etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

nyt monessa ketjussa irrallaan on kyselty tätä asiaa ja olisikohan järkevää jo etsi-toiminnon kannalta laittaa kaikki kustannukset ja niistä kyselyt tähän ketjuun?

itse olen harkinnut, tosin tällä suunnalla lientä ei vielä saa.vuosittaiset polttoainesäästöt laskin itselle n. 700€. itselle tulisi seuraavaa:

-uudet tehokkaammat suuttimet vihreiden tilalle, hinta? mikä on työaika vaihtaen?onnistuuko hyvin itse vaihto?
- uusi polttoainepumppu, joka kestää etanolia, jos vielä uusi kimppatilaus ~ 70€?
vaihtotyö tähän ei kummoisempi,menisi pajaukolle sorvattavaksi.
- öljypohjan putsinki vähänaikaa etanolilla ajettuani, tämän teen itse
-softamuutos, ~200€

eli 200+70+suuttimet ja niiden vaihtotyö+bensapumpun vaihtotyö

hintoja kiitos!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Hintoja en laita mutta pystyy tuon tekemään enemmän budjetilla ja pienemmällä vaivalla ilman suuttimien ja pumpun vaihtoa. Esim. Bosch 3.8bar fpr (100e) (jopa minä pystyn vaihtamaan sen helposti:)) ja orkkis walbron pumppu, sekä 15T pitäisi saada kunnon softalla 270-290hv ulos ja vääntöä sen 450nm. Tämmöinen setti mulla ja kulkee ok.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei pysty tekeen kovinkaan kummoista softaa vihreille pikkusuuttimille.
Mut pumpun vaihto ole pakollinen, vakio kestää sen mitä kestää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

n. 170hv saa vihreillä suuttimilla etanolilla ja TDI vääntökäyrän.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja Pola »

satasella ovat kaupanneet noita punasia suuttimia, ovat kyllä jokasen euron arvoiset. Melkein sekunnilla parani 80-120 aika jos vertaa vanhaan stage ykköseen bensalla ja vihreillä suuttimilla. vaihto on ihan perus huttuu, pari tuntii/kuus kaljaa. Motonetista hain uuden bensapumpun varoiks, kun vanha kuulosti jo ihan sirkkeliltä ja hyvin kulkee!
#3272
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kokonaiskuluista kun puhutaan, niin niihin laskisin vielä öljypohjan pudottamisen yhteydessä tehtävän Forte pesun väliöljyineen ja suodattimineen. Samalla yläkerta auki pillien putsaamista / tarkistamista varten. Tarkoittaa uutta tiivistettä ja pientä lisäkulua.

Sekä tietysti se polttoainesuodatin ja tulpat.

Näistä kertynee vähän tarvikkeesta riippuen semmoinen parin satasen paukku, ehkä vähän yli. Ilman työlle laskettua osuutta luontevasti :roll:.

Olisko karkeasti ilmaistuna niin, että 300 - 500 euroa + softaus riittää, vähän vuosimallista riippuen? Totta kai omalla riskillä voi jättää osan tekemättä ja kantaa siitä sitten oman vastuun :mrgreen:. Ja tämä siis vanhalla bensapumpulla.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

9000 automaatilla kirjoitti:Kokonaiskuluista kun puhutaan, niin niihin laskisin vielä öljypohjan pudottamisen yhteydessä tehtävän Forte pesun väliöljyineen ja suodattimineen. Samalla yläkerta auki pillien putsaamista / tarkistamista varten. Tarkoittaa uutta tiivistettä ja pientä lisäkulua.

Sekä tietysti se polttoainesuodatin ja tulpat.

Näistä kertynee vähän tarvikkeesta riippuen semmoinen parin satasen paukku, ehkä vähän yli. Ilman työlle laskettua osuutta luontevasti :roll:.

Olisko karkeasti ilmaistuna niin, että 300 - 500 euroa + softaus riittää, vähän vuosimallista riippuen? Totta kai omalla riskillä voi jättää osan tekemättä ja kantaa siitä sitten oman vastuun :mrgreen:. Ja tämä siis vanhalla bensapumpulla.
noniin tässä aletann päästä siihen,että millä kilsoilla on maksanu ittensä takas koko pasha...
ja onkohan etanolin hinta 2v päästä jo ykkösellä alkava :wink:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

mienkoiv kirjoitti:noniin tässä aletann päästä siihen,että millä kilsoilla on maksanu ittensä takas koko pasha...
ja onkohan etanolin hinta 2v päästä jo ykkösellä alkava :wink:
Juu, näin juuri. Mutta sisäinen Kukkahattutäti kiittää jo ensi tankillisella :lol: :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

9000 automaatilla kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:noniin tässä aletann päästä siihen,että millä kilsoilla on maksanu ittensä takas koko pasha...
ja onkohan etanolin hinta 2v päästä jo ykkösellä alkava :wink:
Juu, näin juuri. Mutta sisäinen Kukkahattutäti kiittää jo ensi tankillisella :lol: :lol:.

osmo soinivaara tulee ja ejakuloi saabisi konepellille...onko sitten kiva,ONKO? :mrgreen:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja Pola »

9000 automaatilla kirjoitti:Kokonaiskuluista kun puhutaan, niin niihin laskisin vielä öljypohjan pudottamisen yhteydessä tehtävän Forte pesun väliöljyineen ja suodattimineen. Samalla yläkerta auki pillien putsaamista / tarkistamista varten. Tarkoittaa uutta tiivistettä ja pientä lisäkulua.

Sekä tietysti se polttoainesuodatin ja tulpat.

Näistä kertynee vähän tarvikkeesta riippuen semmoinen parin satasen paukku, ehkä vähän yli. Ilman työlle laskettua osuutta luontevasti :roll:.

Olisko karkeasti ilmaistuna niin, että 300 - 500 euroa + softaus riittää, vähän vuosimallista riippuen? Totta kai omalla riskillä voi jättää osan tekemättä ja kantaa siitä sitten oman vastuun :mrgreen:. Ja tämä siis vanhalla bensapumpulla.
Nuohan on ihan normaaleja toimenpiteitä jotka on hyvä tehdä vaikkei vaihda polttoainettakaan. En sanois lisäkuluiksi.
#3272
9-5
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 15:19
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja 9-5 »

Itse aloitin punaisilla suuttimilla (kiitos melberi) ja BioPower softalla (kiitos vesa67). Tulpat vaihdoin pykälää kylmempiin. Edelleen ajelen bensalla, koska lähin "viinakauppa" n. 80 kilometrin päässä.

Tällä muutoksella tuli noin 50-70 hevosvoimaa lisää? Mutta VÄÄNTÖ on se mikä jyllää, voimaa on PALJON enemmän. Kiihtyvyys parani takapuolituntumalla mitattuna rajusti ja silti kulutuslukemat pysyivät samana tai jopa vähän pienenivät. Vähemälläkin varmaan kulkisi, mutta on niin kiva välillä vähän polkaista, ihan vaan omaksi iloksi.

Jatkossa viinan saannin helpottuessa suunnitelmissa myöskin Forte tms. pesu, öljysihdin puhdistus, polttoainesuodattimen vaihto ja uusi bensapumppu. Mutta jo nykyinen suuttimet ja softa konversio on tehnyt ajamisesta paljon nautittavampaa. Tällaisena Saabin olisi pitänyt lähteä jo tehtaalta. Suosittelen.

uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

9-5 kirjoitti:Itse aloitin punaisilla suuttimilla (kiitos melberi) ja BioPower softalla (kiitos vesa67). Tulpat vaihdoin pykälää kylmempiin. Edelleen ajelen bensalla, koska lähin "viinakauppa" n. 80 kilometrin päässä.

Tällä muutoksella tuli noin 50-70 hevosvoimaa lisää? Mutta VÄÄNTÖ on se mikä jyllää, voimaa on PALJON enemmän. Kiihtyvyys parani takapuolituntumalla mitattuna rajusti ja silti kulutuslukemat pysyivät samana tai jopa vähän pienenivät. Vähemälläkin varmaan kulkisi, mutta on niin kiva välillä vähän polkaista, ihan vaan omaksi iloksi.

Jatkossa viinan saannin helpottuessa suunnitelmissa myöskin Forte tms. pesu, öljysihdin puhdistus, polttoainesuodattimen vaihto ja uusi bensapumppu. Mutta jo nykyinen suuttimet ja softa konversio on tehnyt ajamisesta paljon nautittavampaa. Tällaisena Saabin olisi pitänyt lähteä jo tehtaalta. Suosittelen.
kuulostaa nannalta...itsellä vihreät suuttimet jcarlsonin softalla, tehot 200hv/350vääntö...mihinkäd taivaaseen tolla biopowersoftalla ja punaisilla pääsee,arvoja kiitos!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Punaisten suutinten etu tulee huipputehossa. Vääntöä etanoli tuo lisää suutinkoosta riippumatta, vihreillä vääntö loppuu 4000rpm kohdalle.

Molemmilla suuttimilla 2-litraisesta voi irrottaa n. 360-380Nm etanolilla (maun mukaan).
Huipputehot etanolilla rajoittuu n. 170-180hv vihreillä suuttimilla, punaisilla n. 230-240hv (GT17 rajoittaa). Bensalla vihreillä n. 200hv, punaisilla n. 220hv.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: etanolikonversio ja sen kokonaiskustannukset

Viesti Kirjoittaja NoNI »

mienkoiv kirjoitti:
itse olen harkinnut, tosin tällä suunnalla lientä ei vielä saa.vuosittaiset polttoainesäästöt laskin itselle n. 700€. itselle tulisi seuraavaa:
Enemmän säästät kun tankkaat Venäjällä. :D
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Vastaa Viestiin