiköhän se hetken epäonnistuneen startin jälkeen tulppia putsatakseen..
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
Di kasetti vaihdettu äskettäin, varakasetti on mukana..kokeilen, bensapumpun surina tarkastetaan ja onhan se tunnistinkin joo..aloitan noista, kiitos..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
bensa pumppu näyttäisi surisevan ja tikittävänkin kun Eberin laittaa päälle..sytytys kasetin vaihto ei tuonut apua.
Moottori kun oli jäähtynyt tarpeeksi niin auto käynnistyi normaalisti ja sain ajettua väli pisteeseen, sammutus ja uusinta starttaus niin ei taaskaan käynnisty ( kierrokset ei nouse startatessa ).
Auto jäähtyi ja taas käynnistyi ja kävi tyhjä käynnillä sen hetken kunnes moottorin lämpötilat nousi, sitten sammui itsekseen..taas jäähdytys..käynnistys ja lämpöjen noustessa sammui itsekseen.
Eli joku anturiko ?
Moottori kun oli jäähtynyt tarpeeksi niin auto käynnistyi normaalisti ja sain ajettua väli pisteeseen, sammutus ja uusinta starttaus niin ei taaskaan käynnisty ( kierrokset ei nouse startatessa ).
Auto jäähtyi ja taas käynnistyi ja kävi tyhjä käynnillä sen hetken kunnes moottorin lämpötilat nousi, sitten sammui itsekseen..taas jäähdytys..käynnistys ja lämpöjen noustessa sammui itsekseen.
Eli joku anturiko ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
Kampiakselin anturi. Ainakin kaikki täsmää
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
Löytääkö Tech 2 tuon vian jos anturi kyseessä ?
Sen verran vieras asia tuo anturi eikä tietokoneelle pääsyä taida vähäänaikaan olla niin kertokaapa:
-onko vaikea vaihtaa itse / kuvia, sijainti jne ?
-kallis osa / tarviketta vai orkkista ?
-saatavuus ?
Kiitos
p.s nyt toimii taas tyhjäkäynnillä normaalisti ja antoi ajaakkin kuumalla moottorilla, tosin pienillä kieroksilla sammui itsekseen mutta uusinta yrityksessä taas toimi ja starttasikin jopa kuumalla moottorilla normaalisti
Sen verran vieras asia tuo anturi eikä tietokoneelle pääsyä taida vähäänaikaan olla niin kertokaapa:
-onko vaikea vaihtaa itse / kuvia, sijainti jne ?
-kallis osa / tarviketta vai orkkista ?
-saatavuus ?
Kiitos
p.s nyt toimii taas tyhjäkäynnillä normaalisti ja antoi ajaakkin kuumalla moottorilla, tosin pienillä kieroksilla sammui itsekseen mutta uusinta yrityksessä taas toimi ja starttasikin jopa kuumalla moottorilla normaalisti
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
Joo kyllä vaikuttaisi pyhän kolmion kolmannelta sakaralta. Eli kampiakselin asentoanturi.
Tarvikkeena taisi olla hankalahko löytää. (EDIT: on sitä näköjään tarvikkeenakin, laadusta en osaa sanoa)
http://dl.dropbox.com/u/16188308/saab/d ... c17153.pdf
-Sami
Tarvikkeena taisi olla hankalahko löytää. (EDIT: on sitä näköjään tarvikkeenakin, laadusta en osaa sanoa)
http://dl.dropbox.com/u/16188308/saab/d ... c17153.pdf
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
moi
erittäin helppo vaihtaa itse:
-lämpökilpi pois siitä alhaalta edestä
-anturin kiinnitysruuvi pois, ota O-rengas talteen tai vaihda (sivele O-renkaaseen moottoriöljyä kun laitat takas)
-seuraa anturin johtoa ja irrota toinen pää liittimestä
-VARMISTA että uutta anturia kiinnittäessä anturi mene pohjaan (O-renkaan asento), muuten voi kiinnitinkorva murtua
toivottavasti saat kuntoon!
edittiä: Tobbana ehtikin ensin ..Aero miehiä kun näyttää olevan
erittäin helppo vaihtaa itse:
-lämpökilpi pois siitä alhaalta edestä
-anturin kiinnitysruuvi pois, ota O-rengas talteen tai vaihda (sivele O-renkaaseen moottoriöljyä kun laitat takas)
-seuraa anturin johtoa ja irrota toinen pää liittimestä
-VARMISTA että uutta anturia kiinnittäessä anturi mene pohjaan (O-renkaan asento), muuten voi kiinnitinkorva murtua
toivottavasti saat kuntoon!
edittiä: Tobbana ehtikin ensin ..Aero miehiä kun näyttää olevan
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Turbo"
- Viestit: 212
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
- Paikkakunta: AKAA
Re: Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
Ja piti vielä asentaa pdf creatorikin tälle koneelle, ennen kuin sai ohjeet tulostettua näkyville. :)mienkoiv kirjoitti:edittiä: Tobbana ehtikin ensin :D..Aero miehiä kun näyttää olevan :wink:
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
Sama valokuvilla...
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cps ... p?nsteps=2
Osan saa myös Rikulta PCS:ltä, riippuen missä päin Suomea olet. Hinta klubialen kanssa oli kai jotain 90 Euron kieppeillä...
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cps ... p?nsteps=2
Osan saa myös Rikulta PCS:ltä, riippuen missä päin Suomea olet. Hinta klubialen kanssa oli kai jotain 90 Euron kieppeillä...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
Kiitokset kaikille vinkeistä.
Eilen yöllä kotiinkin asti päästiin ja aamulla liikkeestä sattui löytymään osa joka on jo askarreltu paikoilleen..ainankin toistaiseksi ovat ongelmat hävinneet.
En kyllä ihan allekirjoita tuota yhden linkin " viidentoista minuutin " kokonaistyö aikaa
Eilen yöllä kotiinkin asti päästiin ja aamulla liikkeestä sattui löytymään osa joka on jo askarreltu paikoilleen..ainankin toistaiseksi ovat ongelmat hävinneet.
En kyllä ihan allekirjoita tuota yhden linkin " viidentoista minuutin " kokonaistyö aikaa
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
Sama tilanne mutta himapihassa.
Vanha femma päätti aamulla käydä startin jälkeen sekunnin ja sammui sitten. Sen jälkeen kyllä pyöritti mutta ei luvannutkaan, ei edes pitkillä starttauksilla.
Bensatukin neulaventtiilistä painaen roiskui bensa, joten juomahuolto pelasi (pumppu on muuten vaihdettu pari tuhatta kilsaa sitten).
Startatessa auton oma kierroslukumittari ei noussut nollasta, joten kampiakselin asentoanturi sai huomioni. No se torx ei nyt suostunut aukeamaan, joten homma jäi vähän vaiheeseen. Luin vikakoodit varmuuden vuoksi, ei vikoja.
Päätin mitata anturin resistanssin huvikseni liittimestä. Tulos oli noin 980 ohmia ja ei muuttunut vaikka piuhaa heilutteli eli ei siinä ollut katkostakaan. No staattinen mittaus ei kerro mitään sen toiminnasta mutta olihan tuo järkevän oloinen resistanssi.
Sitten tajusin katsoa mitä SID näyttää kierrosluvuksi kun starttaa, lukema oli noin 200 rpm ja auton oma mittari oli siis edelleen nollilla.
Kun ei muutakaan tullut mieleen ja torx ei vieläkään auennut, niin katsoin vielä sytkäkasetin. Laitoin siihen uudet tulpat ja maadoitin tulppien kierteet. Hyvin iski kipinää. No ei muuta kuin vaihtamaan pataan nämä uudet tulpat. Sitten starttaus ja auto käy kuin ompelukone. En vieläkään usko, että vanhat tulpat kuoli aamulla samalla hetkellä mutta en äsken jaksanut niitä enää ruuvata takaisin ja kokeilla toimintaa niillä.
Eli eikö tuo alkuperäinen asentoanturi olekaan hajalla, vaikka olin siitä sata varma? Aamulla kone oli ihan kylmä, joten ihan tyypillinen asentoanturin lämpövika tuo ei kylläkään ole, eikä siis vikakoodejakaan ollut. No voihan anturi hajota vaikka heti huomenna mutta kuitenkin ihmetyttää.
Onko kellään ideoita?
Vanha femma päätti aamulla käydä startin jälkeen sekunnin ja sammui sitten. Sen jälkeen kyllä pyöritti mutta ei luvannutkaan, ei edes pitkillä starttauksilla.
Bensatukin neulaventtiilistä painaen roiskui bensa, joten juomahuolto pelasi (pumppu on muuten vaihdettu pari tuhatta kilsaa sitten).
Startatessa auton oma kierroslukumittari ei noussut nollasta, joten kampiakselin asentoanturi sai huomioni. No se torx ei nyt suostunut aukeamaan, joten homma jäi vähän vaiheeseen. Luin vikakoodit varmuuden vuoksi, ei vikoja.
Päätin mitata anturin resistanssin huvikseni liittimestä. Tulos oli noin 980 ohmia ja ei muuttunut vaikka piuhaa heilutteli eli ei siinä ollut katkostakaan. No staattinen mittaus ei kerro mitään sen toiminnasta mutta olihan tuo järkevän oloinen resistanssi.
Sitten tajusin katsoa mitä SID näyttää kierrosluvuksi kun starttaa, lukema oli noin 200 rpm ja auton oma mittari oli siis edelleen nollilla.
Kun ei muutakaan tullut mieleen ja torx ei vieläkään auennut, niin katsoin vielä sytkäkasetin. Laitoin siihen uudet tulpat ja maadoitin tulppien kierteet. Hyvin iski kipinää. No ei muuta kuin vaihtamaan pataan nämä uudet tulpat. Sitten starttaus ja auto käy kuin ompelukone. En vieläkään usko, että vanhat tulpat kuoli aamulla samalla hetkellä mutta en äsken jaksanut niitä enää ruuvata takaisin ja kokeilla toimintaa niillä.
Eli eikö tuo alkuperäinen asentoanturi olekaan hajalla, vaikka olin siitä sata varma? Aamulla kone oli ihan kylmä, joten ihan tyypillinen asentoanturin lämpövika tuo ei kylläkään ole, eikä siis vikakoodejakaan ollut. No voihan anturi hajota vaikka heti huomenna mutta kuitenkin ihmetyttää.
Onko kellään ideoita?
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Pikatilanne tien päällä..ei käynnisty
Pitääpä nostaa tätä ketjua, kun pääsin itsekin "nauttimaan" moisesta tilanteesta.
Matkalla Tampereen takaa kotia kohti, kävin HML Tiiriössä tankkaamassa. Tankkauksen jälkeen startti pyörittää, mutta moottori ei edes lupaa käynnistyä. On sunnuntai, kello on noin viisi, autossa 1 vaimo ja 2 koiraa, lämpötila hellerajoilla. Meinaa jo v..harmittaa.
Soitin Mimmille, joka antoi korjausohjeeksi mennä viereiseen mäkkäriin syömään ja odottelemaan moottorin jäähtymistä. Siinä ruokaa odotellessa tuli soiteltua paikalliselle Saabistille, joka tuli kaiken varalta DI-kasetin kanssa paikalle. Ennen kasetin vaihtoa päätin kuitenkin kokeilla käynnistymistä vielä kerran ja onneksi se lähti käyntiin. Toi vielä loput noin 150 km kotiin saakka.
Eli odotellessa anturi jäähtyi sen verran, että auto suostui taas käynnistymään. Vika on siis kohtuullisen selvästi siinä anturissa.
Kiitokset vielä Arille ja Karille puhelintuesta ja henkisestä avusta.
Matkalla Tampereen takaa kotia kohti, kävin HML Tiiriössä tankkaamassa. Tankkauksen jälkeen startti pyörittää, mutta moottori ei edes lupaa käynnistyä. On sunnuntai, kello on noin viisi, autossa 1 vaimo ja 2 koiraa, lämpötila hellerajoilla. Meinaa jo v..harmittaa.
Soitin Mimmille, joka antoi korjausohjeeksi mennä viereiseen mäkkäriin syömään ja odottelemaan moottorin jäähtymistä. Siinä ruokaa odotellessa tuli soiteltua paikalliselle Saabistille, joka tuli kaiken varalta DI-kasetin kanssa paikalle. Ennen kasetin vaihtoa päätin kuitenkin kokeilla käynnistymistä vielä kerran ja onneksi se lähti käyntiin. Toi vielä loput noin 150 km kotiin saakka.
Eli odotellessa anturi jäähtyi sen verran, että auto suostui taas käynnistymään. Vika on siis kohtuullisen selvästi siinä anturissa.
Kiitokset vielä Arille ja Karille puhelintuesta ja henkisestä avusta.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)