Bensan paine ja käynnistyvyys
Bensan paine ja käynnistyvyys
Potilas 9-5 Aero aut -01 223tkm. Vikana huono käynnistyvyys (starttaa kyllä normaalisti, välillä vähän lupaileekin) ja pätkiminen runsaammalla kaasulla. Oireita pyritty selvittämään vaihtamalla bensapumppu ja kampiakselin asentotunnistin. Ei muutosta.
Oireeet vahvimmillaan aamuisin, seistyään yön. Alkaa näyttää siis siltä, että polttoaineen paine laskee auton seistessä. Eikös siellä bensakierrossa ole joku takaiskuventtiili jossain? Missäs se on? Voiko sen toimivuutta testata jotenkin? Mitä uusi maksaa, voiko sen vaihtaa itse? Tänään aamulla testasimme laittamalla virrat päälle n. viisi kertaa peräkkäin, ja sen jälkeen pirssi käynnistyi nomraalisti. Ekalla yrityksellä ennen testausta ei käynnistynyt ollenkaan parin kolmen sekunnin sahauksella. Huomenna aamulla sama testi uudelleen, tänään ei ajoa ole.
Miten polttoaineen paine määräytyy 9-5:ssa? Voiko samainen polttoaineen takaiskuventtiili aiheuttaa nykimistä myös suuremmilla kuormilla? Onko jossain erillinen paineensäädin? Voi toki olla, että viat eivät johdu samasta ongelmasta.
Vinkkejä vastaanotetaan, kiitos!
Oireeet vahvimmillaan aamuisin, seistyään yön. Alkaa näyttää siis siltä, että polttoaineen paine laskee auton seistessä. Eikös siellä bensakierrossa ole joku takaiskuventtiili jossain? Missäs se on? Voiko sen toimivuutta testata jotenkin? Mitä uusi maksaa, voiko sen vaihtaa itse? Tänään aamulla testasimme laittamalla virrat päälle n. viisi kertaa peräkkäin, ja sen jälkeen pirssi käynnistyi nomraalisti. Ekalla yrityksellä ennen testausta ei käynnistynyt ollenkaan parin kolmen sekunnin sahauksella. Huomenna aamulla sama testi uudelleen, tänään ei ajoa ole.
Miten polttoaineen paine määräytyy 9-5:ssa? Voiko samainen polttoaineen takaiskuventtiili aiheuttaa nykimistä myös suuremmilla kuormilla? Onko jossain erillinen paineensäädin? Voi toki olla, että viat eivät johdu samasta ongelmasta.
Vinkkejä vastaanotetaan, kiitos!
9-5 Aero Wagon A -06
Re: Bensan paine ja käynnistyvyys
Tulpat kannattaa vaihtaa ellei ole lähiaikoina vaihdettu, ja sinnehän menee sitten vain NGK:t eikö niin Jos vielä pätkii kiihdyttäessä niin laita uusi sytytyskasetti, varsinkin jos se on vielä alkuperäinen, noilla kilometreillä se kuitenkin menee. Samoin ne olis kohta menneet pumppu ja asentotunnistinkin, että ei menny sijoitus hukkaan.
Tuo aamuinen käynnistysvaikeus tosiaan vaikuttaisi takaiskuventtiili vialta, mutta ei sen kyllä pitäisi vedossa pätkiä. Se venttiili on siellä bensapumpun ämpärin kannessa olevassa paluupuolen kulmaliittimessä.
Paineensäädin taas on suutintukin vaihdelaatikonpuoleisessa päässä oleva mötikkä, ja siitä lähtee myös se paluuletku tankkiin. Suutintukki taas on se metallinen kantikas, lähes koneen mittainen putki joka näkyy venttiilikopan ja öljykorkin välissä kun otat sen muovisuojuksen pois. Paineita voi mittailla mistä kohtaa vain suutintukkia mihin mittarin saa kytkettyä, ja paineet on siellä 3bar kieppeillä.
Tuo aamuinen käynnistysvaikeus tosiaan vaikuttaisi takaiskuventtiili vialta, mutta ei sen kyllä pitäisi vedossa pätkiä. Se venttiili on siellä bensapumpun ämpärin kannessa olevassa paluupuolen kulmaliittimessä.
Paineensäädin taas on suutintukin vaihdelaatikonpuoleisessa päässä oleva mötikkä, ja siitä lähtee myös se paluuletku tankkiin. Suutintukki taas on se metallinen kantikas, lähes koneen mittainen putki joka näkyy venttiilikopan ja öljykorkin välissä kun otat sen muovisuojuksen pois. Paineita voi mittailla mistä kohtaa vain suutintukkia mihin mittarin saa kytkettyä, ja paineet on siellä 3bar kieppeillä.
Re: Bensan paine ja käynnistyvyys
NGK bcpr7es-11 vaihda nuo tulpat. Maksavat noin 12 euroa koko setti.
Lainaa sytytyskasettia kaverilta?
Ja älä sammuta konetta heti pysähdyksen jälkeen. Anna pyöriä noin 30 sekunttia. On huomattava muutos huomisessa käynnistyksessä (ainakin minulla on).
Lainaa sytytyskasettia kaverilta?
Ja älä sammuta konetta heti pysähdyksen jälkeen. Anna pyöriä noin 30 sekunttia. On huomattava muutos huomisessa käynnistyksessä (ainakin minulla on).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Bensan paine ja käynnistyvyys
lyhyet siirrot ja heti sammutus on kanssa myrkkyä seuraavalle käynnistykselle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Bensan paine ja käynnistyvyys
Suutintukissa on liitin bensanpaineiden mittaukseen. Ja paineet mitataan alipaineletku irti.CDTA kirjoitti:Paineita voi mittailla mistä kohtaa vain suutintukkia mihin mittarin saa kytkettyä, ja paineet on siellä 3bar kieppeillä.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Bensan paine ja käynnistyvyys
Aivan
Ja bensan paine muuttuu pienemmäksi kun säätäjään laitetaan alipaine ja vastaavasti nousee ylipaineella. Ja kun bensapumppu/moottori sammutetaan niin 20min. jälkeen pitää vielä olla ainakin 2,3bar paine suutintukilla.
Ja bensan paine muuttuu pienemmäksi kun säätäjään laitetaan alipaine ja vastaavasti nousee ylipaineella. Ja kun bensapumppu/moottori sammutetaan niin 20min. jälkeen pitää vielä olla ainakin 2,3bar paine suutintukilla.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
- Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli
Re: Bensan paine ja käynnistyvyys
Kannattaa vaihtaa bensan suodatin jos ei ole vielä noilla kilometreillä vaihdettu
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Re: Bensan paine ja käynnistyvyys
Kiitoksia hyvistä kommenteista, Juhannuksesta huolimatta!
Unohtui alkuperäisessä viestissä mainita, että sytytyskasettia on jo kokeiltu eli uusikaan ei toimi sen paremmin. Mutta, lauantai- ja sunnuntaiaamuina auto käynnistyi täysin normaalisti, ei enää starttiongelmia. Autolla ei ajettu torstaipäivä-sunnuntaiaamu jaksolla ollenkaan. Jokin vika jossakin ollee, mut katotaan mikä sieltä paljastuu.
Ja toinen lisäys alkuperäiseen viestiin. Kampiakselin asentotunnistin sekä bensapumppu on vaihdettu muutama tuhat kilometriä sitten ennakkohuoltona normaalisti toimivien tilalle, eli ei nyt tämän ongelman ollessa päällä, joten kai nekin täytyy nostaa takaisin mahdollisten vikojen listalle?
Kuitenkin, auto menossa huoltoon tällä viikolla. Tässä listausta töistä, jotka tehtäneen, jos huolto samaa mieltä:
- tulpat olis menossa vaihtoon 230tkm kohdalla huolto-ohjeen mukaan, ne vaihdetaan siis nyt. NGK platinat on koneessa, ja miksei ne sinne tulis nytkin, siis ohjekirjan suosittelemat PFR6H-10?
- Bensasuodatin on vaihdettu viimeksi 110tkm, joten sekin vaatii vaihdon.
- saavat mitata bensapaineen tukista, siitä kai näkee jos bensapumppu ei nosta painetta tarpeeksi. Tai jos paineensäädin ei toimi. Nämä saavat katsoa huollossa läpi, itsellä ei mahdollisuuksia näiden tarkistamiseen.
- tuota takaiskuventtiiliä mietin, mut kai senkin vois vaihdattaa, varmuuden vuoksi.
Mä infoilen mitä huollossa löysivät, ja josko ongelma ratkeaa. Tässä kuitenkin mielestäni aika hyvät vaihtoehdot vian löytymiselle. Kiitoksia vinkeistä!
Unohtui alkuperäisessä viestissä mainita, että sytytyskasettia on jo kokeiltu eli uusikaan ei toimi sen paremmin. Mutta, lauantai- ja sunnuntaiaamuina auto käynnistyi täysin normaalisti, ei enää starttiongelmia. Autolla ei ajettu torstaipäivä-sunnuntaiaamu jaksolla ollenkaan. Jokin vika jossakin ollee, mut katotaan mikä sieltä paljastuu.
Ja toinen lisäys alkuperäiseen viestiin. Kampiakselin asentotunnistin sekä bensapumppu on vaihdettu muutama tuhat kilometriä sitten ennakkohuoltona normaalisti toimivien tilalle, eli ei nyt tämän ongelman ollessa päällä, joten kai nekin täytyy nostaa takaisin mahdollisten vikojen listalle?
Kuitenkin, auto menossa huoltoon tällä viikolla. Tässä listausta töistä, jotka tehtäneen, jos huolto samaa mieltä:
- tulpat olis menossa vaihtoon 230tkm kohdalla huolto-ohjeen mukaan, ne vaihdetaan siis nyt. NGK platinat on koneessa, ja miksei ne sinne tulis nytkin, siis ohjekirjan suosittelemat PFR6H-10?
- Bensasuodatin on vaihdettu viimeksi 110tkm, joten sekin vaatii vaihdon.
- saavat mitata bensapaineen tukista, siitä kai näkee jos bensapumppu ei nosta painetta tarpeeksi. Tai jos paineensäädin ei toimi. Nämä saavat katsoa huollossa läpi, itsellä ei mahdollisuuksia näiden tarkistamiseen.
- tuota takaiskuventtiiliä mietin, mut kai senkin vois vaihdattaa, varmuuden vuoksi.
Mä infoilen mitä huollossa löysivät, ja josko ongelma ratkeaa. Tässä kuitenkin mielestäni aika hyvät vaihtoehdot vian löytymiselle. Kiitoksia vinkeistä!
9-5 Aero Wagon A -06
Re: Bensan paine ja käynnistyvyys
Bensanpaineiden pysäköinnin aikana säilymiseen vaikuttava takaiskuventtiili on bensapumpun ämpärin kannessa olevassa menopuolen kulmaliittimessä, siinä mistä lähtee putki suodattimelle ja edelleen bensakiskolle.CDTA kirjoitti:Tuo aamuinen käynnistysvaikeus tosiaan vaikuttaisi takaiskuventtiili vialta, mutta ei sen kyllä pitäisi vedossa pätkiä. Se venttiili on siellä bensapumpun ämpärin kannessa olevassa paluupuolen kulmaliittimessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Bensan paine ja käynnistyvyys
Mikä osaa hajota pumpun vaihdon yhteydessä, mikäli vaihdetaan vain pelkkä pumppu, vanhaan ämpäriin.jus kirjoitti:takaiskuventtiili on bensapumpun ämpärin kannessa olevassa menopuolen kulmaliittimessä
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Bensan paine ja käynnistyvyys
Auto tuli huollosta, jossa bensapumppu vaihdettiin uudelleen. Eli syy tuntuisi olevan siinä sit kuitenkin. Ei pitäs mennä korjaamaan toimivaa osaa, sillä sekä bensapumppu että kampiakselin asentotunnistin, jotka siis jokunen aika sitten vaihdettiin ennakkohuoltona toimivien tilalle, on jouduttu vaihtamaan uudelleen uusiin kumpainenkin. Noh, aika näyttää oliko bensapumppu syyllinen molempiin ongelmiin, sekä huonoon käynnistyvyyteen että nykimiseen kuormituksessa.
Samalla vaihdettiin tulpat (platinat) ja bensasuodatin. Takaiskuventtiiliä ei käsittääkseni vaihdettu, pitääpä tarkistaa tämä vielä erikseen.
Kiitoksia vinkeistä tähän asti. Mä palaan jos pumpun vaihto ei poistanut kaikkia vikoja, lähipäivät ja -viikot sen näyttävät.
Samalla vaihdettiin tulpat (platinat) ja bensasuodatin. Takaiskuventtiiliä ei käsittääkseni vaihdettu, pitääpä tarkistaa tämä vielä erikseen.
Kiitoksia vinkeistä tähän asti. Mä palaan jos pumpun vaihto ei poistanut kaikkia vikoja, lähipäivät ja -viikot sen näyttävät.
9-5 Aero Wagon A -06