Nykii ajettaessa, P1304

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nykii ajettaessa, P1304

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo ahtojen piikkaus kick down - tilanteessa on vaivannut miun molempia autoja jo vuosia. Jos joku keksii hyvän korjauksen, olisi kiva tietää. Olen softaakin säätänyt kolkissa boostcal mappia säätäen. Siinä oli ongelmana että kun sai arvon niin että ei piikkailua, saattoi matalilta kierroksilta ja hitaasta nopeudesta lähtiessä olla tosi huono spuulaus. Ei enää kiihtynyt paikaltaan, kun ahdin ei herännyt. Femmaan vaihdoin uuden hukkaportin kellon ja jonkin aikaa toimi hyvin, kunnes oire tuli takaisin. Ainoa seikka minkä olen helpottavaksi huomannut on säännöllinen kenkiminen. Voisiko hukkaportin kello vaan hiukan jäykistyä ja jämähtää kiinni asentoon kevyemmässä ajossa? Hukkaportin perus säätöä olen kokeillut erilaisilla tavoilla ja kolkissa oli jopa erilainen kello josta sain jousia vaihtamalla erilaisen jäykkyyden. Sen kanssa oli hankalaa löytää setuppi joka toimii kaikissa ajotilanteissa hyvin. Porasin jopa magneettiventtiilistä yhden kanavan isommaksi, mutta sekään ei ole täysin varauksetta ratkaisu. Oletus lienee että ilma ei kulje muka riittävän nopeasti? Femmassa on noin karkeasti Aeron tehot, eli ei ole edes stage 1 softa. Ei siis voi sanoa mitenkään isoksi tehojen nostoksi ~ 220hp - > 240hp ... Kolkkia on ronkittu paljon enemmän joten ymmärtäisi paremmin, jos siinä ei mene asiat ihan putkeen. Siksi yhtäläinen vika onkin varsin outo juttu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Nykii ajettaessa, P1304

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Softan ja raudan säädöistä on tuo piikkaaminen kiinni. Sen saa hallintaan niin ettei se tuota ongelmia. Ahtopaineen säätöön vaikuttaa softassa muutkin seikat kuin vain boostcal. PID-säätimen parametrit ovat käsittääkseni merkittävässä roolissa ahtopaineensäädössä myös..mutta niiden puukottaminen ei käsittääkseni ole kovinkaan helppoa.

Mikäli auto poikkeaa vakiosta enemmän kuin stage1, niin suosittelen peruspaineen nostamista. Peruspaineen muutokset sekä nosto, että lasku täytyy aina kertoa T7:ssa softalle, muutoin järjestelmä on sekaisin kuin seinäkello. Mikäli ruuvailette hukkaportin tankoa vakiota poikkeaviin asetuksiin, niin muutos pitää kertoa softalle.

Peruspaine täytyy mitata ja kertoa softalle kierrosnopeuden ja mAir:in suhteena. Auto peruspaineille yhdistämällä mankkuvenalta oikeat letkut keskenään. Sitten OpenSid auki ja lukitaan ruutuun RPM ja mAir. Pyytää vaikka kaveria ottamaan videota OpenSidin lukemista ja kiihdytetään kierrosalueen läpi 1000-6000rpm. Videolta voi katsoa sitten softaan parametrit. Sieltä löytyy siis taulukko eri kierrosnopeuksille johon täytyy kertoa sillä kierrosnopeudella toteutunut ilmamassa peruspaineella.

Tietysti ennen mittausta kannattaa koittaa saavutettiinko haluttu peruspaine katsomalla Pinl.. jos ei niin sitten tangon ruuvaamista tiedossa lisää. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nykii ajettaessa, P1304

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

JJAero95 kirjoitti:Tuli tuo P1304 vikakoodi mullekin. Tässä jo keväällä ihmettelin, kun rekkaa ohittaessa löi lapun lattiaan, niin toisinaan kone rykäs kunnolla ja siitä kun toipu, niin maltillisemmalla kaasulla pääsi sitten lopulta hyvin ohi. Viime aikoina tämä toistunu useammin ja tuli muutama päivä sitten tuo vikakoodi, niin tullu tutkittua asiaa tarkemmin.

Eli tulpat tarkistin ekana, niin niistä kaksi oli tummunu yläpäästä (käyny kuumana ilmeisesti, ajettu vajaa 20tkm, Bcbr7es-11) ja vaihdoin ne mut ei auttanu yhtään. Testi ajolla katsoin openSIDistä, niin tasaisella kaasun lisäämisellä mair ja mreq seuraa tosin hyvin toisiaan n. +-20 erolla aina sinne n. 1250 lukemaan asti, jolloin ahdot 1.1bar. Tämänhän pitäis olla kai ihan kohillaan. Autossa on siis JC:n softa. Tasaisella kaasun lisäyksellä ei myöskään rötää.

Mutta kun sen kaasun lyö kerralla pohjaan esim. n. 90km/h vauhdista, niin kunhan laatikko saa ensin haettu kolmosen pesään ja kone herättyä, niin Pinl pomppaa sinne 2500 (=1.5bar) lukemaan ja kone rykäisee heti kovasti 8O. Kaasu pois ja tasakaasulla kaikki normaalia. Mair lukema ei oikein edes kerkeä päivittyy tuossa mihinkään, että sais selvää mitä se näyttää.

MAF vaihdettu n. 6 vuotta ja 130tkm sitten ja DI-kasetti ilmeisesti n. 8 vuotta vanha. Auto muuten vakio, mutta JC:n softa ja EVAP tulppaus tehty 1 v. sitten. Pakoputkiviriä sen verran, että alkuperäisestä takapöntöstä ei oo kuin kuoret jäljellä, kun sisuskalut tullu ulos :lol: .

Mitäs palikkaa seuraavaksi aletaan vaihtamaan?

Sellainen lisäys, että mulla on tuo JC:n softa ollu kohta 5 vuotta ja 120tkm ja nuo rykimis oireet lappu lattiaan lyödessä alkaneet vasta tänä keväänä eli sen perusteella kallistuisin siihen, että jotain palikkaa/anturia on mennyt rikki.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Nykii ajettaessa, P1304

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Minulla oli samanlainen ongelma. Jos lähti kiihdyttämään esim. 80 km/h nopeudesta vitosella ja painoi kaasun pohjaan, niin turbon tullessa kunnolla mukaan alkoi nykiä. Kevyemmällä kaasun lisäyksellä ei nykinyt koskaan. Ei edes täyskaasulla. Ongelma korjaantui vaihtamalla bypass-venttiili vaikka venttiili vaikuttikin olevan kunnossa.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nykii ajettaessa, P1304

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Ok, kiitos vinkistä. Pitää kokeilla tuota, jos ongelma palautuu. Nimittäin tuo rykimis ongelma hävisi toistaiseksi ennen kuin kerkesin asialle tehdä mitään enkä ole sitä saanut esille, vaikka olen varta vasten koittanut polkea.

Voisiko yksi selittävä tekijä olla se, että olen ajanut vuosikausia lähes pelkällä etanolilla ja suuttimet menneet siitä tukkoon yms. Pisimmät yhtäjaksoiset etanolilla ajot ovat olleet n. 20 tkm, sitten etanoli vaihtoehdon puuttuessa tankillinen bensaa ja taas etanolilla 10-20 tkm. Nyt olen ajanut useita tankillisia bensalla ja palaan takaisin etanolille. Huomasin myös, että naku laskureihin oli tullut n. 170-320 nakua eri pytyille ja nämä tulleet ilmeisesti silloin kun sitä rykintää ilmeni. Nyt laskurit nollattu eikä lisää nakuja ole tullut viime aikoina.

Seurataan tilannetta.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nykii ajettaessa, P1304

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Palaampa taas tähän ongelmaan kun tuli uudelleen ajan kohtaiseksi, vaikka muistakin havainnoista olisi kyllä voinut aiemminkin kommentoida.
Eli kuten tuossa aiemmassa viestissä sanoin, että tuo nykimis ongelma katosi itsekseen niin se oli osa totuus, koska huomasin, että tuo nykiminen lappu lattiassa kiihdyttäessä oli voimakkaasti ulkolämpötilasta riippuvainen. Mitä kylmempää, niin sen vähempi oireita ja lopulta katosivat kokonaan, mutta jälleen säiden lämmetessä tulivat takaisin. Sitten kokeilin vaihtaa magneettiventtiilin ja ongelmat katosivat ja tästä vaihdosta on siis jo n. vuosi aikaa.

Nyt tuo rykimisongelma lappu lattiaan painettaessa tuli kuitenkin taas takaisin. Ja nyt myös sellaista vedon heikkoutta ja pikku nykintää tuntuu myös hieman rauhallisemmissa ohitustilanteissa, kun nopeutta 100+km/h. Tuli juuri tehtyä 2500km lomareissulenkki ja sinä aikana nakujen määrä opensid:n laskureissa nousi 2. ja 4. pytyssä yli tuhannella ollen nyt n. 2200 ja 1. ja 3. pytyssä on vajaa tuhat. Nakujen määrä on noussut tasaiseen jo reilun puolen vuoden ajan ja yhdessä ohituksessa saattoi tulla useampi kymmenen nakua lisää juuri noihin 2. ja 4. pyttyyn. Onkohan sytytyskasetti nyt hajoamassa?
Mikään häiriövalo ei pala. Vikakoodeja en ole lukenut.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nykii ajettaessa, P1304

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No sinulla selvästi on sid-info auki, jos nakuja seurailet? Sid-infossa näkyy symbolit:
nErr = vikakoodien lukumäärä
Fcod = heksana vikakoodin numero

Nuo ite tsekkaan aina, jos jotain epäilyttävää tuntuu tapahtuvan. Fcod on ensimmäisen vikakoodi. Jos niitä on yksi, niin helppo tapaus siis tulkata.

Tuolla lisää niistä symboleista: viewtopic.php?f=16&t=87456&
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nykii ajettaessa, P1304

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Mertmi kirjoitti:
Ti Heinä 21, 2020 16:18
No sinulla selvästi on sid-info auki, jos nakuja seurailet? Sid-infossa näkyy symbolit:
nErr = vikakoodien lukumäärä
Fcod = heksana vikakoodin numero

Nuo ite tsekkaan aina, jos jotain epäilyttävää tuntuu tapahtuvan. Fcod on ensimmäisen vikakoodi. Jos niitä on yksi, niin helppo tapaus siis tulkata.

Tuolla lisää niistä symboleista: viewtopic.php?f=16&t=87456&

Kävin eilen polkee Saabbia sen verran, että sain nakuja tulemaan lisää, mutta silti nErr = 0 ja Fcod = 0.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
HenTio
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 09:57

Re: Nykii ajettaessa, P1304

Viesti Kirjoittaja HenTio »

Lainaan vähän topicia kun aerossa nykimis ongelmaa.
Eli nykii satunnaisesti osakaasu alueella ajettaessa ja joskus tyhjäkäynnillä seilaa myös käynti. Yleensä esim. maantiellä jos saa pikkuisen käytettyä lappua vähän reilummin lattiassa käsin nykiminen loppuu. Kovassa kiihdytyksessä ei myöskään ongelmia. Vikavaloa ei näytä, eikä jätä koodia jälkeensä mutta naku ja sytyskatkoslaskurin lukumäärät kasvavat. Huomasin eilen myös että kun nykii niin ahtopainemittarin viisari pomppii selvästi alipainealueella.
Juuri uusittu alkuperäinen sytytyskasetti ja ilmamassamittari, tulpat alle 30tkm ajetut pfrh6 platinumit jotka näyttivät hyviltä.
Voiko lambda aiheuttaa tälläistä omituisuutta vai magneettiventtiilikö vittuilee?
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Nykii ajettaessa, P1304

Viesti Kirjoittaja HEV »

Läppäkotelo kannattaa putsata. Jos läpän lepoasennon kohdalla on likarantu, läppä hakee paikkaa muttei löydä sopivaa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
HenTio
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 09:57

Re: Nykii ajettaessa, P1304

Viesti Kirjoittaja HenTio »

HEV kirjoitti:
Su Elo 02, 2020 09:16
Läppäkotelo kannattaa putsata. Jos läpän lepoasennon kohdalla on likarantu, läppä hakee paikkaa muttei löydä sopivaa.
Tätä en ollut vielä tarkistanutkaan kun olen sen koneremontin aikana putsannut n.25tkm sitten. Hieman siellä oli paskaa jotka putsasin, samoin liottelin magneettiventtiilin ja puhalsin ilmalla.
Pienellä koeajolla ei vielä ainakaan nykinyt, ei tosin tehnyt sitä eilisen ja tämänpäivän 60km ajoillakaan.
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nykii ajettaessa, P1304

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

JJAero95 kirjoitti:
Ti Heinä 21, 2020 12:10
Palaampa taas tähän ongelmaan kun tuli uudelleen ajan kohtaiseksi, vaikka muistakin havainnoista olisi kyllä voinut aiemminkin kommentoida.
Eli kuten tuossa aiemmassa viestissä sanoin, että tuo nykimis ongelma katosi itsekseen niin se oli osa totuus, koska huomasin, että tuo nykiminen lappu lattiassa kiihdyttäessä oli voimakkaasti ulkolämpötilasta riippuvainen. Mitä kylmempää, niin sen vähempi oireita ja lopulta katosivat kokonaan, mutta jälleen säiden lämmetessä tulivat takaisin. Sitten kokeilin vaihtaa magneettiventtiilin ja ongelmat katosivat ja tästä vaihdosta on siis jo n. vuosi aikaa.

Nyt tuo rykimisongelma lappu lattiaan painettaessa tuli kuitenkin taas takaisin. Ja nyt myös sellaista vedon heikkoutta ja pikku nykintää tuntuu myös hieman rauhallisemmissa ohitustilanteissa, kun nopeutta 100+km/h. Tuli juuri tehtyä 2500km lomareissulenkki ja sinä aikana nakujen määrä opensid:n laskureissa nousi 2. ja 4. pytyssä yli tuhannella ollen nyt n. 2200 ja 1. ja 3. pytyssä on vajaa tuhat. Nakujen määrä on noussut tasaiseen jo reilun puolen vuoden ajan ja yhdessä ohituksessa saattoi tulla useampi kymmenen nakua lisää juuri noihin 2. ja 4. pyttyyn. Onkohan sytytyskasetti nyt hajoamassa?
Mikään häiriövalo ei pala. Vikakoodeja en ole lukenut.
Itse itselleni vastaten. Sytkäkasetti osoittautui lopulta syylliseksi omalla kohdalla noihin rykimisiin kun teki kaasupohjassa kiihdytyksen esim. 80 km/h -->. Nakuja kertyi loppu aikana useita tuhansia (n. 7000 kpl) per pytty muutamassa viikossa. Kasetti (ikä noin 10 vuotta) kuoli lopullisesti yhteen kierrokset tappiin kiihdytyksessä. Kotipihaan pääsi vähän putputtaen ja sammuttamisen jälkeen ei enää käynnistynyt. Oireilua kesti useampi vuosi, mutta esim. tyhjäkäynti oli kokoajan tasainen eikä siinä ollut mitään seilaamista tai sytyskatkoksia kuultavissa. Ainut oire oli tosiaan tuo rykiminen täyskaasulla sekä nakujen kertyminen. Myös tehon uupeloa olin havainnut ennen DI-kasetin kuoleentumista, mutta ajattelin sen menevän jo auton iän piikkiin. Kasetin vaihdon jälkeen veto on aivan toista maata kovemmissa vauhdeissa ja saa taas Saabistin suun leveään hymyyn :D. Tämä jos mikä oli edullinen "stage" päivitys :lol:
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Vastaa Viestiin